La educación del profesor de matemáticas como campo de investigación
From an epistemological approach, it is necessary to acknowledge the didactic system of mathematics teacher and differentiate it from the didactic system of the mathematics; in this way it is recognized that Mathematics Education fails to address the issues of Mathematics Teacher Education [MTE] and...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2012
- Institución:
- Universidad Antonio Nariño
- Repositorio:
- Repositorio UAN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/10777
- Acceso en línea:
- https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/277
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10777
- Palabra clave:
- Educación del profesor de matemáticas
conocimiento del profesor de matemáticas
mathematics teacher education
mathematics teacher knowledge
- Rights
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id |
UAntonioN2_57d38f73d12265797325d36bdad223e1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/10777 |
network_acronym_str |
UAntonioN2 |
network_name_str |
Repositorio UAN |
repository_id_str |
|
spelling |
2012-08-132024-10-10T02:34:13Z2024-10-10T02:34:13Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/277https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10777From an epistemological approach, it is necessary to acknowledge the didactic system of mathematics teacher and differentiate it from the didactic system of the mathematics; in this way it is recognized that Mathematics Education fails to address the issues of Mathematics Teacher Education [MTE] and it is noticed the factual emergence of a new field of research. Some evidence of the existence of that field of research about are: the existence of some publications, the studies on education of pre-service and in-service mathematics teachers, or the activity of an academic community reflected in the specific treatment of the MTE’s problems in academic events or in the development of events focusing on the mathematics teacher education. The descriptive phenomenology of that field is defining by its specific objects. In this sense, approaches and research acknowledge some items like: the components of the mathematics teacher knowledge (MTK), the sources of MTK, the strategies of education for teachers of mathematics, or the knowledge of teacher trainers.Desde una perspectiva epistemológica se advierte la especificidad del sistema didáctico de la formación del profesor de matemáticas y se logra diferenciar del sistema didáctico de la formación en matemáticas. En este sentido, se reconoce que la educación matemática no logra abarcar los asuntos de la educación del profesor de matemáticas (EPM) y se advierte el surgimiento factual de un nuevo campo de investigación. Algunas evidencias de la existencia de tal campo de investigación son: la presencia de literatura especializada, la realización de estudios sobre la educación inicial y continuada de los profesores de matemáticas, o la actividad de una comunidad académica reflejada en el tratamiento específico en eventos académicos de los problemas de la EPM o en el desarrollo de eventos centrados en la EPM. La identificación de objetos de estudio específicos también define parte de la fenomenología descriptiva del campo. En este sentido, se reconocen planteamientos e investigacionesen torno a, entre otros objetos: los componentes del conocimiento del profesor de matemáticas(CPM), las fuentes del CPM, las estrategias de educación de los profesores de matemáticas, o la formación de los formadores de profesores.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/277/228https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Papeles; Vol. 4 No. 7 (2012); 102-109Papeles; Vol. 4 Núm. 7 (2012); 102-109Papeles; v. 4 n. 7 (2012); 102-1092346-09110123-0670Educación del profesor de matemáticasconocimiento del profesor de matemáticasmathematics teacher educationmathematics teacher knowledgeLa educación del profesor de matemáticas como campo de investigacióninfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Guacaneme Suárez, Édgar AlbertoMora Mendieta, Lida123456789/10777oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/107772024-10-14 03:49:46.014metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
La educación del profesor de matemáticas como campo de investigación |
title |
La educación del profesor de matemáticas como campo de investigación |
spellingShingle |
La educación del profesor de matemáticas como campo de investigación Educación del profesor de matemáticas conocimiento del profesor de matemáticas mathematics teacher education mathematics teacher knowledge |
title_short |
La educación del profesor de matemáticas como campo de investigación |
title_full |
La educación del profesor de matemáticas como campo de investigación |
title_fullStr |
La educación del profesor de matemáticas como campo de investigación |
title_full_unstemmed |
La educación del profesor de matemáticas como campo de investigación |
title_sort |
La educación del profesor de matemáticas como campo de investigación |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
Educación del profesor de matemáticas conocimiento del profesor de matemáticas |
topic |
Educación del profesor de matemáticas conocimiento del profesor de matemáticas mathematics teacher education mathematics teacher knowledge |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
mathematics teacher education mathematics teacher knowledge |
description |
From an epistemological approach, it is necessary to acknowledge the didactic system of mathematics teacher and differentiate it from the didactic system of the mathematics; in this way it is recognized that Mathematics Education fails to address the issues of Mathematics Teacher Education [MTE] and it is noticed the factual emergence of a new field of research. Some evidence of the existence of that field of research about are: the existence of some publications, the studies on education of pre-service and in-service mathematics teachers, or the activity of an academic community reflected in the specific treatment of the MTE’s problems in academic events or in the development of events focusing on the mathematics teacher education. The descriptive phenomenology of that field is defining by its specific objects. In this sense, approaches and research acknowledge some items like: the components of the mathematics teacher knowledge (MTK), the sources of MTK, the strategies of education for teachers of mathematics, or the knowledge of teacher trainers. |
publishDate |
2012 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-10-10T02:34:13Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-10-10T02:34:13Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-08-13 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/277 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10777 |
url |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/277 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10777 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/277/228 |
dc.rights.en-US.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.en-US.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO |
dc.source.en-US.fl_str_mv |
Papeles; Vol. 4 No. 7 (2012); 102-109 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
Papeles; Vol. 4 Núm. 7 (2012); 102-109 |
dc.source.pt-BR.fl_str_mv |
Papeles; v. 4 n. 7 (2012); 102-109 |
dc.source.none.fl_str_mv |
2346-0911 0123-0670 |
institution |
Universidad Antonio Nariño |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UAN |
repository.mail.fl_str_mv |
alertas.repositorio@uan.edu.co |
_version_ |
1814300421827592192 |