La importancia del pensamiento sistémico para el aprendizaje del concepto de red trófica en educación básica primaria y secundaria

This article presents a systematic review on the learning of food chain from systemic thinking in basic primary and secondary education. From the search in the Science Direct, Scopus, and Nature databases, the academic Google and Researchgate search engines and the repositories of the Luis Ángel Ara...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11406
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1179
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11406
Palabra clave:
ciencias naturales
redes tróficas
pensamiento sistémico
ecología escolar
Natural sciences
food chains
systemic thinking
school ecology
Rights
License
Derechos de autor 2021 Carol Hernández Serrato
id UAntonioN2_54231b05572d353e55c649692019f12f
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11406
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2021-12-012024-10-10T12:30:32Z2024-10-10T12:30:32Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1179https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11406This article presents a systematic review on the learning of food chain from systemic thinking in basic primary and secondary education. From the search in the Science Direct, Scopus, and Nature databases, the academic Google and Researchgate search engines and the repositories of the Luis Ángel Arango Library and three universities from Bogotá (Antonio Nariño, Pedagógica y Javeriana), 51 specialized documents are analyzed that allow establishing that the Research on systemic thinking applied to food web learning is very limited, despite its positive impact on the development of cognitive abilities in students, by promoting complex thought structures with relevance in the interrelational, multicausal and multidirectional aspects. It also establishes that a progressive construction of the concept of food chain from systemic thinking with the help of the so-called transition hypotheses allows overcoming difficulties in learning by favoring the construction of a conceptual structure with different levels, contents and categories.Este artículo presenta una revisión sistemática sobre el aprendizaje de las redes tróficas desde el pensamiento sistémico en educación básica primaria y secundaria. A partir de la búsqueda en las bases de datos Science Direct, Scopus, y Nature, los motores de búsqueda Google académico y Researchgate y los repositorios de la Biblioteca Luis Ángel Arango y de tres universidades bogotanas (Antonio Nariño, Pedagógica y Javeriana), se analizan 51 documentos especializados que permiten establecer que la investigación sobre el pensamiento sistémico aplicado al aprendizaje de las redes tróficas es muy limitada, pese a su impacto positivo en el desarrollo de habilidades cognitivas en los estudiantes, toda vez que  propicia el desarrollo de estructuras de pensamiento complejas a partir de lo interrelacional, multicausal y multidireccional. En este marco, una construcción progresiva del concepto de red trófica desde el pensamiento sistémico, con ayuda de las denominadas hipótesis de transición, permite superar las dificultades en su aprendizaje favoreciendo la construcción de una estructura conceptual con diversos niveles, contenidos y categorías.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1179/955Derechos de autor 2021 Carol Hernández Serratohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 4 (2020)2665-203Xciencias naturalesredes tróficaspensamiento sistémicoecología escolarNatural sciencesfood chainssystemic thinkingschool ecologyLa importancia del pensamiento sistémico para el aprendizaje del concepto de red trófica en educación básica primaria y secundariainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Hernández Serrato, Carol123456789/11406oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/114062024-10-14 03:50:17.019metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv La importancia del pensamiento sistémico para el aprendizaje del concepto de red trófica en educación básica primaria y secundaria
title La importancia del pensamiento sistémico para el aprendizaje del concepto de red trófica en educación básica primaria y secundaria
spellingShingle La importancia del pensamiento sistémico para el aprendizaje del concepto de red trófica en educación básica primaria y secundaria
ciencias naturales
redes tróficas
pensamiento sistémico
ecología escolar
Natural sciences
food chains
systemic thinking
school ecology
title_short La importancia del pensamiento sistémico para el aprendizaje del concepto de red trófica en educación básica primaria y secundaria
title_full La importancia del pensamiento sistémico para el aprendizaje del concepto de red trófica en educación básica primaria y secundaria
title_fullStr La importancia del pensamiento sistémico para el aprendizaje del concepto de red trófica en educación básica primaria y secundaria
title_full_unstemmed La importancia del pensamiento sistémico para el aprendizaje del concepto de red trófica en educación básica primaria y secundaria
title_sort La importancia del pensamiento sistémico para el aprendizaje del concepto de red trófica en educación básica primaria y secundaria
dc.subject.es-ES.fl_str_mv ciencias naturales
redes tróficas
pensamiento sistémico
ecología escolar
topic ciencias naturales
redes tróficas
pensamiento sistémico
ecología escolar
Natural sciences
food chains
systemic thinking
school ecology
dc.subject.en-US.fl_str_mv Natural sciences
food chains
systemic thinking
school ecology
description This article presents a systematic review on the learning of food chain from systemic thinking in basic primary and secondary education. From the search in the Science Direct, Scopus, and Nature databases, the academic Google and Researchgate search engines and the repositories of the Luis Ángel Arango Library and three universities from Bogotá (Antonio Nariño, Pedagógica y Javeriana), 51 specialized documents are analyzed that allow establishing that the Research on systemic thinking applied to food web learning is very limited, despite its positive impact on the development of cognitive abilities in students, by promoting complex thought structures with relevance in the interrelational, multicausal and multidirectional aspects. It also establishes that a progressive construction of the concept of food chain from systemic thinking with the help of the so-called transition hypotheses allows overcoming difficulties in learning by favoring the construction of a conceptual structure with different levels, contents and categories.
publishDate 2021
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:30:32Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:30:32Z
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1179
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11406
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1179
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11406
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1179/955
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Carol Hernández Serrato
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Carol Hernández Serrato
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.es-ES.fl_str_mv MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 4 (2020)
dc.source.none.fl_str_mv 2665-203X
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300295017005056