Ansiedad y rendimiento académico en estudiantes de psicología de una Institución Superior de Riohacha-La Guajira

The objective of this research was to describe the relationship between anxiety and academic performance in students of the psychology program of a Higher Education Institution of the municipality of Riohacha- La Guajira. The methodology was of a descriptive correlational type, with a quantitative a...

Full description

Autores:
Palmezano Diaz, Andrea Paola
Palmezano Diaz, Vanessa Stefany
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/9356
Acceso en línea:
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9356
Palabra clave:
Rendimiento académico
Ansiedad
estado
Rasgo
Universitarios
Academic performance
anxiety
state
trait
college students
Rights
openAccess
License
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
id UAntonioN2_4d79948acf4dc59140924de23b876386
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/9356
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
dc.title.es_ES.fl_str_mv Ansiedad y rendimiento académico en estudiantes de psicología de una Institución Superior de Riohacha-La Guajira
title Ansiedad y rendimiento académico en estudiantes de psicología de una Institución Superior de Riohacha-La Guajira
spellingShingle Ansiedad y rendimiento académico en estudiantes de psicología de una Institución Superior de Riohacha-La Guajira
Rendimiento académico
Ansiedad
estado
Rasgo
Universitarios
Academic performance
anxiety
state
trait
college students
title_short Ansiedad y rendimiento académico en estudiantes de psicología de una Institución Superior de Riohacha-La Guajira
title_full Ansiedad y rendimiento académico en estudiantes de psicología de una Institución Superior de Riohacha-La Guajira
title_fullStr Ansiedad y rendimiento académico en estudiantes de psicología de una Institución Superior de Riohacha-La Guajira
title_full_unstemmed Ansiedad y rendimiento académico en estudiantes de psicología de una Institución Superior de Riohacha-La Guajira
title_sort Ansiedad y rendimiento académico en estudiantes de psicología de una Institución Superior de Riohacha-La Guajira
dc.creator.fl_str_mv Palmezano Diaz, Andrea Paola
Palmezano Diaz, Vanessa Stefany
dc.contributor.advisor.spa.fl_str_mv Pinzón Escudero, Mayelis
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Palmezano Diaz, Andrea Paola
Palmezano Diaz, Vanessa Stefany
dc.subject.es_ES.fl_str_mv Rendimiento académico
Ansiedad
estado
Rasgo
Universitarios
topic Rendimiento académico
Ansiedad
estado
Rasgo
Universitarios
Academic performance
anxiety
state
trait
college students
dc.subject.keyword.es_ES.fl_str_mv Academic performance
anxiety
state
trait
college students
description The objective of this research was to describe the relationship between anxiety and academic performance in students of the psychology program of a Higher Education Institution of the municipality of Riohacha- La Guajira. The methodology was of a descriptive correlational type, with a quantitative approach and non-experimental design; the sample consisted of 83 students of the psychology program of the mentioned Institution, for the collection of information the Anxiety Inventory: Trait-State (IDARE) was used, which is validated in Latin America.
publishDate 2023
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2023-11-25
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-02-22T15:34:41Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-02-22T15:34:41Z
dc.type.spa.fl_str_mv Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9356
dc.identifier.bibliographicCitation.spa.fl_str_mv Adams, R. G., & Smith, J. E. (2018). Factors influencing cognitive development in midlife and older adulthood. In K. W. Schaie & S. L. Willis (Eds.), Handbook of the psychology of aging (9th ed., pp. 144-159). Academic Press
American Psychiatric Association (Ed.). (2014). Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM-5. American Psychiatric Publishing. Recuperado de: https://www.eafit.edu.co/ninos/reddelaspreguntas/Documents/dsm-v-guia-consultamanual-diagnostico-estadistico-trastornos-mentales.pdf
American Psychiatric Association (Ed.). (2014). Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM-5. American Psychiatric Publishing. Recuperado de: https://www.eafit.edu.co/ninos/reddelaspreguntas/Documents/dsm-v-guia-consultamanual-diagnostico-estadistico-trastornos-mentales.pdf
Angulo-Martínez, C., Conde-Forero, I. C., Huertas-Bonilla, E., & Ruiz-Garzón, M. Y. (2016). Percepciones, acciones y claves del amor sólido en parejas de las diversas etapas de la adultez. Psicoespacios, 10(16), Art. 16. https://doi.org/10.25057/21452776.717
Arco, J. L., López, S., Heilborn, V. A., & Fernández, F. D. (2005). Terapia breve en estudiantes universitarios con problemas de rendimiento académico y ansiedad: Eficacia del modelo «La Cartuja». International Journal of Clinical and Health Psychology, 5(3), 589-608. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33705310
Arevalo, M. F. (2012). El grupo de pares en la mediana edad [Tesis de Pregrado, Universidad Rafael Landivar]. http://biblio3.url.edu.gt/Tesis/2012/05/63/Arevalo-Maria.pdf Arias, J. L., & Covinos, M. (2021). Diseño y metodología de la investigación. Enfoques Consulting EIRL. http://repositorio.concytec.gob.pe/handle/20.500.12390/2260
Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55, 469-480. https://scihub.se/https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.5.469 Arnett, J. J. (2006). Emerging adulthood: Understanding the new way of coming of age. In J. J. Arnett & J. L. Tanner (Eds.), Emerging adults in America: Coming of age in the 21st century (pp. 3-19). American Psychological Association.
Auerbach, R. P., Mortier, P., Bruffaerts, R., Alonso, J., Benjet, C., Cuijpers, P., Demyttenaere, K., Ebert, D. D., Green, J. G., Hasking, P., Murray, E., Nock, M. K., Pinder-Amaker, S., Sampson, N. A., Stein, D. J., Vilagut, G., Zaslavsky, A. M., Kessler, R. C., & WHO WMH-ICS Collaborators. (2018). WHO World Mental Health Surveys International College Student Project: Prevalence and distribution of mental disorders. Journal of Abnormal Psychology, 127(7), 623–638. https://doi.org/10.1037/abn0000362
Ávila-Toscano, J. H., Hoyos, S. L., González, D. P., & Cabrales, A. (2011). Relación entre ansiedad ante los exámenes, tipos de pruebas y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Psicogente, 14(26), 255-268. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6113745
Baena, G. (2017). Metodología de la investigación (3ª ed.). Grupo Editorial Patria. http://www.biblioteca.cij.gob.mx/Archivos/Materiales_de_consulta/Drogas_de_Abuso /Articulos/metodologia%20de%20la%20investigacion.pdf Baker, S. G. (2014). Cognitive development in midlife. In P. D. Zelazo (Ed.), The Oxford handbook of developmental psychology. Self and other, 2, (735-756). Barrera-Herrera, A., & Vinet, E. V. (2017). Adultez Emergente y características culturales de la etapa en universitarios chilenos. Terapia psicológica, 35(1), 47-56.
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv instname:Universidad Antonio Nariño
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv reponame:Repositorio Institucional UAN
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv repourl:https://repositorio.uan.edu.co/
url http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9356
identifier_str_mv Adams, R. G., & Smith, J. E. (2018). Factors influencing cognitive development in midlife and older adulthood. In K. W. Schaie & S. L. Willis (Eds.), Handbook of the psychology of aging (9th ed., pp. 144-159). Academic Press
American Psychiatric Association (Ed.). (2014). Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM-5. American Psychiatric Publishing. Recuperado de: https://www.eafit.edu.co/ninos/reddelaspreguntas/Documents/dsm-v-guia-consultamanual-diagnostico-estadistico-trastornos-mentales.pdf
Angulo-Martínez, C., Conde-Forero, I. C., Huertas-Bonilla, E., & Ruiz-Garzón, M. Y. (2016). Percepciones, acciones y claves del amor sólido en parejas de las diversas etapas de la adultez. Psicoespacios, 10(16), Art. 16. https://doi.org/10.25057/21452776.717
Arco, J. L., López, S., Heilborn, V. A., & Fernández, F. D. (2005). Terapia breve en estudiantes universitarios con problemas de rendimiento académico y ansiedad: Eficacia del modelo «La Cartuja». International Journal of Clinical and Health Psychology, 5(3), 589-608. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33705310
Arevalo, M. F. (2012). El grupo de pares en la mediana edad [Tesis de Pregrado, Universidad Rafael Landivar]. http://biblio3.url.edu.gt/Tesis/2012/05/63/Arevalo-Maria.pdf Arias, J. L., & Covinos, M. (2021). Diseño y metodología de la investigación. Enfoques Consulting EIRL. http://repositorio.concytec.gob.pe/handle/20.500.12390/2260
Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55, 469-480. https://scihub.se/https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.5.469 Arnett, J. J. (2006). Emerging adulthood: Understanding the new way of coming of age. In J. J. Arnett & J. L. Tanner (Eds.), Emerging adults in America: Coming of age in the 21st century (pp. 3-19). American Psychological Association.
Auerbach, R. P., Mortier, P., Bruffaerts, R., Alonso, J., Benjet, C., Cuijpers, P., Demyttenaere, K., Ebert, D. D., Green, J. G., Hasking, P., Murray, E., Nock, M. K., Pinder-Amaker, S., Sampson, N. A., Stein, D. J., Vilagut, G., Zaslavsky, A. M., Kessler, R. C., & WHO WMH-ICS Collaborators. (2018). WHO World Mental Health Surveys International College Student Project: Prevalence and distribution of mental disorders. Journal of Abnormal Psychology, 127(7), 623–638. https://doi.org/10.1037/abn0000362
Ávila-Toscano, J. H., Hoyos, S. L., González, D. P., & Cabrales, A. (2011). Relación entre ansiedad ante los exámenes, tipos de pruebas y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Psicogente, 14(26), 255-268. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6113745
Baena, G. (2017). Metodología de la investigación (3ª ed.). Grupo Editorial Patria. http://www.biblioteca.cij.gob.mx/Archivos/Materiales_de_consulta/Drogas_de_Abuso /Articulos/metodologia%20de%20la%20investigacion.pdf Baker, S. G. (2014). Cognitive development in midlife. In P. D. Zelazo (Ed.), The Oxford handbook of developmental psychology. Self and other, 2, (735-756). Barrera-Herrera, A., & Vinet, E. V. (2017). Adultez Emergente y características culturales de la etapa en universitarios chilenos. Terapia psicológica, 35(1), 47-56.
instname:Universidad Antonio Nariño
reponame:Repositorio Institucional UAN
repourl:https://repositorio.uan.edu.co/
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.rights.none.fl_str_mv Acceso abierto
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
Acceso abierto
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Antonio Nariño
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv Psicología (Distancia)
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv Facultad de Psicología
dc.publisher.campus.spa.fl_str_mv Riohacha
institution Universidad Antonio Nariño
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/93991b1e-a4d6-411b-b39f-2588b08b6131/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/ff3789ba-bb97-4cfe-821a-5e41dcecee5d/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/b0c8dd31-fd4d-466d-8631-74ae9f95e494/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/acc2e236-8f2a-47bb-90fe-1846b54457a7/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/17e98d10-64e8-4726-a41b-fb64c69ac05e/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/d0c5c404-206d-49ab-b3d4-3083df04d4c3/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/31630f6a-f1c2-42ab-9bf1-163533027695/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/7d8eb58c-4674-4821-b698-08eab3965bdd/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/14f715d6-4227-4119-a8c4-eb556f0ec834/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 3e60c3ad8819eba3a0bfce738856edd8
e9367a3a7a3b1b44097197b4de2f86ad
ab1276507cf1b64947632b3bd097d00a
a4f916ce73c2fff848509dc88540c1c6
8d1b69dd9bdc9df4a8073c7a8193c7af
6d93d3216dc4a7f5df47d4876fbec4d3
3e9dbf7de4d720bdf01b9cde26fb8d58
2761b51d1802f343b6ba3c0d146c4b41
f237ba4ae3fcd959b41e5b604e82cf94
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1812928307704889344
spelling Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)Acceso abiertohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Pinzón Escudero, MayelisPalmezano Diaz, Andrea PaolaPalmezano Diaz, Vanessa Stefany20251911689202519157292024-02-22T15:34:41Z2024-02-22T15:34:41Z2023-11-25http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9356Adams, R. G., & Smith, J. E. (2018). Factors influencing cognitive development in midlife and older adulthood. In K. W. Schaie & S. L. Willis (Eds.), Handbook of the psychology of aging (9th ed., pp. 144-159). Academic PressAmerican Psychiatric Association (Ed.). (2014). Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM-5. American Psychiatric Publishing. Recuperado de: https://www.eafit.edu.co/ninos/reddelaspreguntas/Documents/dsm-v-guia-consultamanual-diagnostico-estadistico-trastornos-mentales.pdfAmerican Psychiatric Association (Ed.). (2014). Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM-5. American Psychiatric Publishing. Recuperado de: https://www.eafit.edu.co/ninos/reddelaspreguntas/Documents/dsm-v-guia-consultamanual-diagnostico-estadistico-trastornos-mentales.pdfAngulo-Martínez, C., Conde-Forero, I. C., Huertas-Bonilla, E., & Ruiz-Garzón, M. Y. (2016). Percepciones, acciones y claves del amor sólido en parejas de las diversas etapas de la adultez. Psicoespacios, 10(16), Art. 16. https://doi.org/10.25057/21452776.717Arco, J. L., López, S., Heilborn, V. A., & Fernández, F. D. (2005). Terapia breve en estudiantes universitarios con problemas de rendimiento académico y ansiedad: Eficacia del modelo «La Cartuja». International Journal of Clinical and Health Psychology, 5(3), 589-608. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33705310Arevalo, M. F. (2012). El grupo de pares en la mediana edad [Tesis de Pregrado, Universidad Rafael Landivar]. http://biblio3.url.edu.gt/Tesis/2012/05/63/Arevalo-Maria.pdf Arias, J. L., & Covinos, M. (2021). Diseño y metodología de la investigación. Enfoques Consulting EIRL. http://repositorio.concytec.gob.pe/handle/20.500.12390/2260Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55, 469-480. https://scihub.se/https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.5.469 Arnett, J. J. (2006). Emerging adulthood: Understanding the new way of coming of age. In J. J. Arnett & J. L. Tanner (Eds.), Emerging adults in America: Coming of age in the 21st century (pp. 3-19). American Psychological Association.Auerbach, R. P., Mortier, P., Bruffaerts, R., Alonso, J., Benjet, C., Cuijpers, P., Demyttenaere, K., Ebert, D. D., Green, J. G., Hasking, P., Murray, E., Nock, M. K., Pinder-Amaker, S., Sampson, N. A., Stein, D. J., Vilagut, G., Zaslavsky, A. M., Kessler, R. C., & WHO WMH-ICS Collaborators. (2018). WHO World Mental Health Surveys International College Student Project: Prevalence and distribution of mental disorders. Journal of Abnormal Psychology, 127(7), 623–638. https://doi.org/10.1037/abn0000362Ávila-Toscano, J. H., Hoyos, S. L., González, D. P., & Cabrales, A. (2011). Relación entre ansiedad ante los exámenes, tipos de pruebas y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Psicogente, 14(26), 255-268. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6113745Baena, G. (2017). Metodología de la investigación (3ª ed.). Grupo Editorial Patria. http://www.biblioteca.cij.gob.mx/Archivos/Materiales_de_consulta/Drogas_de_Abuso /Articulos/metodologia%20de%20la%20investigacion.pdf Baker, S. G. (2014). Cognitive development in midlife. In P. D. Zelazo (Ed.), The Oxford handbook of developmental psychology. Self and other, 2, (735-756). Barrera-Herrera, A., & Vinet, E. V. (2017). Adultez Emergente y características culturales de la etapa en universitarios chilenos. Terapia psicológica, 35(1), 47-56.instname:Universidad Antonio Nariñoreponame:Repositorio Institucional UANrepourl:https://repositorio.uan.edu.co/The objective of this research was to describe the relationship between anxiety and academic performance in students of the psychology program of a Higher Education Institution of the municipality of Riohacha- La Guajira. The methodology was of a descriptive correlational type, with a quantitative approach and non-experimental design; the sample consisted of 83 students of the psychology program of the mentioned Institution, for the collection of information the Anxiety Inventory: Trait-State (IDARE) was used, which is validated in Latin America.La presente investigación tuvo como objetivo describir la relación entre la ansiedad y el rendimiento académico en estudiantes del programa de psicología de una Institución de Educación Superior del municipio de Riohacha- La Guajira. La metodología fue de tipo correlacional descriptivo, con enfoque cuantitativo y diseño no experimental; la muestra estuvo conformada por 83 estudiantes del programa de psicología de la Institución mencionada, para la recolección de información se hizo uso del Inventario de Ansiedad: Rasgo-Estado (IDARE) el cual se encuentra validado en Latinoamérica.Psicólogo(a)PregradoDistanciaMonografíaspaUniversidad Antonio NariñoPsicología (Distancia)Facultad de PsicologíaRiohachaRendimiento académicoAnsiedadestadoRasgoUniversitariosAcademic performanceanxietystatetraitcollege studentsAnsiedad y rendimiento académico en estudiantes de psicología de una Institución Superior de Riohacha-La GuajiraTrabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85EspecializadaORIGINAL2024_ Andrea Palmezano.pdf2024_ Andrea Palmezano.pdfapplication/pdf2397509https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/93991b1e-a4d6-411b-b39f-2588b08b6131/download3e60c3ad8819eba3a0bfce738856edd8MD512024_ Andrea Acta .pdf2024_ Andrea Acta .pdfapplication/pdf1100405https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/ff3789ba-bb97-4cfe-821a-5e41dcecee5d/downloade9367a3a7a3b1b44097197b4de2f86adMD522024_ Andrea Autorización..pdf2024_ Andrea Autorización..pdfapplication/pdf1175024https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/b0c8dd31-fd4d-466d-8631-74ae9f95e494/downloadab1276507cf1b64947632b3bd097d00aMD53TEXT2024_ Andrea Palmezano.pdf.txt2024_ Andrea Palmezano.pdf.txtExtracted texttext/plain101686https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/acc2e236-8f2a-47bb-90fe-1846b54457a7/downloada4f916ce73c2fff848509dc88540c1c6MD542024_ Andrea Acta .pdf.txt2024_ Andrea Acta .pdf.txtExtracted texttext/plain8https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/17e98d10-64e8-4726-a41b-fb64c69ac05e/download8d1b69dd9bdc9df4a8073c7a8193c7afMD562024_ Andrea Autorización..pdf.txt2024_ Andrea Autorización..pdf.txtExtracted texttext/plain6https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/d0c5c404-206d-49ab-b3d4-3083df04d4c3/download6d93d3216dc4a7f5df47d4876fbec4d3MD58THUMBNAIL2024_ Andrea Palmezano.pdf.jpg2024_ Andrea Palmezano.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg7900https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/31630f6a-f1c2-42ab-9bf1-163533027695/download3e9dbf7de4d720bdf01b9cde26fb8d58MD552024_ Andrea Acta .pdf.jpg2024_ Andrea Acta .pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg14416https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/7d8eb58c-4674-4821-b698-08eab3965bdd/download2761b51d1802f343b6ba3c0d146c4b41MD572024_ Andrea Autorización..pdf.jpg2024_ Andrea Autorización..pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg19534https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/14f715d6-4227-4119-a8c4-eb556f0ec834/downloadf237ba4ae3fcd959b41e5b604e82cf94MD59123456789/9356oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/93562024-10-09 22:41:32.441https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Acceso abiertoopen.accesshttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co