Ansiedad y rendimiento académico en estudiantes de psicología de una Institución Superior de Riohacha-La Guajira
The objective of this research was to describe the relationship between anxiety and academic performance in students of the psychology program of a Higher Education Institution of the municipality of Riohacha- La Guajira. The methodology was of a descriptive correlational type, with a quantitative a...
- Autores:
-
Palmezano Diaz, Andrea Paola
Palmezano Diaz, Vanessa Stefany
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2023
- Institución:
- Universidad Antonio Nariño
- Repositorio:
- Repositorio UAN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/9356
- Acceso en línea:
- http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9356
- Palabra clave:
- Rendimiento académico
Ansiedad
estado
Rasgo
Universitarios
Academic performance
anxiety
state
trait
college students
- Rights
- openAccess
- License
- Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
id |
UAntonioN2_4d79948acf4dc59140924de23b876386 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/9356 |
network_acronym_str |
UAntonioN2 |
network_name_str |
Repositorio UAN |
repository_id_str |
|
dc.title.es_ES.fl_str_mv |
Ansiedad y rendimiento académico en estudiantes de psicología de una Institución Superior de Riohacha-La Guajira |
title |
Ansiedad y rendimiento académico en estudiantes de psicología de una Institución Superior de Riohacha-La Guajira |
spellingShingle |
Ansiedad y rendimiento académico en estudiantes de psicología de una Institución Superior de Riohacha-La Guajira Rendimiento académico Ansiedad estado Rasgo Universitarios Academic performance anxiety state trait college students |
title_short |
Ansiedad y rendimiento académico en estudiantes de psicología de una Institución Superior de Riohacha-La Guajira |
title_full |
Ansiedad y rendimiento académico en estudiantes de psicología de una Institución Superior de Riohacha-La Guajira |
title_fullStr |
Ansiedad y rendimiento académico en estudiantes de psicología de una Institución Superior de Riohacha-La Guajira |
title_full_unstemmed |
Ansiedad y rendimiento académico en estudiantes de psicología de una Institución Superior de Riohacha-La Guajira |
title_sort |
Ansiedad y rendimiento académico en estudiantes de psicología de una Institución Superior de Riohacha-La Guajira |
dc.creator.fl_str_mv |
Palmezano Diaz, Andrea Paola Palmezano Diaz, Vanessa Stefany |
dc.contributor.advisor.spa.fl_str_mv |
Pinzón Escudero, Mayelis |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Palmezano Diaz, Andrea Paola Palmezano Diaz, Vanessa Stefany |
dc.subject.es_ES.fl_str_mv |
Rendimiento académico Ansiedad estado Rasgo Universitarios |
topic |
Rendimiento académico Ansiedad estado Rasgo Universitarios Academic performance anxiety state trait college students |
dc.subject.keyword.es_ES.fl_str_mv |
Academic performance anxiety state trait college students |
description |
The objective of this research was to describe the relationship between anxiety and academic performance in students of the psychology program of a Higher Education Institution of the municipality of Riohacha- La Guajira. The methodology was of a descriptive correlational type, with a quantitative approach and non-experimental design; the sample consisted of 83 students of the psychology program of the mentioned Institution, for the collection of information the Anxiety Inventory: Trait-State (IDARE) was used, which is validated in Latin America. |
publishDate |
2023 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2023-11-25 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-02-22T15:34:41Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-02-22T15:34:41Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9356 |
dc.identifier.bibliographicCitation.spa.fl_str_mv |
Adams, R. G., & Smith, J. E. (2018). Factors influencing cognitive development in midlife and older adulthood. In K. W. Schaie & S. L. Willis (Eds.), Handbook of the psychology of aging (9th ed., pp. 144-159). Academic Press American Psychiatric Association (Ed.). (2014). Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM-5. American Psychiatric Publishing. Recuperado de: https://www.eafit.edu.co/ninos/reddelaspreguntas/Documents/dsm-v-guia-consultamanual-diagnostico-estadistico-trastornos-mentales.pdf American Psychiatric Association (Ed.). (2014). Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM-5. American Psychiatric Publishing. Recuperado de: https://www.eafit.edu.co/ninos/reddelaspreguntas/Documents/dsm-v-guia-consultamanual-diagnostico-estadistico-trastornos-mentales.pdf Angulo-Martínez, C., Conde-Forero, I. C., Huertas-Bonilla, E., & Ruiz-Garzón, M. Y. (2016). Percepciones, acciones y claves del amor sólido en parejas de las diversas etapas de la adultez. Psicoespacios, 10(16), Art. 16. https://doi.org/10.25057/21452776.717 Arco, J. L., López, S., Heilborn, V. A., & Fernández, F. D. (2005). Terapia breve en estudiantes universitarios con problemas de rendimiento académico y ansiedad: Eficacia del modelo «La Cartuja». International Journal of Clinical and Health Psychology, 5(3), 589-608. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33705310 Arevalo, M. F. (2012). El grupo de pares en la mediana edad [Tesis de Pregrado, Universidad Rafael Landivar]. http://biblio3.url.edu.gt/Tesis/2012/05/63/Arevalo-Maria.pdf Arias, J. L., & Covinos, M. (2021). Diseño y metodología de la investigación. Enfoques Consulting EIRL. http://repositorio.concytec.gob.pe/handle/20.500.12390/2260 Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55, 469-480. https://scihub.se/https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.5.469 Arnett, J. J. (2006). Emerging adulthood: Understanding the new way of coming of age. In J. J. Arnett & J. L. Tanner (Eds.), Emerging adults in America: Coming of age in the 21st century (pp. 3-19). American Psychological Association. Auerbach, R. P., Mortier, P., Bruffaerts, R., Alonso, J., Benjet, C., Cuijpers, P., Demyttenaere, K., Ebert, D. D., Green, J. G., Hasking, P., Murray, E., Nock, M. K., Pinder-Amaker, S., Sampson, N. A., Stein, D. J., Vilagut, G., Zaslavsky, A. M., Kessler, R. C., & WHO WMH-ICS Collaborators. (2018). WHO World Mental Health Surveys International College Student Project: Prevalence and distribution of mental disorders. Journal of Abnormal Psychology, 127(7), 623–638. https://doi.org/10.1037/abn0000362 Ávila-Toscano, J. H., Hoyos, S. L., González, D. P., & Cabrales, A. (2011). Relación entre ansiedad ante los exámenes, tipos de pruebas y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Psicogente, 14(26), 255-268. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6113745 Baena, G. (2017). Metodología de la investigación (3ª ed.). Grupo Editorial Patria. http://www.biblioteca.cij.gob.mx/Archivos/Materiales_de_consulta/Drogas_de_Abuso /Articulos/metodologia%20de%20la%20investigacion.pdf Baker, S. G. (2014). Cognitive development in midlife. In P. D. Zelazo (Ed.), The Oxford handbook of developmental psychology. Self and other, 2, (735-756). Barrera-Herrera, A., & Vinet, E. V. (2017). Adultez Emergente y características culturales de la etapa en universitarios chilenos. Terapia psicológica, 35(1), 47-56. |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
instname:Universidad Antonio Nariño |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
reponame:Repositorio Institucional UAN |
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv |
repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ |
url |
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9356 |
identifier_str_mv |
Adams, R. G., & Smith, J. E. (2018). Factors influencing cognitive development in midlife and older adulthood. In K. W. Schaie & S. L. Willis (Eds.), Handbook of the psychology of aging (9th ed., pp. 144-159). Academic Press American Psychiatric Association (Ed.). (2014). Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM-5. American Psychiatric Publishing. Recuperado de: https://www.eafit.edu.co/ninos/reddelaspreguntas/Documents/dsm-v-guia-consultamanual-diagnostico-estadistico-trastornos-mentales.pdf Angulo-Martínez, C., Conde-Forero, I. C., Huertas-Bonilla, E., & Ruiz-Garzón, M. Y. (2016). Percepciones, acciones y claves del amor sólido en parejas de las diversas etapas de la adultez. Psicoespacios, 10(16), Art. 16. https://doi.org/10.25057/21452776.717 Arco, J. L., López, S., Heilborn, V. A., & Fernández, F. D. (2005). Terapia breve en estudiantes universitarios con problemas de rendimiento académico y ansiedad: Eficacia del modelo «La Cartuja». International Journal of Clinical and Health Psychology, 5(3), 589-608. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33705310 Arevalo, M. F. (2012). El grupo de pares en la mediana edad [Tesis de Pregrado, Universidad Rafael Landivar]. http://biblio3.url.edu.gt/Tesis/2012/05/63/Arevalo-Maria.pdf Arias, J. L., & Covinos, M. (2021). Diseño y metodología de la investigación. Enfoques Consulting EIRL. http://repositorio.concytec.gob.pe/handle/20.500.12390/2260 Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55, 469-480. https://scihub.se/https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.5.469 Arnett, J. J. (2006). Emerging adulthood: Understanding the new way of coming of age. In J. J. Arnett & J. L. Tanner (Eds.), Emerging adults in America: Coming of age in the 21st century (pp. 3-19). American Psychological Association. Auerbach, R. P., Mortier, P., Bruffaerts, R., Alonso, J., Benjet, C., Cuijpers, P., Demyttenaere, K., Ebert, D. D., Green, J. G., Hasking, P., Murray, E., Nock, M. K., Pinder-Amaker, S., Sampson, N. A., Stein, D. J., Vilagut, G., Zaslavsky, A. M., Kessler, R. C., & WHO WMH-ICS Collaborators. (2018). WHO World Mental Health Surveys International College Student Project: Prevalence and distribution of mental disorders. Journal of Abnormal Psychology, 127(7), 623–638. https://doi.org/10.1037/abn0000362 Ávila-Toscano, J. H., Hoyos, S. L., González, D. P., & Cabrales, A. (2011). Relación entre ansiedad ante los exámenes, tipos de pruebas y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Psicogente, 14(26), 255-268. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6113745 Baena, G. (2017). Metodología de la investigación (3ª ed.). Grupo Editorial Patria. http://www.biblioteca.cij.gob.mx/Archivos/Materiales_de_consulta/Drogas_de_Abuso /Articulos/metodologia%20de%20la%20investigacion.pdf Baker, S. G. (2014). Cognitive development in midlife. In P. D. Zelazo (Ed.), The Oxford handbook of developmental psychology. Self and other, 2, (735-756). Barrera-Herrera, A., & Vinet, E. V. (2017). Adultez Emergente y características culturales de la etapa en universitarios chilenos. Terapia psicológica, 35(1), 47-56. instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Acceso abierto |
dc.rights.license.spa.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Acceso abierto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Antonio Nariño |
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv |
Psicología (Distancia) |
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv |
Facultad de Psicología |
dc.publisher.campus.spa.fl_str_mv |
Riohacha |
institution |
Universidad Antonio Nariño |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/93991b1e-a4d6-411b-b39f-2588b08b6131/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/ff3789ba-bb97-4cfe-821a-5e41dcecee5d/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/b0c8dd31-fd4d-466d-8631-74ae9f95e494/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/acc2e236-8f2a-47bb-90fe-1846b54457a7/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/17e98d10-64e8-4726-a41b-fb64c69ac05e/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/d0c5c404-206d-49ab-b3d4-3083df04d4c3/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/31630f6a-f1c2-42ab-9bf1-163533027695/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/7d8eb58c-4674-4821-b698-08eab3965bdd/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/14f715d6-4227-4119-a8c4-eb556f0ec834/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
3e60c3ad8819eba3a0bfce738856edd8 e9367a3a7a3b1b44097197b4de2f86ad ab1276507cf1b64947632b3bd097d00a a4f916ce73c2fff848509dc88540c1c6 8d1b69dd9bdc9df4a8073c7a8193c7af 6d93d3216dc4a7f5df47d4876fbec4d3 3e9dbf7de4d720bdf01b9cde26fb8d58 2761b51d1802f343b6ba3c0d146c4b41 f237ba4ae3fcd959b41e5b604e82cf94 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UAN |
repository.mail.fl_str_mv |
alertas.repositorio@uan.edu.co |
_version_ |
1814300311999741952 |
spelling |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)Acceso abiertohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Pinzón Escudero, MayelisPalmezano Diaz, Andrea PaolaPalmezano Diaz, Vanessa Stefany20251911689202519157292024-02-22T15:34:41Z2024-02-22T15:34:41Z2023-11-25http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9356Adams, R. G., & Smith, J. E. (2018). Factors influencing cognitive development in midlife and older adulthood. In K. W. Schaie & S. L. Willis (Eds.), Handbook of the psychology of aging (9th ed., pp. 144-159). Academic PressAmerican Psychiatric Association (Ed.). (2014). Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM-5. American Psychiatric Publishing. Recuperado de: https://www.eafit.edu.co/ninos/reddelaspreguntas/Documents/dsm-v-guia-consultamanual-diagnostico-estadistico-trastornos-mentales.pdfAmerican Psychiatric Association (Ed.). (2014). Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM-5. American Psychiatric Publishing. Recuperado de: https://www.eafit.edu.co/ninos/reddelaspreguntas/Documents/dsm-v-guia-consultamanual-diagnostico-estadistico-trastornos-mentales.pdfAngulo-Martínez, C., Conde-Forero, I. C., Huertas-Bonilla, E., & Ruiz-Garzón, M. Y. (2016). Percepciones, acciones y claves del amor sólido en parejas de las diversas etapas de la adultez. Psicoespacios, 10(16), Art. 16. https://doi.org/10.25057/21452776.717Arco, J. L., López, S., Heilborn, V. A., & Fernández, F. D. (2005). Terapia breve en estudiantes universitarios con problemas de rendimiento académico y ansiedad: Eficacia del modelo «La Cartuja». International Journal of Clinical and Health Psychology, 5(3), 589-608. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33705310Arevalo, M. F. (2012). El grupo de pares en la mediana edad [Tesis de Pregrado, Universidad Rafael Landivar]. http://biblio3.url.edu.gt/Tesis/2012/05/63/Arevalo-Maria.pdf Arias, J. L., & Covinos, M. (2021). Diseño y metodología de la investigación. Enfoques Consulting EIRL. http://repositorio.concytec.gob.pe/handle/20.500.12390/2260Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55, 469-480. https://scihub.se/https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.5.469 Arnett, J. J. (2006). Emerging adulthood: Understanding the new way of coming of age. In J. J. Arnett & J. L. Tanner (Eds.), Emerging adults in America: Coming of age in the 21st century (pp. 3-19). American Psychological Association.Auerbach, R. P., Mortier, P., Bruffaerts, R., Alonso, J., Benjet, C., Cuijpers, P., Demyttenaere, K., Ebert, D. D., Green, J. G., Hasking, P., Murray, E., Nock, M. K., Pinder-Amaker, S., Sampson, N. A., Stein, D. J., Vilagut, G., Zaslavsky, A. M., Kessler, R. C., & WHO WMH-ICS Collaborators. (2018). WHO World Mental Health Surveys International College Student Project: Prevalence and distribution of mental disorders. Journal of Abnormal Psychology, 127(7), 623–638. https://doi.org/10.1037/abn0000362Ávila-Toscano, J. H., Hoyos, S. L., González, D. P., & Cabrales, A. (2011). Relación entre ansiedad ante los exámenes, tipos de pruebas y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Psicogente, 14(26), 255-268. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6113745Baena, G. (2017). Metodología de la investigación (3ª ed.). Grupo Editorial Patria. http://www.biblioteca.cij.gob.mx/Archivos/Materiales_de_consulta/Drogas_de_Abuso /Articulos/metodologia%20de%20la%20investigacion.pdf Baker, S. G. (2014). Cognitive development in midlife. In P. D. Zelazo (Ed.), The Oxford handbook of developmental psychology. Self and other, 2, (735-756). Barrera-Herrera, A., & Vinet, E. V. (2017). Adultez Emergente y características culturales de la etapa en universitarios chilenos. Terapia psicológica, 35(1), 47-56.instname:Universidad Antonio Nariñoreponame:Repositorio Institucional UANrepourl:https://repositorio.uan.edu.co/The objective of this research was to describe the relationship between anxiety and academic performance in students of the psychology program of a Higher Education Institution of the municipality of Riohacha- La Guajira. The methodology was of a descriptive correlational type, with a quantitative approach and non-experimental design; the sample consisted of 83 students of the psychology program of the mentioned Institution, for the collection of information the Anxiety Inventory: Trait-State (IDARE) was used, which is validated in Latin America.La presente investigación tuvo como objetivo describir la relación entre la ansiedad y el rendimiento académico en estudiantes del programa de psicología de una Institución de Educación Superior del municipio de Riohacha- La Guajira. La metodología fue de tipo correlacional descriptivo, con enfoque cuantitativo y diseño no experimental; la muestra estuvo conformada por 83 estudiantes del programa de psicología de la Institución mencionada, para la recolección de información se hizo uso del Inventario de Ansiedad: Rasgo-Estado (IDARE) el cual se encuentra validado en Latinoamérica.Psicólogo(a)PregradoDistanciaMonografíaspaUniversidad Antonio NariñoPsicología (Distancia)Facultad de PsicologíaRiohachaRendimiento académicoAnsiedadestadoRasgoUniversitariosAcademic performanceanxietystatetraitcollege studentsAnsiedad y rendimiento académico en estudiantes de psicología de una Institución Superior de Riohacha-La GuajiraTrabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85EspecializadaORIGINAL2024_ Andrea Palmezano.pdf2024_ Andrea Palmezano.pdfapplication/pdf2397509https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/93991b1e-a4d6-411b-b39f-2588b08b6131/download3e60c3ad8819eba3a0bfce738856edd8MD512024_ Andrea Acta .pdf2024_ Andrea Acta .pdfapplication/pdf1100405https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/ff3789ba-bb97-4cfe-821a-5e41dcecee5d/downloade9367a3a7a3b1b44097197b4de2f86adMD522024_ Andrea Autorización..pdf2024_ Andrea Autorización..pdfapplication/pdf1175024https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/b0c8dd31-fd4d-466d-8631-74ae9f95e494/downloadab1276507cf1b64947632b3bd097d00aMD53TEXT2024_ Andrea Palmezano.pdf.txt2024_ Andrea Palmezano.pdf.txtExtracted texttext/plain101686https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/acc2e236-8f2a-47bb-90fe-1846b54457a7/downloada4f916ce73c2fff848509dc88540c1c6MD542024_ Andrea Acta .pdf.txt2024_ Andrea Acta .pdf.txtExtracted texttext/plain8https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/17e98d10-64e8-4726-a41b-fb64c69ac05e/download8d1b69dd9bdc9df4a8073c7a8193c7afMD562024_ Andrea Autorización..pdf.txt2024_ Andrea Autorización..pdf.txtExtracted texttext/plain6https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/d0c5c404-206d-49ab-b3d4-3083df04d4c3/download6d93d3216dc4a7f5df47d4876fbec4d3MD58THUMBNAIL2024_ Andrea Palmezano.pdf.jpg2024_ Andrea Palmezano.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg7900https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/31630f6a-f1c2-42ab-9bf1-163533027695/download3e9dbf7de4d720bdf01b9cde26fb8d58MD552024_ Andrea Acta .pdf.jpg2024_ Andrea Acta .pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg14416https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/7d8eb58c-4674-4821-b698-08eab3965bdd/download2761b51d1802f343b6ba3c0d146c4b41MD572024_ Andrea Autorización..pdf.jpg2024_ Andrea Autorización..pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg19534https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/14f715d6-4227-4119-a8c4-eb556f0ec834/downloadf237ba4ae3fcd959b41e5b604e82cf94MD59123456789/9356oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/93562024-10-09 22:41:32.441https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Acceso abiertoopen.accesshttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co |