Investigación creación “Proyecto Hamlet” desde lo presencia la lo virtual

This research creation, based on the concepts of Aponte, D. (2019), obeys the systematic exercise of artistic creation, in the line of pedagogy linked to the acts of creation of the didactic group of the performing arts, with the co-production of the Skena Teatro group and the Bachelor of Performing...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11407
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1181
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11407
Palabra clave:
investigación
creación
reescritura
virtualidad
audiovisual
Investigation
creation
rewriting
virtuality
audiovisual
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id UAntonioN2_4d69ac42062a2dfd9f0ec861f8ba32c8
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11407
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2021-12-022024-10-10T12:30:33Z2024-10-10T12:30:33Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1181https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11407This research creation, based on the concepts of Aponte, D. (2019), obeys the systematic exercise of artistic creation, in the line of pedagogy linked to the acts of creation of the didactic group of the performing arts, with the co-production of the Skena Teatro group and the Bachelor of Performing Arts from the Antonio Nariño University and arises from the need to investigate the problematization of the passage from the face-to-face in the theater and the transition to the cinematographic language, we are based on Abuin Gonzáles (2008), for the audiovisual production from a distance. Based on the play “Proyecto Hamlet” rewriting, according to parameters by Juan V. Martínez Luciano (2001, p. 22), a new dramaturgy by Carlos Cárdenas, based on “Hamlet” by William Shakespeare, translated by Luis Astrana Marín, ( 1963). Four monologues are selected for the performance before the camera and the difficulties encountered in the cinematographic narration that will show the development of the fable. It is concluded then that the pandemic opened a way to a new world in virtual learning in the audiovisual area, having an impact from a distance with tools applicable to a globalized world and its social networks as a valuable and powerful alternative for dissemination of scenic creation works. We know that distancing is temporary where it places us in a reflective position to value the other and group work to produce and create art for life.Esta investigación creación, a partir de los conceptos de Aponte, D. (2019), obedece al ejercicio sistemático de la creación artística, en la línea de pedagogía vinculada a los actos de creación del grupo didáctica de las artes escénicas, con la coproducción del grupo Skena Teatro y la Licenciatura en Artes Escénicas de la Universidad Antonio Nariño y surge por la necesidad de indagar sobre la problematización del paso desde lo presencial en el teatro y el transito al lenguaje cinematográfico, nos basamos en Abuin Gonzáles (2008), para la realización audiovisual  desde la distancia. Se toma como base la obra “Proyecto Hamlet” reescritura, según parámetros de Juan V. Martínez Luciano (2001, p. 22), nueva dramaturgia realizada por Carlos Cárdenas, basada en “Hamlet” de William Shakespeare, traducción Luis Astrana Marín, (1963). Se seleccionan cuatro monólogos para la interpretación ante la cámara y las dificultades que se encontraron en la narración cinematográfica que mostrará el desarrollo de la fábula. Se concluye entonces que, la pandemia abrió un camino a un nuevo mundo en los aprendizajes virtuales en el área audiovisual, teniendo impacto desde la distancia con herramientas aplicables a un mundo globalizado y sus redes sociales como una alternativa valiosa y poderosa para la divulgación de trabajos de creación escénica. Sabemos que el distanciamiento es temporal donde nos coloca en una posición reflexiva para valorar al otro y el trabajo grupal para producir y crear arte para la vida.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1181/956https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 4 (2020)2665-203XinvestigacióncreaciónreescrituravirtualidadaudiovisualInvestigationcreationrewritingvirtualityaudiovisualInvestigación creación “Proyecto Hamlet” desde lo presencia la lo virtualinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Cárdenas Avella , Carlos EduardoGuerra, FreddyMonroy, Luís DanielGonzáles, NathalyCastellanos, Karol123456789/11407oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/114072024-10-14 03:50:16.992metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Investigación creación “Proyecto Hamlet” desde lo presencia la lo virtual
title Investigación creación “Proyecto Hamlet” desde lo presencia la lo virtual
spellingShingle Investigación creación “Proyecto Hamlet” desde lo presencia la lo virtual
investigación
creación
reescritura
virtualidad
audiovisual
Investigation
creation
rewriting
virtuality
audiovisual
title_short Investigación creación “Proyecto Hamlet” desde lo presencia la lo virtual
title_full Investigación creación “Proyecto Hamlet” desde lo presencia la lo virtual
title_fullStr Investigación creación “Proyecto Hamlet” desde lo presencia la lo virtual
title_full_unstemmed Investigación creación “Proyecto Hamlet” desde lo presencia la lo virtual
title_sort Investigación creación “Proyecto Hamlet” desde lo presencia la lo virtual
dc.subject.es-ES.fl_str_mv investigación
creación
reescritura
virtualidad
audiovisual
topic investigación
creación
reescritura
virtualidad
audiovisual
Investigation
creation
rewriting
virtuality
audiovisual
dc.subject.en-US.fl_str_mv Investigation
creation
rewriting
virtuality
audiovisual
description This research creation, based on the concepts of Aponte, D. (2019), obeys the systematic exercise of artistic creation, in the line of pedagogy linked to the acts of creation of the didactic group of the performing arts, with the co-production of the Skena Teatro group and the Bachelor of Performing Arts from the Antonio Nariño University and arises from the need to investigate the problematization of the passage from the face-to-face in the theater and the transition to the cinematographic language, we are based on Abuin Gonzáles (2008), for the audiovisual production from a distance. Based on the play “Proyecto Hamlet” rewriting, according to parameters by Juan V. Martínez Luciano (2001, p. 22), a new dramaturgy by Carlos Cárdenas, based on “Hamlet” by William Shakespeare, translated by Luis Astrana Marín, ( 1963). Four monologues are selected for the performance before the camera and the difficulties encountered in the cinematographic narration that will show the development of the fable. It is concluded then that the pandemic opened a way to a new world in virtual learning in the audiovisual area, having an impact from a distance with tools applicable to a globalized world and its social networks as a valuable and powerful alternative for dissemination of scenic creation works. We know that distancing is temporary where it places us in a reflective position to value the other and group work to produce and create art for life.
publishDate 2021
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:30:33Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:30:33Z
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-02
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1181
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11407
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1181
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11407
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1181/956
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.es-ES.fl_str_mv MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 4 (2020)
dc.source.none.fl_str_mv 2665-203X
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300292716429312