Conductas Internalizadas Y Externalizadas En Los Estudiantes De Básica Primaria De La Institución Educativa Distrital Unión Europea Sede B.
This research aims to describe the internalized and externalized behaviors present in the primary school students of the Institución Educativa Distrital Unión Europea. Initially we review theoretical based on child psychopathology from the dimensional focus set from Achenbach & Rescorla, and the...
- Autores:
-
Diana Elizabeth, Cocuy Barrera
- Tipo de recurso:
- Tesis
- Fecha de publicación:
- 2014
- Institución:
- Universidad Antonio Nariño
- Repositorio:
- Repositorio UAN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11665
- Acceso en línea:
- https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11665
- Palabra clave:
- problemas de conducta
conductas internalizadas
conductas externalizadas
conductas mixtas
behavior problems
internalized behaviors
externalized behaviors
mixed behaviors
- Rights
- License
- Acceso abierto
id |
UAntonioN2_45c944ffb0d3dd906f3ca827d80474c9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11665 |
network_acronym_str |
UAntonioN2 |
network_name_str |
Repositorio UAN |
repository_id_str |
|
dc.title.none.fl_str_mv |
Conductas Internalizadas Y Externalizadas En Los Estudiantes De Básica Primaria De La Institución Educativa Distrital Unión Europea Sede B. |
title |
Conductas Internalizadas Y Externalizadas En Los Estudiantes De Básica Primaria De La Institución Educativa Distrital Unión Europea Sede B. |
spellingShingle |
Conductas Internalizadas Y Externalizadas En Los Estudiantes De Básica Primaria De La Institución Educativa Distrital Unión Europea Sede B. problemas de conducta conductas internalizadas conductas externalizadas conductas mixtas behavior problems internalized behaviors externalized behaviors mixed behaviors |
title_short |
Conductas Internalizadas Y Externalizadas En Los Estudiantes De Básica Primaria De La Institución Educativa Distrital Unión Europea Sede B. |
title_full |
Conductas Internalizadas Y Externalizadas En Los Estudiantes De Básica Primaria De La Institución Educativa Distrital Unión Europea Sede B. |
title_fullStr |
Conductas Internalizadas Y Externalizadas En Los Estudiantes De Básica Primaria De La Institución Educativa Distrital Unión Europea Sede B. |
title_full_unstemmed |
Conductas Internalizadas Y Externalizadas En Los Estudiantes De Básica Primaria De La Institución Educativa Distrital Unión Europea Sede B. |
title_sort |
Conductas Internalizadas Y Externalizadas En Los Estudiantes De Básica Primaria De La Institución Educativa Distrital Unión Europea Sede B. |
dc.creator.fl_str_mv |
Diana Elizabeth, Cocuy Barrera |
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv |
Alejandro, Barbosa |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Diana Elizabeth, Cocuy Barrera |
dc.subject.none.fl_str_mv |
problemas de conducta conductas internalizadas conductas externalizadas conductas mixtas |
topic |
problemas de conducta conductas internalizadas conductas externalizadas conductas mixtas behavior problems internalized behaviors externalized behaviors mixed behaviors |
dc.subject.keyword.none.fl_str_mv |
behavior problems internalized behaviors externalized behaviors mixed behaviors |
description |
This research aims to describe the internalized and externalized behaviors present in the primary school students of the Institución Educativa Distrital Unión Europea. Initially we review theoretical based on child psychopathology from the dimensional focus set from Achenbach & Rescorla, and the description of internalizing and externalizing behaviors and mixed. From a sample of 93 students was held the application of the instrument Child Behavior Checklist - Format to parent Child Behavior Checklist (CBCL/6-18) ( CBCL , Achenbach & Rescorla , 2001) to identify the presence of internalized and externalized behaviors expressed by the child in the past 6 months. The methodology used in this research is descriptive, not experimental - cross. The investigation confirmed the existence of internalized and externalized behaviors in boys and girls, showing a high frequency of behaviors related to somatic complaints and aggressive behaviors in both genders. |
publishDate |
2014 |
dc.date.created.none.fl_str_mv |
2014-02-03 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-10-21T20:45:31Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-10-21T20:45:31Z |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2024-10-21 |
dc.type.none.fl_str_mv |
Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado |
dc.type.document.none.fl_str_mv |
Estudio descriptivo |
dc.type.version.none.fl_str_mv |
Versión final del autor, Versión aceptada para publicar |
dc.type.coar.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_46ec |
dc.type.redcol.none.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/PIC |
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_46ec |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11665 |
url |
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11665 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv |
Acceso abierto |
dc.rights.coar.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Acceso abierto http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.medium.none.fl_str_mv |
pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Antonio Nariño |
dc.publisher.program.none.fl_str_mv |
Psicología |
dc.publisher.faculty.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología |
dc.publisher.campus.none.fl_str_mv |
Bogotá - Sur |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Antonio Nariño |
dc.source.none.fl_str_mv |
instname:Universidad Antonio Nariño |
instname_str |
Universidad Antonio Nariño |
institution |
Universidad Antonio Nariño |
dc.source.bibliographicCitation.none.fl_str_mv |
Achenbach, T. M. (1991). Manual for the child behavior checklist and 1991 profile. Burlington, VT: University of Vermont, Department Psychiatry. Achenbach, T. M., (2001) Challenges and benefits of assessment, diagnosis, and taxonomy for clinical practice and research. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 35, 263-721. Achenbach T. M. y Edelbrock, C.S. (1978) The classification of Child psychopathology: a review of analysis empirical efforts. Psychological Bulletin, 85(6), 1275-1301. Achenbach, T. M. y Edelbrock, C.S. (1983). Manual for the child behavior checklist and revised child behavior profile. Burlington, VT: University of Vermont, Department of Psychiatry. Achenbach, T. M., & Rescorla, L. A. (2001). Manual for the ASEBA School-Age Forms & Profiles. Burlington, VT: University of Vermont, Research Center for Children, Youth, & Families. Achenbach, T.M., Howell, C.T., Mc-Conaughy, S.H. & Stanger, C. (1995). Six year predictors of problems in a national sample, III: transition to young adult syndromes. Journal of American Academy Child Adolescent Psychiatry, 34,658–669. Almonte C, Montt M, Correa A, (2006) Psicopatología infantil y de la adolescencia. Santiago, Chile: Mediterráneo Ltda.; 27-33. American Psychiatric Association. (2000) DSM IV Manual Diagnostico y Estadístico de los Trastornos Mentales. Barcelona: Ed. Masson. Andraca. I. Pino. P., La Parra. A., Rivera. F., & Castillo. M. (2002). Risk Factors for psicomotor development among infants born under optimal biological conditions. Saude Pública. 32, 2 – 10 Barkley, R. A. (1988). Attention. En M. Tramontana y S. Hooper (Eds.). Assessment issues in child clinical neuropsychology. New York: Plenum. |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/a3a36288-4837-4704-9e39-023e7ac6fef6/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/b0efa011-834f-4bf6-9b32-fead54080a97/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
9cc090688a8fec1e9e125f42f674d740 f810a40aaa1ea7a33b3928d777eb3dc2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UAN |
repository.mail.fl_str_mv |
alertas.repositorio@uan.edu.co |
_version_ |
1814300452626366464 |
spelling |
Alejandro, BarbosaDiana Elizabeth, Cocuy Barrera2024-10-21T20:45:31Z2024-10-21T20:45:31Z2014-02-032024-10-21https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11665This research aims to describe the internalized and externalized behaviors present in the primary school students of the Institución Educativa Distrital Unión Europea. Initially we review theoretical based on child psychopathology from the dimensional focus set from Achenbach & Rescorla, and the description of internalizing and externalizing behaviors and mixed. From a sample of 93 students was held the application of the instrument Child Behavior Checklist - Format to parent Child Behavior Checklist (CBCL/6-18) ( CBCL , Achenbach & Rescorla , 2001) to identify the presence of internalized and externalized behaviors expressed by the child in the past 6 months. The methodology used in this research is descriptive, not experimental - cross. The investigation confirmed the existence of internalized and externalized behaviors in boys and girls, showing a high frequency of behaviors related to somatic complaints and aggressive behaviors in both genders.La presente investigación tiene como objetivo describir las conductas internalizadas y externalizadas presentes en los estudiantes de básica primaria de la Institución Educativa Distrital Unión Europea. Inicialmente se hace una revisión teórica basada en la psicopatología infantil desde el enfoque dimensional establecido Achenbach y Rescorla, y la descripción de comportamientos internalizantes, externalizantes y mixtos. A partir de una muestra de 93 estudiantes se realizó la aplicación del instrumento Lista de Chequeo de la Conducta Infantil – Formato para padres Child Behavior Checklist (CBCL/6-18) (CBCL; Achenbach y Rescorla, 2001), para identificar la presencia de conductas internalizadas y externalizadas expresadas por el niño en los últimos 6 meses. La metodología utilizada en esta investigación es de tipo descriptivo no experimentaltransversal. En la investigación, se confirmó la existencia de conductas internalizadas y externalizadas tanto en niños como en las niñas, evidenciándose una alta frecuencia de conductas relacionadas a quejas somáticas y conductas agresivas en ambos géneros.finalPsicólogo(a)PregradoPresencialMonografíapdfUniversidad Antonio NariñoPsicologíaFacultad de PsicologíaBogotá - Surinstname:Universidad Antonio NariñoAchenbach, T. M. (1991). Manual for the child behavior checklist and 1991 profile. Burlington, VT: University of Vermont, Department Psychiatry.Achenbach, T. M., (2001) Challenges and benefits of assessment, diagnosis, and taxonomy for clinical practice and research. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 35, 263-721.Achenbach T. M. y Edelbrock, C.S. (1978) The classification of Child psychopathology: a review of analysis empirical efforts. Psychological Bulletin, 85(6), 1275-1301.Achenbach, T. M. y Edelbrock, C.S. (1983). Manual for the child behavior checklist and revised child behavior profile. Burlington, VT: University of Vermont, Department of Psychiatry.Achenbach, T. M., & Rescorla, L. A. (2001). Manual for the ASEBA School-Age Forms & Profiles. Burlington, VT: University of Vermont, Research Center for Children, Youth, & Families.Achenbach, T.M., Howell, C.T., Mc-Conaughy, S.H. & Stanger, C. (1995). Six year predictors of problems in a national sample, III: transition to young adult syndromes. Journal of American Academy Child Adolescent Psychiatry, 34,658–669.Almonte C, Montt M, Correa A, (2006) Psicopatología infantil y de la adolescencia. Santiago, Chile: Mediterráneo Ltda.; 27-33.American Psychiatric Association. (2000) DSM IV Manual Diagnostico y Estadístico de los Trastornos Mentales. Barcelona: Ed. Masson.Andraca. I. Pino. P., La Parra. A., Rivera. F., & Castillo. M. (2002). Risk Factors for psicomotor development among infants born under optimal biological conditions. Saude Pública. 32, 2 – 10Barkley, R. A. (1988). Attention. En M. Tramontana y S. Hooper (Eds.). Assessment issues in child clinical neuropsychology. New York: Plenum.problemas de conductaconductas internalizadasconductas externalizadasconductas mixtasbehavior problemsinternalized behaviorsexternalized behaviorsmixed behaviorsConductas Internalizadas Y Externalizadas En Los Estudiantes De Básica Primaria De La Institución Educativa Distrital Unión Europea Sede B.Tesis/Trabajo de grado - Monografía - PregradoEstudio descriptivoVersión final del autor, Versión aceptada para publicarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_46echttp://purl.org/redcol/resource_type/PIChttp://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcceEspecializadaAcceso abiertohttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spaORIGINAL2014_DianaElizabethCocuyBarrera_Autorización.pdf2014_DianaElizabethCocuyBarrera_Autorización.pdfAutorizaciónapplication/pdf1565330https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/a3a36288-4837-4704-9e39-023e7ac6fef6/download9cc090688a8fec1e9e125f42f674d740MD512014_DianaElizabethCocuyBarrera2014_DianaElizabethCocuyBarreraTrabajo de gradoapplication/pdf643097https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/b0efa011-834f-4bf6-9b32-fead54080a97/downloadf810a40aaa1ea7a33b3928d777eb3dc2MD52123456789/11665oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/116652024-10-21 20:45:33.807open.accesshttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co |