Desarrollo de video juego para la estimulación cognitiva de personas con accidentes cerebrovasculares
This research was conducted in order to design a 2D video game with Unity programming for the rehabilitation of attention, memory and concentration of people in general, which would help in the problem of limited access to this type of therapy due to the high costs required for a medical psychothera...
- Autores:
-
Gómez Vizcaya, Camilo A.
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2023
- Institución:
- Universidad Antonio Nariño
- Repositorio:
- Repositorio UAN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/8851
- Acceso en línea:
- http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8851
- Palabra clave:
- Videojuego 2D, Unity, rehabilitación cognitiva, concentración, atención, memoria.
Video game 2D, Unity, cognitive rehabilitation, concentration, attention, memory
- Rights
- closedAccess
- License
- Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
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This research was conducted in order to design a 2D video game with Unity programming for the rehabilitation of attention, memory and concentration of people in general, which would help in the problem of limited access to this type of therapy due to the high costs required for a medical psychotherapeutic process, which is not included in the POS of the health system in Colombia. So that this study is distributed in 5 chapters, the first refers to the introduction in which reference is made to the main cognitive difficulties that can be stimulated by means of this type of tools, in the second chapter is the objectives of the research, which is to design a non-immersive 2D video game in order to help in the process of cognitive rehabilitation of people, the next chapter is the theoretical framework where the theoretical foundation of both cognitive analysis and technical knowledge of video games is found, in a fourth chapter is the descriptive and quantitative research methodology, with an empirical |
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Recuperado el 22 de septiembre de 2022, de https://www.ninds.nih.gov/Disorders/All-Disorders/NINDS-Stroke-InformationPage/Stroke-Rehabilitation-Information.Ostrosky-Solís, F. E. G. G. Y., & Lozano-Gutiérrez, A. (2003). Rehabilitación de la memoria en condiciones normales y patológicas. Avances en psicología clínica latinoamericana, 21, 39-51.Rodríguez Moscatel, L. (2016). Espacios Híbridos: Arquitecturas Emergentes De La Interacción Físico-Virtual (Doctoral dissertation, Universitat Politécnica de Valencia).Rojas Daza, J. D., & Salles Rojas, M. K. (2023). Factores de riesgo asociados a accidente cerebrovascular en pacientes adultos y adultos mayores, atendidos en el servicio de emergencias del hospital regional de Pucallpa, 2021.Ruiz Muñoz, D. (2022). Desarrollo de un videojuego 2D de plataformas en Unity (Doctoral dissertation, Universitat Politécnica de Valencia).Ruiz, A. A. A., Pérez, J. C. E., & Peña, A. D. R. (2017). Videojuego para la estimulación cognitiva de pacientes adultos centrado en las Funciones Ejecutivas. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 10(11), 1-12.instname:Universidad Antonio Nariñoreponame:Repositorio Institucional UANrepourl:https://repositorio.uan.edu.co/This research was conducted in order to design a 2D video game with Unity programming for the rehabilitation of attention, memory and concentration of people in general, which would help in the problem of limited access to this type of therapy due to the high costs required for a medical psychotherapeutic process, which is not included in the POS of the health system in Colombia. So that this study is distributed in 5 chapters, the first refers to the introduction in which reference is made to the main cognitive difficulties that can be stimulated by means of this type of tools, in the second chapter is the objectives of the research, which is to design a non-immersive 2D video game in order to help in the process of cognitive rehabilitation of people, the next chapter is the theoretical framework where the theoretical foundation of both cognitive analysis and technical knowledge of video games is found, in a fourth chapter is the descriptive and quantitative research methodology, with an empiricalLa presente investigación se realizó con el fin de diseñar un videojuego en 2D con programación Unity para la rehabilitación de la capacidad de atención, memoria y concentración de las personas en general, lo que ayudaría en la problemática del limitado acceso a este tipo de terapias debido a los altos costos que requiere de un proceso medico psicoterapéutico, el cual no está incluido en el POS del sistema de salud en Colombia. De manera que este estudio se distribuye en 5 capítulos, el primero hace referencia a la introducción en el cual se hace referencia a las principales dificultades cognitivos que pueden estimularse por medio de este tipo de herramientas, en el segundo capítulo se encuentra los objetivos de la investigación,Ingeniero(a) Electrónico(a)PregradoPresencialProyectospaUniversidad Antonio NariñoIngeniería ElectrónicaFacultad de Ingeniería Mecánica, Electrónica y BiomédicaIbaguéVideojuego 2D, Unity, rehabilitación cognitiva, concentración, atención, memoria.Video game 2D, Unity, cognitive rehabilitation, concentration, attention, memoryDesarrollo de video juego para la estimulación cognitiva de personas con accidentes cerebrovascularesTrabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85ORIGINALActa de Sustentación TIG Camilo Andrés Gómez Vizcaya.pdfActa de Sustentación TIG Camilo Andrés Gómez Vizcaya.pdfapplication/pdf170493https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/88eef678-fb2f-43dd-91c7-bdf516f4ff84/downloadac54943e85804283647354487a77ffeaMD51Formato de Autorización de Autores.pdfFormato de Autorización de Autores.pdfapplication/pdf734592https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/78600c9f-113f-43b4-88ad-ae3e12f4abfe/download36a24a71f119fab1d174b8775d3ac370MD52Reporte de similitud TIG Camilo Andrés Gómez Vizcaya.pdf.pdfReporte de similitud TIG Camilo Andrés Gómez Vizcaya.pdf.pdfapplication/pdf34236https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/28129651-6aef-422e-a948-b844641924e2/downloada2fac64abefd9a7a0ffcf78edd01ce01MD53TIG Camilo Gómez Vizcaya.pdfTIG Camilo Gómez Vizcaya.pdfapplication/pdf3751515https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/e51d3a3b-ed6b-4ebd-ac24-e0a6d5a87943/download047d93374efdc1d75d6bedff94dbc6f1MD54CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/51fd9a69-e12b-4ffc-b8fc-167964421492/download9868ccc48a14c8d591352b6eaf7f6239MD55123456789/8851oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/88512024-10-09 23:35:33.631https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Acceso a solo metadatosopen.accesshttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co |