La adjetivación del paisaje sonoro del Maestro Roncador en la Arquitectura y el Urbanismo

Soundscapes present a high variability, both physical and temporal. They include those belonging to natural and meteorological phenomena, but are more important when we refer to biotic elements and natural ecosystems. They spread throughout the planet, and vary with the construction and transformati...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/10665
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/718
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10665
Palabra clave:
bibliografia acústica
escucha activa
Maestro Roncador
paisaje sonoro
acoustic bibliography
active listening
Mas­ter Snorer
soundscape
Rights
License
Derechos de autor 2021 Francesc Daumal i Domènech
id UAntonioN2_3f8776c767aba240eaaf45fd405503ef
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/10665
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2023-08-162024-10-10T02:30:54Z2024-10-10T02:30:54Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/71810.54104/nodo.v16n31.718https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10665Soundscapes present a high variability, both physical and temporal. They include those belonging to natural and meteorological phenomena, but are more important when we refer to biotic elements and natural ecosystems. They spread throughout the planet, and vary with the construction and transformation that human beings carry out of everything around them, and the evolution of the languages ​​that they use for their communications. This variability also encompasses this fourth dimension. In this article, a debate is carried out on how to understand the soundscape by the protagonist of the work "Paisajes Sonoros del Maestro Roncador" edited by the SEA in February 2020, and the initial of the "Maestro Roncador", edited by the SEA in 2014, and the adjectives and sound characters that can be given to the different spaces are put into solfa, especially now after the irruption of the silence imposed by the confinement of the pandemic that we have suffered from the coronavirus.  Los paisajes sonoros presentan una alta variabilidad, tanto física como temporal. Abarcan los pertenecientes a los fenómenos naturales, y meteorológicos, pero cobran mayor envergadura cuando nos referimos a los elemento bióticos y los ecosistemas naturales. Se extienden por todo el planeta, y varían con la construcción y transformación que el ser humano realiza de todo cuanto le rodea, y de la evolución de los lenguajes que este utiliza para sus comunicaciones. Esta variabilidad también abarca esta cuarta dimensión. En este artículo, se realiza un debate sobre la forma de entender el paisaje sonoro por el protagonista de la obra “Paisajes Sonoros del Maestro Roncador” editado por la SEA en febrero 2020, y el inicial del “Maestro Roncador”, editado por la SEA en 2014, y se ponen en solfa especialmente los adjetivos y caracteres sonoros que pueden darse a los distintos espacios, especialmente ahora después de la irrupción del silencio impuesto por el confinamiento de la pandemia que hemos sufrido por el coronavirus.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/718/1238Derechos de autor 2021 Francesc Daumal i Domènechhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2REVISTA NODO; Vol. 16 Núm. 31 (2021): Ciudad y arte sonoro; 118-1322346-092X1909-388810.54104/nodo.v15n31bibliografia acústicaescucha activaMaestro Roncadorpaisaje sonoroacoustic bibliographyactive listeningMas­ter SnorersoundscapeLa adjetivación del paisaje sonoro del Maestro Roncador en la Arquitectura y el Urbanismoinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por pareshttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Daumal i Domènech, Francesc123456789/10665oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/106652024-10-14 03:46:10.661metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv La adjetivación del paisaje sonoro del Maestro Roncador en la Arquitectura y el Urbanismo
title La adjetivación del paisaje sonoro del Maestro Roncador en la Arquitectura y el Urbanismo
spellingShingle La adjetivación del paisaje sonoro del Maestro Roncador en la Arquitectura y el Urbanismo
bibliografia acústica
escucha activa
Maestro Roncador
paisaje sonoro
acoustic bibliography
active listening
Mas­ter Snorer
soundscape
title_short La adjetivación del paisaje sonoro del Maestro Roncador en la Arquitectura y el Urbanismo
title_full La adjetivación del paisaje sonoro del Maestro Roncador en la Arquitectura y el Urbanismo
title_fullStr La adjetivación del paisaje sonoro del Maestro Roncador en la Arquitectura y el Urbanismo
title_full_unstemmed La adjetivación del paisaje sonoro del Maestro Roncador en la Arquitectura y el Urbanismo
title_sort La adjetivación del paisaje sonoro del Maestro Roncador en la Arquitectura y el Urbanismo
dc.subject.es-ES.fl_str_mv bibliografia acústica
escucha activa
Maestro Roncador
paisaje sonoro
topic bibliografia acústica
escucha activa
Maestro Roncador
paisaje sonoro
acoustic bibliography
active listening
Mas­ter Snorer
soundscape
dc.subject.en-US.fl_str_mv acoustic bibliography
active listening
Mas­ter Snorer
soundscape
description Soundscapes present a high variability, both physical and temporal. They include those belonging to natural and meteorological phenomena, but are more important when we refer to biotic elements and natural ecosystems. They spread throughout the planet, and vary with the construction and transformation that human beings carry out of everything around them, and the evolution of the languages ​​that they use for their communications. This variability also encompasses this fourth dimension. In this article, a debate is carried out on how to understand the soundscape by the protagonist of the work "Paisajes Sonoros del Maestro Roncador" edited by the SEA in February 2020, and the initial of the "Maestro Roncador", edited by the SEA in 2014, and the adjectives and sound characters that can be given to the different spaces are put into solfa, especially now after the irruption of the silence imposed by the confinement of the pandemic that we have suffered from the coronavirus.  
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:30:54Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:30:54Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-16
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.es-ES.fl_str_mv Artículo revisado por pares
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/718
10.54104/nodo.v16n31.718
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10665
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/718
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10665
identifier_str_mv 10.54104/nodo.v16n31.718
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/718/1238
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Francesc Daumal i Domènech
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Francesc Daumal i Domènech
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.es-ES.fl_str_mv REVISTA NODO; Vol. 16 Núm. 31 (2021): Ciudad y arte sonoro; 118-132
dc.source.none.fl_str_mv 2346-092X
1909-3888
10.54104/nodo.v15n31
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300298832773120