Hábitos de vida saludable (prácticas y creencias) y su relación con el rendimiento académico en estudiantes de odontología.
Objective: to determine the practices and beliefs of healthy lifestyles and their relationship with academic performance in dental students. Method: a descriptive observational cross-sectional study was carried out. It was applied to 94 undergraduate students of the academic dental program of a Univ...
- Autores:
-
Ceballos Mera, Diana Camila
Lenis Torijano, Harold Steven
Rodríguez Arcos, Francisco Javier
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad Antonio Nariño
- Repositorio:
- Repositorio UAN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/2603
- Acceso en línea:
- http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/2603
- Palabra clave:
- hábitos de vida saludables, prácticas, creencias, rendimiento académico.
healthy life habits, practices, beliefs, academic performance
- Rights
- openAccess
- License
- Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
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Objective: to determine the practices and beliefs of healthy lifestyles and their relationship with academic performance in dental students. Method: a descriptive observational cross-sectional study was carried out. It was applied to 94 undergraduate students of the academic dental program of a University, using the Questionnaire of Practices and Beliefs about Lifestyles, validated by Arrivillaga et al 2002, divided into 2 categories: Practices and Beliefs, as well as 6 subcategories that they are evaluated through 116 questions. Results: the sum of the arithmetic techniques of practices and beliefs that identifies the general lifestyle of the students of the dental school is at a "HEALTHY" level with a score of (293.2554). Compared to healthy style practices, the results that stood out were: self-care and medical care diagnosed as "Unhealthy", score of 49.4; "Healthy" eating habits 44.1. Regarding beliefs, the results were: The condition, physical activity and sport diagnosed as "high" score of 15.2; for sleep it was "low" with 18.8. Regarding the academic performance of the students of the faculty, it was found that there is statistical significance: beliefs in the self-care and medical care dimensions (p = 0.044), eating habits (p = 0.043) and consumption of alcohol, tobacco and other drugs (p = 0.004). Conclusions: the practices and beliefs of the healthy lifestyles of dental students are at a "HEALTHY" level, no statistical relationship was found with academic performance. |
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Regarding beliefs, the results were: The condition, physical activity and sport diagnosed as "high" score of 15.2; for sleep it was "low" with 18.8. Regarding the academic performance of the students of the faculty, it was found that there is statistical significance: beliefs in the self-care and medical care dimensions (p = 0.044), eating habits (p = 0.043) and consumption of alcohol, tobacco and other drugs (p = 0.004). Conclusions: the practices and beliefs of the healthy lifestyles of dental students are at a "HEALTHY" level, no statistical relationship was found with academic performance.Objetivo: determinar las prácticas y creencias de estilos de vida saludable y su relación con el rendimiento académico en estudiantes de odontología. Método: se realizó un estudio observacional descriptivo de corte transversal. Se aplicó a 94 estudiantes de pregrado del programa académico de odontología de una Universidad, utilizo el Cuestionario de Prácticas y Creencias Sobre Estilos de Vida, validado por Arrivillaga et al 2002, dividido en 2 categorías: Prácticas y Creencias, así como por 6 subcategorías que se evalúan a través de 116 preguntas. Resultados: la suma de las medias aritméticas de prácticas y creencias identifica que el estilo de vida en general de los estudiantes de la facultad de odontología está en un nivel “SALUDABLE” con un puntaje de (293.2554). Frente a las prácticas de estilo saludable los resultados que resaltaron fueron: autocuidado y cuidado médico diagnosticado como “Poco saludable” puntaje de 49,4; Hábitos alimenticios “saludable” 44,1. En relación a las creencias los resultados fueron: La condición, actividad física y deporte diagnosticado como “alto” puntaje de 15,2; para sueño fue “bajo” con 18,8. Respecto al rendimiento académico de los estudiantes de la facultad, se encontró que hay significancia estadística: creencias en las dimensiones autocuidado y cuidado médico (p=0.044), hábitos alimenticios (p=0,043) y consumo de alcohol, tabaco y otras drogas (p=0,004). Conclusiones: las prácticas y creencias de estilos de vida saludable de los estudiantes de odontología está en un nivel “SALUDABLE”, no se encontró relacionan estadística con el rendimiento académico.Odontólogo(a)PregradoPresencialspaUniversidad Antonio NariñoOdontologíaFacultad de OdontologíaPalmirahábitos de vida saludables, prácticas, creencias, rendimiento académico.healthy life habits, practices, beliefs, academic performanceHábitos de vida saludable (prácticas y creencias) y su relación con el rendimiento académico en estudiantes de odontología.Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85ORIGINAL2020_DianaCamilaCeballosMera2020_DianaCamilaCeballosMeraTrabajo de Gradoapplication/pdf1993119https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/36ce211b-6380-4665-8990-e1b6d9d66a5b/download16b1dc607ab1cf86f24b267e7ec5df98MD542020_DianaCamilaCeballosMera_Autorización12020_DianaCamilaCeballosMera_Autorización1Autorizacion de Autores 1application/pdf441363https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/f605647a-21ef-4219-b845-84306ad25526/downloade38c44ee2b7fa1b23ca3690281f91802MD512020_HaroldStevenLenisTorijano_Autorización22020_HaroldStevenLenisTorijano_Autorización2Autorizacion de Autores 2application/pdf1375803https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/b32e18ac-db3c-43b2-a3d2-cd5a20543fd4/download30b0961143e7603e575e6d0da0829b01MD522020_FranciscoJavierRodríguezArcos_Autorización32020_FranciscoJavierRodríguezArcos_Autorización3Autorizacion de Autores 3application/pdf1383269https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/2a0c0a6a-942b-44de-8688-709668597cc2/downloadc2934858b44ebef6e703e8058f2fb948MD53CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; 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