Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional

Educational processes have evolved at a general level in their daily work involving technologies; the special education area of the Institut Pedagogic National has joined this process, which together with the Area of Technology and Computer Science have developed a project that involves Information...

Full description

Autores:
Reyes Forero, Luisa Marina
Florián Cano, William
Rodríguez Potes, Alexander
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2009
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/5479
Acceso en línea:
http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/774
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5479
Palabra clave:
teaching process, skills development, competences development, computer assisted training, teaching methods, multimedia teaching, educational environment, social adaptation, special education
Seleccionado:proceso de enseñanza, desarrollo de destrezas, desarrollo de competencias, formación asistida por computador, métodos de enseñanza, enseñanza multimedia, ambiente educacional, adaptación social, educación especial
Rights
openAccess
License
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
id UAntonioN2_3addc31f77c30d2fa7b5c4c4068d83bb
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/5479
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)Derechos de autor 2009 Luisa Marina Reyes Forero, William Florián Cano, Alexander Rodríguez PotesAcceso abiertohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Reyes Forero, Luisa MarinaFlorián Cano, WilliamRodríguez Potes, Alexander2021-11-10T00:53:12Z2021-11-10T00:53:12Z2009-12-19http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/774http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5479Educational processes have evolved at a general level in their daily work involving technologies; the special education area of the Institut Pedagogic National has joined this process, which together with the Area of Technology and Computer Science have developed a project that involves Information and Communication Technologies (ict) in the teaching-learning process of students with permanent special educational needs. The project uses tic as a component for improving and strengthening the basic learning devices (bld), which are the fundamental basis for knowledge acquisition and learning of every human being. Within the search for information there are not theorical references to develop the unified bld, for that reason the research group developed tools for data collection and evaluation.: proceso de enseñanza, desarrollo de destrezas, desarrollo de competencias, formación asistida por computador, métodos de enseñanza, enseñanza multimedia, ambiente educacional, adaptación social, educación especial.Los procesos educativos han ido evolucionando a nivel general, involucrando en su labor diaria las tecnologías. A esta tarea se ha unido la Sección de Educación Especial del Instituto Pedagógico Nacional, que, junto con el Área de Tecnología e Informática, ha desarrollado un proyecto que involucra el aporte de las tecnologías de la información y la comunicación (tic) en el proceso enseñanza-aprendizaje de los estudiantes con Necesidades Educativas Especiales Permanentes. El proyecto utiliza las tic como elemento para el mejoramiento y fortalecimiento de los dispositivos básicos de aprendizaje (dba), los cuales son la base fundamental para la adquisición de conocimientos y aprendizajes de todo ser humano. Dentro de la búsqueda de información no se encuentran referentes teóricos que desarrollen los dba unificados, por tal motivo, el grupo investigador desarrolló instrumentos para la recolección de datos y su evaluación.application/pdfspaUniversidad Antonio Nariñohttp://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/774/6212346-09110123-0670PAPELES; Vol. 1 No. 2 (2009); 43-55PAPELES; Vol. 1 Núm. 2 (2009); 43-55teaching process, skills development, competences development, computer assisted training, teaching methods, multimedia teaching, educational environment, social adaptation, special educationSeleccionado:proceso de enseñanza, desarrollo de destrezas, desarrollo de competencias, formación asistida por computador, métodos de enseñanza, enseñanza multimedia, ambiente educacional, adaptación social, educación especialLos DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacionalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85123456789/5479oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/54792024-10-09 22:33:58.756https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Acceso abiertometadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional
title Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional
spellingShingle Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional
teaching process, skills development, competences development, computer assisted training, teaching methods, multimedia teaching, educational environment, social adaptation, special education
Seleccionado:proceso de enseñanza, desarrollo de destrezas, desarrollo de competencias, formación asistida por computador, métodos de enseñanza, enseñanza multimedia, ambiente educacional, adaptación social, educación especial
title_short Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional
title_full Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional
title_fullStr Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional
title_full_unstemmed Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional
title_sort Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional
dc.creator.fl_str_mv Reyes Forero, Luisa Marina
Florián Cano, William
Rodríguez Potes, Alexander
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Reyes Forero, Luisa Marina
Florián Cano, William
Rodríguez Potes, Alexander
dc.subject.en-US.fl_str_mv teaching process, skills development, competences development, computer assisted training, teaching methods, multimedia teaching, educational environment, social adaptation, special education
topic teaching process, skills development, competences development, computer assisted training, teaching methods, multimedia teaching, educational environment, social adaptation, special education
Seleccionado:proceso de enseñanza, desarrollo de destrezas, desarrollo de competencias, formación asistida por computador, métodos de enseñanza, enseñanza multimedia, ambiente educacional, adaptación social, educación especial
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Seleccionado:proceso de enseñanza, desarrollo de destrezas, desarrollo de competencias, formación asistida por computador, métodos de enseñanza, enseñanza multimedia, ambiente educacional, adaptación social, educación especial
description Educational processes have evolved at a general level in their daily work involving technologies; the special education area of the Institut Pedagogic National has joined this process, which together with the Area of Technology and Computer Science have developed a project that involves Information and Communication Technologies (ict) in the teaching-learning process of students with permanent special educational needs. The project uses tic as a component for improving and strengthening the basic learning devices (bld), which are the fundamental basis for knowledge acquisition and learning of every human being. Within the search for information there are not theorical references to develop the unified bld, for that reason the research group developed tools for data collection and evaluation.
publishDate 2009
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2009-12-19
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-11-10T00:53:12Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-11-10T00:53:12Z
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/774
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5479
url http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/774
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5479
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/774/621
dc.rights.none.fl_str_mv Acceso abierto
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Derechos de autor 2009 Luisa Marina Reyes Forero, William Florián Cano, Alexander Rodríguez Potes
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Derechos de autor 2009 Luisa Marina Reyes Forero, William Florián Cano, Alexander Rodríguez Potes
Acceso abierto
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Antonio Nariño
dc.source.none.fl_str_mv 2346-0911
0123-0670
dc.source.en-US.fl_str_mv PAPELES; Vol. 1 No. 2 (2009); 43-55
dc.source.es-ES.fl_str_mv PAPELES; Vol. 1 Núm. 2 (2009); 43-55
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300282380615680