La percepción de los docentes sobre la deserción escolar en los estudiantes del Pájaro Manaure la Guajira
The main purpose of this study was to explore teachers' perceptions regarding the causes of school dropout among students at the San Rafael del Pájaro Ethnoeducational Institution, Municipality of Manaure La Guajira. A qualitative study was conducted, grounded in the interpretative paradigm and...
- Autores:
-
Duarte Meza Alejandra Pau
Epieyu Uriana Yajaira
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2024
- Institución:
- Universidad Antonio Nariño
- Repositorio:
- Repositorio UAN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/10132
- Acceso en línea:
- https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10132
- Palabra clave:
- deserción escolar,
niños y niñas,
factores familiares,
factores del entorno escolar,
factores socioculturales
school dropout,
children,
family factors
school environment factors,
sociocultural factors
- Rights
- openAccess
- License
- Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
id |
UAntonioN2_36a9e45386291c6eacf816d596794fdd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/10132 |
network_acronym_str |
UAntonioN2 |
network_name_str |
Repositorio UAN |
repository_id_str |
|
dc.title.none.fl_str_mv |
La percepción de los docentes sobre la deserción escolar en los estudiantes del Pájaro Manaure la Guajira |
title |
La percepción de los docentes sobre la deserción escolar en los estudiantes del Pájaro Manaure la Guajira |
spellingShingle |
La percepción de los docentes sobre la deserción escolar en los estudiantes del Pájaro Manaure la Guajira deserción escolar, niños y niñas, factores familiares, factores del entorno escolar, factores socioculturales school dropout, children, family factors school environment factors, sociocultural factors |
title_short |
La percepción de los docentes sobre la deserción escolar en los estudiantes del Pájaro Manaure la Guajira |
title_full |
La percepción de los docentes sobre la deserción escolar en los estudiantes del Pájaro Manaure la Guajira |
title_fullStr |
La percepción de los docentes sobre la deserción escolar en los estudiantes del Pájaro Manaure la Guajira |
title_full_unstemmed |
La percepción de los docentes sobre la deserción escolar en los estudiantes del Pájaro Manaure la Guajira |
title_sort |
La percepción de los docentes sobre la deserción escolar en los estudiantes del Pájaro Manaure la Guajira |
dc.creator.fl_str_mv |
Duarte Meza Alejandra Pau Epieyu Uriana Yajaira |
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv |
Ibarra Sait |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Duarte Meza Alejandra Pau Epieyu Uriana Yajaira |
dc.subject.none.fl_str_mv |
deserción escolar, niños y niñas, factores familiares, factores del entorno escolar, factores socioculturales |
topic |
deserción escolar, niños y niñas, factores familiares, factores del entorno escolar, factores socioculturales school dropout, children, family factors school environment factors, sociocultural factors |
dc.subject.keyword.none.fl_str_mv |
school dropout, children, family factors school environment factors, sociocultural factors |
description |
The main purpose of this study was to explore teachers' perceptions regarding the causes of school dropout among students at the San Rafael del Pájaro Ethnoeducational Institution, Municipality of Manaure La Guajira. A qualitative study was conducted, grounded in the interpretative paradigm and employing a phenomenological design. Semi-structured interviews were administered to 5 teachers from the ethnoeducational institution. Data analysis involved coding, co-occurrence analysis, and synthesis of categories using semantic networks. It was found that key factors within the school environment related to dropout included emotional support, a safe school environment, lack of support, demotivation, and low academic performance. Regarding family factors, emphasis was placed on parental participation, support, and involvement, alongside issues in family communication. |
publishDate |
2024 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-08-28T19:51:58Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-08-28T19:51:58Z |
dc.date.created.none.fl_str_mv |
2024-06-06 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2024-08-28 |
dc.type.document.none.fl_str_mv |
Estudio exploratorio |
dc.type.version.none.fl_str_mv |
Versión final del autor, Versión aceptada para publicar |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
dc.type.redcol.none.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/PIC |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10132 |
url |
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10132 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Acceso abierto |
dc.rights.license.spa.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Acceso abierto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.medium.none.fl_str_mv |
pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Antonio Nariño |
dc.publisher.program.none.fl_str_mv |
Psicología (Distancia) |
dc.publisher.faculty.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología |
dc.publisher.campus.none.fl_str_mv |
Riohacha |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Antonio Nariño |
dc.source.none.fl_str_mv |
instname:Universidad Antonio Nariño |
instname_str |
Universidad Antonio Nariño |
institution |
Universidad Antonio Nariño |
dc.source.bibliographicCitation.none.fl_str_mv |
Ardila, R. (2022). Historia de la psicología en Colombia. Editorial El Manual Moderno. Ariza, S., & Marin, D. (2009). Factores intervinientes en la deserción escolar de la Facultad de Psicología, Fundación Universitaria Los Libertadores. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=139013586006 Artunduaga, L. A. (1997). La etnoeducación: Una dimensión de trabajo para la educación en comunidades indígenas de Colombia. Revista Iberoamericana de Educación, 13, 35-45. https://doi.org/10.35362/rie1301136 Avila, A., Colmenares, A., & Urdaneta, O. (2011). Analisis de la deserción escolar en niños de 5 años del C.E.I. presbítero Joaquin Piña” desarrollado en el municipio de Maracaibo, estado Zulia. chromeextension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://virtual.urbe.edu/tesispub/0091936/ intro.pdf Barbera, N., & Inciarte, A. (2012). Fenomenología y hermenéutica: Dos perspectivas para estudiar las ciencias sociales y humanas. Multiciencias, 12(2), 199-205. Bautista, N. P. (2011). Proceso de la investigación cualitativa: Epistemología, metodología y aplicaciones. El Manual moderno. Carrillo Pineda, M., Leyva-Moral, J. M., & Medina Moya, J. L. (2011). El análisis de los datos cualitativos: Un proceso complejo. Index de Enfermería, 20(1-2), 96-100. https://doi.org/10.4321/S1132-12962011000100020 Colegio Colombiano de Psicólogos. (2014). Perfil por competencias del profesional en psicología. Colegio Colombiano de Psicólogos. (2018). Manual Deontológico y Bioético de la Psicología. https://issuu.com/colpsic/docs/acuerdo_no._15_-_manual_deontologic Córdoba, H. E. (2017). Investigación cualitativa. Fundación Universitaria del Área Andina. https://digitk.areandina.edu.co/handle/areandina/3556 Corzo, C. (2017). Deserción escolar. Con-Ciencia Boletín Científico de la Escuela Preparatoria, 4(8), Article 8. DANE. (2022). Análisis de accesibilidad a centros educativos: Nota estadística. https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/notasestadisticas/abr_2022_nota_estadistica_analisis_accesibilidad_centros_educativos.pdf De la Cruz, I., & Heredia, B. (2019). Asistencia y deserción escolar de la juventud indígena en Secundaria. Revista electronica de investigacion Educativa, 21 De Witte, K., Cabus, S., Thyssen, G., Groot, W., & van den Brink, H. M. (2013). A critical review of the literature on school dropout. Educational Research Review, 10, 13-28. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2013.05.002 Donoso, S., & Schiefelbein, E. (2007). Análisis de los modelos explicativos de retención de estudiantes en la universidad: Una visión desde la desigualdad social. Estudios pedagógicos (Valdivia), 33(1), 7-27. https://doi.org/10.4067/S0718-07052007000100001 Economic Commission for Latin America and the Caribbean. (2019). Programas sociales, superación de la pobreza e inclusión laboral: Aprendizajes desde América Latina y el Caribe. United Nations. Escudero, I., & León, J. A. (2011). Hitos y Retos del Psicólogo Educativo. Psicología Educativa. Revista de los Psicólogos de la Educación, 17(1), 3-11. 63 Fonseca, G., & García, F. (2016). Permanencia y abandono de estudios en estudiantes universitarios: Un análisis desde la teoría organizacional. Revista de la Educación Superior, 45(179), 25-39. https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.06.004 Fragozo, W. (2021). Nivel de Riesgos De Factores de Deserción Escolar en Estudiantes Vinculados a Centro Etnoeducativo de Riohacha. chrom eextension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://repositorio.uan.edu.co/bitstream/12 3456789/4751/3/2021FragozoEpieyuWendyVanessa.pdf Fuentes Castro, O. A. (2015). Fracaso escolar: Balance de deserción estudiantil en la secundaria, Institución educativa madre Laura sede mixta Andalucía. 2000-2012 : Modalidad prácticas informe de pasantias. https://doi.org/10.57799/11227/6874 García, M., & Razeto, A. (2019). ¿Por qué faltan los jóvenes a la escuela? Una exploración de la experiencia escolar del alumnado absentista en Cataluña. Perfiles Educativos, 41(165), Article 165. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.165.59015 Gaviria, E. I., Cuadrado, I., & López, M. (2013). Introducción a la Psicología Social. Sanz & Torres. Gilovich, T., Keltner, D., Chen, S., & Nisbett, R. E. (2016). Social Psychology. W.W. Norton & Company. Gubbels, J., van der Put, C. E., & Assink, M. (2019). Risk Factors for School Absenteeism and Dropout: A Meta-Analytic Review. Journal of Youth and Adolescence, 48(9), 1637-1667. https://doi.org/10.1007/s10964-019-01072-5 Guilford, J. P. (2023). General Psychology. Creative Media Partners, LLC. Hamui-Sutton, A., & Varela-Ruiz, M. (2013). La técnica de grupos focales. Investigación en educación médica, 2(5), 55-60. |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/298b8f24-6ec1-4053-b7e5-38bc8447d397/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/c31766f1-ce7b-47ae-b943-885bf3416a99/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/56969db8-df09-4704-adc9-2ed4f9e9328d/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/5d3a104f-9c1d-47c1-a008-e4ebf3155ce7/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/2fdf8b00-6dc6-4943-b4fd-02dd398524ce/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/5ccec233-c557-434a-a9cd-30869e654d88/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/1c25c28b-6680-4837-a474-6e876047615d/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/8182dfde-e677-4b29-9a65-bf3580da5b41/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/2d79de57-8f77-4801-bf76-e9d4e5d360e0/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
9a1816b3ad9d4ceeb7e2cfb6351f3719 8d1b69dd9bdc9df4a8073c7a8193c7af d99a5cd31700cd4f91f39cfebc8c57c7 4473d6711ed5ed15359d2aa88804eb3e 71022ed0065d7b8050e5dacf01088dad b81e52530d289df64e541c74a4bc350a 82bd1fb911b5c3ba2e4ab61406aaa474 3545abd57f0e7c65946ba50835e5f0a6 238c4947daba449a52302fa404e99d81 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UAN |
repository.mail.fl_str_mv |
alertas.repositorio@uan.edu.co |
_version_ |
1814300360545665024 |
spelling |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)Acceso abiertohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Ibarra SaitDuarte Meza Alejandra PauEpieyu Uriana Yajaira2024-08-28T19:51:58Z2024-08-28T19:51:58Z2024-06-062024-08-28https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10132The main purpose of this study was to explore teachers' perceptions regarding the causes of school dropout among students at the San Rafael del Pájaro Ethnoeducational Institution, Municipality of Manaure La Guajira. A qualitative study was conducted, grounded in the interpretative paradigm and employing a phenomenological design. Semi-structured interviews were administered to 5 teachers from the ethnoeducational institution. Data analysis involved coding, co-occurrence analysis, and synthesis of categories using semantic networks. It was found that key factors within the school environment related to dropout included emotional support, a safe school environment, lack of support, demotivation, and low academic performance. Regarding family factors, emphasis was placed on parental participation, support, and involvement, alongside issues in family communication.El presente estudio tuvo como propósito primordial explorar la percepción de los docentes frente a las causas de la deserción escolar en los estudiantes de la Institución Etnoeducativa San Rafael del Pájaro, Municipio de Manaure la Guajira. Se llevó a cabo un estudio con enfoque cualitativo, basado en el paradigma interpretativo y en un diseño fenomenológico. Se aplicaron entrevistas semiestructuradas a 5 docentes de la institución etnoeducativa. Se realizó un análisis por codificación, análisis de coocurrencias y síntesis de las categorías mediante redes semánticas. Se encontró que los principales factores del entorno escolar ante la deserción se vinculan con el apoyo emocional, el ambiente escolar seguro, la falta de apoyo, la desmotivación y el bajo rendimiento académico.FinalPsicólogo(a)PregradoDistanciaMonografíapdfUniversidad Antonio NariñoPsicología (Distancia)Facultad de PsicologíaRiohachainstname:Universidad Antonio NariñoArdila, R. (2022). Historia de la psicología en Colombia. Editorial El Manual Moderno. Ariza, S., & Marin, D. (2009). Factores intervinientes en la deserción escolar de la Facultad de Psicología, Fundación Universitaria Los Libertadores. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=139013586006Artunduaga, L. A. (1997). La etnoeducación: Una dimensión de trabajo para la educación en comunidades indígenas de Colombia. Revista Iberoamericana de Educación, 13, 35-45. https://doi.org/10.35362/rie1301136 Avila, A., Colmenares, A., & Urdaneta, O. (2011). Analisis de la deserción escolar en niños de 5 años del C.E.I. presbítero Joaquin Piña” desarrollado en el municipio de Maracaibo, estado Zulia. chromeextension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://virtual.urbe.edu/tesispub/0091936/ intro.pdfBarbera, N., & Inciarte, A. (2012). Fenomenología y hermenéutica: Dos perspectivas para estudiar las ciencias sociales y humanas. Multiciencias, 12(2), 199-205. Bautista, N. P. (2011). Proceso de la investigación cualitativa: Epistemología, metodología y aplicaciones. El Manual moderno.Carrillo Pineda, M., Leyva-Moral, J. M., & Medina Moya, J. L. (2011). El análisis de los datos cualitativos: Un proceso complejo. Index de Enfermería, 20(1-2), 96-100. https://doi.org/10.4321/S1132-12962011000100020 Colegio Colombiano de Psicólogos. (2014). Perfil por competencias del profesional en psicología.Colegio Colombiano de Psicólogos. (2018). Manual Deontológico y Bioético de la Psicología. https://issuu.com/colpsic/docs/acuerdo_no._15_-_manual_deontologic Córdoba, H. E. (2017). Investigación cualitativa. Fundación Universitaria del Área Andina. https://digitk.areandina.edu.co/handle/areandina/3556 Corzo, C. (2017). Deserción escolar. Con-Ciencia Boletín Científico de la Escuela Preparatoria, 4(8), Article 8.DANE. (2022). Análisis de accesibilidad a centros educativos: Nota estadística. https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/notasestadisticas/abr_2022_nota_estadistica_analisis_accesibilidad_centros_educativos.pdf De la Cruz, I., & Heredia, B. (2019). Asistencia y deserción escolar de la juventud indígena en Secundaria. Revista electronica de investigacion Educativa, 21De Witte, K., Cabus, S., Thyssen, G., Groot, W., & van den Brink, H. M. (2013). A critical review of the literature on school dropout. Educational Research Review, 10, 13-28. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2013.05.002 Donoso, S., & Schiefelbein, E. (2007). Análisis de los modelos explicativos de retención de estudiantes en la universidad: Una visión desde la desigualdad social. Estudios pedagógicos (Valdivia), 33(1), 7-27. https://doi.org/10.4067/S0718-07052007000100001 Economic Commission for Latin America and the Caribbean. (2019). Programas sociales, superación de la pobreza e inclusión laboral: Aprendizajes desde América Latina y el Caribe. United Nations.Escudero, I., & León, J. A. (2011). Hitos y Retos del Psicólogo Educativo. Psicología Educativa. Revista de los Psicólogos de la Educación, 17(1), 3-11. 63 Fonseca, G., & García, F. (2016). Permanencia y abandono de estudios en estudiantes universitarios: Un análisis desde la teoría organizacional. Revista de la Educación Superior, 45(179), 25-39. https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.06.004 Fragozo, W. (2021). Nivel de Riesgos De Factores de Deserción Escolar en Estudiantes Vinculados a Centro Etnoeducativo de Riohacha. chrom eextension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://repositorio.uan.edu.co/bitstream/12 3456789/4751/3/2021FragozoEpieyuWendyVanessa.pdfFuentes Castro, O. A. (2015). Fracaso escolar: Balance de deserción estudiantil en la secundaria, Institución educativa madre Laura sede mixta Andalucía. 2000-2012 : Modalidad prácticas informe de pasantias. https://doi.org/10.57799/11227/6874 García, M., & Razeto, A. (2019). ¿Por qué faltan los jóvenes a la escuela? Una exploración de la experiencia escolar del alumnado absentista en Cataluña. Perfiles Educativos, 41(165), Article 165. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.165.59015Gaviria, E. I., Cuadrado, I., & López, M. (2013). Introducción a la Psicología Social. Sanz & Torres. Gilovich, T., Keltner, D., Chen, S., & Nisbett, R. E. (2016). Social Psychology. W.W. Norton & Company. Gubbels, J., van der Put, C. E., & Assink, M. (2019). Risk Factors for School Absenteeism and Dropout: A Meta-Analytic Review. Journal of Youth and Adolescence, 48(9), 1637-1667. https://doi.org/10.1007/s10964-019-01072-5 Guilford, J. P. (2023). General Psychology. Creative Media Partners, LLC. Hamui-Sutton, A., & Varela-Ruiz, M. (2013). La técnica de grupos focales. Investigación en educación médica, 2(5), 55-60.deserción escolar,niños y niñas,factores familiares,factores del entorno escolar,factores socioculturalesschool dropout,children,family factorsschool environment factors,sociocultural factorsLa percepción de los docentes sobre la deserción escolar en los estudiantes del Pájaro Manaure la GuajiraEspecializadaEstudio exploratorioVersión final del autor, Versión aceptada para publicarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fhttp://purl.org/redcol/resource_type/PICTesis/Trabajo de grado - Monografía - PregradospaTEXT2024_AlejandraDuarte_.pdf.txt2024_AlejandraDuarte_.pdf.txtExtracted texttext/plain101788https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/298b8f24-6ec1-4053-b7e5-38bc8447d397/download9a1816b3ad9d4ceeb7e2cfb6351f3719MD542024_Alejandra_Acta.pdf.txt2024_Alejandra_Acta.pdf.txtExtracted texttext/plain8https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/c31766f1-ce7b-47ae-b943-885bf3416a99/download8d1b69dd9bdc9df4a8073c7a8193c7afMD562024_Alejandra_Autorización.pdf.txt2024_Alejandra_Autorización.pdf.txtExtracted texttext/plain126https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/56969db8-df09-4704-adc9-2ed4f9e9328d/downloadd99a5cd31700cd4f91f39cfebc8c57c7MD58THUMBNAIL2024_AlejandraDuarte_.pdf.jpg2024_AlejandraDuarte_.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg7580https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/5d3a104f-9c1d-47c1-a008-e4ebf3155ce7/download4473d6711ed5ed15359d2aa88804eb3eMD552024_Alejandra_Acta.pdf.jpg2024_Alejandra_Acta.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg13776https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/2fdf8b00-6dc6-4943-b4fd-02dd398524ce/download71022ed0065d7b8050e5dacf01088dadMD572024_Alejandra_Autorización.pdf.jpg2024_Alejandra_Autorización.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg18642https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/5ccec233-c557-434a-a9cd-30869e654d88/downloadb81e52530d289df64e541c74a4bc350aMD59ORIGINAL2024_AlejandraDuarte_.pdf2024_AlejandraDuarte_.pdfapplication/pdf908828https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/1c25c28b-6680-4837-a474-6e876047615d/download82bd1fb911b5c3ba2e4ab61406aaa474MD512024_Alejandra_Acta.pdf2024_Alejandra_Acta.pdfapplication/pdf1107502https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/8182dfde-e677-4b29-9a65-bf3580da5b41/download3545abd57f0e7c65946ba50835e5f0a6MD522024_Alejandra_Autorización.pdf2024_Alejandra_Autorización.pdfapplication/pdf1159439https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/2d79de57-8f77-4801-bf76-e9d4e5d360e0/download238c4947daba449a52302fa404e99d81MD53123456789/10132oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/101322024-10-21 14:46:55.995https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Acceso abiertoopen.accesshttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co |