Caracterización de la población en el uso de las herramientas de prueba de algoritmos para el aprendizaje de los lenguajes de programación
One of the difficulties that have the students when they are in the process of learning of the computational logic is the one of being able to demonstrate as the abstraction of the real world in the solution of problems by means of the construction of a logical sequence of steps can be observed by m...
- Autores:
-
Cortés Méndez, Jairo Augusto
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2012
- Institución:
- Universidad Antonio Nariño
- Repositorio:
- Repositorio UAN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/3887
- Acceso en línea:
- http://revistas.uan.edu.co/index.php/ingeuan/article/view/205
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/3887
- Palabra clave:
- Algorithms
Compiler
competitions
learning
tools
Software
pseudolenguage
Diagrams
Algoritmos
Compilador
Competencias
Aprendizaje
Herramientas
Software
Seudolenguaje
Diagramas
- Rights
- openAccess
- License
- Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
id |
UAntonioN2_334676f96b5ff1cd844fe3dd01c66c6f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/3887 |
network_acronym_str |
UAntonioN2 |
network_name_str |
Repositorio UAN |
repository_id_str |
|
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
Caracterización de la población en el uso de las herramientas de prueba de algoritmos para el aprendizaje de los lenguajes de programación |
title |
Caracterización de la población en el uso de las herramientas de prueba de algoritmos para el aprendizaje de los lenguajes de programación |
spellingShingle |
Caracterización de la población en el uso de las herramientas de prueba de algoritmos para el aprendizaje de los lenguajes de programación Algorithms Compiler competitions learning tools Software pseudolenguage Diagrams Algoritmos Compilador Competencias Aprendizaje Herramientas Software Seudolenguaje Diagramas |
title_short |
Caracterización de la población en el uso de las herramientas de prueba de algoritmos para el aprendizaje de los lenguajes de programación |
title_full |
Caracterización de la población en el uso de las herramientas de prueba de algoritmos para el aprendizaje de los lenguajes de programación |
title_fullStr |
Caracterización de la población en el uso de las herramientas de prueba de algoritmos para el aprendizaje de los lenguajes de programación |
title_full_unstemmed |
Caracterización de la población en el uso de las herramientas de prueba de algoritmos para el aprendizaje de los lenguajes de programación |
title_sort |
Caracterización de la población en el uso de las herramientas de prueba de algoritmos para el aprendizaje de los lenguajes de programación |
dc.creator.fl_str_mv |
Cortés Méndez, Jairo Augusto |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Cortés Méndez, Jairo Augusto |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
Algorithms Compiler competitions learning tools Software pseudolenguage Diagrams |
topic |
Algorithms Compiler competitions learning tools Software pseudolenguage Diagrams Algoritmos Compilador Competencias Aprendizaje Herramientas Software Seudolenguaje Diagramas |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
Algoritmos Compilador Competencias Aprendizaje Herramientas Software Seudolenguaje Diagramas |
description |
One of the difficulties that have the students when they are in the process of learning of the computational logic is the one of being able to demonstrate as the abstraction of the real world in the solution of problems by means of the construction of a logical sequence of steps can be observed by means of the use of tools of test of algorithms. All the students easily do not acquire abilities and competitions in the identification of basic the computational structures for the resolution of problems. These students require greater practice by means of examples and exercises that allow to be modeling their logical structure him for the solution of problems. Therefore I analyze myself if influence exists or not of the tools of test of algorithms in the learning of the basic structures and of control of the programming languages. The problematic one that persists is the lack of tools in the education of the introductory courses to the programming languages and identification of educative necessities that they can be covered by means of the construction of a pedagogical and didactic tool like learning atmosphere of the structures of the programming languages, using a graphical language and of pseudo code in Spanish designed by the user. For the identification of the population and characterization I used and applied instruments that allowed measuring the attitudes and competitions with respect to the learning of the programming languages by means of the use of tools to prove algorithms. |
publishDate |
2012 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2012-10-25 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-06-16T13:52:54Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-06-16T13:52:54Z |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.uan.edu.co/index.php/ingeuan/article/view/205 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/3887 |
url |
http://revistas.uan.edu.co/index.php/ingeuan/article/view/205 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/3887 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.uan.edu.co/index.php/ingeuan/article/view/205/166 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Acceso abierto |
dc.rights.license.spa.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Acceso abierto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Antonio Nariño |
dc.source.none.fl_str_mv |
2346-1446 2145-0935 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
INGE@UAN - TENDENCIAS EN LA INGENIERÍA; Vol. 1 Núm. 1 (2009) |
institution |
Universidad Antonio Nariño |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UAN |
repository.mail.fl_str_mv |
alertas.repositorio@uan.edu.co |
_version_ |
1814300341590556672 |
spelling |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)Acceso abiertohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Cortés Méndez, Jairo Augusto2021-06-16T13:52:54Z2021-06-16T13:52:54Z2012-10-25http://revistas.uan.edu.co/index.php/ingeuan/article/view/205http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/3887One of the difficulties that have the students when they are in the process of learning of the computational logic is the one of being able to demonstrate as the abstraction of the real world in the solution of problems by means of the construction of a logical sequence of steps can be observed by means of the use of tools of test of algorithms. All the students easily do not acquire abilities and competitions in the identification of basic the computational structures for the resolution of problems. These students require greater practice by means of examples and exercises that allow to be modeling their logical structure him for the solution of problems. Therefore I analyze myself if influence exists or not of the tools of test of algorithms in the learning of the basic structures and of control of the programming languages. The problematic one that persists is the lack of tools in the education of the introductory courses to the programming languages and identification of educative necessities that they can be covered by means of the construction of a pedagogical and didactic tool like learning atmosphere of the structures of the programming languages, using a graphical language and of pseudo code in Spanish designed by the user. For the identification of the population and characterization I used and applied instruments that allowed measuring the attitudes and competitions with respect to the learning of the programming languages by means of the use of tools to prove algorithms.Una de las dificultades que tienen los estudiantes cuando están en el proceso de aprendizaje de la lógica computacional, es el de poder evidenciar cómo la abstracción del mundo real en la solución de problemas, mediante la construcción de una secuencia lógica de pasos, se puede observar a través del uso de herramientas de prueba de algoritmos. No todos los estudiantes adquieren fácilmente habilidades y competencias en la identificación de las estructuras computacionales básicas para la resolución de problemas. Estos estudiantes requieren mayor ejercitación mediante ejemplos y ejercicios que les permitan modelar su estructura lógica. Por lo tanto, se analizó la influencia o no de las herramientas de prueba de algoritmos en el aprendizaje de las estructuras básicas y de control de los lenguajes de programación. La problemática que persiste es la falta de herramientas en la enseñanza de los cursos introductorios a los lenguajes de programación e identificación de necesidades educativas, que pueden ser cubiertas mediante la construcción de una herramienta pedagógica y didáctica como ambiente de aprendizaje de las estructuras de los lenguajes de programación, utilizando un lenguaje gráfico y de seudocódigo en español diseñado por el usuario. Para la identificación de la población y caracterización, se utilizaron instrumentos para medir las actitudes y competencias con respecto al aprendizaje de los lenguajes de programación mediante el uso de herramientas para probar algoritmos.application/pdfspaUniversidad Antonio Nariñohttp://revistas.uan.edu.co/index.php/ingeuan/article/view/205/1662346-14462145-0935INGE@UAN - TENDENCIAS EN LA INGENIERÍA; Vol. 1 Núm. 1 (2009)AlgorithmsCompilercompetitionslearningtoolsSoftwarepseudolenguageDiagramsAlgoritmosCompiladorCompetenciasAprendizajeHerramientasSoftwareSeudolenguajeDiagramasCaracterización de la población en el uso de las herramientas de prueba de algoritmos para el aprendizaje de los lenguajes de programacióninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85123456789/3887oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/38872024-10-09 22:49:25.557https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Acceso abiertometadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co |