Propuesta pedagógica: la lectura y la escritura son un mundo de aventura

Reading and writing skills contribute significantly to all the formative stages of the human being; however, there are students who finish primary school without reading and writing well. This research reports on a pedagogical proposal developed at the Santa María Departmental Educational Institutio...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11466
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1681
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11466
Palabra clave:
Educational innovation
lectura
escritura
etapa
proceso de aprendizaje
Educational innovation
reading
writing
stage
learning process
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id UAntonioN2_2c118919cd589595dacb3d38a6f173ad
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11466
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2023-11-042024-10-10T12:31:27Z2024-10-10T12:31:27Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1681https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11466Reading and writing skills contribute significantly to all the formative stages of the human being; however, there are students who finish primary school without reading and writing well. This research reports on a pedagogical proposal developed at the Santa María Departmental Educational Institution in Ubaté, whose objective was to promote writing as a process composed of stages called time for reading, planning, writing, revising, correcting, sharing, rewriting and publishing in fifth grade students. The action-participation methodology was used. The results highlight the creation of a printed magazine composed of 82 traditional stories with their respective workshop, as well as the writing of 65 stories authored by the participants in the rewriting stage for possible publication. It is also evident that 91% of the parents read all the stories in the company of their daughters during 4 months; therefore, the reading speed of the students improved, since they went from 82 words per minute to 122 on average.Las habilidades de lectura y escritura contribuyen de manera significativa en todas las etapas formativas del ser humano; no obstante, hay estudiantes que terminan la primaria sin leer y escribir bien. La investigación da cuenta de una propuesta pedagógica que se desarrolló en la Institución Educativa Departamental Santa María, en Ubaté, cuyo objetivo fue promover la escritura como proceso compuesto por etapas denominadas tiempo para: leer, planear, escribir, revisar, corregir, compartir, reescribir y publicar en estudiantes de grado quinto de primaria. Se utilizó la metodología acción participación. En los resultados se resalta la creación de una revista impresa compuesta por 82 cuentos con su respectivo taller; así como, la escritura de 65 cuentos de autoría de las participantes en etapa de reescritura para posible publicación. Asimismo, se evidencia que el 91 % de los padres leyeron todos los cuentos en compañía de sus hijos durante 4 meses; por tanto, la velocidad de lectura de los estudiantes mejoró, ya que pasaron de 82 palabras por minuto a 122 en promedio.   application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1681/1287https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI2665-203XEducational innovationlecturaescrituraetapaproceso de aprendizajeEducational innovationreadingwritingstagelearning processPropuesta pedagógica: la lectura y la escritura son un mundo de aventurainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Barbosa Peña, Roque JulioBuitrago Ramírez, Marisella123456789/11466oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/114662024-10-14 03:50:17.455metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Propuesta pedagógica: la lectura y la escritura son un mundo de aventura
title Propuesta pedagógica: la lectura y la escritura son un mundo de aventura
spellingShingle Propuesta pedagógica: la lectura y la escritura son un mundo de aventura
Educational innovation
lectura
escritura
etapa
proceso de aprendizaje
Educational innovation
reading
writing
stage
learning process
title_short Propuesta pedagógica: la lectura y la escritura son un mundo de aventura
title_full Propuesta pedagógica: la lectura y la escritura son un mundo de aventura
title_fullStr Propuesta pedagógica: la lectura y la escritura son un mundo de aventura
title_full_unstemmed Propuesta pedagógica: la lectura y la escritura son un mundo de aventura
title_sort Propuesta pedagógica: la lectura y la escritura son un mundo de aventura
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Educational innovation
lectura
escritura
etapa
proceso de aprendizaje
topic Educational innovation
lectura
escritura
etapa
proceso de aprendizaje
Educational innovation
reading
writing
stage
learning process
dc.subject.en-US.fl_str_mv Educational innovation
reading
writing
stage
learning process
description Reading and writing skills contribute significantly to all the formative stages of the human being; however, there are students who finish primary school without reading and writing well. This research reports on a pedagogical proposal developed at the Santa María Departmental Educational Institution in Ubaté, whose objective was to promote writing as a process composed of stages called time for reading, planning, writing, revising, correcting, sharing, rewriting and publishing in fifth grade students. The action-participation methodology was used. The results highlight the creation of a printed magazine composed of 82 traditional stories with their respective workshop, as well as the writing of 65 stories authored by the participants in the rewriting stage for possible publication. It is also evident that 91% of the parents read all the stories in the company of their daughters during 4 months; therefore, the reading speed of the students improved, since they went from 82 words per minute to 122 on average.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:31:27Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:31:27Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-04
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1681
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11466
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1681
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11466
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1681/1287
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.es-ES.fl_str_mv MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI
dc.source.none.fl_str_mv 2665-203X
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300358630965248