Educational Relationship in University Tutoring: Compre-hensive Study from the Teaching Perspective : Relación educativa en la tutoría universitaria: estudio comprensivo desde la perspectiva docente

Introduction: University tutoring generates a space for communication between students and teachers and personal, academic and professional support. Teaching during the pandemic has inexorably incorporated the use of technology in the educational relationship. This study delves into the teaching per...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11048
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1434
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11048
Palabra clave:
tutoría universitaria
relación educativa
brecha generacional
cualidades profesionales
empatía
university tutoring
educational relationship
generational gap
professional qualities
empathy
Rights
License
Copyright (c) 2023 Abel Merino Orozco, Javier González García, Sara Sáez Velasco
id UAntonioN2_2b59c3034d88b22da6c2c6d6397ee8fe
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11048
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
dc.title.en-US.fl_str_mv Educational Relationship in University Tutoring: Compre-hensive Study from the Teaching Perspective : Relación educativa en la tutoría universitaria: estudio comprensivo desde la perspectiva docente
dc.title.es-ES.fl_str_mv Relación educativa en la tutoría universitaria: estudio comprensivo desde la perspectiva docente : Educational Relationship in University Tutoring: Compre-hensive Study from the Teaching Perspective
title Educational Relationship in University Tutoring: Compre-hensive Study from the Teaching Perspective : Relación educativa en la tutoría universitaria: estudio comprensivo desde la perspectiva docente
spellingShingle Educational Relationship in University Tutoring: Compre-hensive Study from the Teaching Perspective : Relación educativa en la tutoría universitaria: estudio comprensivo desde la perspectiva docente
tutoría universitaria
relación educativa
brecha generacional
cualidades profesionales
empatía
university tutoring
educational relationship
generational gap
professional qualities
empathy
title_short Educational Relationship in University Tutoring: Compre-hensive Study from the Teaching Perspective : Relación educativa en la tutoría universitaria: estudio comprensivo desde la perspectiva docente
title_full Educational Relationship in University Tutoring: Compre-hensive Study from the Teaching Perspective : Relación educativa en la tutoría universitaria: estudio comprensivo desde la perspectiva docente
title_fullStr Educational Relationship in University Tutoring: Compre-hensive Study from the Teaching Perspective : Relación educativa en la tutoría universitaria: estudio comprensivo desde la perspectiva docente
title_full_unstemmed Educational Relationship in University Tutoring: Compre-hensive Study from the Teaching Perspective : Relación educativa en la tutoría universitaria: estudio comprensivo desde la perspectiva docente
title_sort Educational Relationship in University Tutoring: Compre-hensive Study from the Teaching Perspective : Relación educativa en la tutoría universitaria: estudio comprensivo desde la perspectiva docente
dc.subject.es-ES.fl_str_mv tutoría universitaria
relación educativa
brecha generacional
cualidades profesionales
empatía
topic tutoría universitaria
relación educativa
brecha generacional
cualidades profesionales
empatía
university tutoring
educational relationship
generational gap
professional qualities
empathy
dc.subject.en-US.fl_str_mv university tutoring
educational relationship
generational gap
professional qualities
empathy
description Introduction: University tutoring generates a space for communication between students and teachers and personal, academic and professional support. Teaching during the pandemic has inexorably incorporated the use of technology in the educational relationship. This study delves into the teaching perspective in the planning of the tutorial action and analyzes the relationship that is promoted. Methodology: Two qualitative discussion groups are developed with 11 university professors and a restitution to the field session. Results and conclusion: The results highlight a generational gap in the use of technology and in the means for the construction of learning. In addition, four categories of analysis emerge: communication, from the collaborative dimension and its limits; personalization, from everyday life and the personal narratives of students; the promotion of academic skills and asymmetry in the educational relationship. Conclusions: The study discusses the potential of balancing synchronous and asynchronous spaces to plan tutoring that considers the needs of the student at different times, attending to the promotion of autonomy and learning by peers and the care to accompany from personal identity and self-knowledge.  
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:31Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:31Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-06
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1434
10.54104/papeles.v15n30.1434
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11048
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1434
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11048
identifier_str_mv 10.54104/papeles.v15n30.1434
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1434/1166
dc.rights.en-US.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Abel Merino Orozco, Javier González García, Sara Sáez Velasco
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Abel Merino Orozco, Javier González García, Sara Sáez Velasco
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.en-US.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.en-US.fl_str_mv Papeles; Vol. 15 No. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023)
dc.source.es-ES.fl_str_mv Papeles; Vol. 15 Núm. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023)
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Papeles; v. 15 n. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023)
dc.source.none.fl_str_mv 2346-0911
0123-0670
10.54104/papeles.v15n30
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300445670113280
spelling 2023-05-062024-10-10T02:37:31Z2024-10-10T02:37:31Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/143410.54104/papeles.v15n30.1434https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11048Introduction: University tutoring generates a space for communication between students and teachers and personal, academic and professional support. Teaching during the pandemic has inexorably incorporated the use of technology in the educational relationship. This study delves into the teaching perspective in the planning of the tutorial action and analyzes the relationship that is promoted. Methodology: Two qualitative discussion groups are developed with 11 university professors and a restitution to the field session. Results and conclusion: The results highlight a generational gap in the use of technology and in the means for the construction of learning. In addition, four categories of analysis emerge: communication, from the collaborative dimension and its limits; personalization, from everyday life and the personal narratives of students; the promotion of academic skills and asymmetry in the educational relationship. Conclusions: The study discusses the potential of balancing synchronous and asynchronous spaces to plan tutoring that considers the needs of the student at different times, attending to the promotion of autonomy and learning by peers and the care to accompany from personal identity and self-knowledge.  Introducción: la tutoría universitaria supone un espacio para la comunicación entre estudiantes y docentes y el acompañamiento personal, académico y profesional. La docencia durante la pandemia ha incorporado inexorablemente el uso de las tecnologías en la relación educativa. Este estudio profundiza sobre la perspectiva docente en la planificación de la acción tutorial y analiza la relación que se promueve. Metodología: se desarrollan dos grupos de discusión cualitativos con 11 docentes universitarios y una sesión de restitución. Resultados y discusión: los resultados destacan una brecha generacional en el uso de la tecnología y en los medios para la construcción del aprendizaje. Además, cuatro categorías de análisis emergen: la comunicación, desde la dimensión colaborativa y sus límites; la personalización, desde la cotidianidad y las narrativas personales de los estudiantes; la promoción de destrezas y la asimetría en la relación educativa. Conclusiones: el estudio discute sobre el potencial de combinar espacios sincrónicos y asincrónicos para planificar una tutoría que atienda las necesidades del estudiante en cada momento, equilibrando la promoción de la autonomía y aprendizaje por pares y el cuidado por acompañar desde la identidad personal y el autoconocimiento.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1434/1166Copyright (c) 2023 Abel Merino Orozco, Javier González García, Sara Sáez Velascohttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Papeles; Vol. 15 No. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023)Papeles; Vol. 15 Núm. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023)Papeles; v. 15 n. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023)2346-09110123-067010.54104/papeles.v15n30tutoría universitariarelación educativabrecha generacionalcualidades profesionalesempatíauniversity tutoringeducational relationshipgenerational gapprofessional qualitiesempathyEducational Relationship in University Tutoring: Compre-hensive Study from the Teaching Perspective : Relación educativa en la tutoría universitaria: estudio comprensivo desde la perspectiva docenteRelación educativa en la tutoría universitaria: estudio comprensivo desde la perspectiva docente : Educational Relationship in University Tutoring: Compre-hensive Study from the Teaching Perspectiveinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Merino Orozco, AbelGonzález García, JavierSáez Velasco, Sara123456789/11048oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/110482024-10-14 03:49:26.791metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co