Centro intercultural indígena en Piendamó, Cauca
The present work is located in the municipality of Piendamó - Cauca, because in this municipality the largest meeting point of the indigenous communities in the entire department is located, this is the governorate of the indigenous reservation La María, which is located in the village Maria outside...
- Autores:
-
López Astaiza, Luisa María
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Universidad Antonio Nariño
- Repositorio:
- Repositorio UAN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/4862
- Acceso en línea:
- http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/4862
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- Palabra clave:
- Resguardo Étnico
Espacios Culturales
Transmitir Saberes
Cosmovisión
Étnico
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Cultural Spaces
Passing on Knowledge
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Ethnicity
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Reservation Cultural Spaces Passing on Knowledge Worldview Ethnicity |
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The present work is located in the municipality of Piendamó - Cauca, because in this municipality the largest meeting point of the indigenous communities in the entire department is located, this is the governorate of the indigenous reservation La María, which is located in the village Maria outside the reservation in a lot belonging to this. Since a large part of their organization and resistance depends on the capacity of the members of the reservations to meet and mobilize, and the lack of cultural spaces to transmit knowledge. The imminent need arises to design and build a space that allows the development of mass activities of decision-making, political mobilization and recreational, festive or ceremonial activities and transmission of knowledge. For this reason, this work focuses on the design of an indigenous intercultural Center that integrates the concept of ethnicity and worldview into its architecture, providing a place with the optimal characteristics for the development of its meetings, such as the offer of services, shelter and food. , sanitary; This prevents problems such as the unhealthy conditions that currently occur due to the massive attendance of people accompanied by the fact that some stay without the infrastructure to receive them. |
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Bolaños, G., Bonilla, V., Caballero Fula, J., Espinoza, M., García, V., Hernández Lara, J., . . . Tattay Bolaños, L. (2012). NUESTRA VIDA HA SIDO NUESTRA LUCHA. Colombia: Taurus. Gutiérrez-Morales, G. (2019). Arquitecturas tradicionales y populares: un reto para la historiografía de la arquitectura en Colombia. Revista de Arquitectura (Bogotá), 60-68. https://www.archdaily.co. (21 de diciembre de 2015). Obtenido de https://www.archdaily.co/co/779141/centro-comunitario-diamond-island-vo-trong-nghiaarchitects ONU, D. d. (2017). Los pueblos indígenas y la Agenda 2030 . ONU. Parra Sánchez, A. I., & Orjuela Bernal, J. I. (2014). Consideraciones sobre educación matemática y educación indígena en Colombia . Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 181-201 . Peñaranda Supelano, D. (2015). Guerra propia, guerra ajena. Conflictos armados y reconstrucción identitaria en los Andes colombianos. El movimiento armado Quintín Lame. Bogotá: Imperta nacional de Colombia. Perry, J. (2016). ¿Quedan indios en Colombia? El movimiento indigenista de 1940 a 1950 . Revista de Antropología Iberoamericana, 363-380 . Trabajo, Organizacion internacional del. (15 de 04 de 2021). Portal web temático de la OIT sobre pueblos indígenas. Obtenido de www.ilo.org/indigenous: www.ilo.org/indigenous Unidas, C. d. (15 de 04 de 2021). Evaluación de los Ecosistemas del Milenio. Obtenido de https://www.millenniumassessment.org/es/About.html |
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I. (2014). Consideraciones sobre educación matemática y educación indígena en Colombia . Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 181-201 .Peñaranda Supelano, D. (2015). Guerra propia, guerra ajena. Conflictos armados y reconstrucción identitaria en los Andes colombianos. El movimiento armado Quintín Lame. Bogotá: Imperta nacional de Colombia.Perry, J. (2016). ¿Quedan indios en Colombia? El movimiento indigenista de 1940 a 1950 . Revista de Antropología Iberoamericana, 363-380 .Trabajo, Organizacion internacional del. (15 de 04 de 2021). Portal web temático de la OIT sobre pueblos indígenas. Obtenido de www.ilo.org/indigenous: www.ilo.org/indigenousUnidas, C. d. (15 de 04 de 2021). Evaluación de los Ecosistemas del Milenio. Obtenido de https://www.millenniumassessment.org/es/About.htmlinstname:Universidad Antonio Nariñoreponame:Repositorio Institucional UANrepourl:https://repositorio.uan.edu.co/The present work is located in the municipality of Piendamó - Cauca, because in this municipality the largest meeting point of the indigenous communities in the entire department is located, this is the governorate of the indigenous reservation La María, which is located in the village Maria outside the reservation in a lot belonging to this. Since a large part of their organization and resistance depends on the capacity of the members of the reservations to meet and mobilize, and the lack of cultural spaces to transmit knowledge. The imminent need arises to design and build a space that allows the development of mass activities of decision-making, political mobilization and recreational, festive or ceremonial activities and transmission of knowledge. For this reason, this work focuses on the design of an indigenous intercultural Center that integrates the concept of ethnicity and worldview into its architecture, providing a place with the optimal characteristics for the development of its meetings, such as the offer of services, shelter and food. , sanitary; This prevents problems such as the unhealthy conditions that currently occur due to the massive attendance of people accompanied by the fact that some stay without the infrastructure to receive them.El presente trabajo se ubica en el municipio de Piendamo – Cauca, debido a que en este municipio se ubica el punto de encuentro de las comunidades indígenas más grande de todo el departamento este es la gobernación del resguardo indígena la María que se encuentra en la vereda la María fuera del resguardo en un lote perteneciente a este. Ya que gran parte de su organización y resistencia depende de la capacidad de reunión y movilización de los miembros de los resguardos, y la falta de espacios culturales para trasmitir saberes. Surge la necesidad inminente de diseñar y construir un espacio que permita el desarrollo de actividades multitudinarias de toma de decisiones, movilización política y actividades lúdicas, de festejo o ceremoniales y transmisión de conocimiento. Por esto este trabajo se enfoca en el diseño de un Centro intercultural indígena que integre el concepto de lo étnico y la cosmovisión a su arquitectura, brindando un lugar con las características óptimas para el desarrollo de sus encuentros, como la oferta de servicios, de albergue, de alimentación y sanitarios, lo cual previene problemas como la insalubridad que se produce actualmente por la asistencia masiva de personas acompañada del hecho de que algunos pernotan sin tener la infraestructura para recibirlos.Arquitecto(a)PregradoPresencialProyectospaUniversidad Antonio NariñoArquitecturaFacultad de ArtesNeiva BuganvilesResguardo ÉtnicoEspacios CulturalesTransmitir SaberesCosmovisiónÉtnicoReservationCultural SpacesPassing on KnowledgeWorldviewEthnicityCentro intercultural indígena en Piendamó, CaucaTrabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85EspecializadaCC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8805https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/8012ff9a-a5f9-447e-9da6-4b5d6d1e789e/download5812a2eee99d5585fc0c26f0033099bbMD56ORIGINAL2021_LuisaMaríaAtaizaLópez2021_LuisaMaríaAtaizaLópezMonografíaapplication/pdf5256159https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/bff63058-03e5-4910-a649-d5420bc24235/download34dd349c738742284ab965cd4029be06MD522021_LuisaMaríaAtaizaLópez_Autorización2021_LuisaMaríaAtaizaLópez_AutorizaciónAutorización de autoresapplication/pdf107791https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/2d81c735-c8a0-4538-936e-d2e8ee1c1577/download7fe5c1a0e96e18d51880089368e216fbMD532021_LuisaMaríaAtaizaLópez_Acta2021_LuisaMaríaAtaizaLópez_ActaActa de sustentaciónapplication/pdf356264https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/7cf73963-341a-4599-a0a0-37fa38ba0ec8/downloade6f41f08045b83ee301f83237b90417dMD55TEXT2021_LuisaMaríaAtaizaLópez.txt2021_LuisaMaríaAtaizaLópez.txtExtracted texttext/plain101729https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/b7fbb67e-8979-45df-afa8-39976fefdaf7/download15b33cc24efd327ac995ae24d2144ce0MD572021_LuisaMaríaAtaizaLópez_Autorización.txt2021_LuisaMaríaAtaizaLópez_Autorización.txtExtracted texttext/plain6679https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/d9d8c2ec-2608-4d69-8fee-4766ba033b03/download155c5b58e48d7f1e9d29589aa980c54aMD592021_LuisaMaríaAtaizaLópez_Acta.txt2021_LuisaMaríaAtaizaLópez_Acta.txtExtracted texttext/plain2https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/e9fafb0c-f71d-4fa0-80ad-fd60161c82dd/downloade1c06d85ae7b8b032bef47e42e4c08f9MD511THUMBNAIL2021_LuisaMaríaAtaizaLópez.jpg2021_LuisaMaríaAtaizaLópez.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg6836https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/6547d7f3-0ffa-4117-9f6d-17493cb69145/downloade6568eea62d2ae7b023d625a02d480cbMD582021_LuisaMaríaAtaizaLópez_Autorización.jpg2021_LuisaMaríaAtaizaLópez_Autorización.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg19209https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/b05c0789-c09d-4468-ac94-f1e0609706b6/download04c0d009f0cc5de782a0743f46b88c1bMD5102021_LuisaMaríaAtaizaLópez_Acta.jpg2021_LuisaMaríaAtaizaLópez_Acta.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg15073https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/c753885b-c370-41b5-adef-c017bb2bb441/downloadeec71e854dda00806f7f7de2463cf24eMD512123456789/4862oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/48622024-10-09 22:35:39.51https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/Acceso abiertoopen.accesshttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co |