Application of the Principles of Global Citizenship Education to Acquire Social Competences Through the Use of Role-Plays in the Teaching of English: Aplicación de los principios de la educación para la ciudadanía global para adquirir competencias sociales a través del uso de role-plays en la enseñanza del inglés

Introduction: University education must respond to social demands and offer students comprehensive training that goes beyond the acquisition of knowledge. The objective of this research is to delve into the convenience of using the dramatic technique called role-plays so that students acquire social...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2024
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11055
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1546
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11055
Palabra clave:
Role-plays
gamificación
educación para la ciudadanía global
competencias sociales
lengua inglesa
metodologías activas
Role-plays
gamification
global citizenship education
social competences
english language
active methodologies
Rights
License
Copyright (c) 2024 María Martínez Lirola
id UAntonioN2_26cf0a598e4fb13fff3c1d7c54c86fcf
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11055
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
dc.title.en-US.fl_str_mv Application of the Principles of Global Citizenship Education to Acquire Social Competences Through the Use of Role-Plays in the Teaching of English: Aplicación de los principios de la educación para la ciudadanía global para adquirir competencias sociales a través del uso de role-plays en la enseñanza del inglés
dc.title.es-ES.fl_str_mv Aplicación de los principios de la educación para la ciudadanía global para adquirir competencias sociales a través del uso de role-plays en la enseñanza del inglés: Application of the Principles of Global Citizenship Education to Acquire Social Competences Through the Use of Role-Plays in the Teaching of English
title Application of the Principles of Global Citizenship Education to Acquire Social Competences Through the Use of Role-Plays in the Teaching of English: Aplicación de los principios de la educación para la ciudadanía global para adquirir competencias sociales a través del uso de role-plays en la enseñanza del inglés
spellingShingle Application of the Principles of Global Citizenship Education to Acquire Social Competences Through the Use of Role-Plays in the Teaching of English: Aplicación de los principios de la educación para la ciudadanía global para adquirir competencias sociales a través del uso de role-plays en la enseñanza del inglés
Role-plays
gamificación
educación para la ciudadanía global
competencias sociales
lengua inglesa
metodologías activas
Role-plays
gamification
global citizenship education
social competences
english language
active methodologies
title_short Application of the Principles of Global Citizenship Education to Acquire Social Competences Through the Use of Role-Plays in the Teaching of English: Aplicación de los principios de la educación para la ciudadanía global para adquirir competencias sociales a través del uso de role-plays en la enseñanza del inglés
title_full Application of the Principles of Global Citizenship Education to Acquire Social Competences Through the Use of Role-Plays in the Teaching of English: Aplicación de los principios de la educación para la ciudadanía global para adquirir competencias sociales a través del uso de role-plays en la enseñanza del inglés
title_fullStr Application of the Principles of Global Citizenship Education to Acquire Social Competences Through the Use of Role-Plays in the Teaching of English: Aplicación de los principios de la educación para la ciudadanía global para adquirir competencias sociales a través del uso de role-plays en la enseñanza del inglés
title_full_unstemmed Application of the Principles of Global Citizenship Education to Acquire Social Competences Through the Use of Role-Plays in the Teaching of English: Aplicación de los principios de la educación para la ciudadanía global para adquirir competencias sociales a través del uso de role-plays en la enseñanza del inglés
title_sort Application of the Principles of Global Citizenship Education to Acquire Social Competences Through the Use of Role-Plays in the Teaching of English: Aplicación de los principios de la educación para la ciudadanía global para adquirir competencias sociales a través del uso de role-plays en la enseñanza del inglés
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Role-plays
gamificación
educación para la ciudadanía global
competencias sociales
lengua inglesa
metodologías activas
topic Role-plays
gamificación
educación para la ciudadanía global
competencias sociales
lengua inglesa
metodologías activas
Role-plays
gamification
global citizenship education
social competences
english language
active methodologies
dc.subject.en-US.fl_str_mv Role-plays
gamification
global citizenship education
social competences
english language
active methodologies
description Introduction: University education must respond to social demands and offer students comprehensive training that goes beyond the acquisition of knowledge. The objective of this research is to delve into the convenience of using the dramatic technique called role-plays so that students acquire social skills and delve into the principles of global citizenship education (GCE) while developing oral skills in English. The research question is the following: Is role-plays an appropriate dramatic technique for students to develop their oral skills while advancing as global citizens? Methodology: The methodology is quantitative since it offers, on the one hand, the results of a rubric completed by the students and the teacher in her role as researcher during the teaching-learning process, and on the other hand, the results of a questionnaire in Google Forms that the students completed at the end of the semester. Results and discussion: The findings show that the students are aware that by participating in role-plays they not only develop oral skills, but also acquire social competences such as communication or cooperation. In addition, the fact that global topics are used in the role-plays allows to deepen the principles of the GCE. Conclusion: In conclusion, it should be noted that working with socially themed role-plays contributes to humanizing teaching and offering students a context in which to reflect on global issues that challenge society.
publishDate 2024
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:34Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:34Z
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1546
10.54104/papeles.v16n31.1546
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11055
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1546
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11055
identifier_str_mv 10.54104/papeles.v16n31.1546
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1546/1390
dc.rights.en-US.fl_str_mv Copyright (c) 2024 María Martínez Lirola
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 María Martínez Lirola
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.en-US.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.en-US.fl_str_mv Papeles; Vol. 16 No. 31 (2024): Papeles, Vol. 16 Issue 31 (Jan-Jun, 2024)
dc.source.es-ES.fl_str_mv Papeles; Vol. 16 Núm. 31 (2024): Papeles, Vol. 16 Núm. 31 (Enero-Junio, 2024)
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Papeles; v. 16 n. 31 (2024): Papeles, Vol. 16 Issue 31 (Jan-Jun, 2024)
dc.source.none.fl_str_mv 2346-0911
0123-0670
10.54104/papeles.v16n31
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300427396579328
spelling 2024-01-122024-10-10T02:37:34Z2024-10-10T02:37:34Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/154610.54104/papeles.v16n31.1546https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11055Introduction: University education must respond to social demands and offer students comprehensive training that goes beyond the acquisition of knowledge. The objective of this research is to delve into the convenience of using the dramatic technique called role-plays so that students acquire social skills and delve into the principles of global citizenship education (GCE) while developing oral skills in English. The research question is the following: Is role-plays an appropriate dramatic technique for students to develop their oral skills while advancing as global citizens? Methodology: The methodology is quantitative since it offers, on the one hand, the results of a rubric completed by the students and the teacher in her role as researcher during the teaching-learning process, and on the other hand, the results of a questionnaire in Google Forms that the students completed at the end of the semester. Results and discussion: The findings show that the students are aware that by participating in role-plays they not only develop oral skills, but also acquire social competences such as communication or cooperation. In addition, the fact that global topics are used in the role-plays allows to deepen the principles of the GCE. Conclusion: In conclusion, it should be noted that working with socially themed role-plays contributes to humanizing teaching and offering students a context in which to reflect on global issues that challenge society.Introducción: la educación universitaria ha de dar respuesta a las demandas sociales y ofrecer al alumnado una formación integral que vaya más allá de la adquisición de conocimientos. El objetivo de esta investigación es profundizar en la conveniencia de emplear la técnica dramática denominada role-plays para que el alumnado adquiera competencias sociales y profundice en los principios de la educación para la ciudadanía global (ECG) a la vez que desarrolla destrezas orales en inglés. La pregunta de investigación es esta: ¿es el role-plays una técnica dramática adecuada para que el alumnado desarrolle sus destrezas orales a la vez que avanza como ciudadanía global? Metodología: la metodología es cuantitativa, pues se ofrecen, por un lado, los resultados de una rúbrica completada por el alumnado y la docente en su rol de investigadora durante el proceso de enseñanza-aprendizaje; por otro, los resultados de un cuestionario en Google Forms que el alumnado completó al final del cuatrimestre. Resultados y discusión: los hallazgos muestran que el alumnado es consciente de que gracias a la participación en role-plays no solo desarrolla las destrezas orales, sino que también adquiere competencias sociales, como la comunicación o la cooperación. Además, el hecho de que se empleen temas globales en los role-plays le permite profundizar en los principios de la ECG. Conclusiones: se ha de señalar que trabajar con role-plays de tema social contribuye a humanizar la enseñanza y ofrecer al alumnado un contexto en el que reflexionar sobre temas globales que retan a la sociedad.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1546/1390Copyright (c) 2024 María Martínez Lirolahttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Papeles; Vol. 16 No. 31 (2024): Papeles, Vol. 16 Issue 31 (Jan-Jun, 2024)Papeles; Vol. 16 Núm. 31 (2024): Papeles, Vol. 16 Núm. 31 (Enero-Junio, 2024)Papeles; v. 16 n. 31 (2024): Papeles, Vol. 16 Issue 31 (Jan-Jun, 2024)2346-09110123-067010.54104/papeles.v16n31Role-playsgamificacióneducación para la ciudadanía globalcompetencias socialeslengua inglesametodologías activasRole-playsgamificationglobal citizenship educationsocial competencesenglish languageactive methodologiesApplication of the Principles of Global Citizenship Education to Acquire Social Competences Through the Use of Role-Plays in the Teaching of English: Aplicación de los principios de la educación para la ciudadanía global para adquirir competencias sociales a través del uso de role-plays en la enseñanza del inglésAplicación de los principios de la educación para la ciudadanía global para adquirir competencias sociales a través del uso de role-plays en la enseñanza del inglés: Application of the Principles of Global Citizenship Education to Acquire Social Competences Through the Use of Role-Plays in the Teaching of Englishinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Martínez Lirola, María123456789/11055oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/110552024-10-14 03:49:44.021metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co