Burnout y su relación con el bienestar psicológico de los docentes del instituto técnico agrícola de Salazar

The present study had the general objective of determining the Relationship of Burnout syndrome in the psychological well-being of the teachers of the Salazar Agricultural Technical Institute and its impact on job performance through psychological tests; using for it the theory of Psychological Well...

Full description

Autores:
Becerra Montagut, Yuliany Stefany
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/2442
Acceso en línea:
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/2442
Palabra clave:
Burnout
Burnout
Rights
openAccess
License
Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)
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description The present study had the general objective of determining the Relationship of Burnout syndrome in the psychological well-being of the teachers of the Salazar Agricultural Technical Institute and its impact on job performance through psychological tests; using for it the theory of Psychological Well-being of Riff. The type of research is quantitative with descriptive design, the sample was represented by 22 participants. According to the results obtained, it could be concluded that if there is a significant incidence of Burnout Syndrome in the psychological well-being of the participants, evidencing the correlation between high emotional exhaustion, high level of depersonalization and low self-realization, as it negatively influenced Mainly in self-knowledge and mastery of the environment related to psychological well-being, which means that these participants are not comfortable in their workplace, and the work performance of teachers at the Technical Institute of Agriculture in Salazar is affected.
publishDate 2020
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The type of research is quantitative with descriptive design, the sample was represented by 22 participants. According to the results obtained, it could be concluded that if there is a significant incidence of Burnout Syndrome in the psychological well-being of the participants, evidencing the correlation between high emotional exhaustion, high level of depersonalization and low self-realization, as it negatively influenced Mainly in self-knowledge and mastery of the environment related to psychological well-being, which means that these participants are not comfortable in their workplace, and the work performance of teachers at the Technical Institute of Agriculture in Salazar is affected.El presente estudio tuvo como objetivo general determinar la relación del síndrome de Burnout en el bienestar psicológico de los docentes del Instituto Técnico Agrícola de Salazar y su incidencia en el desempeño laboral a través de pruebas psicológicas; empleando para ello la teoría de Bienestar Psicológico de Riff. El tipo de investigación es cuantitativa con diseño descriptivo, la muestra estuvo representada por 22 participantes. De acuerdo a los resultados obtenidos se pudo concluir que si hay una incidencia significativa del Síndrome de Burnout en el bienestar psicológico de los participantes, evidenciándose la correlación entre el alto cansancio emocional, nivel alto de despersonalización y baja realización persona, pues influyó de manera negativa principalmente en el autoconocimiento y dominio del entorno relacionados con el bienestar psicológico, lo que se infiere que estos participantes no se encuentran a gusto en su lugar de trabajo viéndose afectado el desempeño laboral de los docentes del Instituto Técnico Agrícola de Salazar.Psicólogo(a)PregradoDistanciaspaUniversidad Antonio NariñoPsicología (Distancia)Facultad de PsicologíaCúcutaBurnoutBurnoutBurnout y su relación con el bienestar psicológico de los docentes del instituto técnico agrícola de SalazarTrabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85ORIGINAL2020_YulianyBecerra2020_YulianyBecerraTrabajo de gradoapplication/pdf2104634https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/082c2305-fdd6-41bc-b872-b1fe3cfec0b0/download84408ba827541e50b26030240db59b79MD522020_YulianyBecerra_Autorización2020_YulianyBecerra_AutorizaciónAutorización de autoresapplication/pdf570439https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/1063270f-c70e-49c3-91b3-1a5a87289640/download50303a2d801d5684e4952d4551adf164MD53CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8805https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/8c322726-8797-46b6-912e-70a6f6431dfa/download5812a2eee99d5585fc0c26f0033099bbMD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82710https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/f29cdc1c-fdc1-4013-92bc-5a045b71cd20/download2e388663398085f69421c9e4c5fcf235MD55TEXT2020_YulianyBecerra.txt2020_YulianyBecerra.txtExtracted texttext/plain101812https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/1d9a1456-2a38-43a6-b005-c6cc10222561/downloade981f0813b62aa7d2d76ba1c994eebbaMD562020_YulianyBecerra_Autorización.txt2020_YulianyBecerra_Autorización.txtExtracted texttext/plain2https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/182a18f3-e0bb-4150-8357-c8f79d264021/downloade1c06d85ae7b8b032bef47e42e4c08f9MD58THUMBNAIL2020_YulianyBecerra.jpg2020_YulianyBecerra.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg6161https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/a6ac71c3-e34a-438b-b7da-0087f1ed3828/download7ef8220d635216c1beefd57fc573ad8eMD572020_YulianyBecerra_Autorización.jpg2020_YulianyBecerra_Autorización.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg10038https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/90dab751-f2fe-4094-9228-95edb74bb3e5/downloadaca8c19e650ba943b692015abc90945bMD59123456789/2442oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/24422024-10-09 22:46:14.993https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/Acceso abiertoopen.accesshttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio 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