Alteraciones oculares y visuales en pacientes con Trastorno de Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH). Revisión bibliográfica

ADHD is a common disorder of childhood neurodevelopment, presenting modification of some brain processes. Considering that visual interpretation occurs in the brain, some visual functions may be affected in these patients. Objective: To identify monocular and binocular visual alterations in patients...

Full description

Autores:
Tobón Cataño, Karolina
Martín Esquivel, Fabio Andrés
Mejía Garcés, Mónica Janneth
Torres Ramírez, Deisy Yolima
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/6545
Acceso en línea:
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/6545
Palabra clave:
TDAH
TDAH y visión
Visión sensorial y TDAH
Alteraciones visuales y TDAH
Función visual TDAH
Viso percepción
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ADHD
Sensory vision and ADHD
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Visual disturbances and ADHD
Visual function ADHD
Visual perception
Rights
openAccess
License
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description ADHD is a common disorder of childhood neurodevelopment, presenting modification of some brain processes. Considering that visual interpretation occurs in the brain, some visual functions may be affected in these patients. Objective: To identify monocular and binocular visual alterations in patients with ADHD by means of a bibliographic review. Methodology: A bibliographic review was carried out in documentary such in Pubmed, Science Direct, Scielo, Elsevier and Embase. Results: Some prevalence of alterations in accommodation, anti-saccades, color vision, contrast sensitivity and stereopsis were found. Conclusions: ADHD compromises a complex neurochemical and neurosensitive system that triggers dopaminergic deficits, slowdown in visual and muscle processing, generating different visual alterations, findings that suggest to visual health professionals to correlate each data found in the consultation in order to to seek effective multidisciplinary management in these patients.
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Prevalence of attention-deficit/hyperactivity disorder symptoms in 4- to 17-year-old children in the general population. J Abnorm Child Psychol. 1999; 27(6):455–62Pineda D, Kamphaus R, Mora O, Restrepo M, Puerta I, Palacio L, et al. Sistema de evaluación multidimensional de la conducta. Escala para padres de niños de 6 a 11 años, versión Colombiana. Rev Neurol. 1999; 28(07):672.Pineda D. Prevalencia del trastorno por déficit de atención en Colombia. 2020;(1):1–10.Kim S, Chen S, Tannock R. Visual function and color vision in adults with Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder. J Optom [Internet]. 2014; 7(1):22–36. Available from: http://dx.doi.org/10.1016/j.optom.2013.07.001Germano G, Pinheiro F, Okuda P, Capellini A. Percepção viso-motora de escolares com Trastorno do Déficit de Atenção com Hiperatividade. CoDAS [Internet]. 2013 [cited 2020 Nov 11]; 25(4): 337-341. 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Brain and Cognitioninstname:Universidad Antonio Nariñoreponame:Repositorio Institucional UANrepourl:https://repositorio.uan.edu.co/ADHD is a common disorder of childhood neurodevelopment, presenting modification of some brain processes. Considering that visual interpretation occurs in the brain, some visual functions may be affected in these patients. Objective: To identify monocular and binocular visual alterations in patients with ADHD by means of a bibliographic review. Methodology: A bibliographic review was carried out in documentary such in Pubmed, Science Direct, Scielo, Elsevier and Embase. Results: Some prevalence of alterations in accommodation, anti-saccades, color vision, contrast sensitivity and stereopsis were found. Conclusions: ADHD compromises a complex neurochemical and neurosensitive system that triggers dopaminergic deficits, slowdown in visual and muscle processing, generating different visual alterations, findings that suggest to visual health professionals to correlate each data found in the consultation in order to to seek effective multidisciplinary management in these patients.El TDAH es una alteración común del neurodesarrollo infantil, presentándose modificación de algunos procesos cerebrales. Considerando que la interpretación visual se da en el cerebro, en estos pacientes pueden verse afectadas algunas funciones visuales. Objetivo: Identificar las alteraciones oculares y visuales en pacientes con TDAH por medio de una revisión bibliográfica. Metodología: Se realizó una revisión bibliográfica en fuentes documentales disponibles en: Pubmed, Science Direct, Scielo, Elsevier y Embase. Resultados: Se encontró mayores reportes bibliográficos sobre alteraciones en la visión cromática, sensibilidad al contraste, los movimientos sacádicos y antisácadicos, y visopercepción. Conclusiones: El TDAH compromete un sistema complejo neuroquímico y neurosensitivo que desencadena déficits dopaminérgicos, desaceleración en los procesamientos visuales, y musculares, generando diferentes alteraciones visuales, hallazgos que sugieren a los profesionales de la salud visual correlacionar cada dato encontrado en la consulta con el fin de procurar un manejo multidisciplinario efectivo en estos pacientes.OptómetraPregradoPresencialMonografíaspaUniversidad Antonio NariñoOptometríaFacultad de OptometríaMedellínTDAHTDAH y visiónVisión sensorial y TDAHAlteraciones visuales y TDAHFunción visual TDAHViso percepción617.7ADHDSensory vision and ADHDADHD and visionVisual disturbances and ADHDVisual function ADHDVisual perceptionAlteraciones oculares y visuales en pacientes con Trastorno de Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH). Revisión bibliográficaTrabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85EspecializadaORIGINAL2021_KarolinaTobonCataño.pdf2021_KarolinaTobonCataño.pdfapplication/pdf266941https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/0a22e8c9-0d11-4287-9b57-c46674d65817/downloada0cf5d063a4a1d62adaf5945a058b12cMD522021_KarolinaTobonCataño_Acta.pdf2021_KarolinaTobonCataño_Acta.pdfapplication/pdf269042https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/aff9fb70-f131-416c-a693-6d2ed6b1d06b/download62997f77c86dd2880666244a6903f7a2MD512021_KarolinaTobonCataño_Autorización.pdf2021_KarolinaTobonCataño_Autorización.pdfapplication/pdf284136https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/dd618b64-76b1-47ce-b41a-364542f3d9f8/download5e56d2f471581ee13c4b0b31e43d21adMD53CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8914https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/51fa609a-c814-4700-9bde-b6e0f5c695c7/download2b2ab6ec8a6a222739b9c0e57c635c2eMD54123456789/6545oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/65452024-10-09 22:49:24.749https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/Acceso abiertorestrictedhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co