Consideraciones éticas para una biopedagogía senticreante en Colombia

This research proposes a reflection on the Ethical dimension, for the configuration of a Senticreante Biopedagogy in Colombia, it deals with the problem of disciplinary pedagogical practices that opt for the formation of subjects from rationally delimited objects of knowledge, and omit the sentient...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11452
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1666
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11452
Palabra clave:
biopedagogía
interculturalidad
educación artística
ética
Biopedagogy
interculturality
artistic education
ethics
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id UAntonioN2_183649b4fb739743f772ab2de0ef3cf8
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11452
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2023-11-022024-10-10T12:31:12Z2024-10-10T12:31:12Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1666https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11452This research proposes a reflection on the Ethical dimension, for the configuration of a Senticreante Biopedagogy in Colombia, it deals with the problem of disciplinary pedagogical practices that opt for the formation of subjects from rationally delimited objects of knowledge, and omit the sentient singularities of the subjects that cohabit multicultural and pluricultural landscapes. Located in the biocentric paradigm, from a transdisciplinary methodology (Endoesthetics, Auto ethnography and Creation research), this research proposes to turn towards sensitive aesthetic possibilities, as a hopeful bet for the bioethical civilizing advance in Colombia.  Preliminary conclusions show the urgency of new relationships between human-nature, local-universal culture, center-periphery, school-civil society, colonial-decolonial thought. Esta investigación, plantea una reflexión sobre de la dimensión Ética, para la configuración de una Biopedagogía Senticreante en Colombia, trata sobre la problemática de prácticas pedagógicas disciplinares que optan por la formación sujetos a partir de objetos de conocimiento delimitados racionalmente, y omiten las singularidades sintientes de los sujetos que cohabitan paisajes multiculturales y pluriculturales. Ubicada en el paradigma biocéntrico, desde una metodología transdisciplinar (Endoestética, Auto etnografía y Creación investigación), está investigación propone virar hacia posibilidades estéticas sensibles, como apuesta esperanzadora para el avance civilizatorio bioético en Colombia.  Las conclusiones preliminares, dan cuenta de la urgencia nuevas relaciones entre humano- naturaleza, cultura local-universal, centro - periferia, escuela - sociedad civil, pensamiento colonial-decolonial. application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1666/1273https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI2665-203Xbiopedagogíainterculturalidadeducación artísticaéticaBiopedagogyinterculturalityartistic educationethicsConsideraciones éticas para una biopedagogía senticreante en Colombiainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Nieves Gil, Angélica del Pilar123456789/11452oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/114522024-10-14 03:50:17.35metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Consideraciones éticas para una biopedagogía senticreante en Colombia
title Consideraciones éticas para una biopedagogía senticreante en Colombia
spellingShingle Consideraciones éticas para una biopedagogía senticreante en Colombia
biopedagogía
interculturalidad
educación artística
ética
Biopedagogy
interculturality
artistic education
ethics
title_short Consideraciones éticas para una biopedagogía senticreante en Colombia
title_full Consideraciones éticas para una biopedagogía senticreante en Colombia
title_fullStr Consideraciones éticas para una biopedagogía senticreante en Colombia
title_full_unstemmed Consideraciones éticas para una biopedagogía senticreante en Colombia
title_sort Consideraciones éticas para una biopedagogía senticreante en Colombia
dc.subject.es-ES.fl_str_mv biopedagogía
interculturalidad
educación artística
ética
topic biopedagogía
interculturalidad
educación artística
ética
Biopedagogy
interculturality
artistic education
ethics
dc.subject.en-US.fl_str_mv Biopedagogy
interculturality
artistic education
ethics
description This research proposes a reflection on the Ethical dimension, for the configuration of a Senticreante Biopedagogy in Colombia, it deals with the problem of disciplinary pedagogical practices that opt for the formation of subjects from rationally delimited objects of knowledge, and omit the sentient singularities of the subjects that cohabit multicultural and pluricultural landscapes. Located in the biocentric paradigm, from a transdisciplinary methodology (Endoesthetics, Auto ethnography and Creation research), this research proposes to turn towards sensitive aesthetic possibilities, as a hopeful bet for the bioethical civilizing advance in Colombia.  Preliminary conclusions show the urgency of new relationships between human-nature, local-universal culture, center-periphery, school-civil society, colonial-decolonial thought. 
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:31:12Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:31:12Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-02
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1666
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11452
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1666
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11452
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1666/1273
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.es-ES.fl_str_mv MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI
dc.source.none.fl_str_mv 2665-203X
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300447547064320