Consideraciones éticas para una biopedagogía senticreante en Colombia
This research proposes a reflection on the Ethical dimension, for the configuration of a Senticreante Biopedagogy in Colombia, it deals with the problem of disciplinary pedagogical practices that opt for the formation of subjects from rationally delimited objects of knowledge, and omit the sentient...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2023
- Institución:
- Universidad Antonio Nariño
- Repositorio:
- Repositorio UAN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11452
- Acceso en línea:
- https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1666
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11452
- Palabra clave:
- biopedagogía
interculturalidad
educación artística
ética
Biopedagogy
interculturality
artistic education
ethics
- Rights
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id |
UAntonioN2_183649b4fb739743f772ab2de0ef3cf8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11452 |
network_acronym_str |
UAntonioN2 |
network_name_str |
Repositorio UAN |
repository_id_str |
|
spelling |
2023-11-022024-10-10T12:31:12Z2024-10-10T12:31:12Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1666https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11452This research proposes a reflection on the Ethical dimension, for the configuration of a Senticreante Biopedagogy in Colombia, it deals with the problem of disciplinary pedagogical practices that opt for the formation of subjects from rationally delimited objects of knowledge, and omit the sentient singularities of the subjects that cohabit multicultural and pluricultural landscapes. Located in the biocentric paradigm, from a transdisciplinary methodology (Endoesthetics, Auto ethnography and Creation research), this research proposes to turn towards sensitive aesthetic possibilities, as a hopeful bet for the bioethical civilizing advance in Colombia. Preliminary conclusions show the urgency of new relationships between human-nature, local-universal culture, center-periphery, school-civil society, colonial-decolonial thought. Esta investigación, plantea una reflexión sobre de la dimensión Ética, para la configuración de una Biopedagogía Senticreante en Colombia, trata sobre la problemática de prácticas pedagógicas disciplinares que optan por la formación sujetos a partir de objetos de conocimiento delimitados racionalmente, y omiten las singularidades sintientes de los sujetos que cohabitan paisajes multiculturales y pluriculturales. Ubicada en el paradigma biocéntrico, desde una metodología transdisciplinar (Endoestética, Auto etnografía y Creación investigación), está investigación propone virar hacia posibilidades estéticas sensibles, como apuesta esperanzadora para el avance civilizatorio bioético en Colombia. Las conclusiones preliminares, dan cuenta de la urgencia nuevas relaciones entre humano- naturaleza, cultura local-universal, centro - periferia, escuela - sociedad civil, pensamiento colonial-decolonial. application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1666/1273https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI2665-203Xbiopedagogíainterculturalidadeducación artísticaéticaBiopedagogyinterculturalityartistic educationethicsConsideraciones éticas para una biopedagogía senticreante en Colombiainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Nieves Gil, Angélica del Pilar123456789/11452oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/114522024-10-14 03:50:17.35metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
Consideraciones éticas para una biopedagogía senticreante en Colombia |
title |
Consideraciones éticas para una biopedagogía senticreante en Colombia |
spellingShingle |
Consideraciones éticas para una biopedagogía senticreante en Colombia biopedagogía interculturalidad educación artística ética Biopedagogy interculturality artistic education ethics |
title_short |
Consideraciones éticas para una biopedagogía senticreante en Colombia |
title_full |
Consideraciones éticas para una biopedagogía senticreante en Colombia |
title_fullStr |
Consideraciones éticas para una biopedagogía senticreante en Colombia |
title_full_unstemmed |
Consideraciones éticas para una biopedagogía senticreante en Colombia |
title_sort |
Consideraciones éticas para una biopedagogía senticreante en Colombia |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
biopedagogía interculturalidad educación artística ética |
topic |
biopedagogía interculturalidad educación artística ética Biopedagogy interculturality artistic education ethics |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
Biopedagogy interculturality artistic education ethics |
description |
This research proposes a reflection on the Ethical dimension, for the configuration of a Senticreante Biopedagogy in Colombia, it deals with the problem of disciplinary pedagogical practices that opt for the formation of subjects from rationally delimited objects of knowledge, and omit the sentient singularities of the subjects that cohabit multicultural and pluricultural landscapes. Located in the biocentric paradigm, from a transdisciplinary methodology (Endoesthetics, Auto ethnography and Creation research), this research proposes to turn towards sensitive aesthetic possibilities, as a hopeful bet for the bioethical civilizing advance in Colombia. Preliminary conclusions show the urgency of new relationships between human-nature, local-universal culture, center-periphery, school-civil society, colonial-decolonial thought. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-10-10T12:31:12Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-10-10T12:31:12Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-02 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1666 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11452 |
url |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1666 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11452 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1666/1273 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI |
dc.source.none.fl_str_mv |
2665-203X |
institution |
Universidad Antonio Nariño |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UAN |
repository.mail.fl_str_mv |
alertas.repositorio@uan.edu.co |
_version_ |
1814300447547064320 |