La educación del profesor de matemáticas como campo de investigación

From an epistemological approach, it is necessary to acknowledge the didactic system of mathematics teacher and differentiate it from the didactic system of the mathematics; in this way it is recognized that Mathematics Education fails to address the issues of Mathematics Teacher Education [MTE] and...

Full description

Autores:
Guacaneme Suárez, Édgar Alberto
Mora Mendieta, Lida
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2012
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/5263
Acceso en línea:
http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/277
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5263
Palabra clave:
mathematics teacher education
mathematics teacher knowledge
Educación del profesor de matemáticas
conocimiento del profesor de matemáticas
Rights
openAccess
License
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
id UAntonioN2_177a07f7c2bfff3a68333ad32a087403
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/5263
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)Acceso abiertohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Guacaneme Suárez, Édgar AlbertoMora Mendieta, Lida2021-11-10T00:51:49Z2021-11-10T00:51:49Z2012-08-13http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/277http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5263From an epistemological approach, it is necessary to acknowledge the didactic system of mathematics teacher and differentiate it from the didactic system of the mathematics; in this way it is recognized that Mathematics Education fails to address the issues of Mathematics Teacher Education [MTE] and it is noticed the factual emergence of a new field of research. Some evidence of the existence of that field of research about are: the existence of some publications, the studies on education of pre-service and in-service mathematics teachers, or the activity of an academic community reflected in the specific treatment of the MTE’s problems in academic events or in the development of events focusing on the mathematics teacher education. The descriptive phenomenology of that field is defining by its specific objects. In this sense, approaches and research acknowledge some items like: the components of the mathematics teacher knowledge (MTK), the sources of MTK, the strategies of education for teachers of mathematics, or the knowledge of teacher trainers.Desde una perspectiva epistemológica se advierte la especificidad del sistema didáctico de la formación del profesor de matemáticas y se logra diferenciar del sistema didáctico de la formación en matemáticas. En este sentido, se reconoce que la educación matemática no logra abarcar los asuntos de la educación del profesor de matemáticas (EPM) y se advierte el surgimiento factual de un nuevo campo de investigación. Algunas evidencias de la existencia de tal campo de investigación son: la presencia de literatura especializada, la realización de estudios sobre la educación inicial y continuada de los profesores de matemáticas, o la actividad de una comunidad académica reflejada en el tratamiento específico en eventos académicos de los problemas de la EPM o en el desarrollo de eventos centrados en la EPM. La identificación de objetos de estudio específicos también define parte de la fenomenología descriptiva del campo. En este sentido, se reconocen planteamientos e investigacionesen torno a, entre otros objetos: los componentes del conocimiento del profesor de matemáticas(CPM), las fuentes del CPM, las estrategias de educación de los profesores de matemáticas, o la formación de los formadores de profesores.application/pdfspaUniversidad Antonio Nariñohttp://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/277/2282346-09110123-0670PAPELES; Vol. 4 No. 7 (2012); 102-109PAPELES; Vol. 4 Núm. 7 (2012); 102-109mathematics teacher educationmathematics teacher knowledgeEducación del profesor de matemáticasconocimiento del profesor de matemáticasLa educación del profesor de matemáticas como campo de investigacióninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85123456789/5263oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/52632024-10-09 23:04:48.864https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Acceso abiertometadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv La educación del profesor de matemáticas como campo de investigación
title La educación del profesor de matemáticas como campo de investigación
spellingShingle La educación del profesor de matemáticas como campo de investigación
mathematics teacher education
mathematics teacher knowledge
Educación del profesor de matemáticas
conocimiento del profesor de matemáticas
title_short La educación del profesor de matemáticas como campo de investigación
title_full La educación del profesor de matemáticas como campo de investigación
title_fullStr La educación del profesor de matemáticas como campo de investigación
title_full_unstemmed La educación del profesor de matemáticas como campo de investigación
title_sort La educación del profesor de matemáticas como campo de investigación
dc.creator.fl_str_mv Guacaneme Suárez, Édgar Alberto
Mora Mendieta, Lida
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Guacaneme Suárez, Édgar Alberto
Mora Mendieta, Lida
dc.subject.en-US.fl_str_mv mathematics teacher education
mathematics teacher knowledge
topic mathematics teacher education
mathematics teacher knowledge
Educación del profesor de matemáticas
conocimiento del profesor de matemáticas
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Educación del profesor de matemáticas
conocimiento del profesor de matemáticas
description From an epistemological approach, it is necessary to acknowledge the didactic system of mathematics teacher and differentiate it from the didactic system of the mathematics; in this way it is recognized that Mathematics Education fails to address the issues of Mathematics Teacher Education [MTE] and it is noticed the factual emergence of a new field of research. Some evidence of the existence of that field of research about are: the existence of some publications, the studies on education of pre-service and in-service mathematics teachers, or the activity of an academic community reflected in the specific treatment of the MTE’s problems in academic events or in the development of events focusing on the mathematics teacher education. The descriptive phenomenology of that field is defining by its specific objects. In this sense, approaches and research acknowledge some items like: the components of the mathematics teacher knowledge (MTK), the sources of MTK, the strategies of education for teachers of mathematics, or the knowledge of teacher trainers.
publishDate 2012
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2012-08-13
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-11-10T00:51:49Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-11-10T00:51:49Z
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/277
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5263
url http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/277
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5263
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/277/228
dc.rights.none.fl_str_mv Acceso abierto
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Acceso abierto
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Antonio Nariño
dc.source.none.fl_str_mv 2346-0911
0123-0670
dc.source.en-US.fl_str_mv PAPELES; Vol. 4 No. 7 (2012); 102-109
dc.source.es-ES.fl_str_mv PAPELES; Vol. 4 Núm. 7 (2012); 102-109
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300387512942592