Relationship between physical exercise, mediating variables and smartphone addiction in students: Narrative review: Relación entre ejercicio físico, variables mediadoras y adicción al smartphone en estudiantes: revisión narrativa

Addiction to smartphones is associated with negative effects on psychophysical health and social well-being. Physical activity and addiction to smartphones are considered as two independent but interrelated variables in terms of health. Its possible connection has been explored by proposing how phys...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11060
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1600
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11060
Palabra clave:
actividad físico-deportiva
ejercicio
teléfono inteligente
adicción
educación
estudiantes
actividade fisica
exercício
telefone inteligente
vício
educação
estudantes
physical activity
exercise
smartphone
addiction
education
students
Rights
License
Copyright (c) 2023 Joel Manuel Prieto Andreu
id UAntonioN2_169d4485d1445284b271e90fcb369a18
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11060
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
dc.title.en-US.fl_str_mv Relationship between physical exercise, mediating variables and smartphone addiction in students: Narrative review: Relación entre ejercicio físico, variables mediadoras y adicción al smartphone en estudiantes: revisión narrativa
dc.title.es-ES.fl_str_mv Relación entre ejercicio físico, variables mediadoras y adicción al smartphone en estudiantes: revisión narrativa: Relationship between physical exercise, mediating variables and smartphone addiction in students: Narrative review
dc.title.pt-BR.fl_str_mv Relação entre exercício físico, variáveis ​​mediadoras e dependência de smartphones em escolares: revisão narrativa: Relación entre ejercicio físico, variables mediadoras y adicción al smartphone en estudiantes: revisión narrativa
title Relationship between physical exercise, mediating variables and smartphone addiction in students: Narrative review: Relación entre ejercicio físico, variables mediadoras y adicción al smartphone en estudiantes: revisión narrativa
spellingShingle Relationship between physical exercise, mediating variables and smartphone addiction in students: Narrative review: Relación entre ejercicio físico, variables mediadoras y adicción al smartphone en estudiantes: revisión narrativa
actividad físico-deportiva
ejercicio
teléfono inteligente
adicción
educación
estudiantes
actividade fisica
exercício
telefone inteligente
vício
educação
estudantes
physical activity
exercise
smartphone
addiction
education
students
title_short Relationship between physical exercise, mediating variables and smartphone addiction in students: Narrative review: Relación entre ejercicio físico, variables mediadoras y adicción al smartphone en estudiantes: revisión narrativa
title_full Relationship between physical exercise, mediating variables and smartphone addiction in students: Narrative review: Relación entre ejercicio físico, variables mediadoras y adicción al smartphone en estudiantes: revisión narrativa
title_fullStr Relationship between physical exercise, mediating variables and smartphone addiction in students: Narrative review: Relación entre ejercicio físico, variables mediadoras y adicción al smartphone en estudiantes: revisión narrativa
title_full_unstemmed Relationship between physical exercise, mediating variables and smartphone addiction in students: Narrative review: Relación entre ejercicio físico, variables mediadoras y adicción al smartphone en estudiantes: revisión narrativa
title_sort Relationship between physical exercise, mediating variables and smartphone addiction in students: Narrative review: Relación entre ejercicio físico, variables mediadoras y adicción al smartphone en estudiantes: revisión narrativa
dc.subject.es-ES.fl_str_mv actividad físico-deportiva
ejercicio
teléfono inteligente
adicción
educación
estudiantes
topic actividad físico-deportiva
ejercicio
teléfono inteligente
adicción
educación
estudiantes
actividade fisica
exercício
telefone inteligente
vício
educação
estudantes
physical activity
exercise
smartphone
addiction
education
students
dc.subject.pt-BR.fl_str_mv actividade fisica
exercício
telefone inteligente
vício
educação
estudantes
dc.subject.en-US.fl_str_mv physical activity
exercise
smartphone
addiction
education
students
description Addiction to smartphones is associated with negative effects on psychophysical health and social well-being. Physical activity and addiction to smartphones are considered as two independent but interrelated variables in terms of health. Its possible connection has been explored by proposing how physical activity, physical exercise or participation in sports can be used as an intervention strategy to treat this addiction. The objective is to carry out a narrative review of the literature on the relationships between physical activity or participation in sports, mediating variables and addiction to smartphones in the student population. Methodology: A search was carried out in the main research databases: Web of Science and Scopus, to find the relevant literature on the relationships between addiction to smartphone use and the practice of physical exercise. Results and discussion: The results suggest that as smartphone addiction increases, the level of physical activity in students decreases. The results on physical inactivity, mediating variables, addictions, perceptions and psychological abilities are discussed, and guidelines are proposed to prevent addiction to smartphones in adolescent students. Conclusions: Smartphone addiction can be reduced by increasing participation in sports and physical activity/exercise among students. Educational institutions can use sport and exercise as an intervention strategy to deal with addiction to smartphones in the student population.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:37Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:37Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-19
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1600
10.54104/papeles.v15n30.1600
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11060
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1600
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11060
identifier_str_mv 10.54104/papeles.v15n30.1600
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1600/1387
dc.rights.en-US.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Joel Manuel Prieto Andreu
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Joel Manuel Prieto Andreu
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.en-US.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.en-US.fl_str_mv Papeles; Vol. 15 No. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023)
dc.source.es-ES.fl_str_mv Papeles; Vol. 15 Núm. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023)
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Papeles; v. 15 n. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023)
dc.source.none.fl_str_mv 2346-0911
0123-0670
10.54104/papeles.v15n30
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300294447628288
spelling 2023-12-192024-10-10T02:37:37Z2024-10-10T02:37:37Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/160010.54104/papeles.v15n30.1600https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11060Addiction to smartphones is associated with negative effects on psychophysical health and social well-being. Physical activity and addiction to smartphones are considered as two independent but interrelated variables in terms of health. Its possible connection has been explored by proposing how physical activity, physical exercise or participation in sports can be used as an intervention strategy to treat this addiction. The objective is to carry out a narrative review of the literature on the relationships between physical activity or participation in sports, mediating variables and addiction to smartphones in the student population. Methodology: A search was carried out in the main research databases: Web of Science and Scopus, to find the relevant literature on the relationships between addiction to smartphone use and the practice of physical exercise. Results and discussion: The results suggest that as smartphone addiction increases, the level of physical activity in students decreases. The results on physical inactivity, mediating variables, addictions, perceptions and psychological abilities are discussed, and guidelines are proposed to prevent addiction to smartphones in adolescent students. Conclusions: Smartphone addiction can be reduced by increasing participation in sports and physical activity/exercise among students. Educational institutions can use sport and exercise as an intervention strategy to deal with addiction to smartphones in the student population.Introducción: la adicción a los smartphones está asociada a efectos negativos en la salud psicofísica y el bienestar social. La actividad físico-deportiva y la adicción a los smartphones se consideran dos variables independientes pero interrelacionadas desde el punto de vista de la salud. Se ha explorado su posible conexión planteando como hipótesis que la actividad físico-deportiva, el ejercicio físico o la participación en deportes pueden utilizarse como una estrategia de intervención para tratar esta adicción. Se plantea como objetivo realizar una revisión narrativa de la literatura sobre las relaciones entre la actividad físico-deportiva o la participación en deportes, las variables mediadoras y la adicción a los smartphones en la población estudiantil. Metodología: se llevó a cabo una búsqueda en las principales bases de datos de investigación: Web of Science (WoS) y Scopus, para encontrar la literatura relevante sobre las relaciones entre la adicción al uso del smartphone y la práctica de ejercicio físico. Resultados y discusión: los resultados sugieren que, a medida que aumenta la adicción al smartphone, disminuye el nivel de actividad físico-deportiva en los estudiantes. Se discuten los resultados sobre inactividad físico-deportiva, variables mediadoras, adicciones, percepciones y habilidades psicológicas, así como se plantean pautas para prevenir la adicción a los smartphones en los estudiantes adolescentes. Conclusiones: la adicción a los smartphones puede reducirse aumentando la participación en actividad físico-deportiva entre los estudiantes. Las instituciones educativas pueden utilizar el deporte y el ejercicio como estrategia de intervención para hacer frente a la adicción a los smartphones en la población estudiantil.Introdução: a dependência de smartphones está associada a efeitos negativos na saúde psicofísica e no bem-estar social. A atividade física e a dependência de smartphones são consideradas duas variáveis ​​independentes, mas inter-relacionadas em termos de saúde. Sua possível conexão foi explorada propondo como a atividade física, o exercício físico ou a participação em esportes podem ser usados ​​como estratégia de intervenção para tratar esse vício. O objetivo é realizar uma revisão narrativa da literatura sobre as relações entre atividade física ou participação em esportes, variáveis ​​mediadoras e dependência de smartphones na população estudantil. Metodologia: foi realizada uma pesquisa nas principais bases de dados de pesquisa: Web of Science e Scopus, para encontrar a literatura relevante sobre as relações entre o vício do uso do smartphone e a prática de exercício físico. Resultados e discussão: os resultados sugerem que, à medida que aumenta o vício em smartphones, o nível de atividade física dos alunos diminui. Os resultados sobre inatividade física, variáveis ​​mediadoras, vícios, percepções e habilidades psicológicas são discutidos e propostas diretrizes para prevenir o vício em smartphones em estudantes adolescentes. Conclusões: O vício em smartphones pode ser reduzido aumentando a participação em esportes e atividade física/exercício entre os alunos. As instituições de ensino podem utilizar o esporte e o exercício como estratégia de intervenção para lidar com o vício em smartphones na população estudantil.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1600/1387Copyright (c) 2023 Joel Manuel Prieto Andreuhttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Papeles; Vol. 15 No. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023)Papeles; Vol. 15 Núm. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023)Papeles; v. 15 n. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023)2346-09110123-067010.54104/papeles.v15n30actividad físico-deportivaejercicioteléfono inteligenteadiccióneducaciónestudiantesactividade fisicaexercíciotelefone inteligentevícioeducaçãoestudantesphysical activityexercisesmartphoneaddictioneducationstudentsRelationship between physical exercise, mediating variables and smartphone addiction in students: Narrative review: Relación entre ejercicio físico, variables mediadoras y adicción al smartphone en estudiantes: revisión narrativaRelación entre ejercicio físico, variables mediadoras y adicción al smartphone en estudiantes: revisión narrativa: Relationship between physical exercise, mediating variables and smartphone addiction in students: Narrative reviewRelação entre exercício físico, variáveis ​​mediadoras e dependência de smartphones em escolares: revisão narrativa: Relación entre ejercicio físico, variables mediadoras y adicción al smartphone en estudiantes: revisión narrativainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Prieto Andreu, Joel Manuel123456789/11060oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/110602024-10-14 03:47:30.861metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co