Revisión preliminar de literatura sobre el Conocimiento Didáctico del Contenido en Trabajos Prácticos con Docentes de Química
Didactic content knowledge has been an inexhaustible source of research in recent decades. This is because the teacher requires disciplinary knowledge, and knowledge about how to teach that disciplinary knowledge. Therefore, the objective of this research is to identify the relationships that occur...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2022
- Institución:
- Universidad Antonio Nariño
- Repositorio:
- Repositorio UAN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11441
- Acceso en línea:
- https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1416
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11441
- Palabra clave:
- conocimiento didáctico del contenido
trabajos prácticos de laboratorio
enseñanza de las ciencias
análisis documental
cienciometría
Pedagogical content knowledge
laboratory practical works
science teaching
documental analysis
scientometrics
- Rights
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id |
UAntonioN2_1651173f119a7cc3f14fb6b6cbcbf03e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11441 |
network_acronym_str |
UAntonioN2 |
network_name_str |
Repositorio UAN |
repository_id_str |
|
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
Revisión preliminar de literatura sobre el Conocimiento Didáctico del Contenido en Trabajos Prácticos con Docentes de Química |
title |
Revisión preliminar de literatura sobre el Conocimiento Didáctico del Contenido en Trabajos Prácticos con Docentes de Química |
spellingShingle |
Revisión preliminar de literatura sobre el Conocimiento Didáctico del Contenido en Trabajos Prácticos con Docentes de Química conocimiento didáctico del contenido trabajos prácticos de laboratorio enseñanza de las ciencias análisis documental cienciometría Pedagogical content knowledge laboratory practical works science teaching documental analysis scientometrics |
title_short |
Revisión preliminar de literatura sobre el Conocimiento Didáctico del Contenido en Trabajos Prácticos con Docentes de Química |
title_full |
Revisión preliminar de literatura sobre el Conocimiento Didáctico del Contenido en Trabajos Prácticos con Docentes de Química |
title_fullStr |
Revisión preliminar de literatura sobre el Conocimiento Didáctico del Contenido en Trabajos Prácticos con Docentes de Química |
title_full_unstemmed |
Revisión preliminar de literatura sobre el Conocimiento Didáctico del Contenido en Trabajos Prácticos con Docentes de Química |
title_sort |
Revisión preliminar de literatura sobre el Conocimiento Didáctico del Contenido en Trabajos Prácticos con Docentes de Química |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
conocimiento didáctico del contenido trabajos prácticos de laboratorio enseñanza de las ciencias análisis documental cienciometría |
topic |
conocimiento didáctico del contenido trabajos prácticos de laboratorio enseñanza de las ciencias análisis documental cienciometría Pedagogical content knowledge laboratory practical works science teaching documental analysis scientometrics |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
Pedagogical content knowledge laboratory practical works science teaching documental analysis scientometrics |
description |
Didactic content knowledge has been an inexhaustible source of research in recent decades. This is because the teacher requires disciplinary knowledge, and knowledge about how to teach that disciplinary knowledge. Therefore, the objective of this research is to identify the relationships that occur between the didactic knowledge components of the content in practical laboratory work through a systematic literature review. A search and selection were made in national and international journals from the Scopus, Redalyc, Google Academic and Eric databases. 56 articles were identified that address the CDC, in which the most obvious category is to present the CDC as a line of teacher training, followed by perceiving the CDC as a way of addressing the problem of teaching-learning processes and the CDC is identified as emerging research line in science teaching. 52 articles that address practical work, in which didactic involvement is evidenced as the most reported approach, in addition to the perception of practical work as research and learning process. The didactic knowledge of the content and the practical laboratory work have been consolidated as areas of didactic research, being important fields in the teacher training processes. The trends identified are the experiences in the classroom, the didactic implications, the reflection processes of the pedagogical practice and the consolidation of research processes. |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-10-10T12:31:03Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-10-10T12:31:03Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-19 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1416 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11441 |
url |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1416 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11441 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1416/1087 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 5 (2021): SIFORED; 169-175 |
dc.source.none.fl_str_mv |
2665-203X |
institution |
Universidad Antonio Nariño |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UAN |
repository.mail.fl_str_mv |
alertas.repositorio@uan.edu.co |
_version_ |
1814300404698054656 |
spelling |
2022-08-192024-10-10T12:31:03Z2024-10-10T12:31:03Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1416https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11441Didactic content knowledge has been an inexhaustible source of research in recent decades. This is because the teacher requires disciplinary knowledge, and knowledge about how to teach that disciplinary knowledge. Therefore, the objective of this research is to identify the relationships that occur between the didactic knowledge components of the content in practical laboratory work through a systematic literature review. A search and selection were made in national and international journals from the Scopus, Redalyc, Google Academic and Eric databases. 56 articles were identified that address the CDC, in which the most obvious category is to present the CDC as a line of teacher training, followed by perceiving the CDC as a way of addressing the problem of teaching-learning processes and the CDC is identified as emerging research line in science teaching. 52 articles that address practical work, in which didactic involvement is evidenced as the most reported approach, in addition to the perception of practical work as research and learning process. The didactic knowledge of the content and the practical laboratory work have been consolidated as areas of didactic research, being important fields in the teacher training processes. The trends identified are the experiences in the classroom, the didactic implications, the reflection processes of the pedagogical practice and the consolidation of research processes.El conocimiento didáctico del contenido ha sido fuente inagotable de investigación en las últimas décadas. Esto se debe a que se requiere por parte del profesor conocimientos disciplinares, y conocimientos sobre cómo enseñar esos conocimientos disciplinares. Por lo tanto, el objetivo de esta investigación es identificar las relaciones que se presentan entre los componentes del conocimiento didáctico del contenido en trabajos prácticos de laboratorio a través de una revisión sistemática de literatura. Se hizo un rastreo y selección en revistas nacionales e internacionales de las bases de datos Scopus, Redalyc, Google Académico y Eric. Se identificaron 56 artículos que abordan el CDC, en la que la categoría más evidente es presentar el CDC como línea de formación docente, seguido de percibir al CDC como forma de abordar el problema de los procesos de enseñanza-aprendizaje y se identifica al CDC como línea de investigación emergente en la enseñanza de las ciencias. Se rastrearon 52 artículos que abordan el trabajo práctico, en la que se evidencia la implicación didáctica como el abordaje más reportado, además de la percepción del trabajo práctico como proceso de investigación y de aprendizaje. El conocimiento didáctico del contenido y los trabajos prácticos de laboratorio se han consolidado como áreas de investigación didáctica, siendo campos importantes en los procesos de formación de profesores. Las tendencias identificadas son las experiencias en el aula, las implicaciones didácticas, los procesos de reflexión de la práctica pedagógica y de la consolidación de procesos de investigación.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1416/1087https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 5 (2021): SIFORED; 169-1752665-203Xconocimiento didáctico del contenidotrabajos prácticos de laboratorioenseñanza de las cienciasanálisis documentalcienciometríaPedagogical content knowledgelaboratory practical worksscience teachingdocumental analysisscientometricsRevisión preliminar de literatura sobre el Conocimiento Didáctico del Contenido en Trabajos Prácticos con Docentes de Químicainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Vargas Neira, Samuel DavidBernal Ballén, Andrés123456789/11441oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/114412024-10-14 03:50:17.246metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co |