Aplicación para el apoyo de procesos de rehabilitación en pacientes con daño cerebral utilizando realidad virtual
After conducting an investigation of cognitive functioning and psychopathological alterations in relation to quality of life in people undergoing medical treatment for stroke six and twelve months after hospital discharge, UAN researchers have concluded that it affects the cognitive processes in mos...
- Autores:
-
Montero Corzo, Jesús David
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2022
- Institución:
- Universidad Antonio Nariño
- Repositorio:
- Repositorio UAN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/7024
- Acceso en línea:
- http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/7024
- Palabra clave:
- Accidente cerebrovascular
Scrum
Realidad virtual
Stroke
Scrum
Virtual reality
- Rights
- openAccess
- License
- Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
id |
UAntonioN2_14c2417b705ce313919590e62701173e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/7024 |
network_acronym_str |
UAntonioN2 |
network_name_str |
Repositorio UAN |
repository_id_str |
|
dc.title.es_ES.fl_str_mv |
Aplicación para el apoyo de procesos de rehabilitación en pacientes con daño cerebral utilizando realidad virtual |
title |
Aplicación para el apoyo de procesos de rehabilitación en pacientes con daño cerebral utilizando realidad virtual |
spellingShingle |
Aplicación para el apoyo de procesos de rehabilitación en pacientes con daño cerebral utilizando realidad virtual Accidente cerebrovascular Scrum Realidad virtual Stroke Scrum Virtual reality |
title_short |
Aplicación para el apoyo de procesos de rehabilitación en pacientes con daño cerebral utilizando realidad virtual |
title_full |
Aplicación para el apoyo de procesos de rehabilitación en pacientes con daño cerebral utilizando realidad virtual |
title_fullStr |
Aplicación para el apoyo de procesos de rehabilitación en pacientes con daño cerebral utilizando realidad virtual |
title_full_unstemmed |
Aplicación para el apoyo de procesos de rehabilitación en pacientes con daño cerebral utilizando realidad virtual |
title_sort |
Aplicación para el apoyo de procesos de rehabilitación en pacientes con daño cerebral utilizando realidad virtual |
dc.creator.fl_str_mv |
Montero Corzo, Jesús David |
dc.contributor.advisor.spa.fl_str_mv |
Rodríguez Suárez, César Augusto |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Montero Corzo, Jesús David |
dc.subject.es_ES.fl_str_mv |
Accidente cerebrovascular Scrum Realidad virtual |
topic |
Accidente cerebrovascular Scrum Realidad virtual Stroke Scrum Virtual reality |
dc.subject.keyword.es_ES.fl_str_mv |
Stroke Scrum Virtual reality |
description |
After conducting an investigation of cognitive functioning and psychopathological alterations in relation to quality of life in people undergoing medical treatment for stroke six and twelve months after hospital discharge, UAN researchers have concluded that it affects the cognitive processes in most people. This does not allow them to carry out the activities that they previously carried out normally, reducing their quality of life. In order to mitigate the problem, a Virtual Reality application was developed, where the patient can carry out activities related to the cognitive process to be treated. It should be noted that this application helps patients in their rehabilitation process, but it does not solve the conditions acquired after the stroke. The development of this application was carried out using the agi development methodology, each of these with a duration of 3 weeks. l SCRUM through 4 Sprints |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-10-05T00:13:29Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-10-05T00:13:29Z |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2022-06-07 |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/7024 |
dc.identifier.bibliographicCitation.spa.fl_str_mv |
Alessandro, L., Olmos, L. E., Bonamico, L., Muzio, D. M., Ahumada, M. H., Russo, M. J., Allegri, R. F., Gianella, M. G., Campora, H., Delorme, R., Vescovo, M. E., Lado, V., Mastroberti, L. R., Butus, A., Galluzzi, H. D., Décima, G., & Ameriso, S. F. (2020). REHABILITACIÓN MULTIDISCIPLINARIA PARA PACIENTES ADULTOS CON ACCIDENTE CEREBROVASCULAR. Álvarez Otero, R. (2019). Revisión sobre la aplicación de la realidad virtual en la rehabilitación vestibular. Revista ORL, 11(1), 97. https://doi.org/10.14201/orl.21215 Artero, L. A., Bayés, I., Fátima, M., Beltran, G., Giné, A., Carlos Nuez Hernández, R., & Torrea Araiz, I. (2015). Cuaderno de ejercicios de estimulación cognitiva para reforzar la memoria. Botella, C., Garcia-Palacios, A., Baños, R. M., & Quero, S. (2007). Realidad virtual y tratamientos psicológicos A mindfulness-based intervention in patients with intestinal inflammatory disease View project ICare-Integrating Technology into Mental Health Care in Europe View project. Cabas Hoyos, K., Cárdenas López, G., Gutiérrez Maldonado, J., & Torres Villalobos, G. (2015). Uso clínico de la realidad virtual para la distracción y reducción del dolor post-operatorio en pacientes adultos. Calderón-Chagualá, J. A., Montilla-García, M., Gómez, M., Ospina-Viña, J. E., TrianaMartínez, J. C., & Vargas-Martínez, L. C. (2022). Rehabilitación neuropsicológica en daño cerebral: uso de herramientas tradicionales y realidad virtual. Revista Mexicana de Neurociencia, 20(1). https://doi.org/10.24875/rmn.m22000089 Carmigniani, J., Furht, B., Anisetti, M., Ceravolo, P., Damiani, E., & Ivkovic, M. (2011). Augmented reality technologies, systems and applications. Multimedia Tools and Applications, 51(1), 341–377. https://doi.org/10.1007/s11042-010-0660-6 colaboradores de Wikipedia. (2021, 30 noviembre). Tecnología inmersiva. Wikipedia, la enciclopedia libre. https://es.wikipedia.org/wiki/Tecnolog%C3%ADa_inmersiva de Joode, E. A., van Boxtel, M. P. J., Verhey, F. R., & van Heugten, C. M. (2012). Use of assistive technology in cognitive rehabilitation: Exploratory studies of the opinions and expectations of healthcare professionals and potential users. Brain Injury, 26(10), 1257–1266. https://doi.org/10.3109/02699052.2012.667590 |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
instname:Universidad Antonio Nariño |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
reponame:Repositorio Institucional UAN |
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv |
repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ |
url |
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/7024 |
identifier_str_mv |
Alessandro, L., Olmos, L. E., Bonamico, L., Muzio, D. M., Ahumada, M. H., Russo, M. J., Allegri, R. F., Gianella, M. G., Campora, H., Delorme, R., Vescovo, M. E., Lado, V., Mastroberti, L. R., Butus, A., Galluzzi, H. D., Décima, G., & Ameriso, S. F. (2020). REHABILITACIÓN MULTIDISCIPLINARIA PARA PACIENTES ADULTOS CON ACCIDENTE CEREBROVASCULAR. Álvarez Otero, R. (2019). Revisión sobre la aplicación de la realidad virtual en la rehabilitación vestibular. Revista ORL, 11(1), 97. https://doi.org/10.14201/orl.21215 Artero, L. A., Bayés, I., Fátima, M., Beltran, G., Giné, A., Carlos Nuez Hernández, R., & Torrea Araiz, I. (2015). Cuaderno de ejercicios de estimulación cognitiva para reforzar la memoria. Botella, C., Garcia-Palacios, A., Baños, R. M., & Quero, S. (2007). Realidad virtual y tratamientos psicológicos A mindfulness-based intervention in patients with intestinal inflammatory disease View project ICare-Integrating Technology into Mental Health Care in Europe View project. Cabas Hoyos, K., Cárdenas López, G., Gutiérrez Maldonado, J., & Torres Villalobos, G. (2015). Uso clínico de la realidad virtual para la distracción y reducción del dolor post-operatorio en pacientes adultos. Calderón-Chagualá, J. A., Montilla-García, M., Gómez, M., Ospina-Viña, J. E., TrianaMartínez, J. C., & Vargas-Martínez, L. C. (2022). Rehabilitación neuropsicológica en daño cerebral: uso de herramientas tradicionales y realidad virtual. Revista Mexicana de Neurociencia, 20(1). https://doi.org/10.24875/rmn.m22000089 Carmigniani, J., Furht, B., Anisetti, M., Ceravolo, P., Damiani, E., & Ivkovic, M. (2011). Augmented reality technologies, systems and applications. Multimedia Tools and Applications, 51(1), 341–377. https://doi.org/10.1007/s11042-010-0660-6 colaboradores de Wikipedia. (2021, 30 noviembre). Tecnología inmersiva. Wikipedia, la enciclopedia libre. https://es.wikipedia.org/wiki/Tecnolog%C3%ADa_inmersiva de Joode, E. A., van Boxtel, M. P. J., Verhey, F. R., & van Heugten, C. M. (2012). Use of assistive technology in cognitive rehabilitation: Exploratory studies of the opinions and expectations of healthcare professionals and potential users. Brain Injury, 26(10), 1257–1266. https://doi.org/10.3109/02699052.2012.667590 instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Acceso abierto |
dc.rights.license.spa.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Acceso abierto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Antonio Nariño |
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv |
Ingeniería de Sistemas y Computación (Presencial) |
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv |
Facultad de Ingeniería de Sistemas |
dc.publisher.campus.spa.fl_str_mv |
Bogotá - Sur |
institution |
Universidad Antonio Nariño |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/f7eabb51-d0bf-48ac-9fc9-c00f905a64b1/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/aa51fc61-9479-4827-9f37-018b5e69001d/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/be2b2503-bb93-4b8b-95b0-54313a56836d/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/5e31a538-c91c-4eaa-9960-9ac40c6cfade/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/0b6c567e-699c-4751-8fc7-5a38e132c7d3/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/b1747518-fc11-4e86-8002-27cd0d1b7ada/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
17165cdb0f1da440c1a0cc941273548a 28e1c806af1db04a671b89fef22792de b82993f932db95fee53c993a12e92a26 0c00c0c1d18808d62c379597a3537e70 7e9fc5c4cc2986c57c69ff96fd87fd5a 9868ccc48a14c8d591352b6eaf7f6239 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UAN |
repository.mail.fl_str_mv |
alertas.repositorio@uan.edu.co |
_version_ |
1814300328965701632 |
spelling |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)Acceso abiertohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Rodríguez Suárez, César AugustoMontero Corzo, Jesús David111617259282022-10-05T00:13:29Z2022-10-05T00:13:29Z2022-06-07http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/7024Alessandro, L., Olmos, L. E., Bonamico, L., Muzio, D. M., Ahumada, M. H., Russo, M. J., Allegri, R. F., Gianella, M. G., Campora, H., Delorme, R., Vescovo, M. E., Lado, V., Mastroberti, L. R., Butus, A., Galluzzi, H. D., Décima, G., & Ameriso, S. F. (2020). REHABILITACIÓN MULTIDISCIPLINARIA PARA PACIENTES ADULTOS CON ACCIDENTE CEREBROVASCULAR.Álvarez Otero, R. (2019). Revisión sobre la aplicación de la realidad virtual en la rehabilitación vestibular. Revista ORL, 11(1), 97. https://doi.org/10.14201/orl.21215Artero, L. A., Bayés, I., Fátima, M., Beltran, G., Giné, A., Carlos Nuez Hernández, R., & Torrea Araiz, I. (2015). Cuaderno de ejercicios de estimulación cognitiva para reforzar la memoria.Botella, C., Garcia-Palacios, A., Baños, R. M., & Quero, S. (2007). Realidad virtual y tratamientos psicológicos A mindfulness-based intervention in patients with intestinal inflammatory disease View project ICare-Integrating Technology into Mental Health Care in Europe View project.Cabas Hoyos, K., Cárdenas López, G., Gutiérrez Maldonado, J., & Torres Villalobos, G. (2015). Uso clínico de la realidad virtual para la distracción y reducción del dolor post-operatorio en pacientes adultos.Calderón-Chagualá, J. A., Montilla-García, M., Gómez, M., Ospina-Viña, J. E., TrianaMartínez, J. C., & Vargas-Martínez, L. C. (2022). Rehabilitación neuropsicológica en daño cerebral: uso de herramientas tradicionales y realidad virtual. Revista Mexicana de Neurociencia, 20(1). https://doi.org/10.24875/rmn.m22000089Carmigniani, J., Furht, B., Anisetti, M., Ceravolo, P., Damiani, E., & Ivkovic, M. (2011). Augmented reality technologies, systems and applications. Multimedia Tools and Applications, 51(1), 341–377. https://doi.org/10.1007/s11042-010-0660-6colaboradores de Wikipedia. (2021, 30 noviembre). Tecnología inmersiva. Wikipedia, la enciclopedia libre. https://es.wikipedia.org/wiki/Tecnolog%C3%ADa_inmersivade Joode, E. A., van Boxtel, M. P. J., Verhey, F. R., & van Heugten, C. M. (2012). Use of assistive technology in cognitive rehabilitation: Exploratory studies of the opinions and expectations of healthcare professionals and potential users. Brain Injury, 26(10), 1257–1266. https://doi.org/10.3109/02699052.2012.667590instname:Universidad Antonio Nariñoreponame:Repositorio Institucional UANrepourl:https://repositorio.uan.edu.co/After conducting an investigation of cognitive functioning and psychopathological alterations in relation to quality of life in people undergoing medical treatment for stroke six and twelve months after hospital discharge, UAN researchers have concluded that it affects the cognitive processes in most people. This does not allow them to carry out the activities that they previously carried out normally, reducing their quality of life. In order to mitigate the problem, a Virtual Reality application was developed, where the patient can carry out activities related to the cognitive process to be treated. It should be noted that this application helps patients in their rehabilitation process, but it does not solve the conditions acquired after the stroke. The development of this application was carried out using the agi development methodology, each of these with a duration of 3 weeks. l SCRUM through 4 SprintsDespués de realizar una investigación de l funcionamiento cognitivo y alteraciones psicopatológicas en relación con la calidad de vida en personas que se encuentran en tratamiento médico por accidente cerebrovascular seis y doce meses después del alta hospitalaria, investigadores de la UAN han co ncluido que este afecta los procesos cognitivos en la mayoría de las personas. Esto no les permite realizar las actividades que antes desarrollaban con normalidad, disminuyendo su calidad de vida. Con el propósito de mitigar el problema, se desarrolló una aplicación de R ealidad V irtual, donde el paciente puede realizar actividades relacionadas al proceso cognitivo que se quiera tratar. Cabe resaltar que esta aplicación ayuda a los pacientes en su proceso de rehabilitación, pero no resuelve las afecciones adquiridas después del accidente cerebrovascular. El desarrollo de esta aplicación se realizó mediante la metodología de desarrollo ági cada uno de estos con una duración de 3 semanas. l SCRUM por medio de 4 Sprints ,Ingeniero(a) de Sistemas y Computación (Presencial)PregradoPresencialMonografíaspaUniversidad Antonio NariñoIngeniería de Sistemas y Computación (Presencial)Facultad de Ingeniería de SistemasBogotá - SurAccidente cerebrovascularScrumRealidad virtualStrokeScrumVirtual realityAplicación para el apoyo de procesos de rehabilitación en pacientes con daño cerebral utilizando realidad virtualTrabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85EspecializadaORIGINAL2022_ActadeSustentacion.pdf2022_ActadeSustentacion.pdfActa de sustentaciónapplication/pdf1677755https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/f7eabb51-d0bf-48ac-9fc9-c00f905a64b1/download17165cdb0f1da440c1a0cc941273548aMD512022_AutorizaciondeAutores.pdf2022_AutorizaciondeAutores.pdfAutorización de autoresapplication/pdf3292051https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/aa51fc61-9479-4827-9f37-018b5e69001d/download28e1c806af1db04a671b89fef22792deMD522022_JesusDavidMonteroCorzo.pdf2022_JesusDavidMonteroCorzo.pdfMonografíaapplication/pdf1819165https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/be2b2503-bb93-4b8b-95b0-54313a56836d/downloadb82993f932db95fee53c993a12e92a26MD532022_JesusDavidMonteroCorzoManualTecnico.pdf2022_JesusDavidMonteroCorzoManualTecnico.pdfManual técnicoapplication/pdf1111984https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/5e31a538-c91c-4eaa-9960-9ac40c6cfade/download0c00c0c1d18808d62c379597a3537e70MD542022_JesusDavidMonteroCorzoManualdeUsuario.pdf2022_JesusDavidMonteroCorzoManualdeUsuario.pdfManual de usuarioapplication/pdf1276875https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/0b6c567e-699c-4751-8fc7-5a38e132c7d3/download7e9fc5c4cc2986c57c69ff96fd87fd5aMD55CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/b1747518-fc11-4e86-8002-27cd0d1b7ada/download9868ccc48a14c8d591352b6eaf7f6239MD56123456789/7024oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/70242024-10-09 22:45:30.211https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Acceso abiertorestrictedhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co |