Behind the Shadow of Stories: Production of Fantastic Stories : Tras la sombra de las historias: producción de cuentos fantásticos

Introduction: This research aims to determine the incidence of a didactic sequence, with a communicative approach, in the oral production of fantastic stories, of the children of the garden room 2, of the Child Development Center Harvesting Dreams of Puerto Caldas, Pereira and reflect on the languag...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2022
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11028
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1261
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11028
Palabra clave:
cuento fantástico
producción oral
secuencia didáctica
enfoque comunicativo
preescolar
Fantastic story
oral production
didactic sequence
communicative approach
preschool
Rights
License
Copyright (c) 2022 Mariluz Posada Pérez, Martha Lucía Garzón Osorio
id UAntonioN2_148ed0b9d739b815d2ba831c4ad8f7f0
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11028
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2022-06-142024-10-10T02:37:21Z2024-10-10T02:37:21Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/126110.54104/papeles.v14n27.1261https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11028Introduction: This research aims to determine the incidence of a didactic sequence, with a communicative approach, in the oral production of fantastic stories, of the children of the garden room 2, of the Child Development Center Harvesting Dreams of Puerto Caldas, Pereira and reflect on the language teaching practices of the research teacher. Methodology: For this, a quantitative methodological approach is chosen, with a pre-experimental intra-group design, pretest and Post-Test type. For the collection of information, an assessment grid was designed for the oral production of fantastic stories by 11 boys and girls, based on the following dimensions: Plane of history and Discursive Linguistics. Results and discussion: For the quantitative analysis, descriptive statistics were applied, from which the Working Hypothesis was validated, concluding that the didactic sequence of communicative approach had an impact on the improvement of oral productions of fantastic stories of children. Conclusions: In the analysis, the teacher reflected on the practices and the way to solve eventualities to favor the production processes.Introducción: Esta investigación tiene como objetivo determinar la incidencia de una secuencia didáctica, de enfoque comunicativo, en la producción oral de cuentos fantásticos, de los niños y las niñas de la sala de Jardín 2, del Centro de Desarrollo Infantil Cosechando Sueños de Puerto Caldas, Pereira, y reflexionar sobre las prácticas de enseñanza del lenguaje de la docente investigadora. Metodología: Para ello, se opta por un enfoque metodológico de tipo cuantitativo, con un diseño preexperimental intragrupo, tipo pretest y postest. Para la recolección de la información, se diseñó una rejilla de valoración de la producción oral de cuentos fantásticos de 11 niños y niñas, a partir de las dimensiones plano de la historia y lingüística discursiva. Resultados y discusión: Para el análisis cuantitativo, se aplicó la estadística descriptiva, a partir de la cual se validó la hipótesis de trabajo, concluyendo que la secuencia didáctica de enfoque comunicativo incidió en el mejoramiento de las producciones orales de cuentos fantásticos de los niños y las niñas. Conclusiones: En el análisis, la maestra reflexionó sobre las prácticas y la forma de resolver eventualidades para favorecer los procesos de producción.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1261/1052Copyright (c) 2022 Mariluz Posada Pérez, Martha Lucía Garzón Osoriohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Papeles; Vol. 14 No. 27 (2022): Papeles, Vol. 14 Issue. 27 (January- June, 2022)Papeles; Vol. 14 Núm. 27 (2022): Papeles, Vol. 14 Núm. 27 (Enero-Junio, 2022)Papeles; v. 14 n. 27 (2022): Papeles, Vol. 14 Issue. 27 (January- June, 2022)2346-09110123-067010.54104/papeles.v14n27cuento fantásticoproducción oralsecuencia didácticaenfoque comunicativopreescolarFantastic storyoral productiondidactic sequencecommunicative approachpreschoolBehind the Shadow of Stories: Production of Fantastic Stories : Tras la sombra de las historias: producción de cuentos fantásticosTras la sombra de las historias: producción de cuentos fantásticos : Behind the Shadow of Stories: Production of Fantastic Storiesinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Posada Pérez, MariluzGarzón Osorio, Martha Lucía123456789/11028oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/110282024-10-14 03:47:50.378metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv Behind the Shadow of Stories: Production of Fantastic Stories : Tras la sombra de las historias: producción de cuentos fantásticos
dc.title.es-ES.fl_str_mv Tras la sombra de las historias: producción de cuentos fantásticos : Behind the Shadow of Stories: Production of Fantastic Stories
title Behind the Shadow of Stories: Production of Fantastic Stories : Tras la sombra de las historias: producción de cuentos fantásticos
spellingShingle Behind the Shadow of Stories: Production of Fantastic Stories : Tras la sombra de las historias: producción de cuentos fantásticos
cuento fantástico
producción oral
secuencia didáctica
enfoque comunicativo
preescolar
Fantastic story
oral production
didactic sequence
communicative approach
preschool
title_short Behind the Shadow of Stories: Production of Fantastic Stories : Tras la sombra de las historias: producción de cuentos fantásticos
title_full Behind the Shadow of Stories: Production of Fantastic Stories : Tras la sombra de las historias: producción de cuentos fantásticos
title_fullStr Behind the Shadow of Stories: Production of Fantastic Stories : Tras la sombra de las historias: producción de cuentos fantásticos
title_full_unstemmed Behind the Shadow of Stories: Production of Fantastic Stories : Tras la sombra de las historias: producción de cuentos fantásticos
title_sort Behind the Shadow of Stories: Production of Fantastic Stories : Tras la sombra de las historias: producción de cuentos fantásticos
dc.subject.es-ES.fl_str_mv cuento fantástico
producción oral
secuencia didáctica
enfoque comunicativo
preescolar
topic cuento fantástico
producción oral
secuencia didáctica
enfoque comunicativo
preescolar
Fantastic story
oral production
didactic sequence
communicative approach
preschool
dc.subject.en-US.fl_str_mv Fantastic story
oral production
didactic sequence
communicative approach
preschool
description Introduction: This research aims to determine the incidence of a didactic sequence, with a communicative approach, in the oral production of fantastic stories, of the children of the garden room 2, of the Child Development Center Harvesting Dreams of Puerto Caldas, Pereira and reflect on the language teaching practices of the research teacher. Methodology: For this, a quantitative methodological approach is chosen, with a pre-experimental intra-group design, pretest and Post-Test type. For the collection of information, an assessment grid was designed for the oral production of fantastic stories by 11 boys and girls, based on the following dimensions: Plane of history and Discursive Linguistics. Results and discussion: For the quantitative analysis, descriptive statistics were applied, from which the Working Hypothesis was validated, concluding that the didactic sequence of communicative approach had an impact on the improvement of oral productions of fantastic stories of children. Conclusions: In the analysis, the teacher reflected on the practices and the way to solve eventualities to favor the production processes.
publishDate 2022
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:21Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:21Z
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-14
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1261
10.54104/papeles.v14n27.1261
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11028
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1261
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11028
identifier_str_mv 10.54104/papeles.v14n27.1261
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1261/1052
dc.rights.en-US.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Mariluz Posada Pérez, Martha Lucía Garzón Osorio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Mariluz Posada Pérez, Martha Lucía Garzón Osorio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.en-US.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.en-US.fl_str_mv Papeles; Vol. 14 No. 27 (2022): Papeles, Vol. 14 Issue. 27 (January- June, 2022)
dc.source.es-ES.fl_str_mv Papeles; Vol. 14 Núm. 27 (2022): Papeles, Vol. 14 Núm. 27 (Enero-Junio, 2022)
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Papeles; v. 14 n. 27 (2022): Papeles, Vol. 14 Issue. 27 (January- June, 2022)
dc.source.none.fl_str_mv 2346-0911
0123-0670
10.54104/papeles.v14n27
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300383880675328