Propuesta de Mejoramiento en Niveles de Logro en Matemática en 5° Y 6° Básico del Colegio San Manuel de la Comuna De La Serena, Chile

The present investigation consists of: A proposal of improvement to recover the learning from the post-pandemic students in the mathematics area from 5th and 6th grade. The general objective is to design a proposal for pedagogical improvement focused on the recovery of learning. The methodology cons...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11445
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1655
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11445
Palabra clave:
gestión educativa de la innovación
innovación pedagógica
ensseñanza de las matemáticas
diversificación de la evaluación
evaluación formativa
Educational management of innovation
Teaching method innovations
Mathematics education
Diversication of education
Formative evaluation
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id UAntonioN2_1328a8080313bf059c9a49fc08b2276b
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11445
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2023-11-012024-10-10T12:31:06Z2024-10-10T12:31:06Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1655https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11445The present investigation consists of: A proposal of improvement to recover the learning from the post-pandemic students in the mathematics area from 5th and 6th grade. The general objective is to design a proposal for pedagogical improvement focused on the recovery of learning. The methodology consists of analyzing the low levels of achievement in learning, through the results of external and internal tests applied to the students. To achieve this proposal, the support of a conceptual framework is necessary, which will support the basics for implementation in various teaching strategies. The main motivation is the recovery of the learning making a progress in the development of abilities, knowledge and skills, with the purpose of enabling the integral development in the students. Furthermore, this investigation aims to encourage in the teachers and directive team, the analysis, reflection and collaborative work, to favor decision making. In conclusion, there is evidence of mitigation in the pedagogical gaps of the students, when carrying out teaching strategies such as COPISI, feedback and leveling of learning, where the teacher role is relevant. There is a positive impact of the effective practices reducing the learning gap in mathematics.La presente investigación consiste en una Propuesta de mejoramiento para recuperar los aprendizajes de los estudiantes post pandemia en el área de matemática en 5° y 6° básico.  Su objetivo general es Diseñar una propuesta de mejora pedagógica enfocada en la recuperación de los aprendizajes. La metodología consiste en analizar los bajos niveles de logro en los aprendizajes, a partir de resultados de evaluaciones externas e internas, aplicadas a los estudiantes. Para el logro de la propuesta, se hace necesario el apoyo en el marco conceptual, que sustentará las bases para la implementación de diversas estrategias de enseñanza. Las principales motivaciones, es lograr la recuperación de los aprendizajes avanzando en el desarrollo de habilidades, conocimiento y destrezas, con la finalidad de posibilitar un desarrollo integral de los estudiantes. También, fortalecer en el equipo docente y directivo, el análisis, la reflexión y el trabajo colaborativo, para favorecer la toma de decisiones. Como conclusiones, se evidencia la mitigación en los vacíos pedagógicos de los estudiantes, al llevar a cabo estrategias de enseñanza como COPISI, retroalimentación y nivelación de los aprendizajes, donde el rol docente es relevante. Se observa un impacto positivo de las prácticas efectivas reduciendo la brecha de aprendizaje en matemática.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1655/1266https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI2665-203Xgestión educativa de la innovacióninnovación pedagógicaensseñanza de las matemáticasdiversificación de la evaluaciónevaluación formativaEducational management of innovationTeaching method innovationsMathematics educationDiversication of educationFormative evaluationPropuesta de Mejoramiento en Niveles de Logro en Matemática en 5° Y 6° Básico del Colegio San Manuel de la Comuna De La Serena, Chileinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Lorca Yáñez, Claudia MacarenaMaldonado Lorca, María JoséCatalán Cueto, Juan Pablo123456789/11445oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/114452024-10-14 03:50:17.24metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Propuesta de Mejoramiento en Niveles de Logro en Matemática en 5° Y 6° Básico del Colegio San Manuel de la Comuna De La Serena, Chile
title Propuesta de Mejoramiento en Niveles de Logro en Matemática en 5° Y 6° Básico del Colegio San Manuel de la Comuna De La Serena, Chile
spellingShingle Propuesta de Mejoramiento en Niveles de Logro en Matemática en 5° Y 6° Básico del Colegio San Manuel de la Comuna De La Serena, Chile
gestión educativa de la innovación
innovación pedagógica
ensseñanza de las matemáticas
diversificación de la evaluación
evaluación formativa
Educational management of innovation
Teaching method innovations
Mathematics education
Diversication of education
Formative evaluation
title_short Propuesta de Mejoramiento en Niveles de Logro en Matemática en 5° Y 6° Básico del Colegio San Manuel de la Comuna De La Serena, Chile
title_full Propuesta de Mejoramiento en Niveles de Logro en Matemática en 5° Y 6° Básico del Colegio San Manuel de la Comuna De La Serena, Chile
title_fullStr Propuesta de Mejoramiento en Niveles de Logro en Matemática en 5° Y 6° Básico del Colegio San Manuel de la Comuna De La Serena, Chile
title_full_unstemmed Propuesta de Mejoramiento en Niveles de Logro en Matemática en 5° Y 6° Básico del Colegio San Manuel de la Comuna De La Serena, Chile
title_sort Propuesta de Mejoramiento en Niveles de Logro en Matemática en 5° Y 6° Básico del Colegio San Manuel de la Comuna De La Serena, Chile
dc.subject.es-ES.fl_str_mv gestión educativa de la innovación
innovación pedagógica
ensseñanza de las matemáticas
diversificación de la evaluación
evaluación formativa
topic gestión educativa de la innovación
innovación pedagógica
ensseñanza de las matemáticas
diversificación de la evaluación
evaluación formativa
Educational management of innovation
Teaching method innovations
Mathematics education
Diversication of education
Formative evaluation
dc.subject.en-US.fl_str_mv Educational management of innovation
Teaching method innovations
Mathematics education
Diversication of education
Formative evaluation
description The present investigation consists of: A proposal of improvement to recover the learning from the post-pandemic students in the mathematics area from 5th and 6th grade. The general objective is to design a proposal for pedagogical improvement focused on the recovery of learning. The methodology consists of analyzing the low levels of achievement in learning, through the results of external and internal tests applied to the students. To achieve this proposal, the support of a conceptual framework is necessary, which will support the basics for implementation in various teaching strategies. The main motivation is the recovery of the learning making a progress in the development of abilities, knowledge and skills, with the purpose of enabling the integral development in the students. Furthermore, this investigation aims to encourage in the teachers and directive team, the analysis, reflection and collaborative work, to favor decision making. In conclusion, there is evidence of mitigation in the pedagogical gaps of the students, when carrying out teaching strategies such as COPISI, feedback and leveling of learning, where the teacher role is relevant. There is a positive impact of the effective practices reducing the learning gap in mathematics.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:31:06Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:31:06Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1655
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11445
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1655
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11445
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1655/1266
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.es-ES.fl_str_mv MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI
dc.source.none.fl_str_mv 2665-203X
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300383894306816