Human Rights Education in Colombia: State of the Art of Research in Formal Education: Educación en derechos humanos en Colombia: estado del arte de las investigaciones en la educación formal
Introduction: This article collects the historical development of Human Rights Education (HRE) in Colombia. Methodology: The research is based on national and international studies and research that have taken it as an object of analysis. Results and Discussion: According to what was found, there ar...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2022
- Institución:
- Universidad Antonio Nariño
- Repositorio:
- Repositorio UAN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11033
- Acceso en línea:
- https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1278
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11033
- Palabra clave:
- educación en derechos humanos
derechos humanos
escuela
enseñanza
currículo
formación ciudadana
Human rights education
human rights
school
teaching
curriculum
citizen education
- Rights
- License
- Copyright (c) 2022 Karen Maricel Franco Bautista
id |
UAntonioN2_02a2bdecb0e51baff65baf77dff93815 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11033 |
network_acronym_str |
UAntonioN2 |
network_name_str |
Repositorio UAN |
repository_id_str |
|
spelling |
2022-07-152024-10-10T02:37:24Z2024-10-10T02:37:24Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/127810.54104/papeles.v14n28.1278https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11033Introduction: This article collects the historical development of Human Rights Education (HRE) in Colombia. Methodology: The research is based on national and international studies and research that have taken it as an object of analysis. Results and Discussion: According to what was found, there are four major research trends on which academic production has focused: historical development of human rights and HRE; methodological proposals for HRE; teaching of human rights and some necessary relationships; and presence of human rights in the school. Conclusions: The contributions that have been made in terms of HRE, the tensions that exist in its exercise at school and in general in formal education and the pending issues to be addressed in the field are evident.Introducción: este artículo recoge el devenir histórico de la educación en derechos humanos (EDH) en Colombia. Metodología: la investigación surge de estudios e investigaciones nacionales e internacionales que la han tomado como objeto de análisis. Resultados y discusión: de acuerdo con lo encontrado, existen cuatro grandes tendencias investigativas en las que la producción académica se ha centrado: a) devenir histórico de los derechos humanos y la EDH, b) propuestas metodológicas para la EDH, c) enseñanza de los derechos humanos y algunas relaciones necesarias y d) presencia de los derechos humanos en la escuela. Conclusiones: se evidencian los aportes que en materia de EDH se han dado, las tensiones existentes en su ejercicio en la escuela y, en general, en la educación formal y los asuntos pendientes por abordar en el campo.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1278/1063Copyright (c) 2022 Karen Maricel Franco Bautistahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Papeles; Vol. 14 No. 28 (2022): Papeles, Vol.14, Issue 28 (July-December, 2022)Papeles; Vol. 14 Núm. 28 (2022): Papeles, Vol. 14 Núm. 28 (Julio-Diciembre, 2022)Papeles; v. 14 n. 28 (2022): Papeles, Vol.14, Issue 28 (July-December, 2022)2346-09110123-067010.54104/papeles.v14n28educación en derechos humanosderechos humanosescuelaenseñanzacurrículoformación ciudadanaHuman rights educationhuman rightsschoolteachingcurriculumcitizen educationHuman Rights Education in Colombia: State of the Art of Research in Formal Education: Educación en derechos humanos en Colombia: estado del arte de las investigaciones en la educación formalEducación en derechos humanos en Colombia: estado del arte de las investigaciones en la educación formal: Human Rights Education in Colombia: State of the Art of Research in Formal Educationinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Franco Bautista, Karen Maricel123456789/11033oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/110332024-10-14 03:50:10.754metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co |
dc.title.en-US.fl_str_mv |
Human Rights Education in Colombia: State of the Art of Research in Formal Education: Educación en derechos humanos en Colombia: estado del arte de las investigaciones en la educación formal |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
Educación en derechos humanos en Colombia: estado del arte de las investigaciones en la educación formal: Human Rights Education in Colombia: State of the Art of Research in Formal Education |
title |
Human Rights Education in Colombia: State of the Art of Research in Formal Education: Educación en derechos humanos en Colombia: estado del arte de las investigaciones en la educación formal |
spellingShingle |
Human Rights Education in Colombia: State of the Art of Research in Formal Education: Educación en derechos humanos en Colombia: estado del arte de las investigaciones en la educación formal educación en derechos humanos derechos humanos escuela enseñanza currículo formación ciudadana Human rights education human rights school teaching curriculum citizen education |
title_short |
Human Rights Education in Colombia: State of the Art of Research in Formal Education: Educación en derechos humanos en Colombia: estado del arte de las investigaciones en la educación formal |
title_full |
Human Rights Education in Colombia: State of the Art of Research in Formal Education: Educación en derechos humanos en Colombia: estado del arte de las investigaciones en la educación formal |
title_fullStr |
Human Rights Education in Colombia: State of the Art of Research in Formal Education: Educación en derechos humanos en Colombia: estado del arte de las investigaciones en la educación formal |
title_full_unstemmed |
Human Rights Education in Colombia: State of the Art of Research in Formal Education: Educación en derechos humanos en Colombia: estado del arte de las investigaciones en la educación formal |
title_sort |
Human Rights Education in Colombia: State of the Art of Research in Formal Education: Educación en derechos humanos en Colombia: estado del arte de las investigaciones en la educación formal |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
educación en derechos humanos derechos humanos escuela enseñanza currículo formación ciudadana |
topic |
educación en derechos humanos derechos humanos escuela enseñanza currículo formación ciudadana Human rights education human rights school teaching curriculum citizen education |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
Human rights education human rights school teaching curriculum citizen education |
description |
Introduction: This article collects the historical development of Human Rights Education (HRE) in Colombia. Methodology: The research is based on national and international studies and research that have taken it as an object of analysis. Results and Discussion: According to what was found, there are four major research trends on which academic production has focused: historical development of human rights and HRE; methodological proposals for HRE; teaching of human rights and some necessary relationships; and presence of human rights in the school. Conclusions: The contributions that have been made in terms of HRE, the tensions that exist in its exercise at school and in general in formal education and the pending issues to be addressed in the field are evident. |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-10-10T02:37:24Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-10-10T02:37:24Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-15 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1278 10.54104/papeles.v14n28.1278 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11033 |
url |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1278 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11033 |
identifier_str_mv |
10.54104/papeles.v14n28.1278 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1278/1063 |
dc.rights.en-US.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Karen Maricel Franco Bautista https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Karen Maricel Franco Bautista https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.en-US.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO |
dc.source.en-US.fl_str_mv |
Papeles; Vol. 14 No. 28 (2022): Papeles, Vol.14, Issue 28 (July-December, 2022) |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
Papeles; Vol. 14 Núm. 28 (2022): Papeles, Vol. 14 Núm. 28 (Julio-Diciembre, 2022) |
dc.source.pt-BR.fl_str_mv |
Papeles; v. 14 n. 28 (2022): Papeles, Vol.14, Issue 28 (July-December, 2022) |
dc.source.none.fl_str_mv |
2346-0911 0123-0670 10.54104/papeles.v14n28 |
institution |
Universidad Antonio Nariño |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UAN |
repository.mail.fl_str_mv |
alertas.repositorio@uan.edu.co |
_version_ |
1814300445426843648 |