Human Rights Education in Colombia: State of the Art of Research in Formal Education: Educación en derechos humanos en Colombia: estado del arte de las investigaciones en la educación formal

Introduction: This article collects the historical development of Human Rights Education (HRE) in Colombia. Methodology: The research is based on national and international studies and research that have taken it as an object of analysis. Results and Discussion: According to what was found, there ar...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2022
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11033
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1278
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11033
Palabra clave:
educación en derechos humanos
derechos humanos
escuela
enseñanza
currículo
formación ciudadana
Human rights education
human rights
school
teaching
curriculum
citizen education
Rights
License
Copyright (c) 2022 Karen Maricel Franco Bautista
id UAntonioN2_02a2bdecb0e51baff65baf77dff93815
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11033
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2022-07-152024-10-10T02:37:24Z2024-10-10T02:37:24Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/127810.54104/papeles.v14n28.1278https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11033Introduction: This article collects the historical development of Human Rights Education (HRE) in Colombia. Methodology: The research is based on national and international studies and research that have taken it as an object of analysis. Results and Discussion: According to what was found, there are four major research trends on which academic production has focused: historical development of human rights and HRE; methodological proposals for HRE; teaching of human rights and some necessary relationships; and presence of human rights in the school. Conclusions: The contributions that have been made in terms of HRE, the tensions that exist in its exercise at school and in general in formal education and the pending issues to be addressed in the field are evident.Introducción: este artículo recoge el devenir histórico de la educación en derechos humanos (EDH) en Colombia. Metodología: la investigación surge de estudios e investigaciones nacionales e internacionales que la han tomado como objeto de análisis. Resultados y discusión: de acuerdo con lo encontrado, existen cuatro grandes tendencias investigativas en las que la producción académica se ha centrado: a) devenir histórico de los derechos humanos y la EDH, b) propuestas metodológicas para la EDH, c) enseñanza de los derechos humanos y algunas relaciones necesarias y d) presencia de los derechos humanos en la escuela. Conclusiones: se evidencian los aportes que en materia de EDH se han dado, las tensiones existentes en su ejercicio en la escuela y, en general, en la educación formal y los asuntos pendientes por abordar en el campo.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1278/1063Copyright (c) 2022 Karen Maricel Franco Bautistahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Papeles; Vol. 14 No. 28 (2022): Papeles, Vol.14, Issue 28 (July-December, 2022)Papeles; Vol. 14 Núm. 28 (2022): Papeles, Vol. 14 Núm. 28 (Julio-Diciembre, 2022)Papeles; v. 14 n. 28 (2022): Papeles, Vol.14, Issue 28 (July-December, 2022)2346-09110123-067010.54104/papeles.v14n28educación en derechos humanosderechos humanosescuelaenseñanzacurrículoformación ciudadanaHuman rights educationhuman rightsschoolteachingcurriculumcitizen educationHuman Rights Education in Colombia: State of the Art of Research in Formal Education: Educación en derechos humanos en Colombia: estado del arte de las investigaciones en la educación formalEducación en derechos humanos en Colombia: estado del arte de las investigaciones en la educación formal: Human Rights Education in Colombia: State of the Art of Research in Formal Educationinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Franco Bautista, Karen Maricel123456789/11033oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/110332024-10-14 03:50:10.754metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv Human Rights Education in Colombia: State of the Art of Research in Formal Education: Educación en derechos humanos en Colombia: estado del arte de las investigaciones en la educación formal
dc.title.es-ES.fl_str_mv Educación en derechos humanos en Colombia: estado del arte de las investigaciones en la educación formal: Human Rights Education in Colombia: State of the Art of Research in Formal Education
title Human Rights Education in Colombia: State of the Art of Research in Formal Education: Educación en derechos humanos en Colombia: estado del arte de las investigaciones en la educación formal
spellingShingle Human Rights Education in Colombia: State of the Art of Research in Formal Education: Educación en derechos humanos en Colombia: estado del arte de las investigaciones en la educación formal
educación en derechos humanos
derechos humanos
escuela
enseñanza
currículo
formación ciudadana
Human rights education
human rights
school
teaching
curriculum
citizen education
title_short Human Rights Education in Colombia: State of the Art of Research in Formal Education: Educación en derechos humanos en Colombia: estado del arte de las investigaciones en la educación formal
title_full Human Rights Education in Colombia: State of the Art of Research in Formal Education: Educación en derechos humanos en Colombia: estado del arte de las investigaciones en la educación formal
title_fullStr Human Rights Education in Colombia: State of the Art of Research in Formal Education: Educación en derechos humanos en Colombia: estado del arte de las investigaciones en la educación formal
title_full_unstemmed Human Rights Education in Colombia: State of the Art of Research in Formal Education: Educación en derechos humanos en Colombia: estado del arte de las investigaciones en la educación formal
title_sort Human Rights Education in Colombia: State of the Art of Research in Formal Education: Educación en derechos humanos en Colombia: estado del arte de las investigaciones en la educación formal
dc.subject.es-ES.fl_str_mv educación en derechos humanos
derechos humanos
escuela
enseñanza
currículo
formación ciudadana
topic educación en derechos humanos
derechos humanos
escuela
enseñanza
currículo
formación ciudadana
Human rights education
human rights
school
teaching
curriculum
citizen education
dc.subject.en-US.fl_str_mv Human rights education
human rights
school
teaching
curriculum
citizen education
description Introduction: This article collects the historical development of Human Rights Education (HRE) in Colombia. Methodology: The research is based on national and international studies and research that have taken it as an object of analysis. Results and Discussion: According to what was found, there are four major research trends on which academic production has focused: historical development of human rights and HRE; methodological proposals for HRE; teaching of human rights and some necessary relationships; and presence of human rights in the school. Conclusions: The contributions that have been made in terms of HRE, the tensions that exist in its exercise at school and in general in formal education and the pending issues to be addressed in the field are evident.
publishDate 2022
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:24Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:24Z
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1278
10.54104/papeles.v14n28.1278
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11033
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1278
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11033
identifier_str_mv 10.54104/papeles.v14n28.1278
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1278/1063
dc.rights.en-US.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Karen Maricel Franco Bautista
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Karen Maricel Franco Bautista
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.en-US.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.en-US.fl_str_mv Papeles; Vol. 14 No. 28 (2022): Papeles, Vol.14, Issue 28 (July-December, 2022)
dc.source.es-ES.fl_str_mv Papeles; Vol. 14 Núm. 28 (2022): Papeles, Vol. 14 Núm. 28 (Julio-Diciembre, 2022)
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Papeles; v. 14 n. 28 (2022): Papeles, Vol.14, Issue 28 (July-December, 2022)
dc.source.none.fl_str_mv 2346-0911
0123-0670
10.54104/papeles.v14n28
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300445426843648