La pedagogía en derechos humanos: una mirada desde el sur.

The consolidation of peace and democracy in Colombia requires the inclusion of women in the field of policy from the instances of decision. To fulfill this objective, it is necessary to train women in training for citizen participation. Our work consisted in carrying out the diploma in "Politic...

Full description

Autores:
Camacho León, Adriana del Pilar
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/27110
Acceso en línea:
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1872
http://hdl.handle.net/11634/27110
Palabra clave:
women
human rights
epistemology
democracy
mujeres
derechos humanos
epistemología
democracia
femmes
droits de l'homme
épistémologie
démocratie
mulheres
direitos Humanos
epistemologia
democracia
Rights
License
Derechos de autor 2020 Principia Iuris
id SantoToma2_f89894fc8ca50ec536f433c09c33db0b
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/27110
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv La pedagogía en derechos humanos: una mirada desde el sur.
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv human rights’ pedagogy: an approach from the south
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv Pédagogie des droits de l'homme : un point de vue du sud
dc.title.alternative.por.fl_str_mv Pedagogia dos direitos humanos: uma visão do sul
title La pedagogía en derechos humanos: una mirada desde el sur.
spellingShingle La pedagogía en derechos humanos: una mirada desde el sur.
women
human rights
epistemology
democracy
mujeres
derechos humanos
epistemología
democracia
femmes
droits de l'homme
épistémologie
démocratie
mulheres
direitos Humanos
epistemologia
democracia
title_short La pedagogía en derechos humanos: una mirada desde el sur.
title_full La pedagogía en derechos humanos: una mirada desde el sur.
title_fullStr La pedagogía en derechos humanos: una mirada desde el sur.
title_full_unstemmed La pedagogía en derechos humanos: una mirada desde el sur.
title_sort La pedagogía en derechos humanos: una mirada desde el sur.
dc.creator.fl_str_mv Camacho León, Adriana del Pilar
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Camacho León, Adriana del Pilar
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv women
human rights
epistemology
democracy
topic women
human rights
epistemology
democracy
mujeres
derechos humanos
epistemología
democracia
femmes
droits de l'homme
épistémologie
démocratie
mulheres
direitos Humanos
epistemologia
democracia
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv mujeres
derechos humanos
epistemología
democracia
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv femmes
droits de l'homme
épistémologie
démocratie
dc.subject.proposal.por.fl_str_mv mulheres
direitos Humanos
epistemologia
democracia
description The consolidation of peace and democracy in Colombia requires the inclusion of women in the field of policy from the instances of decision. To fulfill this objective, it is necessary to train women in training for citizen participation. Our work consisted in carrying out the diploma in "Political Participation and Leadership of Women in the Construction of Democracy". It was made in thirteen provinces in the department of Boyacá - Colombia in which 4,000 women participated. It is important to emphasize that the diploma course is currently being developed in six municipalities. However, the paradigms and methods of the formal, scientific, theoretical education model circumscribed to the scope of the specialization of the academy, not pertinent to the specificities of the communities and the particularities of women. Based on this, we justify the analysis of this research from other theoretical references that correspond to the reality evidenced throughout the development of the work. “Epistemología del Sur” by Boaventura Sousa Santos, and “Los Siete Saberes Necesarios Para La Educación del Futuro” by Edgar Morin.
publishDate 2019
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2019-05-01
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2020-06-17T20:59:31Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2020-06-17T20:59:31Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1872
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/27110
url http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1872
http://hdl.handle.net/11634/27110
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1872/1672
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Principia Iuris; Vol. 16 Núm. 33 (2019); 61-76
0124-2067
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Principia Iuris
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Principia Iuris
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomas de Aquino Seccional Tunja
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786328344854528
spelling Camacho León, Adriana del Pilar2020-06-17T20:59:31Z2020-06-17T20:59:31Z2019-05-01http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1872http://hdl.handle.net/11634/27110The consolidation of peace and democracy in Colombia requires the inclusion of women in the field of policy from the instances of decision. To fulfill this objective, it is necessary to train women in training for citizen participation. Our work consisted in carrying out the diploma in "Political Participation and Leadership of Women in the Construction of Democracy". It was made in thirteen provinces in the department of Boyacá - Colombia in which 4,000 women participated. It is important to emphasize that the diploma course is currently being developed in six municipalities. However, the paradigms and methods of the formal, scientific, theoretical education model circumscribed to the scope of the specialization of the academy, not pertinent to the specificities of the communities and the particularities of women. Based on this, we justify the analysis of this research from other theoretical references that correspond to the reality evidenced throughout the development of the work. “Epistemología del Sur” by Boaventura Sousa Santos, and “Los Siete Saberes Necesarios Para La Educación del Futuro” by Edgar Morin.La consolidación de la paz y la democracia en Colombia requiere de la inclusión de las mujeres en el ámbito de la política desde las instancias de decisión. Para el cumplimiento de este objetivo es necesario capacitar a las mujeres en la formación para la participación ciudadana. Nuestro trabajo consistió en realizar el diplomado en “Participación Política y Liderazgo de las Mujeres en la Construcción de la Democracia”, realizado en las 13 provincias del departamento de Boyacá-Colombia, en el que participaron alrededor de 4.000 mujeres. Es importante destacar que actualmente se está desarrollando el diplomado en 6 municipios. Sin embrago, los paradigmas y métodos del modelo de educación formal, cientificista, teórico circunscrito exclusivamente al ámbito de la especialización desde la academia, no resultan pertinentes dadas las especificidades de las comunidades y las particularidades de las mujeres. En razón a lo cual, basamos el análisis de esta investigación desde otros referentes teóricos que guardan correspondencia con la realidad evidenciada a lo largo del desarrollo del trabajo. La “Epistemología del Sur”, de Boaventura Sousa Santos, y “Los Siete saberes necesarios para la Educación del futuro” de Edgar Morin.La consolidation de la paix et de la démocratie en Colombie passe par l'inclusion des femmes dans l'arène politique dès les organes de décision. Pour atteindre cet objectif, il est nécessaire de former les femmes à la participation citoyenne. Notre travail a consisté à mener le cours diplômant sur "la participation politique et le leadership des femmes dans la construction de la démocratie", qui s'est tenu dans les 13 provinces du département de Boyacá-Colombie, auquel environ 4 000 femmes ont participé. Il est important de noter que la formation diplômante se déroule actuellement dans six municipalités. Cependant, les paradigmes et les méthodes du modèle d'éducation formelle, scientifique et théorique, qui se limite exclusivement au domaine de spécialisation du milieu universitaire, ne sont pas pertinents compte tenu des spécificités des communautés et des particularités des femmes. Pour cette raison, nous avons basé l'analyse de cette enquête sur d'autres références théoriques qui correspondent à la réalité mise en évidence tout au long du développement de l'ouvrage. L'épistémologie du Sud", par Boaventura Sousa Santos, et "Les sept savoirs nécessaires à l'éducation du futur" par Edgar Morin.A consolidação da paz e da democracia na Colômbia exige a inclusão das mulheres na arena política a partir dos órgãos decisórios. Para atingir esse objetivo, é necessário treinar as mulheres na participação cidadã. Nosso trabalho consistiu na realização do curso de diploma sobre "Participação Política e Liderança da Mulher na Construção da Democracia", realizado nas 13 províncias do departamento de Boyacá-Colômbia, do qual participaram cerca de 4.000 mulheres. É importante notar que o curso de diploma está sendo realizado atualmente em seis municípios. No entanto, os paradigmas e métodos do modelo de educação formal, científica e teórica, que se limita exclusivamente ao campo de especialização da academia, não são relevantes dadas as especificidades das comunidades e as particularidades das mulheres. Por esta razão, baseamos a análise desta investigação em outras referências teóricas que correspondem à realidade evidenciada ao longo do desenvolvimento do trabalho. A "Epistemologia do Sul", de Boaventura Sousa Santos, e "Os Sete Conhecimentos Necessários para a Educação do Futuro", de Edgar Morin.application/pdfspaUniversidad Santo Tomas de Aquino Seccional Tunjahttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1872/1672Principia Iuris; Vol. 16 Núm. 33 (2019); 61-760124-2067Derechos de autor 2020 Principia Iurishttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2La pedagogía en derechos humanos: una mirada desde el sur.human rights’ pedagogy: an approach from the southPédagogie des droits de l'homme : un point de vue du sudPedagogia dos direitos humanos: uma visão do sulinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1womenhuman rightsepistemologydemocracymujeresderechos humanosepistemologíademocraciafemmesdroits de l'hommeépistémologiedémocratiemulheresdireitos Humanosepistemologiademocracia11634/27110oai:repository.usta.edu.co:11634/271102023-07-14 16:27:25.53metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co