La educación en tiempos de crisis. Diálogos en torno a lo humano
This article is the result of reflections on the place of education in times of pandemic from the role of the student. The conversation is situated in educational symmetries and asymmetries in these times of tensions, crises, and social, educational, economic, and political changes. It is then obser...
- Autores:
-
Saldaña Duque, Reina
Hernández Rodríguez, Christian Andrés
Pino Salamanca, Stella
Montenegro Mora, Luis Alberto
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/39521
- Acceso en línea:
- https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/6922
http://hdl.handle.net/11634/39521
- Palabra clave:
- humanity
school
education
dialogue
pedagogy
humanidad
escuela
educación
diálogo
pedagogía
- Rights
- License
- Derechos de autor 2021 Autores/as
id |
SantoToma2_f7a8c5b6a8fa822fc917a1266f0543b2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/39521 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
spelling |
Saldaña Duque, ReinaHernández Rodríguez, Christian AndrésPino Salamanca, StellaMontenegro Mora, Luis Alberto2022-01-18T16:05:31Z2022-01-18T16:05:31Z2021-01-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/692210.15332/25006681.6922http://hdl.handle.net/11634/39521This article is the result of reflections on the place of education in times of pandemic from the role of the student. The conversation is situated in educational symmetries and asymmetries in these times of tensions, crises, and social, educational, economic, and political changes. It is then observed that education has changed and will continue to change from the physical space, relationships, teaching methods, curricula, and communications, which invites us to focus on the fragility of the human. Thus, we propose to address four moments: the first one considers the relationship between society and school; the second inquires about the place of the human in education; the third invites us to reflect on education in times of pandemic, as a topic to reconsider; and the fourth addresses a questioning on the type of school we should start talking about. We then reflect on knowledge, practices, and discourses that have been concurring in the current change of era, and on the tensions and dynamics that affect the educational act and, with it, the human experience.Este texto es resultado de las reflexiones sobre el lugar de la educación en estos tiempos de pandemia desde el rol del estudiante. La conversación se sitúa en las simetrías y asimetrías educativas en estos momentos de tensiones, crisis y novedades sociales, educativas, económicas y políticas por las que transita el ser humano. Se observa entonces que la educación ha cambiado y seguirá cambiando desde el espacio físico, las relaciones, los métodos de enseñanza, los currículos y las comunicaciones, lo que nos invita a centrar la mirada en la fragilidad de lo humano. Así las cosas, se propone abordar cuatro momentos; el primero contempla la relación entre sociedad y escuela; el segundo pregunta por el lugar de lo humano en la educación; el tercero invita a la reflexión en torno a la educación en tiempos de pandemia, como un asunto para seguir repensando, y el cuarto aborda la siguiente pregunta: ¿de qué escuela debemos empezar a hablar? Se reflexiona sobre saberes, prácticas y discursos que han venido concurriendo en el actual cambio de época y sobre las tensiones y dinámicas que afectan el acto educativo y, con ello, la experiencia humana.application/pdfspaUniversidad Santo Tomáshttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/6922/6502Campos en Ciencias Sociales; Vol. 9 Núm. 1 (2021): Interculturalidad y educaciónCampos en Ciencias Sociales; Vol. 9 No. 1 (2021): Interculturalidad y educación2500-66812339-3688Derechos de autor 2021 Autores/ashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2La educación en tiempos de crisis. Diálogos en torno a lo humanoEducation in Times of Crisis. Dialogues Around the Humaninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1humanityschooleducationdialoguepedagogyhumanidadescuelaeducacióndiálogopedagogía11634/39521oai:repository.usta.edu.co:11634/395212023-07-14 16:15:27.582metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
La educación en tiempos de crisis. Diálogos en torno a lo humano |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Education in Times of Crisis. Dialogues Around the Human |
title |
La educación en tiempos de crisis. Diálogos en torno a lo humano |
spellingShingle |
La educación en tiempos de crisis. Diálogos en torno a lo humano humanity school education dialogue pedagogy humanidad escuela educación diálogo pedagogía |
title_short |
La educación en tiempos de crisis. Diálogos en torno a lo humano |
title_full |
La educación en tiempos de crisis. Diálogos en torno a lo humano |
title_fullStr |
La educación en tiempos de crisis. Diálogos en torno a lo humano |
title_full_unstemmed |
La educación en tiempos de crisis. Diálogos en torno a lo humano |
title_sort |
La educación en tiempos de crisis. Diálogos en torno a lo humano |
dc.creator.fl_str_mv |
Saldaña Duque, Reina Hernández Rodríguez, Christian Andrés Pino Salamanca, Stella Montenegro Mora, Luis Alberto |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Saldaña Duque, Reina Hernández Rodríguez, Christian Andrés Pino Salamanca, Stella Montenegro Mora, Luis Alberto |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
humanity school education dialogue pedagogy |
topic |
humanity school education dialogue pedagogy humanidad escuela educación diálogo pedagogía |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
humanidad escuela educación diálogo pedagogía |
description |
This article is the result of reflections on the place of education in times of pandemic from the role of the student. The conversation is situated in educational symmetries and asymmetries in these times of tensions, crises, and social, educational, economic, and political changes. It is then observed that education has changed and will continue to change from the physical space, relationships, teaching methods, curricula, and communications, which invites us to focus on the fragility of the human. Thus, we propose to address four moments: the first one considers the relationship between society and school; the second inquires about the place of the human in education; the third invites us to reflect on education in times of pandemic, as a topic to reconsider; and the fourth addresses a questioning on the type of school we should start talking about. We then reflect on knowledge, practices, and discourses that have been concurring in the current change of era, and on the tensions and dynamics that affect the educational act and, with it, the human experience. |
publishDate |
2021 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2021-01-01 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-01-18T16:05:31Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-01-18T16:05:31Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/6922 10.15332/25006681.6922 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/39521 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/6922 http://hdl.handle.net/11634/39521 |
identifier_str_mv |
10.15332/25006681.6922 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/6922/6502 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Campos en Ciencias Sociales; Vol. 9 Núm. 1 (2021): Interculturalidad y educación |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Campos en Ciencias Sociales; Vol. 9 No. 1 (2021): Interculturalidad y educación |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2500-6681 2339-3688 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Autores/as |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Autores/as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786328274599936 |