Aproximación conceptual de las competencias en el contexto educativo

The concept of competences has been transferred from the business field to educational institutions, mainly towards higher education, which seeks quality educational processes in opposition to the traditionally established models based on the transmission of information, focused on the teacher and h...

Full description

Autores:
Guío Gutiérrez, Fernando
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2018
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/12151
Acceso en línea:
http://revistas.usta.edu.co/index.php/rccm/article/view/4427
Palabra clave:
Competence; teaching competencies; competence-based approach.
pedagogía, educación
competencia; competencias docentes; enfoque basado en competencias.
Rights
License
Copyright (c) 2018 Cuerpo, Cultura y Movimiento
id SantoToma2_f66503470d9807c4a4a40011fc7e2f28
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/12151
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
spelling Guío Gutiérrez, Fernando2018-06-28http://revistas.usta.edu.co/index.php/rccm/article/view/4427The concept of competences has been transferred from the business field to educational institutions, mainly towards higher education, which seeks quality educational processes in opposition to the traditionally established models based on the transmission of information, focused on the teacher and his knowledge, with little active student participation. However, in the academic environment, a series of concepts about competences have been established that generate misunderstandings of the term. In this sense, we propose a conceptual approach and some reflections on the development of the competency-based approach in the educational institution.El concepto de competencias se ha venido trasladando del ámbito empresarial a las instituciones educativas, fundamentalmente hacia la educación superior, que busca procesos educativos de calidad en oposición a los modelos establecidos tradicionalmente fundamentados en la transmisión de la información, centradas en el docente y su conocimiento, con poca intervención activa de los estudiantes. Sin embargo, en el entorno académico se han establecido una serie de conceptos sobre las competencias que generan comprensiones equivocadas del término. En este sentido, se propone una aproximación conceptual y algunas reflexiones sobre el desarrollo del enfoque basado en competencias en la institución educativa.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotáhttp://revistas.usta.edu.co/index.php/rccm/article/view/4427/4151Cuerpo, Cultura y Movimiento; Vol. 6, Núm. 2 (2016): Cuerpo, Cultura y Movimiento; 169-179Cuerpo, Cultura y Movimiento; Vol. 6, Núm. 2 (2016): Cuerpo, Cultura y Movimiento; 169-1792422-474X2248-4418Copyright (c) 2018 Cuerpo, Cultura y Movimientohttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Aproximación conceptual de las competencias en el contexto educativoConceptual approach of the competences in the educational contextArtículo evaluado por paresCualitativoinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Competence; teaching competencies; competence-based approach.pedagogía, educacióncompetencia; competencias docentes; enfoque basado en competencias.11634/12151oai:repository.usta.edu.co:11634/121512023-07-14 16:37:14.083metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Aproximación conceptual de las competencias en el contexto educativo
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Conceptual approach of the competences in the educational context
title Aproximación conceptual de las competencias en el contexto educativo
spellingShingle Aproximación conceptual de las competencias en el contexto educativo
Competence; teaching competencies; competence-based approach.
pedagogía, educación
competencia; competencias docentes; enfoque basado en competencias.
title_short Aproximación conceptual de las competencias en el contexto educativo
title_full Aproximación conceptual de las competencias en el contexto educativo
title_fullStr Aproximación conceptual de las competencias en el contexto educativo
title_full_unstemmed Aproximación conceptual de las competencias en el contexto educativo
title_sort Aproximación conceptual de las competencias en el contexto educativo
dc.creator.fl_str_mv Guío Gutiérrez, Fernando
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Guío Gutiérrez, Fernando
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv Competence; teaching competencies; competence-based approach.
topic Competence; teaching competencies; competence-based approach.
pedagogía, educación
competencia; competencias docentes; enfoque basado en competencias.
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv pedagogía, educación
competencia; competencias docentes; enfoque basado en competencias.
description The concept of competences has been transferred from the business field to educational institutions, mainly towards higher education, which seeks quality educational processes in opposition to the traditionally established models based on the transmission of information, focused on the teacher and his knowledge, with little active student participation. However, in the academic environment, a series of concepts about competences have been established that generate misunderstandings of the term. In this sense, we propose a conceptual approach and some reflections on the development of the competency-based approach in the educational institution.
publishDate 2018
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2018-06-28
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo evaluado por pares
Cualitativo
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.spa.fl_str_mv http://revistas.usta.edu.co/index.php/rccm/article/view/4427
url http://revistas.usta.edu.co/index.php/rccm/article/view/4427
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.usta.edu.co/index.php/rccm/article/view/4427/4151
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Cuerpo, Cultura y Movimiento; Vol. 6, Núm. 2 (2016): Cuerpo, Cultura y Movimiento; 169-179
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Cuerpo, Cultura y Movimiento; Vol. 6, Núm. 2 (2016): Cuerpo, Cultura y Movimiento; 169-179
2422-474X
2248-4418
dc.rights.spa.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Cuerpo, Cultura y Movimiento
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Cuerpo, Cultura y Movimiento
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás, Bogotá
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786423724376064