La investigación como eje transversal en la carrera de contabilidad. Un estudio de caso en Ecuador
This study identifies the level of appropriation of research in the academic training of students in the last semesters of the Accounting and Auditing Career in a higher education institution in Ecuador. It is a quantitative, descriptive, cross-sectional research with non-probabilistic intentional s...
- Autores:
-
Mantilla Falcón, Marcelo
Gavilanes Sánchez, Jessica
Benítez Gaibor, Karina
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/41324
- Palabra clave:
- research
accounting
professional training
graduate profile
investigación
contabilidad
formación profesional
perfil de egreso
- Rights
- License
- Derechos de autor 2021 Revista Activos
id |
SantoToma2_ed44e57ad73dee9e3e37e4abf71ca00f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/41324 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
spelling |
Mantilla Falcón, MarceloGavilanes Sánchez, JessicaBenítez Gaibor, Karina2021-06-30https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/activos/article/view/668910.15332/25005278.6689This study identifies the level of appropriation of research in the academic training of students in the last semesters of the Accounting and Auditing Career in a higher education institution in Ecuador. It is a quantitative, descriptive, cross-sectional research with non-probabilistic intentional sampling. A total of 118 eighth and ninth semester students participated. To collect information, a structured survey was applied with dichotomous questions, multiple choice and Likert scale; the statistical analysis used Pearson’s correlation coefficient and Chi square; in addition, descriptions at the percentage level were used. The results show that research is not a strength in the academic training of students of the career; however, they use its tools when making their graduation project.El presente estudio identifica el nivel de apropiación de la investigación en la formación académica de los estudiantes de los últimos semestres de la Carrera de Contabilidad y Auditoría en una institución de educación superior en Ecuador. Se trata de una investigación cuantitativa, descriptiva, transversal, con muestreo no probabilístico de carácter intencional. Participaron 118 estudiantes de octavo y noveno semestre. Para la recolección de información se aplicó una encuesta estructurada con preguntas dicotómicas, opción múltiple y escala de Likert; el análisis estadístico utilizó el coeficiente de correlación de Pearson y Ji cuadrado, además, descripciones a nivel porcentual. Los resultados evidencian que la investigación no es una fortaleza en la formación académica de los estudiantes de la carrera, sin embargo, utilizan sus herramientas a la hora de realizar sus trabajos de titulación.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/activos/article/view/6689/6289Revista Activos; Vol. 19 No. 1 (2021); 303 - 328Revista Activos; Vol. 19 Núm. 1 (2021); 303 - 328Revista Activos; Vol. 19 No 1 (2021); 303 - 328Revista Activos; v. 19 n. 1 (2021); 303 - 3282500-52780124-5805Derechos de autor 2021 Revista Activoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2La investigación como eje transversal en la carrera de contabilidad. Un estudio de caso en EcuadorArtículo revisado por paresinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1researchaccountingprofessional traininggraduate profileinvestigacióncontabilidadformación profesionalperfil de egreso11634/41324oai:repository.usta.edu.co:11634/413242023-07-14 15:30:46.6metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
La investigación como eje transversal en la carrera de contabilidad. Un estudio de caso en Ecuador |
title |
La investigación como eje transversal en la carrera de contabilidad. Un estudio de caso en Ecuador |
spellingShingle |
La investigación como eje transversal en la carrera de contabilidad. Un estudio de caso en Ecuador research accounting professional training graduate profile investigación contabilidad formación profesional perfil de egreso |
title_short |
La investigación como eje transversal en la carrera de contabilidad. Un estudio de caso en Ecuador |
title_full |
La investigación como eje transversal en la carrera de contabilidad. Un estudio de caso en Ecuador |
title_fullStr |
La investigación como eje transversal en la carrera de contabilidad. Un estudio de caso en Ecuador |
title_full_unstemmed |
La investigación como eje transversal en la carrera de contabilidad. Un estudio de caso en Ecuador |
title_sort |
La investigación como eje transversal en la carrera de contabilidad. Un estudio de caso en Ecuador |
dc.creator.fl_str_mv |
Mantilla Falcón, Marcelo Gavilanes Sánchez, Jessica Benítez Gaibor, Karina |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Mantilla Falcón, Marcelo Gavilanes Sánchez, Jessica Benítez Gaibor, Karina |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
research accounting professional training graduate profile |
topic |
research accounting professional training graduate profile investigación contabilidad formación profesional perfil de egreso |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
investigación contabilidad formación profesional perfil de egreso |
description |
This study identifies the level of appropriation of research in the academic training of students in the last semesters of the Accounting and Auditing Career in a higher education institution in Ecuador. It is a quantitative, descriptive, cross-sectional research with non-probabilistic intentional sampling. A total of 118 eighth and ninth semester students participated. To collect information, a structured survey was applied with dichotomous questions, multiple choice and Likert scale; the statistical analysis used Pearson’s correlation coefficient and Chi square; in addition, descriptions at the percentage level were used. The results show that research is not a strength in the academic training of students of the career; however, they use its tools when making their graduation project. |
publishDate |
2021 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2021-06-30 |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo revisado por pares |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/activos/article/view/6689 10.15332/25005278.6689 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/activos/article/view/6689 |
identifier_str_mv |
10.15332/25005278.6689 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/activos/article/view/6689/6289 |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Revista Activos; Vol. 19 No. 1 (2021); 303 - 328 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Revista Activos; Vol. 19 Núm. 1 (2021); 303 - 328 |
dc.relation.citationissue.fra.fl_str_mv |
Revista Activos; Vol. 19 No 1 (2021); 303 - 328 |
dc.relation.citationissue.por.fl_str_mv |
Revista Activos; v. 19 n. 1 (2021); 303 - 328 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2500-5278 0124-5805 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Revista Activos |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Revista Activos https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786423785193472 |