La investigación como eje transversal en la carrera de contabilidad. Un estudio de caso en Ecuador

This study identifies the level of appropriation of research in the academic training of students in the last semesters of the Accounting and Auditing Career in a higher education institution in Ecuador. It is a quantitative, descriptive, cross-sectional research with non-probabilistic intentional s...

Full description

Autores:
Mantilla Falcón, Marcelo
Gavilanes Sánchez, Jessica
Benítez Gaibor, Karina
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/41324
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/activos/article/view/6689
Palabra clave:
research
accounting
professional training
graduate profile
investigación
contabilidad
formación profesional
perfil de egreso
Rights
License
Derechos de autor 2021 Revista Activos
id SantoToma2_ed44e57ad73dee9e3e37e4abf71ca00f
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/41324
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
spelling Mantilla Falcón, MarceloGavilanes Sánchez, JessicaBenítez Gaibor, Karina2021-06-30https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/activos/article/view/668910.15332/25005278.6689This study identifies the level of appropriation of research in the academic training of students in the last semesters of the Accounting and Auditing Career in a higher education institution in Ecuador. It is a quantitative, descriptive, cross-sectional research with non-probabilistic intentional sampling. A total of 118 eighth and ninth semester students participated. To collect information, a structured survey was applied with dichotomous questions, multiple choice and Likert scale; the statistical analysis used Pearson’s correlation coefficient and Chi square; in addition, descriptions at the percentage level were used. The results show that research is not a strength in the academic training of students of the career; however, they use its tools when making their graduation project.El presente estudio identifica el nivel de apropiación de la investigación en la formación académica de los estudiantes de los últimos semestres de la Carrera de Contabilidad y Auditoría en una institución de educación superior en Ecuador. Se trata de una investigación cuantitativa, descriptiva, transversal, con muestreo no probabilístico de carácter intencional. Participaron 118 estudiantes de octavo y noveno semestre. Para la recolección de información se aplicó una encuesta estructurada con preguntas dicotómicas, opción múltiple y escala de Likert; el análisis estadístico utilizó el coeficiente de correlación de Pearson y Ji cuadrado, además, descripciones a nivel porcentual. Los resultados evidencian que la investigación no es una fortaleza en la formación académica de los estudiantes de la carrera, sin embargo, utilizan sus herramientas a la hora de realizar sus trabajos de titulación.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/activos/article/view/6689/6289Revista Activos; Vol. 19 No. 1 (2021); 303 - 328Revista Activos; Vol. 19 Núm. 1 (2021); 303 - 328Revista Activos; Vol. 19 No 1 (2021); 303 - 328Revista Activos; v. 19 n. 1 (2021); 303 - 3282500-52780124-5805Derechos de autor 2021 Revista Activoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2La investigación como eje transversal en la carrera de contabilidad. Un estudio de caso en EcuadorArtículo revisado por paresinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1researchaccountingprofessional traininggraduate profileinvestigacióncontabilidadformación profesionalperfil de egreso11634/41324oai:repository.usta.edu.co:11634/413242023-07-14 15:30:46.6metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv La investigación como eje transversal en la carrera de contabilidad. Un estudio de caso en Ecuador
title La investigación como eje transversal en la carrera de contabilidad. Un estudio de caso en Ecuador
spellingShingle La investigación como eje transversal en la carrera de contabilidad. Un estudio de caso en Ecuador
research
accounting
professional training
graduate profile
investigación
contabilidad
formación profesional
perfil de egreso
title_short La investigación como eje transversal en la carrera de contabilidad. Un estudio de caso en Ecuador
title_full La investigación como eje transversal en la carrera de contabilidad. Un estudio de caso en Ecuador
title_fullStr La investigación como eje transversal en la carrera de contabilidad. Un estudio de caso en Ecuador
title_full_unstemmed La investigación como eje transversal en la carrera de contabilidad. Un estudio de caso en Ecuador
title_sort La investigación como eje transversal en la carrera de contabilidad. Un estudio de caso en Ecuador
dc.creator.fl_str_mv Mantilla Falcón, Marcelo
Gavilanes Sánchez, Jessica
Benítez Gaibor, Karina
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Mantilla Falcón, Marcelo
Gavilanes Sánchez, Jessica
Benítez Gaibor, Karina
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv research
accounting
professional training
graduate profile
topic research
accounting
professional training
graduate profile
investigación
contabilidad
formación profesional
perfil de egreso
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv investigación
contabilidad
formación profesional
perfil de egreso
description This study identifies the level of appropriation of research in the academic training of students in the last semesters of the Accounting and Auditing Career in a higher education institution in Ecuador. It is a quantitative, descriptive, cross-sectional research with non-probabilistic intentional sampling. A total of 118 eighth and ninth semester students participated. To collect information, a structured survey was applied with dichotomous questions, multiple choice and Likert scale; the statistical analysis used Pearson’s correlation coefficient and Chi square; in addition, descriptions at the percentage level were used. The results show that research is not a strength in the academic training of students of the career; however, they use its tools when making their graduation project.
publishDate 2021
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2021-06-30
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo revisado por pares
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/activos/article/view/6689
10.15332/25005278.6689
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/activos/article/view/6689
identifier_str_mv 10.15332/25005278.6689
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/activos/article/view/6689/6289
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Revista Activos; Vol. 19 No. 1 (2021); 303 - 328
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Revista Activos; Vol. 19 Núm. 1 (2021); 303 - 328
dc.relation.citationissue.fra.fl_str_mv Revista Activos; Vol. 19 No 1 (2021); 303 - 328
dc.relation.citationissue.por.fl_str_mv Revista Activos; v. 19 n. 1 (2021); 303 - 328
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2500-5278
0124-5805
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Revista Activos
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Revista Activos
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786423785193472