En contexto para una filosofía de la educación y una educación filosófica en América Latina
The article presents the philosophical foundations with which to construct a Latin American philosophy that underpins a project of philosophy of education from popular education. This is done from the examination of the philosophical reflection of Leopoldo Zea and Amado Osorio. To this end, it devel...
- Autores:
-
Carmona Sánchez, Luis Alberto
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2022
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/43624
- Acceso en línea:
- https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7603
- Palabra clave:
- education
Latin American philosophy
popular education
diversity
recognition
educación
filosofía latinoamericana
educación popular
diversidad
reconocimiento
- Rights
- License
- Derechos de autor 2022 Autores/as
id |
SantoToma2_e9d84c7dc86b7759dbf25aa7c017d7cf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/43624 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
spelling |
Carmona Sánchez, Luis Alberto2022-02-22https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/760310.15332/25005375.7603The article presents the philosophical foundations with which to construct a Latin American philosophy that underpins a project of philosophy of education from popular education. This is done from the examination of the philosophical reflection of Leopoldo Zea and Amado Osorio. To this end, it develops around the presumed existence of: (1) a Latin American philosophy, (2) Latin American philosophical thought, (3) a presumed agreement on philosophy, (4) a philosophy of education in Latin America, and (5) a philosophy of education as a stronghold of a philosophical education in Latin America. The text also concludes that a Latin American philosophy does not have to have as a condition its rupture with the thinking of ordinary man; it is only a matter of recognizing their vital problems to provide reflective clarity and act on them with answers, even inspiring for other peoples.El texto presenta los fundamentos filosóficos con los cuales configurar una filosofía latinoamericana que apuntale un proyecto de filosofía de la educación desde la educación popular. Esto se hace a partir del examen de la reflexión filosófica de Leopoldo Zea y Amado Osorio. Para ello, se desarrolla en torno a la presunta existencia de (1) una filosofía latinoamericana, (2) pensamiento filosófico latinoamericano, (3) un presunto acuerdo sobre filosofía, (4) una filosofía de la educación en América Latina y (5) una filosofía de la educación como baluarte de una educación filosófica en América Latina. El texto concluye, además, que una filosofía latinoamericana no tiene por qué tener como condición su ruptura con el pensar del hombre genérico; solo se trata de reconocer sus problemas vitales para aportar claridad reflexiva y actuar sobre ellos con respuestas, incluso, inspiradoras para otros pueblos.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7603/7023Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 Núm. 126 (2022): Filosofía y educación en América LatinaCuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 No. 126 (2022): Filosofía y educación en América Latina2500-53750120-8462Derechos de autor 2022 Autores/ashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2En contexto para una filosofía de la educación y una educación filosófica en América LatinaIn context for a philosophy of education and a philosophical education in Latin Americainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1educationLatin American philosophypopular educationdiversityrecognitioneducaciónfilosofía latinoamericanaeducación populardiversidadreconocimiento11634/43624oai:repository.usta.edu.co:11634/436242023-07-14 16:10:02.336metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
En contexto para una filosofía de la educación y una educación filosófica en América Latina |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
In context for a philosophy of education and a philosophical education in Latin America |
title |
En contexto para una filosofía de la educación y una educación filosófica en América Latina |
spellingShingle |
En contexto para una filosofía de la educación y una educación filosófica en América Latina education Latin American philosophy popular education diversity recognition educación filosofía latinoamericana educación popular diversidad reconocimiento |
title_short |
En contexto para una filosofía de la educación y una educación filosófica en América Latina |
title_full |
En contexto para una filosofía de la educación y una educación filosófica en América Latina |
title_fullStr |
En contexto para una filosofía de la educación y una educación filosófica en América Latina |
title_full_unstemmed |
En contexto para una filosofía de la educación y una educación filosófica en América Latina |
title_sort |
En contexto para una filosofía de la educación y una educación filosófica en América Latina |
dc.creator.fl_str_mv |
Carmona Sánchez, Luis Alberto |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Carmona Sánchez, Luis Alberto |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
education Latin American philosophy popular education diversity recognition |
topic |
education Latin American philosophy popular education diversity recognition educación filosofía latinoamericana educación popular diversidad reconocimiento |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
educación filosofía latinoamericana educación popular diversidad reconocimiento |
description |
The article presents the philosophical foundations with which to construct a Latin American philosophy that underpins a project of philosophy of education from popular education. This is done from the examination of the philosophical reflection of Leopoldo Zea and Amado Osorio. To this end, it develops around the presumed existence of: (1) a Latin American philosophy, (2) Latin American philosophical thought, (3) a presumed agreement on philosophy, (4) a philosophy of education in Latin America, and (5) a philosophy of education as a stronghold of a philosophical education in Latin America. The text also concludes that a Latin American philosophy does not have to have as a condition its rupture with the thinking of ordinary man; it is only a matter of recognizing their vital problems to provide reflective clarity and act on them with answers, even inspiring for other peoples. |
publishDate |
2022 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2022-02-22 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7603 10.15332/25005375.7603 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7603 |
identifier_str_mv |
10.15332/25005375.7603 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7603/7023 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 Núm. 126 (2022): Filosofía y educación en América Latina |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 No. 126 (2022): Filosofía y educación en América Latina |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2500-5375 0120-8462 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Autores/as |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Autores/as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786349910917120 |