En contexto para una filosofía de la educación y una educación filosófica en América Latina

The article presents the philosophical foundations with which to construct a Latin American philosophy that underpins a project of philosophy of education from popular education. This is done from the examination of the philosophical reflection of Leopoldo Zea and Amado Osorio. To this end, it devel...

Full description

Autores:
Carmona Sánchez, Luis Alberto
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2022
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/43624
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7603
Palabra clave:
education
Latin American philosophy
popular education
diversity
recognition
educación
filosofía latinoamericana
educación popular
diversidad
reconocimiento
Rights
License
Derechos de autor 2022 Autores/as
id SantoToma2_e9d84c7dc86b7759dbf25aa7c017d7cf
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/43624
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
spelling Carmona Sánchez, Luis Alberto2022-02-22https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/760310.15332/25005375.7603The article presents the philosophical foundations with which to construct a Latin American philosophy that underpins a project of philosophy of education from popular education. This is done from the examination of the philosophical reflection of Leopoldo Zea and Amado Osorio. To this end, it develops around the presumed existence of: (1) a Latin American philosophy, (2) Latin American philosophical thought, (3) a presumed agreement on philosophy, (4) a philosophy of education in Latin America, and (5) a philosophy of education as a stronghold of a philosophical education in Latin America. The text also concludes that a Latin American philosophy does not have to have as a condition its rupture with the thinking of ordinary man; it is only a matter of recognizing their vital problems to provide reflective clarity and act on them with answers, even inspiring for other peoples.El texto presenta los fundamentos filosóficos con los cuales configurar una filosofía latinoamericana que apuntale un proyecto de filosofía de la educación desde la educación popular. Esto se hace a partir del examen de la reflexión filosófica de Leopoldo Zea y Amado Osorio. Para ello, se desarrolla en torno a la presunta existencia de (1) una filosofía latinoamericana, (2) pensamiento filosófico latinoamericano, (3) un presunto acuerdo sobre filosofía, (4) una filosofía de la educación en América Latina y (5) una filosofía de la educación como baluarte de una educación filosófica en América Latina. El texto concluye, además, que una filosofía latinoamericana no tiene por qué tener como condición su ruptura con el pensar del hombre genérico; solo se trata de reconocer sus problemas vitales para aportar claridad reflexiva y actuar sobre ellos con respuestas, incluso, inspiradoras para otros pueblos.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7603/7023Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 Núm. 126 (2022): Filosofía y educación en América LatinaCuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 No. 126 (2022): Filosofía y educación en América Latina2500-53750120-8462Derechos de autor 2022 Autores/ashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2En contexto para una filosofía de la educación y una educación filosófica en América LatinaIn context for a philosophy of education and a philosophical education in Latin Americainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1educationLatin American philosophypopular educationdiversityrecognitioneducaciónfilosofía latinoamericanaeducación populardiversidadreconocimiento11634/43624oai:repository.usta.edu.co:11634/436242023-07-14 16:10:02.336metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv En contexto para una filosofía de la educación y una educación filosófica en América Latina
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv In context for a philosophy of education and a philosophical education in Latin America
title En contexto para una filosofía de la educación y una educación filosófica en América Latina
spellingShingle En contexto para una filosofía de la educación y una educación filosófica en América Latina
education
Latin American philosophy
popular education
diversity
recognition
educación
filosofía latinoamericana
educación popular
diversidad
reconocimiento
title_short En contexto para una filosofía de la educación y una educación filosófica en América Latina
title_full En contexto para una filosofía de la educación y una educación filosófica en América Latina
title_fullStr En contexto para una filosofía de la educación y una educación filosófica en América Latina
title_full_unstemmed En contexto para una filosofía de la educación y una educación filosófica en América Latina
title_sort En contexto para una filosofía de la educación y una educación filosófica en América Latina
dc.creator.fl_str_mv Carmona Sánchez, Luis Alberto
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Carmona Sánchez, Luis Alberto
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv education
Latin American philosophy
popular education
diversity
recognition
topic education
Latin American philosophy
popular education
diversity
recognition
educación
filosofía latinoamericana
educación popular
diversidad
reconocimiento
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv educación
filosofía latinoamericana
educación popular
diversidad
reconocimiento
description The article presents the philosophical foundations with which to construct a Latin American philosophy that underpins a project of philosophy of education from popular education. This is done from the examination of the philosophical reflection of Leopoldo Zea and Amado Osorio. To this end, it develops around the presumed existence of: (1) a Latin American philosophy, (2) Latin American philosophical thought, (3) a presumed agreement on philosophy, (4) a philosophy of education in Latin America, and (5) a philosophy of education as a stronghold of a philosophical education in Latin America. The text also concludes that a Latin American philosophy does not have to have as a condition its rupture with the thinking of ordinary man; it is only a matter of recognizing their vital problems to provide reflective clarity and act on them with answers, even inspiring for other peoples.
publishDate 2022
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2022-02-22
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7603
10.15332/25005375.7603
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7603
identifier_str_mv 10.15332/25005375.7603
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7603/7023
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 Núm. 126 (2022): Filosofía y educación en América Latina
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 No. 126 (2022): Filosofía y educación en América Latina
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2500-5375
0120-8462
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Autores/as
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Autores/as
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786349910917120