Buenas prácticas docentes desde la perspectiva de los estudiantes de la Universidad Santo Tomás – Tunja

Most of the investigations on educational research about teaching practices are based on classroom observations and interviews to the teachers about their methodologies. However, students can make important contributions into this field given that their "acadimi sense" (jackson, 2002) allo...

Full description

Autores:
Contreras Jaime, Milena
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/32732
Acceso en línea:
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/2089
http://hdl.handle.net/11634/32732
Palabra clave:
university
university students
pedagogical practices
perceptions
universidad
estudiante universitario
práctica pedagógica
percepciones
université
étudiant universitaire
pratique pédagogique
perceptions
universidade
estudante universitário
prática pedagógica
percepções
Rights
License
Derechos de autor 2021 Quaestiones Disputatae: temas en debate
id SantoToma2_e913ca8941eb4468c3d74d442329e4eb
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/32732
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Buenas prácticas docentes desde la perspectiva de los estudiantes de la Universidad Santo Tomás – Tunja
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Good teaching practices from the perspective of students at the University of Santo Tomás – Tunja
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv Bonnes pratiques d'enseignement du point de veu des étudiants de l'Université de Santo Tomás - Tunja
dc.title.alternative.por.fl_str_mv Boas práticas de ensino na perspectiva dos estudantes da Universidade de Santo Tomás - Tunja
title Buenas prácticas docentes desde la perspectiva de los estudiantes de la Universidad Santo Tomás – Tunja
spellingShingle Buenas prácticas docentes desde la perspectiva de los estudiantes de la Universidad Santo Tomás – Tunja
university
university students
pedagogical practices
perceptions
universidad
estudiante universitario
práctica pedagógica
percepciones
université
étudiant universitaire
pratique pédagogique
perceptions
universidade
estudante universitário
prática pedagógica
percepções
title_short Buenas prácticas docentes desde la perspectiva de los estudiantes de la Universidad Santo Tomás – Tunja
title_full Buenas prácticas docentes desde la perspectiva de los estudiantes de la Universidad Santo Tomás – Tunja
title_fullStr Buenas prácticas docentes desde la perspectiva de los estudiantes de la Universidad Santo Tomás – Tunja
title_full_unstemmed Buenas prácticas docentes desde la perspectiva de los estudiantes de la Universidad Santo Tomás – Tunja
title_sort Buenas prácticas docentes desde la perspectiva de los estudiantes de la Universidad Santo Tomás – Tunja
dc.creator.fl_str_mv Contreras Jaime, Milena
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Contreras Jaime, Milena
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv university
university students
pedagogical practices
perceptions
topic university
university students
pedagogical practices
perceptions
universidad
estudiante universitario
práctica pedagógica
percepciones
université
étudiant universitaire
pratique pédagogique
perceptions
universidade
estudante universitário
prática pedagógica
percepções
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv universidad
estudiante universitario
práctica pedagógica
percepciones
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv université
étudiant universitaire
pratique pédagogique
perceptions
dc.subject.proposal.por.fl_str_mv universidade
estudante universitário
prática pedagógica
percepções
description Most of the investigations on educational research about teaching practices are based on classroom observations and interviews to the teachers about their methodologies. However, students can make important contributions into this field given that their "acadimi sense" (jackson, 2002) allows them to value the pedagogical quality of their teachers. This article follows a qualitative research that adopts an interpretative approach which is aimed at inquiring into the good teaching practices at Universidad Santo Tomás – seccional Tunja (USTA Tunja) from the viewpoint of the students. In this project, the good teaching practices, framed within the new agenda for didactics, are made up of different academic, professional, and moral aspects, among others. In this research project, the good teaching practices are unearthed through semi-structured questionnaires. In this way, the complexities of the experiences and individual subjectivities are perceived in order to explore the teaching practices at the University and contribute to the teachers’ professional development.
publishDate 2021
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2021-03-18T17:22:37Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2021-03-18T17:22:37Z
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2021-02-09
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/2089
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/32732
url http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/2089
http://hdl.handle.net/11634/32732
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/2089/1815
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 13 Núm. 27 (2020): Quaestiones Disputatae Vol. 13 No 27; 148-165
2011-0472
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Quaestiones Disputatae: temas en debate
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Quaestiones Disputatae: temas en debate
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786318714732544
spelling Contreras Jaime, Milena2021-03-18T17:22:37Z2021-03-18T17:22:37Z2021-02-09http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/2089http://hdl.handle.net/11634/32732Most of the investigations on educational research about teaching practices are based on classroom observations and interviews to the teachers about their methodologies. However, students can make important contributions into this field given that their "acadimi sense" (jackson, 2002) allows them to value the pedagogical quality of their teachers. This article follows a qualitative research that adopts an interpretative approach which is aimed at inquiring into the good teaching practices at Universidad Santo Tomás – seccional Tunja (USTA Tunja) from the viewpoint of the students. In this project, the good teaching practices, framed within the new agenda for didactics, are made up of different academic, professional, and moral aspects, among others. In this research project, the good teaching practices are unearthed through semi-structured questionnaires. In this way, the complexities of the experiences and individual subjectivities are perceived in order to explore the teaching practices at the University and contribute to the teachers’ professional development.Muchos de los trabajos en investigación educativa sobre las prácticas docentes están basados en la observación de clases y en entrevistas a los docentes sobre sus metodologías. Sin embargo, los estudiantes pueden realizar aportes importantes a este campo debido a que su “sentido escolar” (Jackson, 2002) les permite valorar la calidad pedagógica de sus docentes. El presente artículo se desprende de una investigación cualitativa de corte interpretativo cuyo objetivo es indagar en las concepciones que los estudiantes de la Universidad Santo Tomás - seccional Tunja (USTA Tunja) tienen sobre las buenas prácticas en el nivel superior. Las buenas prácticas docentes, en el marco de la nueva agenda de la didáctica, están conformadas por distintos aspectos académicos, profesionales, morales entre otros. En esta investigación, se busca sacar a la luz las buenas prácticas a partir de cuestionarios semi-estructurados y, de esta manera, captar la complejidad de las experiencias y subjetividades individuales para poder explorar las prácticas pedagógicas de los docentes en la Seccional y, así, contribuir al desarrollo profesional de los mismos.Une grande partie du travail de recherche pédagogique sur les pratiques d’enseignement est basée sur l’observation en classe et sur des entretiens avec les enseignants sur leurs méthodologies. Cependant, les étudiants peuvent apporter une contribution importante dans ce domaine car leur “sens de l’école” (Jackson, 2002) leur permet d’évaluer la qualité pédagogique de leurs enseignants. Le présent article est le résultat d’une recherche qualitative de nature interprétative dont l’objectif est d’enquêter sur les conceptions qu’ont les étudiants de la section Tunja de l’Universidad Santo Tomás (USTA Tunja) des bonnes pratiques au niveau supérieur. Les bonnes pratiques d’enseignement, dans le cadre du nouvel agendadidactique, sont composées de différents aspects académiques, professionnels et moraux, entre autres. Dans cette recherche, l’objectif est de mettre en lumière les bonnes pratiques basées sur des questionnaires semi-structurés et, de cette façon, de saisir la compledité des expériences et des subjectivités individuelles afin d’explorer les pratiques pédagogiques des enseignants de la section et, ainsi, de contribuer à leur développement professionnel.Muito do trabalho de investigação educacional sobre práticas de ensino baseiase na observação em sala de aula e em entrevistas com professores sobre as suas metodologias. Contudo, os estudantes podem dar importantes contribuições neste campo porque o seu “sentido escolar” (Jackson, 2002) permite-lhes avaliara qualidade pedagógica dos seus professores. O presente artigo é o resultado de uma investigação qualitativa de natureza interpretativa cujo objectivo é investigar as concepções que os estudantes da secção Universidad Santo Tomás - Tunja (USTA Tunja) têm sobre as boas práticas a nível superior. As boas práticas de ensino, no quadro da nova agenda didáctica, são constituídas por diferentes aspectos académicos, profissionals e morais, entre uotros, Nesta investigaçäo, o objectivo é trazer à luz boas práticas baseadas em questionários semi-estruturados e, desta forma, captar a complexidade das experiéncias e subjectividades individuais, a fim de explorar as práticas pedagógicas dos professores da Secção e, assim, contribuir para o seu desenvolvimento profissional.application/pdfspaQuaestiones Disputatae: temas en debatehttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/2089/1815Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 13 Núm. 27 (2020): Quaestiones Disputatae Vol. 13 No 27; 148-1652011-0472Derechos de autor 2021 Quaestiones Disputatae: temas en debatehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Buenas prácticas docentes desde la perspectiva de los estudiantes de la Universidad Santo Tomás – TunjaGood teaching practices from the perspective of students at the University of Santo Tomás – TunjaBonnes pratiques d'enseignement du point de veu des étudiants de l'Université de Santo Tomás - TunjaBoas práticas de ensino na perspectiva dos estudantes da Universidade de Santo Tomás - Tunjainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1universityuniversity studentspedagogical practicesperceptionsuniversidadestudiante universitariopráctica pedagógicapercepcionesuniversitéétudiant universitairepratique pédagogiqueperceptionsuniversidadeestudante universitárioprática pedagógicapercepções11634/32732oai:repository.usta.edu.co:11634/327322023-07-14 16:37:59.382metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co