Actores y víctimas del conflicto armado colombiano: batallas por la memoria en estudiantes

This article is part of an investigation whose objective was to analyze the stories of eighth and tenth grade students from public and private schools about the Colombian armed conflict from the perspective of social memories. The most negative actors, the most remembered events and the victims of t...

Full description

Autores:
Arias Gómez, Diego Hernán
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2022
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/45098
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/6375
http://hdl.handle.net/11634/45098
Palabra clave:
Rights
License
Derechos de autor 2022 Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP
id SantoToma2_e8006917efeff4583686b2a7742719b4
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/45098
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
spelling Arias Gómez, Diego Hernán2022-06-16T14:29:34Z2022-06-16T14:29:34Z2022-06-08https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/637510.15332/25005421.6375http://hdl.handle.net/11634/45098This article is part of an investigation whose objective was to analyze the stories of eighth and tenth grade students from public and private schools about the Colombian armed conflict from the perspective of social memories. The most negative actors, the most remembered events and the victims of this recent past were investigated. For this, closed questionnaires, story production and virtual interviews were used. Among the main findings is the relevance given to the guerrilla as a harmful actor, the Bogotazo as a triggering event for the conflict and solidarity with the victims, mainly peasants, as the most evoked sentiment. Additionally, it is considered that the views on the conflict are social constructions crossed by battles of memory, where hegemonic and alternative versions seek to impose legitimacy on what happened.El presente artículo parte de una investigación cuyo objetivo fue analizar relatos de estudiantes de octavo y décimo grado de colegios públicos y privados sobre el conflicto armado colombiano desde la perspectiva de las memorias sociales. Se indagó por los actores más negativos, los hechos más recordados y las víctimas de este pasado reciente. Para ello se recurrió a cuestionarios cerrados, producción de relatos y entrevistas virtuales. Entre los principales hallazgos está la relevancia dada a la guerrilla como actor nocivo, el Bogotazo como hecho detonante del conflicto y la solidaridad con las víctimas, principalmente campesinos, como sentimiento más evocado. Adicionalmente se considera que las miradas sobre el conflicto son construcciones sociales cruzadas por batallas de la memoria, donde versiones hegemónicas y alternativas buscan imponer legitimidad sobre lo sucedido.Este artigo é parte de uma investigação cujo objetivo foi analisar as histórias de alunos da oitava e décima séries de escolas públicas e privadas sobre o conflito armado colombiano a partir da memória social. Foram investigados os atores mais negativos, os acontecimentos mais lembrados e as vítimas deste passado recente. Para tanto, foram utilizados questionários fechados, produção de história e entrevistas virtuais. Entre as principais constatações está a relevância dada à guerrilha como ator nocivo, o Bogotazo como evento desencadeador do conflito e a solidariedade com as vítimas, principalmente camponeses, como sentimento mais evocado. Adicionalmente, considera-se que as visões sobre o conflito são construções sociais atravessadas por batalhas de memória, onde versões hegemônicas e alternativas buscam impor legitimidade ao ocorrido.Coedición Universidad Nacional Abierta y a Distancia y Universidad Santo TomásDerechos de autor 2022 Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEPhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.eshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Actores y víctimas del conflicto armado colombiano: batallas por la memoria en estudiantesinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 15 Núm. 1 (2022)Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; v. 15 n. 1 (2022)Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 15 No. 1 (2022)2500-54211657-107Xspa11634/45098oai:repository.usta.edu.co:11634/450982023-07-14 16:37:47.007metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Actores y víctimas del conflicto armado colombiano: batallas por la memoria en estudiantes
title Actores y víctimas del conflicto armado colombiano: batallas por la memoria en estudiantes
spellingShingle Actores y víctimas del conflicto armado colombiano: batallas por la memoria en estudiantes
title_short Actores y víctimas del conflicto armado colombiano: batallas por la memoria en estudiantes
title_full Actores y víctimas del conflicto armado colombiano: batallas por la memoria en estudiantes
title_fullStr Actores y víctimas del conflicto armado colombiano: batallas por la memoria en estudiantes
title_full_unstemmed Actores y víctimas del conflicto armado colombiano: batallas por la memoria en estudiantes
title_sort Actores y víctimas del conflicto armado colombiano: batallas por la memoria en estudiantes
dc.creator.fl_str_mv Arias Gómez, Diego Hernán
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Arias Gómez, Diego Hernán
description This article is part of an investigation whose objective was to analyze the stories of eighth and tenth grade students from public and private schools about the Colombian armed conflict from the perspective of social memories. The most negative actors, the most remembered events and the victims of this recent past were investigated. For this, closed questionnaires, story production and virtual interviews were used. Among the main findings is the relevance given to the guerrilla as a harmful actor, the Bogotazo as a triggering event for the conflict and solidarity with the victims, mainly peasants, as the most evoked sentiment. Additionally, it is considered that the views on the conflict are social constructions crossed by battles of memory, where hegemonic and alternative versions seek to impose legitimacy on what happened.
publishDate 2022
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-06-16T14:29:34Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-06-16T14:29:34Z
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2022-06-08
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/6375
10.15332/25005421.6375
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/45098
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/6375
http://hdl.handle.net/11634/45098
identifier_str_mv 10.15332/25005421.6375
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 15 Núm. 1 (2022)
dc.relation.citationissue.por.fl_str_mv Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; v. 15 n. 1 (2022)
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 15 No. 1 (2022)
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2500-5421
1657-107X
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.publisher.spa.fl_str_mv Coedición Universidad Nacional Abierta y a Distancia y Universidad Santo Tomás
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786361642385408