Actores y víctimas del conflicto armado colombiano: batallas por la memoria en estudiantes
This article is part of an investigation whose objective was to analyze the stories of eighth and tenth grade students from public and private schools about the Colombian armed conflict from the perspective of social memories. The most negative actors, the most remembered events and the victims of t...
- Autores:
-
Arias Gómez, Diego Hernán
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2022
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/45098
- Acceso en línea:
- https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/6375
http://hdl.handle.net/11634/45098
- Palabra clave:
- Rights
- License
- Derechos de autor 2022 Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP
id |
SantoToma2_e8006917efeff4583686b2a7742719b4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/45098 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
spelling |
Arias Gómez, Diego Hernán2022-06-16T14:29:34Z2022-06-16T14:29:34Z2022-06-08https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/637510.15332/25005421.6375http://hdl.handle.net/11634/45098This article is part of an investigation whose objective was to analyze the stories of eighth and tenth grade students from public and private schools about the Colombian armed conflict from the perspective of social memories. The most negative actors, the most remembered events and the victims of this recent past were investigated. For this, closed questionnaires, story production and virtual interviews were used. Among the main findings is the relevance given to the guerrilla as a harmful actor, the Bogotazo as a triggering event for the conflict and solidarity with the victims, mainly peasants, as the most evoked sentiment. Additionally, it is considered that the views on the conflict are social constructions crossed by battles of memory, where hegemonic and alternative versions seek to impose legitimacy on what happened.El presente artículo parte de una investigación cuyo objetivo fue analizar relatos de estudiantes de octavo y décimo grado de colegios públicos y privados sobre el conflicto armado colombiano desde la perspectiva de las memorias sociales. Se indagó por los actores más negativos, los hechos más recordados y las víctimas de este pasado reciente. Para ello se recurrió a cuestionarios cerrados, producción de relatos y entrevistas virtuales. Entre los principales hallazgos está la relevancia dada a la guerrilla como actor nocivo, el Bogotazo como hecho detonante del conflicto y la solidaridad con las víctimas, principalmente campesinos, como sentimiento más evocado. Adicionalmente se considera que las miradas sobre el conflicto son construcciones sociales cruzadas por batallas de la memoria, donde versiones hegemónicas y alternativas buscan imponer legitimidad sobre lo sucedido.Este artigo é parte de uma investigação cujo objetivo foi analisar as histórias de alunos da oitava e décima séries de escolas públicas e privadas sobre o conflito armado colombiano a partir da memória social. Foram investigados os atores mais negativos, os acontecimentos mais lembrados e as vítimas deste passado recente. Para tanto, foram utilizados questionários fechados, produção de história e entrevistas virtuais. Entre as principais constatações está a relevância dada à guerrilha como ator nocivo, o Bogotazo como evento desencadeador do conflito e a solidariedade com as vítimas, principalmente camponeses, como sentimento mais evocado. Adicionalmente, considera-se que as visões sobre o conflito são construções sociais atravessadas por batalhas de memória, onde versões hegemônicas e alternativas buscam impor legitimidade ao ocorrido.Coedición Universidad Nacional Abierta y a Distancia y Universidad Santo TomásDerechos de autor 2022 Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEPhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.eshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Actores y víctimas del conflicto armado colombiano: batallas por la memoria en estudiantesinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 15 Núm. 1 (2022)Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; v. 15 n. 1 (2022)Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 15 No. 1 (2022)2500-54211657-107Xspa11634/45098oai:repository.usta.edu.co:11634/450982023-07-14 16:37:47.007metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Actores y víctimas del conflicto armado colombiano: batallas por la memoria en estudiantes |
title |
Actores y víctimas del conflicto armado colombiano: batallas por la memoria en estudiantes |
spellingShingle |
Actores y víctimas del conflicto armado colombiano: batallas por la memoria en estudiantes |
title_short |
Actores y víctimas del conflicto armado colombiano: batallas por la memoria en estudiantes |
title_full |
Actores y víctimas del conflicto armado colombiano: batallas por la memoria en estudiantes |
title_fullStr |
Actores y víctimas del conflicto armado colombiano: batallas por la memoria en estudiantes |
title_full_unstemmed |
Actores y víctimas del conflicto armado colombiano: batallas por la memoria en estudiantes |
title_sort |
Actores y víctimas del conflicto armado colombiano: batallas por la memoria en estudiantes |
dc.creator.fl_str_mv |
Arias Gómez, Diego Hernán |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Arias Gómez, Diego Hernán |
description |
This article is part of an investigation whose objective was to analyze the stories of eighth and tenth grade students from public and private schools about the Colombian armed conflict from the perspective of social memories. The most negative actors, the most remembered events and the victims of this recent past were investigated. For this, closed questionnaires, story production and virtual interviews were used. Among the main findings is the relevance given to the guerrilla as a harmful actor, the Bogotazo as a triggering event for the conflict and solidarity with the victims, mainly peasants, as the most evoked sentiment. Additionally, it is considered that the views on the conflict are social constructions crossed by battles of memory, where hegemonic and alternative versions seek to impose legitimacy on what happened. |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-06-16T14:29:34Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-06-16T14:29:34Z |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2022-06-08 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/6375 10.15332/25005421.6375 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/45098 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/6375 http://hdl.handle.net/11634/45098 |
identifier_str_mv |
10.15332/25005421.6375 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 15 Núm. 1 (2022) |
dc.relation.citationissue.por.fl_str_mv |
Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; v. 15 n. 1 (2022) |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 15 No. 1 (2022) |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2500-5421 1657-107X |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Coedición Universidad Nacional Abierta y a Distancia y Universidad Santo Tomás |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786361642385408 |