¿Hay ecos de la sabiduría personificada en el “Cristo sabiduría de Dios” de 1 Cor 1, 18-31?
This study explores the possible relationship between personified Wisdom and the Christ-Wisdom of God in 1Co 1,24-30. The Greek and Jewish wisdoms are presented as context for Paul’s writing, starting with the wisdom in the Old Testament, the figure of the personified wisdom, followed by the wisdom...
- Autores:
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Serrano Gómez, Liliana
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
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- Palabra clave:
- personified wisdom
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Corinthians
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Serrano Gómez, Liliana2020-07-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/albertus-magnus/article/view/639210.15332/25005413.6392This study explores the possible relationship between personified Wisdom and the Christ-Wisdom of God in 1Co 1,24-30. The Greek and Jewish wisdoms are presented as context for Paul’s writing, starting with the wisdom in the Old Testament, the figure of the personified wisdom, followed by the wisdom in the New Testament, and the relationship between personified wisdom and Jesus Christ. Later, the paper analyzes 1 Co 1-4 as the center of gravity for the noun σοφία in all of the New Testament, and as the frame of reference to understand the pericope 1 Co 1,18-31. Finally, the paper identifies the echoes between the personified wisdom and the original Christ-Wisdom of God in 1 Co 1,24.30.Este estudio explora la posible relación entre la Sabiduría personificada y el Cristo-Sabiduría de Dios de 1Cor 1,24.30. Se presentan las sabidurías griega y judía como contextos subyacentes en los escritos paulinos, iniciando con la sabiduría en el Antiguo Testamento y la figura de la sabiduría personificada, seguido por la Sabiduría en el Nuevo Testamento y la relación entre sabiduría personificada y Jesucristo. Posteriormente, se analiza 1Cor 1-4 como centro de gravedad del sustantivo σοφία en todo el Nuevo Testamento y como marco de referencia para entender la perícopa 1 Cor 1, 18-31. Finalmente, se identifican los ecos entre la sabiduría personificada y el original Cristo-Sabiduría de Dios de 1Cor 1,24.30.application/pdfspaUniversidad Santo Tomáshttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/albertus-magnus/article/view/6392/6028Albertus Magnus; Vol. 11 No. 2 (2020); 25-61Revista Albertus Magnus; Vol. 11 Núm. 2 (2020); 25-612500-54132011-9771Derechos de autor 2020 Autores/ashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2¿Hay ecos de la sabiduría personificada en el “Cristo sabiduría de Dios” de 1 Cor 1, 18-31?Are there echoes of the wisdom personified in the Christ-Wisdom of God?info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1personified wisdompauline christologyCorinthiansChrist-Wisdomsabiduría personificadacristología paulinaCristo-sabiduríaCorintios11634/39010oai:repository.usta.edu.co:11634/390102023-07-14 16:16:52.51metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
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This study explores the possible relationship between personified Wisdom and the Christ-Wisdom of God in 1Co 1,24-30. The Greek and Jewish wisdoms are presented as context for Paul’s writing, starting with the wisdom in the Old Testament, the figure of the personified wisdom, followed by the wisdom in the New Testament, and the relationship between personified wisdom and Jesus Christ. Later, the paper analyzes 1 Co 1-4 as the center of gravity for the noun σοφία in all of the New Testament, and as the frame of reference to understand the pericope 1 Co 1,18-31. Finally, the paper identifies the echoes between the personified wisdom and the original Christ-Wisdom of God in 1 Co 1,24.30. |
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