La ecología de saberes en el campo de la educación latinoamericana
This essay expresses a critical overview of a possible alternative education project based on the concept of an ecology of knowledge proposed by Boaventura de Sousa Santos. In turn, the document proposes a debate on the current situation of education in order to constitute a philosophical criticism...
- Autores:
-
Niño-Arteaga, Yesid
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/29633
- Acceso en línea:
- http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1954
http://hdl.handle.net/11634/29633
- Palabra clave:
- Pedagogy
philosophy of education
cultural criticism
knowledge ecology
Pedagogía
filosofía de la educación
crítica cultural
ecología de saberes
Pédagogie
philosophie de l'éducation
critique culturelle
écologie de la connaissance
Pedagogia
filosofia da educação
crítica cultural
ecologia do conhecimento
- Rights
- License
- Derechos de autor 2020 Quaestiones Disputatae: temas en debate
id |
SantoToma2_e386ff609896697f1dc0c1db3e5b101d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/29633 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
La ecología de saberes en el campo de la educación latinoamericana |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The ecology of knowledge in the field of Latin American education |
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv |
L'écologie de la connaissance dans le domaine de l'éducation en Amérique latine |
dc.title.alternative.por.fl_str_mv |
A ecologia do conhecimento no domínio da educação latino-americana |
title |
La ecología de saberes en el campo de la educación latinoamericana |
spellingShingle |
La ecología de saberes en el campo de la educación latinoamericana Pedagogy philosophy of education cultural criticism knowledge ecology Pedagogía filosofía de la educación crítica cultural ecología de saberes Pédagogie philosophie de l'éducation critique culturelle écologie de la connaissance Pedagogia filosofia da educação crítica cultural ecologia do conhecimento |
title_short |
La ecología de saberes en el campo de la educación latinoamericana |
title_full |
La ecología de saberes en el campo de la educación latinoamericana |
title_fullStr |
La ecología de saberes en el campo de la educación latinoamericana |
title_full_unstemmed |
La ecología de saberes en el campo de la educación latinoamericana |
title_sort |
La ecología de saberes en el campo de la educación latinoamericana |
dc.creator.fl_str_mv |
Niño-Arteaga, Yesid |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Niño-Arteaga, Yesid |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
Pedagogy philosophy of education cultural criticism knowledge ecology |
topic |
Pedagogy philosophy of education cultural criticism knowledge ecology Pedagogía filosofía de la educación crítica cultural ecología de saberes Pédagogie philosophie de l'éducation critique culturelle écologie de la connaissance Pedagogia filosofia da educação crítica cultural ecologia do conhecimento |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
Pedagogía filosofía de la educación crítica cultural ecología de saberes |
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv |
Pédagogie philosophie de l'éducation critique culturelle écologie de la connaissance |
dc.subject.proposal.por.fl_str_mv |
Pedagogia filosofia da educação crítica cultural ecologia do conhecimento |
description |
This essay expresses a critical overview of a possible alternative education project based on the concept of an ecology of knowledge proposed by Boaventura de Sousa Santos. In turn, the document proposes a debate on the current situation of education in order to constitute a philosophical criticism that can inquire into the relations with knowledge, cultural criticism and the meaning of the human being present in the educational act. In view of this, the document begins with a description of the crisis of the paradigm of progress based on financial capitalism. Then it establishes possible confrontations with some postulates and ideas of Boaventura de Sousa Santos. Finally, it offers a possible characterization of Latin American pedagogy by considering the break with the indolent rationality implied by the proposal of the ecology of knowledge. |
publishDate |
2020 |
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv |
2020-09-07T20:34:45Z |
dc.date.available.spa.fl_str_mv |
2020-09-07T20:34:45Z |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2020-07-09 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.spa.fl_str_mv |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1954 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/29633 |
url |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1954 http://hdl.handle.net/11634/29633 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.spa.fl_str_mv |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1954/1726 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 12 Núm. 25 (2019): Quaestiones Disputatae Vol. 12 No 25; 71-87 2011-0472 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Quaestiones Disputatae: temas en debate |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Quaestiones Disputatae: temas en debate http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Quaestiones Disputatae: temas en debate |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786376489172992 |
spelling |
Niño-Arteaga, Yesid2020-09-07T20:34:45Z2020-09-07T20:34:45Z2020-07-09http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1954http://hdl.handle.net/11634/29633This essay expresses a critical overview of a possible alternative education project based on the concept of an ecology of knowledge proposed by Boaventura de Sousa Santos. In turn, the document proposes a debate on the current situation of education in order to constitute a philosophical criticism that can inquire into the relations with knowledge, cultural criticism and the meaning of the human being present in the educational act. In view of this, the document begins with a description of the crisis of the paradigm of progress based on financial capitalism. Then it establishes possible confrontations with some postulates and ideas of Boaventura de Sousa Santos. Finally, it offers a possible characterization of Latin American pedagogy by considering the break with the indolent rationality implied by the proposal of the ecology of knowledge.Este ensayo expresa un recorrido crítico sobre un posible proyecto de educación alternativa a partir de la concepción de una ecología de saberes propuesta por Boaventura de Sousa Santos. A su vez el documento propone un debate sobre la actualidad de la educación para constituir una crítica filosófica que pueda inquirir en las relaciones con los saberes, la crítica cultural y el sentido de lo humano presentes en el acto educativo. Ante esto, el documento inicia con una descripción respecto a la crisis del paradigma del progreso asentado en el capitalismo financiero. Luego se establecen posibles confrontaciones con algunos postulados e ideas de Boaventura de Sousa Santos. Finalmente se brinda una posible caracterización de la pedagogía latinoamericana al considerar la ruptura con la racionalidad indolente que implica la propuesta de la ecología de saberes.Cet essai exprime un aperçu critique d'un éventuel projet d'éducation alternative basé sur le concept d'une écologie de la connaissance proposé par Boaventura de Sousa Santos. A son tour, le document propose un débat sur la situation actuelle de l'éducation afin de constituer une critique philosophique qui puisse enquêter sur les relations avec la connaissance, la critique culturelle et le sens de l'être humain présent dans l'acte éducatif. Dans cette optique, le document commence par une description de la crise du paradigme du progrès basé sur le capitalisme financier. Il établit ensuite les confrontations possibles avec certains postulats et idées de Boaventura de Sousa Santos. Enfin, il offre une possible caractérisation de la pédagogie latino-américaine en considérant la rupture avec la rationalité indolente qu'implique la proposition de l'écologie de la connaissance.Este ensaio expressa uma visão crítica de um possível projecto de educação alternativa baseado no conceito de ecologia do conhecimento proposto por Boaventura de Sousa Santos. Por sua vez, o documento propõe um debate sobre a situação actual da educação, a fim de constituir uma crítica filosófica que possa indagar sobre as relações com o conhecimento, a crítica cultural e o significado do ser humano presente no ato educativo. Tendo isto em conta, o documento começa com uma descrição da crise do paradigma do progresso baseado no capitalismo financeiro. Depois estabelece possíveis confrontos com alguns postulados e ideias de Boaventura de Sousa Santos. Finalmente, oferece uma possível caracterização da pedagogia latino-americana, considerando a ruptura com a racionalidade indolente que a proposta da ecologia do conhecimento implica.application/pdfspaQuaestiones Disputatae: temas en debatehttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1954/1726Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 12 Núm. 25 (2019): Quaestiones Disputatae Vol. 12 No 25; 71-872011-0472Derechos de autor 2020 Quaestiones Disputatae: temas en debatehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2La ecología de saberes en el campo de la educación latinoamericanaThe ecology of knowledge in the field of Latin American educationL'écologie de la connaissance dans le domaine de l'éducation en Amérique latineA ecologia do conhecimento no domínio da educação latino-americanainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Pedagogyphilosophy of educationcultural criticismknowledge ecologyPedagogíafilosofía de la educacióncrítica culturalecología de saberesPédagogiephilosophie de l'éducationcritique culturelleécologie de la connaissancePedagogiafilosofia da educaçãocrítica culturalecologia do conhecimento11634/29633oai:repository.usta.edu.co:11634/296332023-07-14 16:28:05.253metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |