Educación: tarea social y proyecto ético. El enfoque de la educación humanista-compleja en conversación con Tomás de Aquino

The beginning of the twenty-first century signified a series of unprecedented transformations in the different orders of existence. Particularly in the area of education, there appears to be a reality of multiple convergences that exceeds the specific glance of a typical schooling of certain version...

Full description

Autores:
Argüello Parra, Andrés
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2014
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/36930
Acceso en línea:
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/742
http://hdl.handle.net/11634/36930
Palabra clave:
Rights
License
Derechos de autor 2017 Revista Temas
id SantoToma2_df755cd22ea2e4aea7480123a94d1233
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/36930
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Educación: tarea social y proyecto ético. El enfoque de la educación humanista-compleja en conversación con Tomás de Aquino
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Education: social work and ethical project. The humanist-complex approach in conversation with St. Thomas Aquinas
title Educación: tarea social y proyecto ético. El enfoque de la educación humanista-compleja en conversación con Tomás de Aquino
spellingShingle Educación: tarea social y proyecto ético. El enfoque de la educación humanista-compleja en conversación con Tomás de Aquino
title_short Educación: tarea social y proyecto ético. El enfoque de la educación humanista-compleja en conversación con Tomás de Aquino
title_full Educación: tarea social y proyecto ético. El enfoque de la educación humanista-compleja en conversación con Tomás de Aquino
title_fullStr Educación: tarea social y proyecto ético. El enfoque de la educación humanista-compleja en conversación con Tomás de Aquino
title_full_unstemmed Educación: tarea social y proyecto ético. El enfoque de la educación humanista-compleja en conversación con Tomás de Aquino
title_sort Educación: tarea social y proyecto ético. El enfoque de la educación humanista-compleja en conversación con Tomás de Aquino
dc.creator.fl_str_mv Argüello Parra, Andrés
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Argüello Parra, Andrés
description The beginning of the twenty-first century signified a series of unprecedented transformations in the different orders of existence. Particularly in the area of education, there appears to be a reality of multiple convergences that exceeds the specific glance of a typical schooling of certain versions of modern pedagogies. As the second decade of the third millennium progresses, the multidimensionality of social panorama that education faces has become clearer than ever, at least in four key problems presented in this article: politics is confronted with the transformation of power and political systems based on functional hierarchy due to a renewed role of civil participation to strengthen social movements; the invigorated force of the capital-centered economy (subjugation of capital) after the global financial crisis of 2008; the constitution of an “informational citizenship” defined as a new mode of being derived from cyber links, networks and the technologization of societies; and, for the Colombian case, the effective democratic infeasibility because of the war degradation, institutions and even, of the civic consciousness in the face of the public.In this sense, the humanist understanding of education is not comprehended here in a generic way from either the ideal values of the metaphysical man (humanist-classical) or from absolute assumptions of rationalist anthropology (humanist-enlightenment), but rather from the relational and integrative capacity required by living, the human and nonhuman condition in front of the pressing challenges of the millennium. Thus, this approach to education called “Humanist complex” is defined from three categories (biocentrism, complexity and decoloniality) from which, a conversation with the great tenets of the medieval thinker Thomas Aquinas is proposed, not only to corroborate its current validity, but also as an attempt to extend its comprehensive framework in front of a contemporary social science landscape.
publishDate 2014
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2014-10-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-09-24T16:00:30Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-09-24T16:00:30Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/742
10.15332/rt.v0i8.742
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/36930
url http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/742
http://hdl.handle.net/11634/36930
identifier_str_mv 10.15332/rt.v0i8.742
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/742/592
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Revista Temas; Núm. 8 (2014); 57-76
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2422-4073
1692-6226
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Revista Temas
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Revista Temas
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786366109319168
spelling Argüello Parra, Andrés2021-09-24T16:00:30Z2021-09-24T16:00:30Z2014-10-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/74210.15332/rt.v0i8.742http://hdl.handle.net/11634/36930The beginning of the twenty-first century signified a series of unprecedented transformations in the different orders of existence. Particularly in the area of education, there appears to be a reality of multiple convergences that exceeds the specific glance of a typical schooling of certain versions of modern pedagogies. As the second decade of the third millennium progresses, the multidimensionality of social panorama that education faces has become clearer than ever, at least in four key problems presented in this article: politics is confronted with the transformation of power and political systems based on functional hierarchy due to a renewed role of civil participation to strengthen social movements; the invigorated force of the capital-centered economy (subjugation of capital) after the global financial crisis of 2008; the constitution of an “informational citizenship” defined as a new mode of being derived from cyber links, networks and the technologization of societies; and, for the Colombian case, the effective democratic infeasibility because of the war degradation, institutions and even, of the civic consciousness in the face of the public.In this sense, the humanist understanding of education is not comprehended here in a generic way from either the ideal values of the metaphysical man (humanist-classical) or from absolute assumptions of rationalist anthropology (humanist-enlightenment), but rather from the relational and integrative capacity required by living, the human and nonhuman condition in front of the pressing challenges of the millennium. Thus, this approach to education called “Humanist complex” is defined from three categories (biocentrism, complexity and decoloniality) from which, a conversation with the great tenets of the medieval thinker Thomas Aquinas is proposed, not only to corroborate its current validity, but also as an attempt to extend its comprehensive framework in front of a contemporary social science landscape.El avance del siglo XXI ha implicado una serie de inéditas transformaciones en los distintos órdenes de la existencia. En particular, el ámbito de la educación aparece como una realidad de múltiples convergencias que supera la mirada específica de la escolarización típica de ciertas versiones de las pedagogías modernas. En la medida que avanza la segunda década del tercer milenio, se hace explícita la multidimensionalidad del panorama social al cual se enfrenta la educación, por lo menos en cuatro problemas dominantes que recoge el presente artículo: la política frente a la transformación del poder y los sistemas basados en la jerarquía funcional a partir de un renovado rol de la participación civil para el fortalecimientode los movimientos sociales; la fuerza revitalizada de la economía centrada en el capital (restablecimiento de los capitales) tras la crisis financiera global de 2008; la constitución de una “ciudadanía informacional” definida como un nuevo modo de ser derivado de los vínculos cibernéticos, las redes y la tecnologización de las sociedades; y, para elcaso colombiano, la inviabilidad democrática efectiva por cuenta de la degradación de la guerra, de las instituciones e incluso de las conciencias ciudadanas ante lo público.De esta manera, la comprensión humanista de la educación no se entiende aquí de una forma genérica, ni desde los valores ideales del hombre metafísico (humanista-clásica), ni desde los supuestos absolutos de una antropología racionalista (humanista-ilustrada), sino desde la capacidad relacional e integrativa que exige la condición viviente, humana y no-humana, ante los desafíos apremiantes del milenio. Así pues, este enfoque de la educación llamado “Humanista complejo” se define a partir de tres categorías: Biocentrismo, Complejidad y Decolonialidad, desde las cuales se propone la conversación con los grandes postulados del pensador medieval Tomás de Aquino, no tanto para pretender corroborar su vigencia sino como un intento de extender su marco comprensivo ante el panorama de la ciencia social contemporánea.application/pdfspaUniversidad Santo Tomáshttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/742/592Revista Temas; Núm. 8 (2014); 57-762422-40731692-6226Derechos de autor 2017 Revista Temashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Educación: tarea social y proyecto ético. El enfoque de la educación humanista-compleja en conversación con Tomás de AquinoEducation: social work and ethical project. The humanist-complex approach in conversation with St. Thomas Aquinasinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/36930oai:repository.usta.edu.co:11634/369302023-07-14 16:23:05.01metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co