Rap-agencia frente a la narcoviolencia. Análisis crítico del discurso de canciones de los raperos de García, Nuevo León, México
The objective of this article is to show how rappers from a municipality in the metropolitan periphery of Monterrey, México, confront the violence derived from the drug war through their songs. The methodology used, in addition to ethnography and participant observation, is mainly based on Critical...
- Autores:
-
Mejía Rosas, Erik
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/39354
- Acceso en línea:
- https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/6511
http://hdl.handle.net/11634/39354
- Palabra clave:
- agencia
rap
narcoviolencia
discurso
- Rights
- License
- Derechos de autor 2021 Universidad Santo Tomás
id |
SantoToma2_d872b83e1df5416238975df9fc6bc692 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/39354 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
spelling |
Mejía Rosas, Erik2022-01-18T15:59:51Z2022-01-18T15:59:51Z2021-07-23https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/651110.15332/21459169.6511http://hdl.handle.net/11634/39354The objective of this article is to show how rappers from a municipality in the metropolitan periphery of Monterrey, México, confront the violence derived from the drug war through their songs. The methodology used, in addition to ethnography and participant observation, is mainly based on Critical Discourse Analysis of rappers’ rhymes, with an adaptation of Bonet’s (2012) proposal used by Araiza and González (2016), where the following are analyzed: 1) the author's position, 2) communicative interaction, 3) individuals and agencies, 4) interdiscursivity and 5) power relations. The analysis showed that rappers build their experiences using rap as a cultural resource and developing their creative agency to confront the violence derived from the drug war. The characteristics found in their lyrics are the following: 1) they avoid direct drug-related topics; 2) they slightly deal with aspects of the violence derived from the drug war; 3) they expose and/or propose alternatives to confront violence; 4) they try to raise awareness among listeners through their lyrics, that is, they rap to narrate an experience to generate a change. El objetivo de este artículo es mostrar cómo los raperos habitantes de un municipio de la periferia metropolitana de Monterrey, México, hacen frente a la violencia derivada dela guerra contra el narcotráfico por medio de sus canciones. La metodología utilizada, además de la etnografía y la observación participante, se basa principalmente en el Análisis Crítico del Discurso de las rimas de los raperos, con una adaptación de la propuesta de Bonet (2012) utilizada por Araiza y González (2016), donde se analiza lo siguiente: 1) la posición del autor, 2) la interacción comunicativa, 3) sujetos y agencias, 4) interdiscursividad y 5) relaciones de poder. Con el análisis se demostró que los raperos construyen sus experiencias utilizando el rap como recurso cultural y desarrollando su agencia creativa para hacer frente a la violencia derivada de la guerra contra el narcotráfico. Las características encontradas en sus líricas son las siguientes: 1) evaden temáticas directas sobre el narcotráfico; 2) tratan levemente aspectos de la violencia derivada por la guerra contra el narcotráfico; 3) exponen y/o proponen alternativas para hacer frente a las violencias; 4) tratan de concientizar a los oyentes a través de sus letras, es decir, usan el rap para contar una experiencia para generar un cambio. application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/6511/6351Análisis; Vol. 53 Núm. 99 (2021): Los horizontes del Hip HopAnalisis; Vol. 53 No. 99 (2021): The horizons of Hip HopAnalisis; v. 53 n. 99 (2021): Los horizontes del Hip Hop2145-91690120-8454Derechos de autor 2021 Universidad Santo Tomáshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Rap-agencia frente a la narcoviolencia. Análisis crítico del discurso de canciones de los raperos de García, Nuevo León, Méxicoinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1agenciarapnarcoviolenciadiscurso11634/39354oai:repository.usta.edu.co:11634/393542023-07-14 16:08:37.546metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Rap-agencia frente a la narcoviolencia. Análisis crítico del discurso de canciones de los raperos de García, Nuevo León, México |
title |
Rap-agencia frente a la narcoviolencia. Análisis crítico del discurso de canciones de los raperos de García, Nuevo León, México |
spellingShingle |
Rap-agencia frente a la narcoviolencia. Análisis crítico del discurso de canciones de los raperos de García, Nuevo León, México agencia rap narcoviolencia discurso |
title_short |
Rap-agencia frente a la narcoviolencia. Análisis crítico del discurso de canciones de los raperos de García, Nuevo León, México |
title_full |
Rap-agencia frente a la narcoviolencia. Análisis crítico del discurso de canciones de los raperos de García, Nuevo León, México |
title_fullStr |
Rap-agencia frente a la narcoviolencia. Análisis crítico del discurso de canciones de los raperos de García, Nuevo León, México |
title_full_unstemmed |
Rap-agencia frente a la narcoviolencia. Análisis crítico del discurso de canciones de los raperos de García, Nuevo León, México |
title_sort |
Rap-agencia frente a la narcoviolencia. Análisis crítico del discurso de canciones de los raperos de García, Nuevo León, México |
dc.creator.fl_str_mv |
Mejía Rosas, Erik |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Mejía Rosas, Erik |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
agencia rap narcoviolencia discurso |
topic |
agencia rap narcoviolencia discurso |
description |
The objective of this article is to show how rappers from a municipality in the metropolitan periphery of Monterrey, México, confront the violence derived from the drug war through their songs. The methodology used, in addition to ethnography and participant observation, is mainly based on Critical Discourse Analysis of rappers’ rhymes, with an adaptation of Bonet’s (2012) proposal used by Araiza and González (2016), where the following are analyzed: 1) the author's position, 2) communicative interaction, 3) individuals and agencies, 4) interdiscursivity and 5) power relations. The analysis showed that rappers build their experiences using rap as a cultural resource and developing their creative agency to confront the violence derived from the drug war. The characteristics found in their lyrics are the following: 1) they avoid direct drug-related topics; 2) they slightly deal with aspects of the violence derived from the drug war; 3) they expose and/or propose alternatives to confront violence; 4) they try to raise awareness among listeners through their lyrics, that is, they rap to narrate an experience to generate a change. |
publishDate |
2021 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2021-07-23 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-01-18T15:59:51Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-01-18T15:59:51Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/6511 10.15332/21459169.6511 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/39354 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/6511 http://hdl.handle.net/11634/39354 |
identifier_str_mv |
10.15332/21459169.6511 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/6511/6351 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Análisis; Vol. 53 Núm. 99 (2021): Los horizontes del Hip Hop |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Analisis; Vol. 53 No. 99 (2021): The horizons of Hip Hop |
dc.relation.citationissue.por.fl_str_mv |
Analisis; v. 53 n. 99 (2021): Los horizontes del Hip Hop |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2145-9169 0120-8454 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Universidad Santo Tomás |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Universidad Santo Tomás https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786374252560384 |