Política de atención integral en salud (PAIS), “hacia mejores condiciones de la salud” en Colombia
Health, as an objective (WHO, 1983) and social fact, includes timely, acceptable and affordable access to care of sufficient quality (WHO, 2017). In Colombia, political action for health in recent years has focused on the demand and justice in the face of this as a fundamental right, making necessar...
- Autores:
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Campo, José Ospina
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
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- Universidad Santo Tomás
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Health, as an objective (WHO, 1983) and social fact, includes timely, acceptable and affordable access to care of sufficient quality (WHO, 2017). In Colombia, political action for health in recent years has focused on the demand and justice in the face of this as a fundamental right, making necessary critical discussions, of the content and what it is based on (Franco Cortés & Roldán Vargas, 2015). This article is built by applying a basic assumption of the hermeneutic method with the aim of understanding, from the Comprehensive Health Care Policy promulgated by Resolution 429 of 2016, the reorientation of the objectives of the health system in the country. |
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Campo, José Ospina2020-08-17http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/2026Health, as an objective (WHO, 1983) and social fact, includes timely, acceptable and affordable access to care of sufficient quality (WHO, 2017). In Colombia, political action for health in recent years has focused on the demand and justice in the face of this as a fundamental right, making necessary critical discussions, of the content and what it is based on (Franco Cortés & Roldán Vargas, 2015). This article is built by applying a basic assumption of the hermeneutic method with the aim of understanding, from the Comprehensive Health Care Policy promulgated by Resolution 429 of 2016, the reorientation of the objectives of the health system in the country.La salud, como objetivo (WHO, 1983) y hecho social, incluye el acceso oportuno, aceptable y asequible a servicios de atención de calidad suficiente (WHO, 2017). En Colombia, la acción política por la salud en los últimos años se ha centrado en la exigencia y la justicia frente a esta como derecho fundamental, haciendo necesario discusiones críticas, del contenido y de aquello que lo fundamenta (Franco Cortés & Roldán Vargas, 2015). Este artículo se construye aplicando un supuesto básico del método hermenéutico con el objetivo de comprender, desde la Política de Atención Integral en Salud, promulgada por la Resolución 429 de 2016, la reorientación de los objetivos del sistema de salud en el país.La santé, en tant qu'objectif (OMS, 1983) et fait social, comprend l'accès en temps voulu, acceptable et abordable à des soins de qualité suffisante (OMS, 2017). En Colombie, l'action politique en faveur de la santé ces dernières années s'est concentrée sur la demande et la justice face à ce droit fondamental, rendant nécessaire des discussions critiques, sur le contenu et sur ce sur quoi il est basé (Franco Cortés & Roldán Vargas, 2015). Cet article est construit en appliquant une hypothèse de base de la méthode herméneutique dans le but de comprendre, à partir de la politique globale de soins de santé, promulguée par la résolution 429 de 2016, la réorientation des objectifs du système de santé dans le pays.A saúde, como objectivo (OMS, 1983) e facto social, inclui o acesso atempado, aceitável e acessível a cuidados de saúde de qualidade suficiente (OMS, 2017). Na Colômbia, a acção política para a saúde nos últimos anos tem-se centrado na procura e na justiça face a esta como um direito fundamental, tornando necessárias discussões críticas, do conteúdo e daquilo em que se baseia (Franco Cortés & Roldán Vargas, 2015). Este artigo é construído aplicando um pressuposto básico do método hermenêutico com o objectivo de compreender, a partir da Política Integral de Cuidados de Saúde, promulgada pela Resolução 429 de 2016, a reorientação dos objectivos do sistema de saúde no país.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás Tunjahttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/2026/1780In Vestigium Ire; Vol. 14 Núm. 1 (2020); 77-912422-21512011-9836https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Política de atención integral en salud (PAIS), “hacia mejores condiciones de la salud” en ColombiaComprehensive health care policy (PAIS), "towards better health conditions" in ColombiaPolitique globale de soins de santé (PAIS), "vers de meilleures conditions sanitaires" en ColombiePolítica de saúde integral (PAIS), "para melhores condições de saúde" na Colômbiainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Right to healthhealth policyhealth systemprimary health careColombiaDerecho a la saludpolítica de la saludsistema de saludatención primaria en saludColombiadroit à la santépolitique de santésystème de santésoins de santé primairesColombieDireito à saúdepolítica de saúdesistema de saúdecuidados de saúde primáriosColômbia11634/29561oai:repository.usta.edu.co:11634/295612023-07-14 16:28:14.654metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |