Semiótica y composición en la iconografía religiosa de los siglos - XVI - XVIII en Tunja

This article presents the main meanings of the iconography that was developed in the province of Tunja, visible in the religious painting of the XVI, XVII and XVIII, centuries. To this end, an analysis of this drawn city and the collective imagery that framed the visual culture of the “Colonial Tunj...

Full description

Autores:
Osorio Salazar, Luis Enrique
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/36971
Acceso en línea:
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/tarquitectura/article/view/2301
http://hdl.handle.net/11634/36971
Palabra clave:
drawings
history
mentalities
religion
image
dibujos
historia
mentalidades
religión
imagen
Rights
License
Derechos de autor 2019 Temas de Arquitectura 10
id SantoToma2_d17ea1ca89cf75e9199ab387e571da07
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/36971
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
spelling Osorio Salazar, Luis Enrique2021-09-24T16:07:51Z2021-09-24T16:07:51Z2021-07-08http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/tarquitectura/article/view/2301http://hdl.handle.net/11634/36971This article presents the main meanings of the iconography that was developed in the province of Tunja, visible in the religious painting of the XVI, XVII and XVIII, centuries. To this end, an analysis of this drawn city and the collective imagery that framed the visual culture of the “Colonial Tunja” is presented. To achieve this, this reflection is divided into three parts. Firstly, the methodological model that was advanced under a propositive approach and an inductive perspective is presented, which emerged from the elimitation of the main religious images present in the city, 96 in total, from these periods. Secondly,a characterization was made that allowed defining the main themes of religious painting, a situation onwhich, a characterization of the main meanings and their contexts was consolidated, to conclude with a reflection on the incidence of these meanings in the social structure. Of the city of Tunja in the period under study that corresponded to the Colonial order of the city.Este artículo presenta los principales significados de la iconografía que se adelantó en la provincia de Tunja,visible en la pintura religiosa de los siglos XVI, XVII y XVIII. Para tal fin se presenta un análisis de esta ciudaddibujada y los imaginarios colectivos que enmarcaron la cultura visual de la “Tunja Colonial”. Para lograrlo, esta reflexión se divide en tres partes. En primer lugar, se presenta el modelo metodológico que se adelantó bajo un enfoque propositivo y una perspectiva inductiva, que surgió de la delimitación de las principales imágenes religiosas presentes en la ciudad, 96 en total, provenientes de estos periodos. En segundo lugar, se hizo una caracterización que permitió definir los principales temas de la pintura religiosa, situación sobre la cual, se consolidó una caracterización sobre los principales significados y sus contextos, para concluir con una reflexión sobre la incidencia de estos significados en la estructura social de la ciudad de Tunja en el periodo objeto de estudio que correspondió al orden Colonial de la ciudad.application/pdfspaEdiciones USTAhttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/tarquitectura/article/view/2301/1958Temas de Arquitectura; Vol. 10 Núm. 1 (2019): Temas Arquitectura 10; 91-1002216-0191Derechos de autor 2019 Temas de Arquitectura 10http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Semiótica y composición en la iconografía religiosa de los siglos - XVI - XVIII en Tunjainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1drawingshistorymentalitiesreligionimagedibujoshistoriamentalidadesreligiónimagen11634/36971oai:repository.usta.edu.co:11634/369712023-07-14 16:23:06.667metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Semiótica y composición en la iconografía religiosa de los siglos - XVI - XVIII en Tunja
title Semiótica y composición en la iconografía religiosa de los siglos - XVI - XVIII en Tunja
spellingShingle Semiótica y composición en la iconografía religiosa de los siglos - XVI - XVIII en Tunja
drawings
history
mentalities
religion
image
dibujos
historia
mentalidades
religión
imagen
title_short Semiótica y composición en la iconografía religiosa de los siglos - XVI - XVIII en Tunja
title_full Semiótica y composición en la iconografía religiosa de los siglos - XVI - XVIII en Tunja
title_fullStr Semiótica y composición en la iconografía religiosa de los siglos - XVI - XVIII en Tunja
title_full_unstemmed Semiótica y composición en la iconografía religiosa de los siglos - XVI - XVIII en Tunja
title_sort Semiótica y composición en la iconografía religiosa de los siglos - XVI - XVIII en Tunja
dc.creator.fl_str_mv Osorio Salazar, Luis Enrique
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Osorio Salazar, Luis Enrique
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv drawings
history
mentalities
religion
image
topic drawings
history
mentalities
religion
image
dibujos
historia
mentalidades
religión
imagen
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv dibujos
historia
mentalidades
religión
imagen
description This article presents the main meanings of the iconography that was developed in the province of Tunja, visible in the religious painting of the XVI, XVII and XVIII, centuries. To this end, an analysis of this drawn city and the collective imagery that framed the visual culture of the “Colonial Tunja” is presented. To achieve this, this reflection is divided into three parts. Firstly, the methodological model that was advanced under a propositive approach and an inductive perspective is presented, which emerged from the elimitation of the main religious images present in the city, 96 in total, from these periods. Secondly,a characterization was made that allowed defining the main themes of religious painting, a situation onwhich, a characterization of the main meanings and their contexts was consolidated, to conclude with a reflection on the incidence of these meanings in the social structure. Of the city of Tunja in the period under study that corresponded to the Colonial order of the city.
publishDate 2021
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-09-24T16:07:51Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-09-24T16:07:51Z
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2021-07-08
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/tarquitectura/article/view/2301
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/36971
url http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/tarquitectura/article/view/2301
http://hdl.handle.net/11634/36971
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/tarquitectura/article/view/2301/1958
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Temas de Arquitectura; Vol. 10 Núm. 1 (2019): Temas Arquitectura 10; 91-100
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2216-0191
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Temas de Arquitectura 10
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Temas de Arquitectura 10
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Ediciones USTA
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786370723053568