Educación para la Paz en Colombia: una búsqueda más allá del discurso

The fast changes in today’s society require to think over the education that is forming children and youth. The warlike conflicts, hunger, inequality, injustice, among many other socioeconomic phenomena only show the change in the scale of values and the supremacy of violence as a response to the co...

Full description

Autores:
Villamil Cancino, Mariángela
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2013
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/35852
Acceso en línea:
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/460
http://hdl.handle.net/11634/35852
Palabra clave:
Rights
License
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id SantoToma2_cedaa674a82364b8874557398103d6a4
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/35852
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
spelling Villamil Cancino, Mariángela2021-09-24T13:03:42Z2021-09-24T13:03:42Z2013-07-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/46010.15332/erdi.v3i2.460http://hdl.handle.net/11634/35852The fast changes in today’s society require to think over the education that is forming children and youth. The warlike conflicts, hunger, inequality, injustice, among many other socioeconomic phenomena only show the change in the scale of values and the supremacy of violence as a response to the conflict. In the Colombian social and political framework, this change is not only necessary but urgent. This change starts with understanding peace as something else than the end of armed conflict, identifying other types of violence that kill silently more people than the same bullets do. This article is part of the Project of Reflection around building peace and citizenship presented by the Center for Studies in Education of the University of Santo Tomas, Bucaramanga to the lectures of Andres Bello Integration - Association of Universities of Latin America and the Caribbean for Integration (AUALCPI). The aim of this article is to point out the need to understand the violence in its complexity by recognizing the contributions of Joan Galtung in studies on violence and peace and making a commitment to peace education as the most suitable way to promote a real change in the process to build otherness. The challenge in our country is to start from education and specifically from school to train supportive, critical but non-violent individuals, and thus contribute to the existence of a culture of peace.Los acelerados cambios de la sociedad actual requieren el replanteamiento de la educación con la que se están formando niños, niñas y jóvenes. Los conflictos bélicos, el hambre, la desigualdad, la injusticia, entre otros muchos fenómenos socioeconómicos, solo muestran la alteración en la escala de valores y la primacía de la violencia como respuesta al conflicto. En el marco social y político colombiano este cambio es no solo necesario, sino apremiante. Este cambio empieza por entender la paz como mucho más que el fin del conflicto armado, identificando otras violencias que silenciosamente matan más personas que las mismas balas. Este artículo hace parte de la reflexión alrededor del proyecto Cátedra construcción de paz y ciudadanía presentado por el Centro de Estudios en Educación de la Universidad Santo Tomás - Seccional Bucaramanga a la convocatoria de Cátedras de Integración Andrés Bello – Asociación de Universidades de América Látina y el Caribe para la Integración (AUALCPI) y tiene como objetivo llamar la atención sobre la necesidad de entender la violencia en su complejidad, reconociendo los aportes de Joan Galtung en los estudios sobre violencia y paz y haciendo una apuesta por la educación para la paz como el camino más adecuado para generar cambios verdaderos en la forma en que se construyen la otredad. El reto en nuestro país, es empezar desde la educación y específicamente desde la escuela a formar individuos solidarios, críticos y no violentos y de esta forma contribuir a la existencia de una cultura de paz.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/460/389Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 3 Núm. 2 (2013); 25-402389-97192256-151XDerechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Educación para la Paz en Colombia: una búsqueda más allá del discursoEducation for peace in Colombia: a search beyond speechinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35852oai:repository.usta.edu.co:11634/358522023-07-14 16:28:49.365metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Educación para la Paz en Colombia: una búsqueda más allá del discurso
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Education for peace in Colombia: a search beyond speech
title Educación para la Paz en Colombia: una búsqueda más allá del discurso
spellingShingle Educación para la Paz en Colombia: una búsqueda más allá del discurso
title_short Educación para la Paz en Colombia: una búsqueda más allá del discurso
title_full Educación para la Paz en Colombia: una búsqueda más allá del discurso
title_fullStr Educación para la Paz en Colombia: una búsqueda más allá del discurso
title_full_unstemmed Educación para la Paz en Colombia: una búsqueda más allá del discurso
title_sort Educación para la Paz en Colombia: una búsqueda más allá del discurso
dc.creator.fl_str_mv Villamil Cancino, Mariángela
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Villamil Cancino, Mariángela
description The fast changes in today’s society require to think over the education that is forming children and youth. The warlike conflicts, hunger, inequality, injustice, among many other socioeconomic phenomena only show the change in the scale of values and the supremacy of violence as a response to the conflict. In the Colombian social and political framework, this change is not only necessary but urgent. This change starts with understanding peace as something else than the end of armed conflict, identifying other types of violence that kill silently more people than the same bullets do. This article is part of the Project of Reflection around building peace and citizenship presented by the Center for Studies in Education of the University of Santo Tomas, Bucaramanga to the lectures of Andres Bello Integration - Association of Universities of Latin America and the Caribbean for Integration (AUALCPI). The aim of this article is to point out the need to understand the violence in its complexity by recognizing the contributions of Joan Galtung in studies on violence and peace and making a commitment to peace education as the most suitable way to promote a real change in the process to build otherness. The challenge in our country is to start from education and specifically from school to train supportive, critical but non-violent individuals, and thus contribute to the existence of a culture of peace.
publishDate 2013
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2013-07-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:03:42Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:03:42Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/460
10.15332/erdi.v3i2.460
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/35852
url http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/460
http://hdl.handle.net/11634/35852
identifier_str_mv 10.15332/erdi.v3i2.460
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/460/389
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 3 Núm. 2 (2013); 25-40
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2389-9719
2256-151X
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786423792533504