Las Leyes de enseñanza secundaria promulgadas durante el Franquismo (1938-1953)

This article is the product of a research about legislation in secondary school during Franco’s times, in order to provide valuable information about the genesis and development of a new secondary school system which was growing with the enactment of laws 1938 and 1953 and the role of women within t...

Full description

Autores:
Araque Hontangas, Natividad
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2014
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/35875
Acceso en línea:
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/839
http://hdl.handle.net/11634/35875
Palabra clave:
Rights
License
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id SantoToma2_ce6af7fcf4980818c24f2121ad33798e
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/35875
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
spelling Araque Hontangas, Natividad2021-09-24T13:03:47Z2021-09-24T13:03:47Z2014-07-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/83910.15332/erdi.v4i2.839http://hdl.handle.net/11634/35875This article is the product of a research about legislation in secondary school during Franco’s times, in order to provide valuable information about the genesis and development of a new secondary school system which was growing with the enactment of laws 1938 and 1953 and the role of women within this educational level. This research focuses on two main axes: one of historical and other education, assessing the in‑uence of dictatorial politics and gender segregation that sets a new educational system in Spain. The method used in this research has been the historical comparative analysis and supplemented by some quantitative analysis. To obtain a historical interpretation from a disciplinary perspective, other disciplinary sciences to history of education, such as sociology and statistical sciences have been used. The fi­ndings show the political-patriotic and religious character that the public school system takes, along with the disappearance of the model of coeducation. The appearance of modernity that they tried to give to the 1953  Act  did  not  prevent  the  Falange  and  the  Church from maintaining a determining role at this educational level. Eorts of having women in a second place in society were postponed due to economic development, from the Fifties, which boosted an unusually high number of female teachers and students in the institutes that came to be named as “Enseñanza Media”. Este artículo es el producto de una investigación sobre la legislación en materia de educación secundaria durante el Franquismo, con el objetivo de aportar una valiosa información sobre la génesis y desarrollo de un nuevo sistema de enseñanza secundaria que se fue gestando con la promulgación de las Leyes de 1938 y 1953 y el papel de las mujeres dentro de este nivel educativo. Esta investigación gira en torno a dos ejes fundamentales, uno de carácter histórico y otro educativo, valorando la inuencia de la política dictatorial y la segregación sexista que congura un nuevo sistema educativo en España. El método seguido en esta investigación ha sido el histórico, complementándolo con análisis comparativos y con algunos análisis cuantitativos. Para obtener una interpretación histórica desde una perspectiva disciplinar se han utilizado otras ciencias auxiliares a la historia de la educación, como la sociología y la estadística. Las conclusiones muestran el carácter político-patriótico y religioso que adquiere el sistema público de enseñanza, junto con la desaparición del modelo de coeducación. El barniz de modernidad que intentó dar la Ley de 1953, no impidió que la Falange y la Iglesia siguiesen teniendo un papel determinante en este nivel educativo. Los esfuerzos para que las mujeres estuviesen en un segundo plano dentro de la sociedad, quedaron postergados debido a que el desarrollo económico, a partir de los años cincuenta, potenció un inusitado aumento del profesorado y alumnado femenino en los institutos que pasaron a denominarse de “Enseñanza Media”.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/839/661Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 4 Núm. 2 (2014); 9-262389-97192256-151XDerechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Las Leyes de enseñanza secundaria promulgadas durante el Franquismo (1938-1953)Secondary education laws during the Franco regime (1938-1953)info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35875oai:repository.usta.edu.co:11634/358752023-07-14 16:28:50.229metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Las Leyes de enseñanza secundaria promulgadas durante el Franquismo (1938-1953)
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Secondary education laws during the Franco regime (1938-1953)
title Las Leyes de enseñanza secundaria promulgadas durante el Franquismo (1938-1953)
spellingShingle Las Leyes de enseñanza secundaria promulgadas durante el Franquismo (1938-1953)
title_short Las Leyes de enseñanza secundaria promulgadas durante el Franquismo (1938-1953)
title_full Las Leyes de enseñanza secundaria promulgadas durante el Franquismo (1938-1953)
title_fullStr Las Leyes de enseñanza secundaria promulgadas durante el Franquismo (1938-1953)
title_full_unstemmed Las Leyes de enseñanza secundaria promulgadas durante el Franquismo (1938-1953)
title_sort Las Leyes de enseñanza secundaria promulgadas durante el Franquismo (1938-1953)
dc.creator.fl_str_mv Araque Hontangas, Natividad
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Araque Hontangas, Natividad
description This article is the product of a research about legislation in secondary school during Franco’s times, in order to provide valuable information about the genesis and development of a new secondary school system which was growing with the enactment of laws 1938 and 1953 and the role of women within this educational level. This research focuses on two main axes: one of historical and other education, assessing the in‑uence of dictatorial politics and gender segregation that sets a new educational system in Spain. The method used in this research has been the historical comparative analysis and supplemented by some quantitative analysis. To obtain a historical interpretation from a disciplinary perspective, other disciplinary sciences to history of education, such as sociology and statistical sciences have been used. The fi­ndings show the political-patriotic and religious character that the public school system takes, along with the disappearance of the model of coeducation. The appearance of modernity that they tried to give to the 1953  Act  did  not  prevent  the  Falange  and  the  Church from maintaining a determining role at this educational level. Eorts of having women in a second place in society were postponed due to economic development, from the Fifties, which boosted an unusually high number of female teachers and students in the institutes that came to be named as “Enseñanza Media”. 
publishDate 2014
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2014-07-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:03:47Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:03:47Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/839
10.15332/erdi.v4i2.839
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/35875
url http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/839
http://hdl.handle.net/11634/35875
identifier_str_mv 10.15332/erdi.v4i2.839
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/839/661
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 4 Núm. 2 (2014); 9-26
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2389-9719
2256-151X
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786357598027776