Las acciones educativas en la clase de educación física a la luz de las orientaciones pedagógicas del MEN
This article is part of the results of the research Characterization of Physical Education in disciplinary and pedagogical perspective, which aimed to identify the particularities of the educational task of physical education as a school subject in some formal institutions of Bogotá. From a qualita...
- Autores:
-
Riaño Casalla, Wilson Yesid
Naranjo Barreto, Diana Carolina
López Domínguez, Sonia
Martín Reyes, Alfonso
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/40053
- Acceso en línea:
- https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/5359
http://hdl.handle.net/11634/40053
- Palabra clave:
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id |
SantoToma2_cdaadb3f5f4156b6547841ede731a1fa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/40053 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
spelling |
Riaño Casalla, Wilson YesidNaranjo Barreto, Diana CarolinaLópez Domínguez, SoniaMartín Reyes, Alfonso2022-01-18T16:27:22Z2022-01-18T16:27:22Z2019-07-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/535910.15332/2422474x/5359http://hdl.handle.net/11634/40053This article is part of the results of the research Characterization of Physical Education in disciplinary and pedagogical perspective, which aimed to identify the particularities of the educational task of physical education as a school subject in some formal institutions of Bogotá. From a qualitative descriptive approach, the category of analysis corresponding to the normative dimension is presented, which was moderated by the Specific Competences proposed by Document No. 15 of the Ministry of National Education. As part of the most relevant results, it is observed that the educational task of the area is centered on actions corresponding to motor competence, neglecting the possibilities that motivate the other two specific competences. It is noted how this subject, despite having centralized its work in a single dimension, can reorient its educational impact from the recognition of students as active beings in their social fabric, aware of their constitution as unique body and with decision-making capacity on construction as individuals, provisions that are insinuated and can be motivated from the recognition and joint action of educational competences. El presente artículo hace parte de los resultados de la investigación Caracterización de la Educación Física en perspectiva disciplinar y pedagógica, la cual tuvo por objetivo identificar las particularidades del quehacer educativo de la educación física como asignatura escolar en algunas instituciones formales de Bogotá. Desde un enfoque cualitativo-descriptivo, se presenta la categoría de análisis correspondiente a la dimensión normativa, la cual se moderó por las competencias específicas propuestas por el documento n.° 15 del Ministerio de Educación Nacional de Colombia. Como parte de los resultados más relevantes, se evidencia que el quehacer educativo escolar del área está centralizado en acciones correspondientes a la competencia motriz, descuidando las posibilidades que motivan las otras dos competencias. Se constata cómo esta asignatura, pese a que ha centralizado su quehacer en una sola dimensión, puede reorientar su incidencia educativa a partir del reconocimiento de los estudiantes como seres activos en su tejido social, conscientes de su constitución como singularidad corporal y con capacidad de decisión sobre la construcción como sujetos, disposiciones que se insinúan y pueden ser motivadas a partir del reconocimiento y la acción mancomunada de las competencias educativas.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotáhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/5359/5744Cuerpo, Cultura y Movimiento; Vol. 9 Núm. 2 (2019): Resultados de Proyectos de Investigación Formativa - La actividad física como herramienta de promoción de la salud y prevención de la enfermedad; 37-57Cuerpo, Cultura y Movimiento; Vol. 9 No. 2 (2019): Resultados de Proyectos de Investigación Formativa - La actividad física como herramienta de promoción de la salud y prevención de la enfermedad; 37-572422-474X2248-4418Las acciones educativas en la clase de educación física a la luz de las orientaciones pedagógicas del MENEducational actions in the physical education class in light of the pedagogical orientations of the Ministry of National EducationArtículo evaluado por paresinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/40053oai:repository.usta.edu.co:11634/400532023-07-14 16:09:41.319metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Las acciones educativas en la clase de educación física a la luz de las orientaciones pedagógicas del MEN |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Educational actions in the physical education class in light of the pedagogical orientations of the Ministry of National Education |
title |
Las acciones educativas en la clase de educación física a la luz de las orientaciones pedagógicas del MEN |
spellingShingle |
Las acciones educativas en la clase de educación física a la luz de las orientaciones pedagógicas del MEN |
title_short |
Las acciones educativas en la clase de educación física a la luz de las orientaciones pedagógicas del MEN |
title_full |
Las acciones educativas en la clase de educación física a la luz de las orientaciones pedagógicas del MEN |
title_fullStr |
Las acciones educativas en la clase de educación física a la luz de las orientaciones pedagógicas del MEN |
title_full_unstemmed |
Las acciones educativas en la clase de educación física a la luz de las orientaciones pedagógicas del MEN |
title_sort |
Las acciones educativas en la clase de educación física a la luz de las orientaciones pedagógicas del MEN |
dc.creator.fl_str_mv |
Riaño Casalla, Wilson Yesid Naranjo Barreto, Diana Carolina López Domínguez, Sonia Martín Reyes, Alfonso |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Riaño Casalla, Wilson Yesid Naranjo Barreto, Diana Carolina López Domínguez, Sonia Martín Reyes, Alfonso |
description |
This article is part of the results of the research Characterization of Physical Education in disciplinary and pedagogical perspective, which aimed to identify the particularities of the educational task of physical education as a school subject in some formal institutions of Bogotá. From a qualitative descriptive approach, the category of analysis corresponding to the normative dimension is presented, which was moderated by the Specific Competences proposed by Document No. 15 of the Ministry of National Education. As part of the most relevant results, it is observed that the educational task of the area is centered on actions corresponding to motor competence, neglecting the possibilities that motivate the other two specific competences. It is noted how this subject, despite having centralized its work in a single dimension, can reorient its educational impact from the recognition of students as active beings in their social fabric, aware of their constitution as unique body and with decision-making capacity on construction as individuals, provisions that are insinuated and can be motivated from the recognition and joint action of educational competences. |
publishDate |
2019 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2019-07-01 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-01-18T16:27:22Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-01-18T16:27:22Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo evaluado por pares |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/5359 10.15332/2422474x/5359 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/40053 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/5359 http://hdl.handle.net/11634/40053 |
identifier_str_mv |
10.15332/2422474x/5359 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/5359/5744 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Cuerpo, Cultura y Movimiento; Vol. 9 Núm. 2 (2019): Resultados de Proyectos de Investigación Formativa - La actividad física como herramienta de promoción de la salud y prevención de la enfermedad; 37-57 |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Cuerpo, Cultura y Movimiento; Vol. 9 No. 2 (2019): Resultados de Proyectos de Investigación Formativa - La actividad física como herramienta de promoción de la salud y prevención de la enfermedad; 37-57 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2422-474X 2248-4418 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás, Bogotá |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786334714953728 |