Lo político y la participación: un proyecto para la paz con la primera infancia

This article gives evidence to the need of denature of the idea of subordination of the child in the presence of adults. The idea is to relocate the childhood notion in a place where the capacity of the child to create symbols and generate culture can be recognized. This is seen in his preparation t...

Full description

Autores:
Ortiz -Díaz, Luz Dary
Zorro-Tamayo, Andrea Johanna
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2016
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/5251
Acceso en línea:
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1111
Palabra clave:
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Derechos de autor 2016 Quaestiones Disputatae: temas en debate
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description This article gives evidence to the need of denature of the idea of subordination of the child in the presence of adults. The idea is to relocate the childhood notion in a place where the capacity of the child to create symbols and generate culture can be recognized. This is seen in his preparation to be a citizen through an education which recognizes, value and respects him. This would emancipate him in the common construction of the shared society with adults. This article also conceives a child as a subject with rights, with the capacity of taking part in issues that affect him. In this way, the idea of participation as right- dutie is developed in every scene to favor the formation of politics, the integral human development and the search of the common well for peace. This becomes the origin of politics and peace to understand them, and see their real sense to contribute to the construction of social fabric.
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This becomes the origin of politics and peace to understand them, and see their real sense to contribute to the construction of social fabric.Este artículo evidencia la necesidad de desnaturalizar la idea adultocéntrica de la subordinación del niño frente al adulto. Se insta a reubicar la noción de niñez en un lugar donde se reconoce la capacidad del niño de crear símbolos para generar cultura, y es visto, mediante su preparación para la ciudadanía a través de una educación que lo reconozca, lo valore y lo respete, como actor dinámico partícipe desde su emancipación en la construcción común de la sociedad compartida con los adultos. Además, este artículo concibe al niño como un sujeto de derechos, con capacidad de tomar parte en asuntos que le afectan. Se desarrolla, pues, la idea de la participación como derecho-deber en todo escenario para favorecer la formación en lo político, el desarrollo integral humano y la búsqueda del bien común para la paz. Se vuelve al origen de la política y de la paz para entenderlas, y ver así, el sentido real de éstas como aporte para la reconstrucción del tejido social.Cet article met en évidence la nécessité de dénaturaliser l’idée adultecentral de la subordination de l’enfant en face de l’adulte. On commande de replacer la notion d’enfance dans un lieu où reconnaît la capacité de l’enfant de créer des symboles pour générer une culture, et cela est vu, à travers de sa préparation à la citoyenneté à travers d’une éducation qui le reconnaît, l’apprécie et le respecte, comme acteur dynamique participant depuis son émancipation dans la construction commune de la société partagée avec les adultes. De plus, cet article conçoit l’enfant comme un sujet de droits, avec la capacité de prendre part dans les sujets qui l’affectent. L’idée de la participation se développe donc comme droit - devoir dans toute scène de favoriser la formation dans le politique, le développement intégral humain et la recherche du bien commun pour la paix. On retourne à l’origine de la politique et de la paix pour les entendre, et voir ainsi, le sens réel de celles-ci comme apport pour la reconstruction du tissu social.O presente artigo evidencia a necessidade de desnaturalizar a ideia adulto-Centrica da subordinação da criança ao respeito do adulto. Se convida em reposicionar a noção de infância em um lugar onde se reconhece a capacidade da criança em criar símbolos para gerar cultura, e é possível, mediante sua preparação para a cidadania por meio de uma educação que a reconheça, a valorize e a respeite, como ator dinâmico e participante desde sua emancipação na constituição da sociedade compartilhada com os adultos. Seguido disto, este artigo concebe à criança como um sujeito de direitos, com a capacidade de tomar parte nos assuntos que a afetam. Desenvolve-se a ideia da participação como direito-dever em todo cenário na intenção de favorecer sua formação no político, o desenvolvimento integral humano e a procura do bem comum para a paz. Retorna-se ao origem da política e da paz para entendê-las, e assim, o sentido real delas como aporte para a reconstrução do tecido social.application/pdfspaQuaestiones Disputatae: temas en debatehttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1111/1076Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 9 Núm. 19 (2016): Quaestiones Disputatae Vol. 19; 86-1012422-21862011-0472Derechos de autor 2016 Quaestiones Disputatae: temas en debatehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Lo político y la participación: un proyecto para la paz con la primera infanciaPolitics and participation: a project for peace with the early childhoodLe politique et la participation : un projet pour la paix avec la première enfanceO político e a participação: um projeto para a paz com a primeira infânciainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1childhoodparticipationpeacepoliticsinfancialo políticoparticipaciónpazenfancele politiquepaixparticipationinfânciao políticopazparticipação11634/5251oai:repository.usta.edu.co:11634/52512023-07-14 16:22:59.621metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co