Secuencia didáctica en educación remota basada en metodología Steam y enfocada en los Ods con estudiantes del grado undécimo del Colegio Americano de Bucaramanga
The objective of this article is to evaluate the effect obtained after applying a didactic sequence based on the STEAM model and focused on Sustainable Development Goals (SDGs). Evaluation is done by applying the test of attitudes towards environmental issues of Fuentealba and Soto (2016) before and...
- Autores:
-
Mendoza Santos, Jhon Anderson
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/43644
- Acceso en línea:
- http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2660
- Palabra clave:
- Rights
- License
- Derechos de autor 2021 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id |
SantoToma2_c421016f29b35c41783f2f3eb3a75d64 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/43644 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Secuencia didáctica en educación remota basada en metodología Steam y enfocada en los Ods con estudiantes del grado undécimo del Colegio Americano de Bucaramanga |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Didactic sequence in remote education based on steam methodology and focused on the ods with students of the eleventh grade of the American School of Bucaramanga |
title |
Secuencia didáctica en educación remota basada en metodología Steam y enfocada en los Ods con estudiantes del grado undécimo del Colegio Americano de Bucaramanga |
spellingShingle |
Secuencia didáctica en educación remota basada en metodología Steam y enfocada en los Ods con estudiantes del grado undécimo del Colegio Americano de Bucaramanga |
title_short |
Secuencia didáctica en educación remota basada en metodología Steam y enfocada en los Ods con estudiantes del grado undécimo del Colegio Americano de Bucaramanga |
title_full |
Secuencia didáctica en educación remota basada en metodología Steam y enfocada en los Ods con estudiantes del grado undécimo del Colegio Americano de Bucaramanga |
title_fullStr |
Secuencia didáctica en educación remota basada en metodología Steam y enfocada en los Ods con estudiantes del grado undécimo del Colegio Americano de Bucaramanga |
title_full_unstemmed |
Secuencia didáctica en educación remota basada en metodología Steam y enfocada en los Ods con estudiantes del grado undécimo del Colegio Americano de Bucaramanga |
title_sort |
Secuencia didáctica en educación remota basada en metodología Steam y enfocada en los Ods con estudiantes del grado undécimo del Colegio Americano de Bucaramanga |
dc.creator.fl_str_mv |
Mendoza Santos, Jhon Anderson |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Mendoza Santos, Jhon Anderson |
description |
The objective of this article is to evaluate the effect obtained after applying a didactic sequence based on the STEAM model and focused on Sustainable Development Goals (SDGs). Evaluation is done by applying the test of attitudes towards environmental issues of Fuentealba and Soto (2016) before and after the application of the sequence, considering only the items that relate to the environmental problems "water", "energy", "natural spaces", "recycling" and "transport". The test is applied to an experimental group and a control group, each group made up of 25 eleventh-grade students. The results show that the sequence had an impact on the experimental group. Quantitatively, it is evaluated with the Student’s T-test for related samples, comparing the results obtained by the experimental group before and after the application of the sequence. The test yields a p-value of 0.000, which indicates that there is a statistically significant difference between the test results with a confidence level of 95%. When the same comparison was made for the control group, a p-value of 0.291 with 95% confidence was obtained, which implies that there is no significant difference between the results obtained by this group. Qualitatively, the comments of some students show interest in particular environmental issues, fascination with relevant news, curiosity when asking questions that they found relevant, and an attitude and willingness to carry out the activities of the didactic sequence. |
publishDate |
2021 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2021-07-16 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2660 10.15332/erdi.v11i1.2660 |
url |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2660 |
identifier_str_mv |
10.15332/erdi.v11i1.2660 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 11 Núm. 1 (2021) |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2389-9719 2256-151X |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Espiral, Revista de Docencia e Investigación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Espiral, Revista de Docencia e Investigación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786426679263232 |
spelling |
Mendoza Santos, Jhon Anderson2021-07-16http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/266010.15332/erdi.v11i1.2660The objective of this article is to evaluate the effect obtained after applying a didactic sequence based on the STEAM model and focused on Sustainable Development Goals (SDGs). Evaluation is done by applying the test of attitudes towards environmental issues of Fuentealba and Soto (2016) before and after the application of the sequence, considering only the items that relate to the environmental problems "water", "energy", "natural spaces", "recycling" and "transport". The test is applied to an experimental group and a control group, each group made up of 25 eleventh-grade students. The results show that the sequence had an impact on the experimental group. Quantitatively, it is evaluated with the Student’s T-test for related samples, comparing the results obtained by the experimental group before and after the application of the sequence. The test yields a p-value of 0.000, which indicates that there is a statistically significant difference between the test results with a confidence level of 95%. When the same comparison was made for the control group, a p-value of 0.291 with 95% confidence was obtained, which implies that there is no significant difference between the results obtained by this group. Qualitatively, the comments of some students show interest in particular environmental issues, fascination with relevant news, curiosity when asking questions that they found relevant, and an attitude and willingness to carry out the activities of the didactic sequence.En el presente artículo se plantea como objetivo evaluar el efecto obtenido luego de aplicar una secuencia didáctica basada en el modelo STEAM y enfocada en los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS). La evaluación se hace mediante la aplicación de la prueba de actitudes hacia temas ambientales de Fuentealba y Soto (2016) antes y después de la aplicación de la secuencia, considerando únicamente los ítems que se relacionan con los problemas ambientales “agua”, “energía”, “espacios naturales”, “reciclaje” y “transporte”. La prueba se aplica a un grupo experimental y un grupo de control, cada grupo está conformado por 25 estudiantes de undécimo grado. Los resultados evidencian que la secuencia tuvo un impacto sobre el grupo experimental. Cuantitativamente se evalúa con la prueba t de student para muestras relacionadas, comparando los resultados obtenidos por el grupo experimental antes y después de la aplicación de la secuencia. La prueba arroja un p-valor de 0.000, lo que indica que estadísticamente hay diferencia significativa entre los resultados de la prueba con un nivel de confianza del 95%. Al hacer la misma comparación para el grupo de control, se obtuvo un p-valor de 0.291 con confianza del 95%, lo cual implica que no hay diferencia significativa entre los resultados obtenidos por este grupo. Cualitativamente, los comentarios de algunos estudiantes manifiestan interés por temas ambientales particulares demuestran fascinación con noticias relevantes, curiosidad al realizar preguntas que encontraron relevantes, y una actitud y disposición por la realización de las actividades de la secuencia didáctica.Universidad Santo Tomás seccional BucaramangaDerechos de autor 2021 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Secuencia didáctica en educación remota basada en metodología Steam y enfocada en los Ods con estudiantes del grado undécimo del Colegio Americano de BucaramangaDidactic sequence in remote education based on steam methodology and focused on the ods with students of the eleventh grade of the American School of Bucaramangainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 11 Núm. 1 (2021)2389-97192256-151X11634/43644oai:repository.usta.edu.co:11634/436442023-07-14 15:59:21.944metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |