Una aproximación teórica a las representaciones sociales y su relación con los estudiantes

This article is a literature review, constructed from reading articles, books and papers recently published. The main objective is to deepen the state of knowledge on the subject of the students’ Social Representations of in upper secondary education, their relationship with the university and the l...

Full description

Autores:
Carrasco Rodríguez, Lilaitzel
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2015
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/35900
Acceso en línea:
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1442
http://hdl.handle.net/11634/35900
Palabra clave:
Rights
License
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id SantoToma2_c07039e48eb5198dbe934472e72e41e6
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/35900
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
spelling Carrasco Rodríguez, Lilaitzel2021-09-24T13:03:59Z2021-09-24T13:03:59Z2015-07-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/144210.15332/erdi.v5i2.1442http://hdl.handle.net/11634/35900This article is a literature review, constructed from reading articles, books and papers recently published. The main objective is to deepen the state of knowledge on the subject of the students’ Social Representations of in upper secondary education, their relationship with the university and the link between Social Representations and Education. In that sense, this paper provides information for reflection and understanding of the social representations from one of the main characters in the education systems, which are the students.The research also represents an effort to concentrate some of the major research on these issues, the methodology used was as follows: First, the research topic was defined, then finding information and literature review journals networks with the following characteristics: recent years articles, all of them published in education journals. The third step was the organization of information by categories and finally the analysis of the research. The conclusions show that more than competing concepts, education and social representations are related to the construction of new knowledge about imaginaries, ideals, expectations that students have and how they are represented. The authors used as a basis for this research were Serge Moscovici and Denise Jodelet.El presente artículo es una revisión bibliográfica, construido a partir de la lectura de artículos, libros y trabajos publicados de manera reciente. El objetivo central es profundizar el conocimiento sobre el tema de las “representaciones sociales de los estudiantes de educación media superior, su relación con la universidad y el vínculo que existe entre estas y educación”. En ese sentido, el artículo proporciona información para la reflexión y entendimiento de las representaciones sociales, a partir de uno de los principales actores en el sistema educativo que son los estudiantes. También la investigación representa un esfuerzo por concentrar algunas de los principales estudios sobre dichos temas.La metodología empleada fue la siguiente: primero, definir el tema por investigar, posteriormente, la búsqueda de información y revisión de literatura en redes de revistas especializadas con las siguientes características: artículos de años recientes, todos publicados en revistas especializadas en educación. El tercer paso fue la organización de la información por categorías y, por último, el análisis de las investigaciones. En las conclusiones se muestra que más que conceptos contrapuestos, la educación y las representaciones sociales se relacionan para la construcción de nuevos conocimientos sobre los imaginarios, ideales, expectativas que poseen los estudiantes y cómo es que lo representan. Los autores que se consultaron como base para esta investigación fueron Serge Moscovici y Denise Jodelet.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1442/1140Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 5 Núm. 2 (2015); 97-1102389-97192256-151XDerechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Una aproximación teórica a las representaciones sociales y su relación con los estudiantesA theoretical approach to social representations and their relations with studentsinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35900oai:repository.usta.edu.co:11634/359002023-07-14 16:28:51.655metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Una aproximación teórica a las representaciones sociales y su relación con los estudiantes
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv A theoretical approach to social representations and their relations with students
title Una aproximación teórica a las representaciones sociales y su relación con los estudiantes
spellingShingle Una aproximación teórica a las representaciones sociales y su relación con los estudiantes
title_short Una aproximación teórica a las representaciones sociales y su relación con los estudiantes
title_full Una aproximación teórica a las representaciones sociales y su relación con los estudiantes
title_fullStr Una aproximación teórica a las representaciones sociales y su relación con los estudiantes
title_full_unstemmed Una aproximación teórica a las representaciones sociales y su relación con los estudiantes
title_sort Una aproximación teórica a las representaciones sociales y su relación con los estudiantes
dc.creator.fl_str_mv Carrasco Rodríguez, Lilaitzel
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Carrasco Rodríguez, Lilaitzel
description This article is a literature review, constructed from reading articles, books and papers recently published. The main objective is to deepen the state of knowledge on the subject of the students’ Social Representations of in upper secondary education, their relationship with the university and the link between Social Representations and Education. In that sense, this paper provides information for reflection and understanding of the social representations from one of the main characters in the education systems, which are the students.The research also represents an effort to concentrate some of the major research on these issues, the methodology used was as follows: First, the research topic was defined, then finding information and literature review journals networks with the following characteristics: recent years articles, all of them published in education journals. The third step was the organization of information by categories and finally the analysis of the research. The conclusions show that more than competing concepts, education and social representations are related to the construction of new knowledge about imaginaries, ideals, expectations that students have and how they are represented. The authors used as a basis for this research were Serge Moscovici and Denise Jodelet.
publishDate 2015
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2015-07-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:03:59Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:03:59Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1442
10.15332/erdi.v5i2.1442
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/35900
url http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1442
http://hdl.handle.net/11634/35900
identifier_str_mv 10.15332/erdi.v5i2.1442
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1442/1140
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 5 Núm. 2 (2015); 97-110
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2389-9719
2256-151X
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786383461154816