Filosofía y literatura: una experiencia de encuentro con la infancia
The article presents some of the results of the macro project called philosophy and childhood: research and possibilities of innovation in the rural schools, specifically, in the implementation and systematization of an experience that proposes an encounter among childhood, philosophy and literature...
- Autores:
-
Cely-Quintero, Adriana Esperanza
Espinosa-Escobar, Ingrid Isabel
Suárez -Vaca, María Teresa
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2016
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/5314
- Palabra clave:
- enquary community
owns care
philosophy
childhood
literature
comunidad de indagación
cuidado de sí
filosofía
infancia
literatura
la Communauté d’investigation
soin de soi-même
philosophie
enfance
littérature
comunidade de indagação
cuidado de si
filosofia
infância
literatura
- Rights
- License
- Derechos de autor 2016 Quaestiones Disputatae: temas en debate
id |
SantoToma2_bed753a7520630ebddb6b90e451ff160 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/5314 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Filosofía y literatura: una experiencia de encuentro con la infancia |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Philosophy and literature: an encounter experience with childhood |
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv |
La Philosophie et la Littérature : une expérience de rencontre avec l’enfance |
dc.title.alternative.por.fl_str_mv |
Filosofia e a Literatura: uma experiência de encontro com a infância |
title |
Filosofía y literatura: una experiencia de encuentro con la infancia |
spellingShingle |
Filosofía y literatura: una experiencia de encuentro con la infancia enquary community owns care philosophy childhood literature comunidad de indagación cuidado de sí filosofía infancia literatura la Communauté d’investigation soin de soi-même philosophie enfance littérature comunidade de indagação cuidado de si filosofia infância literatura |
title_short |
Filosofía y literatura: una experiencia de encuentro con la infancia |
title_full |
Filosofía y literatura: una experiencia de encuentro con la infancia |
title_fullStr |
Filosofía y literatura: una experiencia de encuentro con la infancia |
title_full_unstemmed |
Filosofía y literatura: una experiencia de encuentro con la infancia |
title_sort |
Filosofía y literatura: una experiencia de encuentro con la infancia |
dc.creator.fl_str_mv |
Cely-Quintero, Adriana Esperanza Espinosa-Escobar, Ingrid Isabel Suárez -Vaca, María Teresa |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Cely-Quintero, Adriana Esperanza Espinosa-Escobar, Ingrid Isabel Suárez -Vaca, María Teresa |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
enquary community owns care philosophy childhood literature |
topic |
enquary community owns care philosophy childhood literature comunidad de indagación cuidado de sí filosofía infancia literatura la Communauté d’investigation soin de soi-même philosophie enfance littérature comunidade de indagação cuidado de si filosofia infância literatura |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
comunidad de indagación cuidado de sí filosofía infancia literatura |
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv |
la Communauté d’investigation soin de soi-même philosophie enfance littérature |
dc.subject.proposal.por.fl_str_mv |
comunidade de indagação cuidado de si filosofia infância literatura |
description |
The article presents some of the results of the macro project called philosophy and childhood: research and possibilities of innovation in the rural schools, specifically, in the implementation and systematization of an experience that proposes an encounter among childhood, philosophy and literature. This happens In a Rural School called Leonera in a small town called Toca in the Department of Boyacá. “ A way to come “ makes reference to the methodological orientations that guided the research process. “To occupy a school “makes sense to the place in the voice of the same children. The results at the beginning present a new view of the concepts of childhood, literature and philosophy. A point of meeting which invites the constitution to questions and dialogues as a way of life. Literary fabric is shared from indigenous texts, which are demonstrations of the researchers and some children. The end of the article is an analysis of some thoughts around this meeting. |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2016-08-01 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1108 |
url |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1108 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1108/1082 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 9 Núm. 19 (2016): Quaestiones Disputatae Vol. 19; 28-43 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2422-2186 2011-0472 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2016 Quaestiones Disputatae: temas en debate |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2016 Quaestiones Disputatae: temas en debate http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Quaestiones Disputatae: temas en debate |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786340124557312 |
spelling |
Cely-Quintero, Adriana EsperanzaEspinosa-Escobar, Ingrid IsabelSuárez -Vaca, María Teresa2016-08-01http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1108The article presents some of the results of the macro project called philosophy and childhood: research and possibilities of innovation in the rural schools, specifically, in the implementation and systematization of an experience that proposes an encounter among childhood, philosophy and literature. This happens In a Rural School called Leonera in a small town called Toca in the Department of Boyacá. “ A way to come “ makes reference to the methodological orientations that guided the research process. “To occupy a school “makes sense to the place in the voice of the same children. The results at the beginning present a new view of the concepts of childhood, literature and philosophy. A point of meeting which invites the constitution to questions and dialogues as a way of life. Literary fabric is shared from indigenous texts, which are demonstrations of the researchers and some children. The end of the article is an analysis of some thoughts around this meeting.El artículo presenta algunos de los resultados del proyecto macro denominado “Filosofía e infancia: investigación y posibilidades de innovación en la escuela rural”, específicamente, de la implementación y sistematización de una experiencia que propone el encuentro: infancia, filosofía y literatura en una escuela rural “la leonera” del municipio de Toca del Departamento de Boyacá. “Un camino por-venir”, referencia las orientaciones metodológicas que guiaron el proceso investigativo. “Habitar una escuela” contextualiza el lugar en voz de los mismos niños. Los resultados inicialmente presentan una nueva mirada de las concepciones de infancia, literatura y filosofía, donde un punto de encuentro es que invitan a la constitución de sí, en medio de preguntas diálogos y creaciones, pues son “un modo de vida”. También se comparte un tejido literario a partir de textos indígenas, algunas manifestaciones de las investigadoras y creaciones de los mismos niños. Se finaliza con un análisis concluyente y algunas reflexiones en torno a este encuentro.L’article présente certains des résultats du projet macro dénommé “la Philosophie et l’enfance: recherche et possibilités d’innovation dans l’école rurale”, spécifiquement, de l’implémentation et la systématisation d’une expérience qui propose la rencontre : l’enfance, la philosophie et la littérature à une école rurale “la leonera” de la municipalité de Toca du Département de Boyacá. Un “chemin pour-venir”, référence les orientations méthodologiques qui ont guidé le processus de recherche. “Habiter une école” il contextualise le lieu dans une voix des mêmes enfants. Les résultats présentent initialement un nouveau regard des conceptions d’enfance, de littérature et de philosophie, où un point de rencontre consiste en ce qu’ils invitent à la constitution de soi, au milieu des questions des dialogues et des créations, puisque c’est un “mode de vie”. Aussi un tissu littéraire est partagé à partir des textes indigènes, quelques manifestations des chercheuses et des créations des mêmes enfants. On finit par une analyse concluante et quelques réflexions autour de cette rencontre.O artigo apresenta alguns dos resultados de um macroprojeto denominado “Filosofia e a infância: investigação e possibilidades de inovação na escola rural”, especificamente, da implementação e sistematização de uma experiência que propõe o encontro: infância, filosofia e literatura em uma escola rural “La Leonera” do município de Toca do Departamento de Boyacá. “Um caminho por-vir”, referência as orientações metodológicas que guiaram o processo investigativo. “Habitar a escola” contextualiza o lugar na voz das mesmas crianças. Os resultados inicialmente apresentam um novo olhar sobre as concepções de infância, literatura e filosofia, onde o ponto de encontro é o convite para a construção de si, no meio de perguntas, diálogos e criações, pois são “um modo de vida”. Também, compartilha-se um tecido literário a partir de textos indígenas, algumas manifestações das pesquisadoras e criações das crianças memo. Finaliza-se com uma análise concluinte e algumas reflexões em torno deste encontro.application/pdfspaQuaestiones Disputatae: temas en debatehttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1108/1082Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 9 Núm. 19 (2016): Quaestiones Disputatae Vol. 19; 28-432422-21862011-0472Derechos de autor 2016 Quaestiones Disputatae: temas en debatehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Filosofía y literatura: una experiencia de encuentro con la infanciaPhilosophy and literature: an encounter experience with childhoodLa Philosophie et la Littérature : une expérience de rencontre avec l’enfanceFilosofia e a Literatura: uma experiência de encontro com a infânciainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1enquary communityowns carephilosophychildhoodliteraturecomunidad de indagacióncuidado de sífilosofíainfancialiteraturala Communauté d’investigationsoin de soi-mêmephilosophieenfancelittératurecomunidade de indagaçãocuidado de sifilosofiainfâncialiteratura11634/5314oai:repository.usta.edu.co:11634/53142023-07-14 16:22:59.474metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |