Filosofía y literatura: una experiencia de encuentro con la infancia

The article presents some of the results of the macro project called philosophy and childhood: research and possibilities of innovation in the rural schools, specifically, in the implementation and systematization of an experience that proposes an encounter among childhood, philosophy and literature...

Full description

Autores:
Cely-Quintero, Adriana Esperanza
Espinosa-Escobar, Ingrid Isabel
Suárez -Vaca, María Teresa
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2016
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/5314
Acceso en línea:
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1108
Palabra clave:
enquary community
owns care
philosophy
childhood
literature
comunidad de indagación
cuidado de sí
filosofía
infancia
literatura
la Communauté d’investigation
soin de soi-même
philosophie
enfance
littérature
comunidade de indagação
cuidado de si
filosofia
infância
literatura
Rights
License
Derechos de autor 2016 Quaestiones Disputatae: temas en debate
id SantoToma2_bed753a7520630ebddb6b90e451ff160
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/5314
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Filosofía y literatura: una experiencia de encuentro con la infancia
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Philosophy and literature: an encounter experience with childhood
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv La Philosophie et la Littérature : une expérience de rencontre avec l’enfance
dc.title.alternative.por.fl_str_mv Filosofia e a Literatura: uma experiência de encontro com a infância
title Filosofía y literatura: una experiencia de encuentro con la infancia
spellingShingle Filosofía y literatura: una experiencia de encuentro con la infancia
enquary community
owns care
philosophy
childhood
literature
comunidad de indagación
cuidado de sí
filosofía
infancia
literatura
la Communauté d’investigation
soin de soi-même
philosophie
enfance
littérature
comunidade de indagação
cuidado de si
filosofia
infância
literatura
title_short Filosofía y literatura: una experiencia de encuentro con la infancia
title_full Filosofía y literatura: una experiencia de encuentro con la infancia
title_fullStr Filosofía y literatura: una experiencia de encuentro con la infancia
title_full_unstemmed Filosofía y literatura: una experiencia de encuentro con la infancia
title_sort Filosofía y literatura: una experiencia de encuentro con la infancia
dc.creator.fl_str_mv Cely-Quintero, Adriana Esperanza
Espinosa-Escobar, Ingrid Isabel
Suárez -Vaca, María Teresa
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Cely-Quintero, Adriana Esperanza
Espinosa-Escobar, Ingrid Isabel
Suárez -Vaca, María Teresa
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv enquary community
owns care
philosophy
childhood
literature
topic enquary community
owns care
philosophy
childhood
literature
comunidad de indagación
cuidado de sí
filosofía
infancia
literatura
la Communauté d’investigation
soin de soi-même
philosophie
enfance
littérature
comunidade de indagação
cuidado de si
filosofia
infância
literatura
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv comunidad de indagación
cuidado de sí
filosofía
infancia
literatura
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv la Communauté d’investigation
soin de soi-même
philosophie
enfance
littérature
dc.subject.proposal.por.fl_str_mv comunidade de indagação
cuidado de si
filosofia
infância
literatura
description The article presents some of the results of the macro project called philosophy and childhood: research and possibilities of innovation in the rural schools, specifically, in the implementation and systematization of an experience that proposes an encounter among childhood, philosophy and literature. This happens In a Rural School called Leonera in a small town called Toca in the Department of Boyacá. “ A way to come “ makes reference to the methodological orientations that guided the research process. “To occupy a school “makes sense to the place in the voice of the same children. The results at the beginning present a new view of the concepts of childhood, literature and philosophy. A point of meeting which invites the constitution to questions and dialogues as a way of life. Literary fabric is shared from indigenous texts, which are demonstrations of the researchers and some children. The end of the article is an analysis of some thoughts around this meeting.
publishDate 2016
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2016-08-01
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1108
url http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1108
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1108/1082
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 9 Núm. 19 (2016): Quaestiones Disputatae Vol. 19; 28-43
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2422-2186
2011-0472
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2016 Quaestiones Disputatae: temas en debate
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 Quaestiones Disputatae: temas en debate
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786340124557312
spelling Cely-Quintero, Adriana EsperanzaEspinosa-Escobar, Ingrid IsabelSuárez -Vaca, María Teresa2016-08-01http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1108The article presents some of the results of the macro project called philosophy and childhood: research and possibilities of innovation in the rural schools, specifically, in the implementation and systematization of an experience that proposes an encounter among childhood, philosophy and literature. This happens In a Rural School called Leonera in a small town called Toca in the Department of Boyacá. “ A way to come “ makes reference to the methodological orientations that guided the research process. “To occupy a school “makes sense to the place in the voice of the same children. The results at the beginning present a new view of the concepts of childhood, literature and philosophy. A point of meeting which invites the constitution to questions and dialogues as a way of life. Literary fabric is shared from indigenous texts, which are demonstrations of the researchers and some children. The end of the article is an analysis of some thoughts around this meeting.El artículo presenta algunos de los resultados del proyecto macro denominado “Filosofía e infancia: investigación y posibilidades de innovación en la escuela rural”, específicamente, de la implementación y sistematización de una experiencia que propone el encuentro: infancia, filosofía y literatura en una escuela rural “la leonera” del municipio de Toca del Departamento de Boyacá. “Un camino por-venir”, referencia las orientaciones metodológicas que guiaron el proceso investigativo. “Habitar una escuela” contextualiza el lugar en voz de los mismos niños. Los resultados inicialmente presentan una nueva mirada de las concepciones de infancia, literatura y filosofía, donde un punto de encuentro es que invitan a la constitución de sí, en medio de preguntas diálogos y creaciones, pues son “un modo de vida”. También se comparte un tejido literario a partir de textos indígenas, algunas manifestaciones de las investigadoras y creaciones de los mismos niños. Se finaliza con un análisis concluyente y algunas reflexiones en torno a este encuentro.L’article présente certains des résultats du projet macro dénommé “la Philosophie et l’enfance: recherche et possibilités d’innovation dans l’école rurale”, spécifiquement, de l’implémentation et la systématisation d’une expérience qui propose la rencontre : l’enfance, la philosophie et la littérature à une école rurale “la leonera” de la municipalité de Toca du Département de Boyacá. Un “chemin pour-venir”, référence les orientations méthodologiques qui ont guidé le processus de recherche. “Habiter une école” il contextualise le lieu dans une voix des mêmes enfants. Les résultats présentent initialement un nouveau regard des conceptions d’enfance, de littérature et de philosophie, où un point de rencontre consiste en ce qu’ils invitent à la constitution de soi, au milieu des questions des dialogues et des créations, puisque c’est un “mode de vie”. Aussi un tissu littéraire est partagé à partir des textes indigènes, quelques manifestations des chercheuses et des créations des mêmes enfants. On finit par une analyse concluante et quelques réflexions autour de cette rencontre.O artigo apresenta alguns dos resultados de um macroprojeto denominado “Filosofia e a infância: investigação e possibilidades de inovação na escola rural”, especificamente, da implementação e sistematização de uma experiência que propõe o encontro: infância, filosofia e literatura em uma escola rural “La Leonera” do município de Toca do Departamento de Boyacá. “Um caminho por-vir”, referência as orientações metodológicas que guiaram o processo investigativo. “Habitar a escola” contextualiza o lugar na voz das mesmas crianças. Os resultados inicialmente apresentam um novo olhar sobre as concepções de infância, literatura e filosofia, onde o ponto de encontro é o convite para a construção de si, no meio de perguntas, diálogos e criações, pois são “um modo de vida”. Também, compartilha-se um tecido literário a partir de textos indígenas, algumas manifestações das pesquisadoras e criações das crianças memo. Finaliza-se com uma análise concluinte e algumas reflexões em torno deste encontro.application/pdfspaQuaestiones Disputatae: temas en debatehttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1108/1082Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 9 Núm. 19 (2016): Quaestiones Disputatae Vol. 19; 28-432422-21862011-0472Derechos de autor 2016 Quaestiones Disputatae: temas en debatehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Filosofía y literatura: una experiencia de encuentro con la infanciaPhilosophy and literature: an encounter experience with childhoodLa Philosophie et la Littérature : une expérience de rencontre avec l’enfanceFilosofia e a Literatura: uma experiência de encontro com a infânciainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1enquary communityowns carephilosophychildhoodliteraturecomunidad de indagacióncuidado de sífilosofíainfancialiteraturala Communauté d’investigationsoin de soi-mêmephilosophieenfancelittératurecomunidade de indagaçãocuidado de sifilosofiainfâncialiteratura11634/5314oai:repository.usta.edu.co:11634/53142023-07-14 16:22:59.474metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co