Efectos de la educación superior en el crecimiento económico departamental en Colombia

This paper aims to explain the effects that have college education on economic growth in the country’s departments. For this becomes a theoretical review of the relationship between economic growth and the education as a source of human capital formation. This is to explain the dynamics of regional...

Full description

Autores:
Lemus-Vergara, Andrea Yaelt
Casas-Herrera, Julián Augusto
Mauricio Gil-León, José Mauricio
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2016
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/5135
Acceso en línea:
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1154
Palabra clave:
Higher education
human capital
economic growth
research and development
Educación superior
capital humano
crecimiento económico
disparidades regionales
investigación y desarrollo
Une Education supérieure
une capitale humaine
une croissance économique
une disparité régionale
une recherche et développement
Rights
License
Derechos de autor 2016 In Vestigium Ire
id SantoToma2_b570b9426bcb7bf157080272512fa2cb
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/5135
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
spelling Lemus-Vergara, Andrea YaeltCasas-Herrera, Julián AugustoMauricio Gil-León, José Mauricio2016-08-26http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1154This paper aims to explain the effects that have college education on economic growth in the country’s departments. For this becomes a theoretical review of the relationship between economic growth and the education as a source of human capital formation. This is to explain the dynamics of regional development from a perspective of regional disparities. Also, it is estimated an econometric model with data panel using fixed effects. The results suggest that the formation of researchers, who drive the processes of innovation and technical change, has a high degree of explanation on economic growth in the country’s departments, which leads to understanding that higher education impacts in the training of researchers and, thus, on economic growth.Este artículo pretende explicar los efectos que tiene la educación universitaria sobre el crecimiento económico en los departamentos del país. Para ello, se realiza una revisión teórica de la relación entre el crecimiento económico y la educación como fuente de formación del capital humano. Esto para explicar la dinámica del desarrollo regional desde una visión de disparidades regionales.También, se estima un modelo econométrico con datos panel utilizando efectos fijos. Los resultados sugieren que la formación de investigadores, quienes impulsan los procesos de innovación y cambio técnico, tiene un alto grado de explicación en el crecimiento económico en los departamentos del país, lo cual lleva a entender que la educación superior incide en la formación de investigadores y, de esta manera, en el crecimiento económico.Cet article essaie d’expliquer les effets que l’éducation universitaire a sur la croissance économique dans les départements du pays. Pour cela une révision théorique de la relation est réalisée entre la croissance économique et l’éducation comme fontaine de formation du capital humain. Cela pour expliquer la dynamique du développement régional depuis une vision de disparité régionale. Aussi, un modèle s’estime econométrico avec données un panneau en utilisant des effets fixes. Les résultats suggèrent que la formation d’enquêteurs, qui poussent les processus d’innovation et de changement technique, a un haut degré d’explication dans la croissance économique dans les départements du pays, ce qui amène à entendre que l’éducation supérieure influe sur la formation d’enquêteurs et, de cette façon, sur la croissance économique.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás Tunjahttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1154/1120In Vestigium Ire; Vol. 9 Núm. 1 (2015); 120-1362422-21512011-9836Derechos de autor 2016 In Vestigium Irehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Efectos de la educación superior en el crecimiento económico departamental en ColombiaEfectos de la educación superior en el crecimiento económico departamental en ColombiaEfectos de la educación superior en el crecimiento económico departamental en Colombiainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Higher educationhuman capitaleconomic growthresearch and developmentEducación superiorcapital humanocrecimiento económicodisparidades regionalesinvestigación y desarrolloUne Education supérieureune capitale humaineune croissance économiqueune disparité régionaleune recherche et développement11634/5135oai:repository.usta.edu.co:11634/51352023-07-14 16:33:31.84metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Efectos de la educación superior en el crecimiento económico departamental en Colombia
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Efectos de la educación superior en el crecimiento económico departamental en Colombia
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv Efectos de la educación superior en el crecimiento económico departamental en Colombia
title Efectos de la educación superior en el crecimiento económico departamental en Colombia
spellingShingle Efectos de la educación superior en el crecimiento económico departamental en Colombia
Higher education
human capital
economic growth
research and development
Educación superior
capital humano
crecimiento económico
disparidades regionales
investigación y desarrollo
Une Education supérieure
une capitale humaine
une croissance économique
une disparité régionale
une recherche et développement
title_short Efectos de la educación superior en el crecimiento económico departamental en Colombia
title_full Efectos de la educación superior en el crecimiento económico departamental en Colombia
title_fullStr Efectos de la educación superior en el crecimiento económico departamental en Colombia
title_full_unstemmed Efectos de la educación superior en el crecimiento económico departamental en Colombia
title_sort Efectos de la educación superior en el crecimiento económico departamental en Colombia
dc.creator.fl_str_mv Lemus-Vergara, Andrea Yaelt
Casas-Herrera, Julián Augusto
Mauricio Gil-León, José Mauricio
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Lemus-Vergara, Andrea Yaelt
Casas-Herrera, Julián Augusto
Mauricio Gil-León, José Mauricio
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv Higher education
human capital
economic growth
research and development
topic Higher education
human capital
economic growth
research and development
Educación superior
capital humano
crecimiento económico
disparidades regionales
investigación y desarrollo
Une Education supérieure
une capitale humaine
une croissance économique
une disparité régionale
une recherche et développement
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Educación superior
capital humano
crecimiento económico
disparidades regionales
investigación y desarrollo
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv Une Education supérieure
une capitale humaine
une croissance économique
une disparité régionale
une recherche et développement
description This paper aims to explain the effects that have college education on economic growth in the country’s departments. For this becomes a theoretical review of the relationship between economic growth and the education as a source of human capital formation. This is to explain the dynamics of regional development from a perspective of regional disparities. Also, it is estimated an econometric model with data panel using fixed effects. The results suggest that the formation of researchers, who drive the processes of innovation and technical change, has a high degree of explanation on economic growth in the country’s departments, which leads to understanding that higher education impacts in the training of researchers and, thus, on economic growth.
publishDate 2016
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2016-08-26
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1154
url http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1154
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1154/1120
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv In Vestigium Ire; Vol. 9 Núm. 1 (2015); 120-136
2422-2151
2011-9836
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2016 In Vestigium Ire
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 In Vestigium Ire
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás Tunja
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786350175158272