Filosofía y Educación en América Latina

This text makes an introduction and a brief presentation of the different contributions to the dossier. Specifically, the paper identifies the different meanings and perspectives in which philosophical reflections on the different aspects of education in Latin America have been raised, shows some th...

Full description

Autores:
Collado, Javier
Bustamante, Mónica
Moreno, Juan-Carlos
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2022
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/43621
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7598
Palabra clave:
Latin American philosophy
philosophy of education
philosophy teaching
political philosophy
philosophy of liberation
decolonization of knowledge
filosofía latinoamericana
filosofía de la educación
enseñanza de la filosofía
filosofía política
filosofía de la liberación
decolonización del saber
Rights
License
Derechos de autor 2022 Autores/as
id SantoToma2_b31260bd127d6b99853e025bc1133428
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/43621
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
spelling Collado, JavierBustamante, MónicaMoreno, Juan-Carlos2022-02-22https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/759810.15332/25005375.7598This text makes an introduction and a brief presentation of the different contributions to the dossier. Specifically, the paper identifies the different meanings and perspectives in which philosophical reflections on the different aspects of education in Latin America have been raised, shows some thematic lines of the reflections, relates these reflections with some approaches of Latin American philosophy, justifies the importance of continuing and promoting philosophical work in this broad field of philosophical reflection, and poses some challenges for future reflections. Finally, the articles that are part of the dossier are presented and commented.En este texto se hace una introducción y una breve presentación de las distintas contribuciones al dossier. Específicamente, en el texto se precisan los distintos sentidos y perspectivas en los que se han planteado reflexiones filosóficas sobre los distintos aspectos de la educación en América Latina, se muestran algunas líneas temáticas de las reflexiones, se relacionan esas reflexiones con algunos de los planteamientos de la filosofía latinoamericana, se justifica la importancia de continuar y fomentar el trabajo filosófico en este amplio terreno de reflexión filosófica, y se plantean algunos retos para las futuras reflexiones. Finalmente, se presentan y comentan los artículos que forman parte del dossier.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7598/7020Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 Núm. 126 (2022): Filosofía y educación en América LatinaCuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 No. 126 (2022): Filosofía y educación en América Latina2500-53750120-8462Derechos de autor 2022 Autores/ashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Filosofía y Educación en América LatinaPhilosophy and education in Latin Americainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Latin American philosophyphilosophy of educationphilosophy teachingpolitical philosophyphilosophy of liberationdecolonization of knowledgefilosofía latinoamericanafilosofía de la educaciónenseñanza de la filosofíafilosofía políticafilosofía de la liberacióndecolonización del saber11634/43621oai:repository.usta.edu.co:11634/436212023-07-14 16:09:57.64metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Filosofía y Educación en América Latina
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Philosophy and education in Latin America
title Filosofía y Educación en América Latina
spellingShingle Filosofía y Educación en América Latina
Latin American philosophy
philosophy of education
philosophy teaching
political philosophy
philosophy of liberation
decolonization of knowledge
filosofía latinoamericana
filosofía de la educación
enseñanza de la filosofía
filosofía política
filosofía de la liberación
decolonización del saber
title_short Filosofía y Educación en América Latina
title_full Filosofía y Educación en América Latina
title_fullStr Filosofía y Educación en América Latina
title_full_unstemmed Filosofía y Educación en América Latina
title_sort Filosofía y Educación en América Latina
dc.creator.fl_str_mv Collado, Javier
Bustamante, Mónica
Moreno, Juan-Carlos
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Collado, Javier
Bustamante, Mónica
Moreno, Juan-Carlos
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv Latin American philosophy
philosophy of education
philosophy teaching
political philosophy
philosophy of liberation
decolonization of knowledge
topic Latin American philosophy
philosophy of education
philosophy teaching
political philosophy
philosophy of liberation
decolonization of knowledge
filosofía latinoamericana
filosofía de la educación
enseñanza de la filosofía
filosofía política
filosofía de la liberación
decolonización del saber
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv filosofía latinoamericana
filosofía de la educación
enseñanza de la filosofía
filosofía política
filosofía de la liberación
decolonización del saber
description This text makes an introduction and a brief presentation of the different contributions to the dossier. Specifically, the paper identifies the different meanings and perspectives in which philosophical reflections on the different aspects of education in Latin America have been raised, shows some thematic lines of the reflections, relates these reflections with some approaches of Latin American philosophy, justifies the importance of continuing and promoting philosophical work in this broad field of philosophical reflection, and poses some challenges for future reflections. Finally, the articles that are part of the dossier are presented and commented.
publishDate 2022
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2022-02-22
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7598
10.15332/25005375.7598
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7598
identifier_str_mv 10.15332/25005375.7598
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7598/7020
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 Núm. 126 (2022): Filosofía y educación en América Latina
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 No. 126 (2022): Filosofía y educación en América Latina
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2500-5375
0120-8462
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Autores/as
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Autores/as
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786349189496832