Las nociones de justicia que construyen las niñas en pleno siglo xxi

The article is the product of participation in the research center Justicia y Ciudadanía that is part of the research project “Social notions about justice built by children from official schools of Kennedy’s locality in Bogotá DC”. Financed by the Fundación Universitaria Los Libertadores. The topic...

Full description

Autores:
Alarcón Sánchez, Gustavo Adolfo
Díaz Ossa, Solman Yamile
Hernández Méndez, Luis Francisco
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/42376
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/viei/article/view/4914
Palabra clave:
justice
childhood
gender
justicia
infancia
género
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id SantoToma2_b26ab98cf50168d2eecd1f60e9c75d72
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/42376
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
spelling Alarcón Sánchez, Gustavo AdolfoDíaz Ossa, Solman YamileHernández Méndez, Luis Francisco2019-01-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/viei/article/view/491410.15332/s1909-0528.2019.0001.03The article is the product of participation in the research center Justicia y Ciudadanía that is part of the research project “Social notions about justice built by children from official schools of Kennedy’s locality in Bogotá DC”. Financed by the Fundación Universitaria Los Libertadores. The topic to approaching is the notions of justice that girls build specifically, emphasized in the social and personal conflict in which they find themselves day by day. The subject is approached from the perspective of authors such as Ralws and Murillo Tordecilla, among others, that deal with the concept of justice and its characteristics.The article is elaborated in order to make gender justice visible and motivate reflection in preschool and primary school teachers of the schools where the research was conducted to find strategies that allow children to understand the importance of women in the immediate contexts in which they live. It is served well to the stipulated in the Ley 1257 de 2008, “so that standards of awareness are dictated, prevention and sanction of forms of violence and discrimination against women, reform of the criminal codes, of criminal procedure, Ley 294 de 1996 and other dispositions are dictated”.El artículo es producto de la participación en el semillero Justicia y Ciudadanía, que hace parte del proyecto de investigación “Nociones sociales que sobre justicia construyen niños y niñas de colegios oficiales de la localidad de Kennedy en Bogotá D. C.”, financiado por la Fundación Universitaria Los Libertadores. El tema a abordar son las nociones de justicia que construyen específicamente las niñas, enfatizado en el conflicto social y personal que ellas enfrentan día a día. El tema se aborda desde la perspectiva de autores como Ralws y Murillo Torrecilla, entre otros, que se ocupan del concepto de justicia y sus características.El objetivo es visibilizar la justicia entre géneros y motivar la reflexión en el cuerpo docente de preescolar y básica primaria de los colegios en donde se realizó la investigación, para que ejecuten estrategias que permitan a los niños y las niñas comprender la importancia de la mujer en los contextos cercanos en los que viven. Se atiende así a lo estipulado en la ley 1257 de 2008, “por la cual se dictan normas de sensibilización, prevención y sanción de formas de violencia y discriminación contra las mujeres, se reforman los códigos Penal, de Procedimiento Penal, la ley 294 de 1996 y se dictan otras disposiciones”.application/pdfspaUniversity Santo Tomás, Bogotáhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/viei/article/view/4914/pdfVia Inveniendi Et Iudicandi; Vol. 14 Núm. 1 (2019); 67-89Via Inveniendi Et Iudicandi; Vol. 14 No. 1 (2019); 67-891909-0528Las nociones de justicia que construyen las niñas en pleno siglo xxiThe notions of justice that girls build in the 21st centuryinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1justicechildhoodgenderjusticiainfanciagénerohttp://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/42376oai:repository.usta.edu.co:11634/423762023-07-14 15:59:46.353metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Las nociones de justicia que construyen las niñas en pleno siglo xxi
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The notions of justice that girls build in the 21st century
title Las nociones de justicia que construyen las niñas en pleno siglo xxi
spellingShingle Las nociones de justicia que construyen las niñas en pleno siglo xxi
justice
childhood
gender
justicia
infancia
género
title_short Las nociones de justicia que construyen las niñas en pleno siglo xxi
title_full Las nociones de justicia que construyen las niñas en pleno siglo xxi
title_fullStr Las nociones de justicia que construyen las niñas en pleno siglo xxi
title_full_unstemmed Las nociones de justicia que construyen las niñas en pleno siglo xxi
title_sort Las nociones de justicia que construyen las niñas en pleno siglo xxi
dc.creator.fl_str_mv Alarcón Sánchez, Gustavo Adolfo
Díaz Ossa, Solman Yamile
Hernández Méndez, Luis Francisco
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Alarcón Sánchez, Gustavo Adolfo
Díaz Ossa, Solman Yamile
Hernández Méndez, Luis Francisco
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv justice
childhood
gender
topic justice
childhood
gender
justicia
infancia
género
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv justicia
infancia
género
description The article is the product of participation in the research center Justicia y Ciudadanía that is part of the research project “Social notions about justice built by children from official schools of Kennedy’s locality in Bogotá DC”. Financed by the Fundación Universitaria Los Libertadores. The topic to approaching is the notions of justice that girls build specifically, emphasized in the social and personal conflict in which they find themselves day by day. The subject is approached from the perspective of authors such as Ralws and Murillo Tordecilla, among others, that deal with the concept of justice and its characteristics.The article is elaborated in order to make gender justice visible and motivate reflection in preschool and primary school teachers of the schools where the research was conducted to find strategies that allow children to understand the importance of women in the immediate contexts in which they live. It is served well to the stipulated in the Ley 1257 de 2008, “so that standards of awareness are dictated, prevention and sanction of forms of violence and discrimination against women, reform of the criminal codes, of criminal procedure, Ley 294 de 1996 and other dispositions are dictated”.
publishDate 2019
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2019-01-01
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/viei/article/view/4914
10.15332/s1909-0528.2019.0001.03
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/viei/article/view/4914
identifier_str_mv 10.15332/s1909-0528.2019.0001.03
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/viei/article/view/4914/pdf
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Via Inveniendi Et Iudicandi; Vol. 14 Núm. 1 (2019); 67-89
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Via Inveniendi Et Iudicandi; Vol. 14 No. 1 (2019); 67-89
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 1909-0528
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv University Santo Tomás, Bogotá
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786411010392064