Evaluación de mezclas asfálticas reciclables con aditivos: Una alternativa de reducción de impactos económicos y ambientales

This research project is a contribution, from an academic point of view, to the use of new asphalt mixtures aimed at solving priority needs in road network maintenance. Its main goal was the evaluation of four asphalt mixtures [MDC - 19], via the Marshall method, using recycled material from planed...

Full description

Autores:
Martinez, Yeny Paola
Hernando Higuera-Sandoval, Carlos
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2016
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/4987
Acceso en línea:
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ingeniomagno/article/view/1191
Palabra clave:
recycling
asphalt rejuvenators
RAP
pavement
restoration
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reciclaje
rejuvenecedores de asfalto
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pavimentos
rehabilitación
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rejuvenescedores de asfalto
RAP
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reabilitação
custos ambientais
Rights
License
Derechos de autor 2016 Ingenio Magno
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description This research project is a contribution, from an academic point of view, to the use of new asphalt mixtures aimed at solving priority needs in road network maintenance. Its main goal was the evaluation of four asphalt mixtures [MDC - 19], via the Marshall method, using recycled material from planed pavement [RAP] with variations in the content of the mixture. The pre-experimental stage included laboratory testing for the characterization of the components of the design mixes, in accordance with the standards set by the National Roads Institute; the experimental phase evaluated the mixture with regard to the dynamic module, the resistance to distortion due to fatigue and the adhesion. According to the results we determined that the optimum amount of asphalt increases according to the relation of RAP content in the mixture and there was evidence of an improvement of the same regarding resistance and distortion; moreover, the study validated as satisfactory the use of the rejuvenating additive material in the recycled RAP material which allows us to confirm that the additive significantly improved the conditions of the asphalt.
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spelling Martinez, Yeny PaolaHernando Higuera-Sandoval, Carlos2016-10-10http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ingeniomagno/article/view/1191This research project is a contribution, from an academic point of view, to the use of new asphalt mixtures aimed at solving priority needs in road network maintenance. Its main goal was the evaluation of four asphalt mixtures [MDC - 19], via the Marshall method, using recycled material from planed pavement [RAP] with variations in the content of the mixture. The pre-experimental stage included laboratory testing for the characterization of the components of the design mixes, in accordance with the standards set by the National Roads Institute; the experimental phase evaluated the mixture with regard to the dynamic module, the resistance to distortion due to fatigue and the adhesion. According to the results we determined that the optimum amount of asphalt increases according to the relation of RAP content in the mixture and there was evidence of an improvement of the same regarding resistance and distortion; moreover, the study validated as satisfactory the use of the rejuvenating additive material in the recycled RAP material which allows us to confirm that the additive significantly improved the conditions of the asphalt.El presente artículo de investigación es un aporte, desde el punto de vista académico, en el uso de nuevas mezclas asfálticas que apunten a la solución de necesidades prioritarias en el mantenimiento de la red vial. Se evalúan cuatro mezclas asfálticas (MDC-19) a través de la metodología Marshall, con el uso de material de reciclaje proveniente del fresado de pavimentos (RAP) y con variaciones en el contenido de la mezcla. La etapa preexperimental comprendió la realización de ensayos de laboratorio para la caracterización de los componentes de las mezclas de diseño, de acuerdo con las normas establecidas por el Instituto Nacional de Vías (Invías). La fase experimental evaluó la mezcla en cuanto al módulo dinámico, la resistencia por deformación a la fatiga y la adherencia. De acuerdo con los resultados, se incrementa el óptimo de asfalto según la relación de contenido RAP en la mezcla; se evidenció también la mejora de esta en cuanto a la resistencia y la deformación. Por otra parte, se validó como satisfactoria la utilización del aditivo rejuvenecedor en el material de reciclaje RAP, lo que permite afirmar que el aditivo mejoró notoriamente las condiciones del asfalto.O presente projeto de pesquisa e uma contribuicao desde o ponto de vista academico, e o uso de novas misturas asfálticas destinadas a resolver as necessidades prioritarias na manutencao da rede rodoviaria, cujo objetivo principal foi a avaliacao de quatro misturas asfalticas [MDC – 19], atraves da metodologia Marshall, com o uso de material de reciclagem proveniente da fresagem de pavimentos [RAP] e com variacoes no conteudo da mistura. A fase pre-experimental compreendeu a realizacao de ensaios de laboratorio para a caracterizacao dos componentes de misturas do projeto, em concordancia com as normas estabelecidas pelo Instituto Nacional de Vias; na fase experimental, avaliou-se a mistura em relacao aomodulo dinamico, resistencia a deformacao, fadiga e a aderencia. Segundo os resultados obteve-se o asfalto otimo de acordo com a relacao de conteudo de RAP na mistura e se evidenciou a melhora da mesma em relacao a resistencia e a deformacao; por outro lado, se aceitou como satisfatoria a utilizacao do aditivo rejuvenescedor no material de reciclagem RAP o que permite afirmar que o aditivo melhorou notoriamente as condicoes do asfalto.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás Seccional Tunjahttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ingeniomagno/article/view/1191/1199Ingenio Magno; Vol. 7 (2016): Ingenio Magno Vol. 7-2; 10-242422-23992145-9282Derechos de autor 2016 Ingenio Magnohttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Evaluación de mezclas asfálticas reciclables con aditivos: Una alternativa de reducción de impactos económicos y ambientalesEvaluation of recyclable asphalt mixes with additives as an option for reducing economic and environmental impactsAvaliação de misturas asfálticas recicláveis com aditivos como alternativa de redução de impactos econômicos e ambientaisinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1recyclingasphalt rejuvenatorsRAPpavementrestorationenvironmental costsreciclajerejuvenecedores de asfaltoRAPpavimentosrehabilitacióncostos ambientalesreciclagemrejuvenescedores de asfaltoRAPpavimentosreabilitaçãocustos ambientais11634/4987oai:repository.usta.edu.co:11634/49872023-07-14 16:32:14.152metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co