Cultura estudiantil: conciencia y realidad de un proceso educativo

The way the student organization is managed in the Salamanca Technical Educational Institution, Rama Blanca Branch, Samacá municipality, is analyzed within different performance areas: family, school groups, individual, academic, behavioral, and how from there they respond to the budgets established...

Full description

Autores:
Rodríguez-B, Luis Hernando
Gómez-Carranza, Juan Carlos
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/20777
Acceso en línea:
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1810
Palabra clave:
Culture
Student Culture
Teaching for Understanding
Educational Quality
Pedagogical Model
Cultura
Cultura Estudiantil
Enseñanza para la Comprensión
Calidad educativa
Modelo pedagógico
Culture
Culture étudiante
L’enseignement pour la compréhension
Qualité éducative
Modèle pédagogique
Cultura
Cultura Estudantil
Ensino para o Entendimento
Qualidade educacional
Modelo pedagógico
Rights
License
Derechos de autor 2019 Quaestiones Disputatae: temas en debate
id SantoToma2_9da7af944703560bf3e80c6903505d36
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/20777
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Cultura estudiantil: conciencia y realidad de un proceso educativo
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Student culture: consciousness and reality of an educational process
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv Culture étudiante: conscience et réalité d’un processus éducatif
dc.title.alternative.por.fl_str_mv Cultura do estudante: consciência e realidade de um processo educacional
title Cultura estudiantil: conciencia y realidad de un proceso educativo
spellingShingle Cultura estudiantil: conciencia y realidad de un proceso educativo
Culture
Student Culture
Teaching for Understanding
Educational Quality
Pedagogical Model
Cultura
Cultura Estudiantil
Enseñanza para la Comprensión
Calidad educativa
Modelo pedagógico
Culture
Culture étudiante
L’enseignement pour la compréhension
Qualité éducative
Modèle pédagogique
Cultura
Cultura Estudantil
Ensino para o Entendimento
Qualidade educacional
Modelo pedagógico
title_short Cultura estudiantil: conciencia y realidad de un proceso educativo
title_full Cultura estudiantil: conciencia y realidad de un proceso educativo
title_fullStr Cultura estudiantil: conciencia y realidad de un proceso educativo
title_full_unstemmed Cultura estudiantil: conciencia y realidad de un proceso educativo
title_sort Cultura estudiantil: conciencia y realidad de un proceso educativo
dc.creator.fl_str_mv Rodríguez-B, Luis Hernando
Gómez-Carranza, Juan Carlos
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Rodríguez-B, Luis Hernando
Gómez-Carranza, Juan Carlos
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv Culture
Student Culture
Teaching for Understanding
Educational Quality
Pedagogical Model
topic Culture
Student Culture
Teaching for Understanding
Educational Quality
Pedagogical Model
Cultura
Cultura Estudiantil
Enseñanza para la Comprensión
Calidad educativa
Modelo pedagógico
Culture
Culture étudiante
L’enseignement pour la compréhension
Qualité éducative
Modèle pédagogique
Cultura
Cultura Estudantil
Ensino para o Entendimento
Qualidade educacional
Modelo pedagógico
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Cultura
Cultura Estudiantil
Enseñanza para la Comprensión
Calidad educativa
Modelo pedagógico
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv Culture
Culture étudiante
L’enseignement pour la compréhension
Qualité éducative
Modèle pédagogique
dc.subject.proposal.por.fl_str_mv Cultura
Cultura Estudantil
Ensino para o Entendimento
Qualidade educacional
Modelo pedagógico
description The way the student organization is managed in the Salamanca Technical Educational Institution, Rama Blanca Branch, Samacá municipality, is analyzed within different performance areas: family, school groups, individual, academic, behavioral, and how from there they respond to the budgets established within the Constructivist Pedagogical Model (Piaget, Vygotsky, Ausubel), with the emphasis implemented in the Institution: Teaching for Understanding (Gardner, Stone Wiske, Blythe, 1998), in the search for contributions that students can make to improve the education offered in that establishment; Likewise, we observe the way in which this pedagogical model should be evidenced in the daily life of students and presented as Student Culture, socially constructed through different interactions in the exercise of acquired knowledge, with the purpose of integrating reality through mobilization of didactic mechanisms proposed by students’ initiative in the practice of their understanding.
publishDate 2019
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2019-11-27
dc.type.spa.fl_str_mv texto
dc.type.fra.fl_str_mv texte
dc.type.por.fl_str_mv texto
dc.type.eng.fl_str_mv text
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1810
url http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1810
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1810/1617
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 12 Núm. 24 (2019): Quaestiones Disputatae Vol. 12 No 24 ; 27-52
2011-0472
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Quaestiones Disputatae: temas en debate
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Quaestiones Disputatae: temas en debate
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786336425181184
spelling Rodríguez-B, Luis HernandoGómez-Carranza, Juan Carlos2019-11-27http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1810The way the student organization is managed in the Salamanca Technical Educational Institution, Rama Blanca Branch, Samacá municipality, is analyzed within different performance areas: family, school groups, individual, academic, behavioral, and how from there they respond to the budgets established within the Constructivist Pedagogical Model (Piaget, Vygotsky, Ausubel), with the emphasis implemented in the Institution: Teaching for Understanding (Gardner, Stone Wiske, Blythe, 1998), in the search for contributions that students can make to improve the education offered in that establishment; Likewise, we observe the way in which this pedagogical model should be evidenced in the daily life of students and presented as Student Culture, socially constructed through different interactions in the exercise of acquired knowledge, with the purpose of integrating reality through mobilization of didactic mechanisms proposed by students’ initiative in the practice of their understanding.Se analiza la manera como se gestiona la organización de los estudiantes en la institución Educativa Técnica Salamanca, Sede Rama Blanca, del municipio de Samacá, dentro de diferentes ámbitos de desempeño: familiar, grupos escolares, individual, académico, comportamental, y la manera cómo desde allí responden a los presupuestos establecidos dentro del Modelo Pedagógico Constructivista (Piaget, Vygotsky, Ausubel), con el énfasis implementado en la Institución: Enseñanza para la Comprensión (Gardner, Stone Wiske, Blythe, 1998), en la búsqueda de aportes que puedan hacer los estudiantes al mejoramiento de la educación qué se ofrece en ese establecimiento; así mismo, se observa la manera como se debe evidenciar este modelo pedagógico en la cotidianidad de los estudiantes y presentada como Cultura Estudiantil, construida socialmente mediante diferentes interacciones en el ejercicio de los saberes adquiridos, con el propósito de integrarse a la realidad mediante la movilización de mecanismos didácticos propuestos por iniciativa de los estudiantes en la práctica de su comprensión.Il est analyse la manière dont l’organisation des étudiants est gérée, dans L’institution Éducative Técnica Salamanca, siège Rama Blanca, de la municipalité de Samacá (Colombie), dans différents domaines d’exercice tels que: familial, groupes scolaires, individuel, académique, comportemental ; d´ailleurs, la manière comme ces domaines répondent aux budgets établis dans le modèle pédagogique constructiviste (Piaget, Vygotsky, Ausubel), mettant l’accent sur l’implémentation de l’institution: l’enseignement pour la Compréhension (Gardner, Stone Wiske, Blythe, 1998), dans la recherche de contributions que les étudiants peuvent apporter à l’amélioration de l’éducation offerte dans cet établissement; de même, nous observons la manière dont ce modèle pédagogique est mis en évidence dans la vie quotidienne des étudiants et présenté comme une Culture Étudiante. Celle-ci se construit socialement à travers les différentes interactions dans l’exercice des connaissances acquises, afin d’être ‘intégrés à la réalité, grâce à la mobilisation des mécanismes didactiques proposés par l’initiative des étudiants dans leur pratique de compréhension.É analisado o modo como a organização dos estudantes é administrada na Instituição de Ensino Técnico de Salamanca, Sede Rama Blanca, no município de Samacá, em diferentes áreas de atuação: família, grupos escolares, individuais, acadêmicos, comportamentais e o caminho de lá responder aos orçamentos estabelecidos dentro do Modelo Pedagógico Construtivista (Piaget, Vygotsky, Ausubel), com ênfase na Instituição: Ensinar para o Entendimento (Gardner,Stone Wiske, Blythe, 1998), na busca de contribuições que os alunos possam fazer para a melhoria da educação oferecida naquele estabelecimento; Da mesma forma, observa-se a maneira como esse modelo pedagógico deve ser evidenciado no cotidiano dos alunos e apresentado como Cultura Estudantil, construído socialmente por meio de diferentes interações no exercício do conhecimento adquirido, com a finalidade de integrar a realidade por meio da mobilização de mecanismos didáticos propostos pela iniciativa dos alunos na prática de seu entendimento.application/pdfspaQuaestiones Disputatae: temas en debatehttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1810/1617Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 12 Núm. 24 (2019): Quaestiones Disputatae Vol. 12 No 24 ; 27-522011-0472Derechos de autor 2019 Quaestiones Disputatae: temas en debatehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Cultura estudiantil: conciencia y realidad de un proceso educativoStudent culture: consciousness and reality of an educational processCulture étudiante: conscience et réalité d’un processus éducatifCultura do estudante: consciência e realidade de um processo educacionaltextotextetextotextinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1CultureStudent CultureTeaching for UnderstandingEducational QualityPedagogical ModelCulturaCultura EstudiantilEnseñanza para la ComprensiónCalidad educativaModelo pedagógicoCultureCulture étudianteL’enseignement pour la compréhensionQualité éducativeModèle pédagogiqueCulturaCultura EstudantilEnsino para o EntendimentoQualidade educacionalModelo pedagógico11634/20777oai:repository.usta.edu.co:11634/207772023-07-14 16:27:58.745metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co